Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 991 ggr
Maria
2019-06-16 07:12

Lycklig?

Lycka är ju något som är väldigt svårt att beskriva och tolkas väldigt olika av oss alla😉 så frågan lyder:

Anser du dig själv vara lycklig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
2019-06-16 07:36
#1

Hejsan ! 

Lycklig ,  vad innebär det ?   Jag är lycklig för  att jag har ett hem , tak över huvudet , är någorlunda  frisk ,  har en familj  , pappa och mina syskon + vänner att umgås med .  

Nu är jag extra lycklig för jag sökte ett jobb som finsktalande undersköterska på Attendo / personstöd.  Ska på intervju imorn kl 13.30 . Det ska bli intressant . 🙂

HH 🙂

Maria
2019-06-16 07:37
#2

#1 Då får vi hålla tummarna🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-06-16 07:46
#3

#1  Tackar !  Vi är ju alla olika människor , , så min syster sa : Vet inte om det är ett jobb för dig , men men , , jag ska ändå gå på intervjun , sen får vi se , , vad som händer . Tar en dag i taget .  🙂 Förr , då gick jag händelserna i förväg , , men nu  tar jag "en dag i taget" 🙂

HH 🙂

Fridaaaa
2019-06-16 08:20
#4

Lycklig men inte helt.
Känner att jag kommer bli det fullt ut när jag flyttat ihop med sonens pappa igen samt har fått jobb (har bara sommarjobb nu) :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2019-06-16 11:59
#5

Ja jag är lycklig.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-06-16 12:03
#6

Jag är lycklig🙂

Jag har givetvis haft stunder i livet då det varit "svart" men sammantaget så är jag lycklig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Scorpio97
2019-06-16 12:27
#7

Ja, jag anser mig vara lycklig. Inte exakt varje sekund (det är ingen, enligt mig) men på det stora hela.


//Jessie

Soligajag1
2019-06-16 12:35
#8

Lycka är en känsla av välbehag. Under de senaste decennierna har ett forskningsfält växt fram, lyckoforskning, som undersöker vad som skapar lycka i människors liv. … Lycka är därmed inte ett mått på framgångsrikhet då en framgångsrik person fortfarande kan vara olycklig. Detta säger forskarna om ’lycka’

HH 🙂

Maria
2019-06-16 13:12
#9

#8 Är det Wikipedia citatet kommer ifrån? Du får gärna länka🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-06-16 13:25
#10

#9 https://sv.wikipedia.org/wiki/Lycka Hoppas det blev rätt , här hittade jag det ! 😀

HH 🙂

Maria
2019-06-16 14:12
#11

10 Tack. Viktigt det där med länkar till citat och bilder😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-06-16 14:20
#12

#11 , 😀 Ja , om inte annat så , är det intressant att läsa lite om vad forskarna har kommit fram till , För alla VI människor har våran egen ’bild’ av vad Lycka är !

HH 🙂

Maria
2019-06-16 14:34
#13

#12 Absolut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
flocken
2019-06-16 14:49
#14

Lycklig? Absolut. Men lycka är så olika. Inget jag vill ändra med mitt liv. Inte ens mina sjukdomar. För hade jag inte blivit sjuk hade jag säkert fortfarande jobbat på industri. Nu var jag tvungen att ändra mitt liv. O allt blev till det bättre. Men lycka fler mig är även att gå barfota på min favorit strand. Hitta en fin sten. Sitta på bryggan en fin sommar kväll.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
2019-06-16 15:05
#15

#14  Så härligt för dig , att det blev så med  ditt liv .! 

Det är lycka det !! 🙂🌺

HH 🙂

[PeterTM]
2019-06-16 16:55
#16

Att vara lycklig är alltsom oftast ett aktivt val man gör.

citytjejen
2019-06-16 17:55
#17

Jag är lycklig! Såklart har det funnits svackor i livet då jag inte varit lycklig, och det mesta varit jobbigt. Jag är lycklig eftersom jag anser mig ha ett bra liv; jag har en fin man, bor bra, är barnfri, har ett jobb jag tycker om och ett bättre liv överlag än jag nånsin trott som yngre att jag skulle ha. Min stora sorg i livet är jag inte har varken mamma eller pappa kvar, men tiden läker, i alla fall någorlunda❤️

/Christina

Spectabile
2019-06-16 18:20
#18

Jag har tak över huvudet, kläderna på kroppen och mat på bordet varje dag. Det är lycka för mig. Sen finns det tillfällen då man är "himlastormande" lycklig, som tex den dag då vår dotter föddes ❤️

Fransu
2019-06-16 19:49
#19

Jag är nyskild, har flyttat till Finland och mitt liv har vänts "upp och ner" känns det som. Så lycklig är jag inte nu. Men jag är ändå tacksam över mycket. Som att jag och ex-mannen är vänner. Vår skilsmässa löste vi fint tillsammans. Det var mycket gråt och sorg och är det fortfarande. Men det kunde varit så mycket värre.

Så jag tar en dag i taget och hoppas en dag känns lycka igen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Soligajag1
2019-06-16 20:01
#20

#19  Låter som att du mår bra  , trots skilsmässan  och ni är sams.  

Toppen !! Såklart är en skilsmässa jobbig och mycket gråt kommer.   

