Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1397 ggr
Maria
2019-06-12 16:40

Är ni alltid tillgängliga?

Jag funderade på det här med tillgänglighet och mobiltelefoner.

Svarar ni alltid i telefonen? Är ni alltid tillgängliga? Hur gör ni nattetid ni som inte har kvar fast telefoni?

Det var ju min tillgänglighet som indirekt räddade mitt liv nu när jag blev sjuk😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Kyllan56
2019-06-12 16:53
#1

Nej, jag har min telefon på ljudlöst på natten, när jag kör bil och när jag inte orkar prat med någon! Min dotter och svärson släpps alltid fram.

Varje natt stänger jag av nätuppkopplingen. Jag ar alltid ljudet till sms, avstängt, då jag är ljudkänslig,

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Niklas
2019-06-12 17:04
#2

Nej. Svarar nästan bara i telefon om det är någon jag känner som ringer, eller om jag väntar ett samtal. På nätterna är den ställd på Stör ej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
2019-06-12 17:05
#3

I stort sett ja, det är nödvändigt och har både räddat liv och skapat trygghet, men ibland väljer jag att inte svara om jag är säker på att motparten inte behöver mig omgående. Jag har högtalare i bilen, så där pratar jag med båda händerna på ratten. Sedan är jag ljudkänslig, så har stängt av de flesta aviseringarna, kollar istället luren flera gånger dagligen. När jag känner behov av att vara helt ostörd, talar jag om det för dem som är beroende av mig och då respekteras det alltid.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

BrittaD
2019-06-12 17:08
#4

Nej, absolut inte!

Tror nog att fler liv räddas om man inte är tillgänglig i det långa loppet.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

MonicaLagerquist
2019-06-12 17:10
#5

Jag finns alltid tillgänglig.

Har sjuka släktingar och oroar och störs mer av att veta att de inte kan nå mig.

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
2019-06-12 17:47
#6

Är inte alltid tillgänglig ,  ibland stänger jag av telefon helt ( har hört av mig till pappa , barnen  så dem vet)  Va ute i  helgen son va med vänner , hade glömt telefonen , gissa om det va skönt. Det  va  ju bara det att en kompis  hade aldrig vart på denna pub , så jag fick ringa till henne från en kompis mobil. 

På  natten har jag den på ljudlöst .

HH 🙂

Annons:
Lillyrod
2019-06-12 18:14
#7

Har alltid min mobil på. Om mamma (gammal mamma) skulle larma så ringer operatören både mej och hemtjänsten. Hon har inte hemtjänst men larm. 

Tyvärr blir jag ofta störd både på natten och tidiga morgnar av folk utan telefonvett men det får jag ju ta. På dagtid väljer jag vilka samtal jag svarar på så jag är inte tillgänglig för alla alltid 🙂

Maria
2019-06-12 18:15
#8

Jag minns när sonen var tonåring och började "gå ut". Då hade han aldrig några tider att passa men kravet var att han ringde eller skickade SMS så jag visste var han befann sig. 

Svarade han inte så visste han att jag skulle ringa hans kompisar så han var alltid kontaktbar😃

Jag hade inga problem med att bli väckt av telefonen mitt i natten.

Jag skulle känna det väldigt konstigt att stänga telefonen nattetid. Jag är så rädd att det kanske är något viktigt samtal från anhöriga eller att de har hänt något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Namiko
2019-06-12 18:25
#9

Jag svarar inte på okända nummer om jag inte väntar samtal från ett. Har jag tid så kollar jag upp numret innan jag svarar men oftast är det försäljare. Har sällan med mig mobilen när jag går ut om jag inte vet att jag kan behöva den eller vill ha den för att lyssna på musik, så jag är otillgänglig när jag är ute med hunden eller gör ärenden också.

Med mina gamla mobiler så brukade jag lägga ifrån mig dom, batteriet tog slut och det kunde ta två veckor innan jag hittade den igen och laddade. Min nya mobil har en batteritid på en månad, så den har inte dött en enda gång hittills, även när den "försvinner" ett par veckor. Jag är helt enkelt ganska otillgänglig en stor del av tiden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fransu
2019-06-12 19:11
#10

På natten är telefonen på Stör ej-läge. På jobbet får jag inte ha telefon. Men i övrigt så är jag nog rätt tillgänglig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

flocken
2019-06-12 20:10
#11

Både ja o nej. Samtal svarar jag nästan aldrig på. Framförallt inte från okända. Vill de mig något pratar de in på telesvararen eller skickar sms. O har ändå företag. SMS svarar jag fort på. På nätterna är det vibration. På helgen är den på helt ljudlös. Vid lunch vilan är det bara vibration. Sover jag så vaknar jag ändå. Man vet aldrig om något händer i skola osv

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
2019-06-12 20:21
#12

Min mobil är alltid påslagen och i närheten för jag vill vara tillgänglig ifall något skulle hända. Dygnet runt. Har aldrig blivit störd av samtal när jag sover så det är inga problem. Svarar inte om jag tror det är försäljare, annars svarar jag på alla samtal om jag har möjlighet till det. Det är dock i princip bara min mamma som ringer mig, alla andra smsar eller använder facebook och då svarar jag när det passar mig.


//Jessie

Tarotstollan
2019-06-12 21:48
#13

Jag har en gammal mobil som bara är på när jag är ute som en nödtelefon, både för mig och andra.
Min fasta telefon kopplar jag ur när jag går ut eller om jag skall duscha eller så. Vill inte att den skall ringa och skrämma katterna när jag inte är inne.
Det kan hända (inte så ofta numera) att jag drar ur jacket om jag inte orkar prata med någon om de ringer på kvällarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Andeljus]
2019-06-13 04:02
#14

Svar nej