Önskar dig en fin kväll . 🌺

HH 🙂

Annons:
Fransu
2019-06-17 09:56
#21

#20 Du är alltid så go och uppmuntrande. Fint med såna människor. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Leifsdotra
2019-06-17 11:31
#22

Jag är tillräckligt lycklig åtminstone😃 Lagom svenskt svar va😂

Det jag menar är att jag å ena sidan inte går genom livet i rosenrött skimmer, men å andra sidan har jag gått igenom tillräckligt mycket svårigheter för att åtminstone oftast uppskatta livet .

Vet inte varifrån citatet kommer, men någonstans har jag läst det: Lycka finns inuti oss, inte utanför oss. Därför är lycka inte beroende av vad vi har utan vad vi är

[[eskils_]]
2019-06-17 11:44
#23

Säger ungefär som #19 och #22. Lycklig är jag inte. Men någorlunda nöjd ändå. 😐

Lona
2019-06-18 00:29
#24

Nej, jag är sällan lycklig, vilket väl grundas i psykisk ohälsa. Dels för att det är jäkligt jobbigt att leva med en sjukdom, dels för den suddar liksom ut eventuella lyckokänslor.
Jag försöker se små guldkorn i vardagen; mina hundar, min pojkvän, att jag numera får adekvat hjälp av psyk - men det är en ständig kamp som jag faktiskt inte är säker på att kunna vinna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
2019-06-18 06:37
#25

#24  Hejsan , , okej , tur du har din pojkvän och dina hundar då. 🙂🌺 Kram 🌺Alla definierar vi ordet "lycka" , , lycklig på olika sätt , har du inte någon dag du mår bättre ??

HH 🙂

Tarotstollan
2019-06-18 22:07
#26

När man bortser från allt det grundläggande man har som bostad, mat på bordet, inkomst, hälsa osv så borde man ju vara lycklig enligt vissa.
Men utanför det kan det ju finnas drömmar och önskningar som aldrig kan bli uppfyllda och det kan ju göra så att man aldrig känner sig riktigt glad och lycklig.

Så nej, jag är inte lycklig!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2019-06-18 22:55
#27

#25, Depressionen och allt runtomkring lägger ju "locket på" de flesta positiva känslor men jag försöker att ta vara på de dagar som är ok i alla fall.
Hundarna och pojkvännen gör definitivt en hel del - och att jag överhuvudtaget har en partner. Jag var singel i 20 år eftersom jag varken tillät mig själv att tycka om någon annan på det viset eller tillät någon att tycka om mig. Det var taggarna utåt så fort någon kom lite nära. Det här är rätt stort, med andra ord.😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Soligajag1
2019-06-19 07:46
#28

#27  Så härligt för dig!! 🙂

Vi definierar Lycka på olika sätt. Jag har varit gift , och sambo efter det , , så idag lever jag ensam , har 2 katter som sällskap + vänner och släktingar , mina barn , tar hand om pappa som är 90 år . ( han bor på ålderdomshem)  

Att jag är frisk , , självklart lite småkrämpor har jag , rygg ont íbland , HAr jobbat i 40 år ,  inom Cafe branchen och affär .  Nu ska jag på en intervju i nästa vecka på Måndag . 

Jag är Lycklig , , kan ta mig ur sängen varje dag , ta en promenad , umgås med vännerna på BIblan , , skratta och Ge av sig själv.  Livet leker  ! ❤️

HH 🙂

[Andeljus]
2019-06-19 17:33
#29

Lycka kommer i så många olika former och det som är lycka för mig behöver inte vara lycka för andra men jo jag känner lycka i så mångt och mycket men en viktig aspekt i det är att alla behöver vi möta motgångar för att uppskatta det vi har för utan motgångar så kan vi inte se ljuset som finns bortom svårigheter, svårigheter som stärker och som ger oss mening med livet som i sin tur också gör att vi uppskattar det som vi har.

Jag har mött många händelser genom livet som andra aldrig möter speciellt genom ett yrke jag hade där hot, våld och självmord var vardag och jag tänkte kommer jag aldrig ur det här, kommer jag aldrig att se det liv jag hade innan men de gjorde jag för jag flyttade tillbaka och sa upp det jobbet som orsakade mig sån skada och idag är jag både lycklig och glad att jag lämnade yrket och kom tillbaka hem igen.

Det var för mig en oerhört nyttig tid om än den kostade mig mycket men hade jag inte gått igenom den yrkestiden så hade jag enbart vart kvar här på landet och inte sett hur livet kan vara för många människor vilket idag gör att jag känner en oerhörd värme och tacksamhet för det jag har.

Jag tror det är viktigt att vi får erfara , att vi får dom där redskapen som visar oss att livet är fantastiskt  för dom flesta av oss har det väldigt bra om vi bara stannar upp och ser oss omkring . Jag gick på pumpen som jag kallar det nyligen och bara det blev en varning även om det gick bra och det är inte första gången så det enda jag kan göra är att lyssna till dom signalerna och själv förändra mig och mitt liv, det var för mycket stress så det får jag dra ner på men annars så känner jag lycka men jag behöver lära mig att inte låta en person dränera hela mig och min vardag på energi där gick jag på pumpen åter igen med samma person och det var hemskt dumt gjort av mig.

Många tänker att lycka är pengar och att ha allt men lycka är att bara vara sig och göra det man känner är rätt då faller många pusselbitar på plats för vi är alla individer och det enda som gör och ger oss rättvisa som människa är att bara vara den vi är ❤️

Leifsdotra
2019-06-24 07:59
#30

Det här var också klokt tyckte jag: Att välja lycka är inte att förneka besvärliga känslor. Det är att välja att inte stanna kvar där.

Upp till toppen
Annons: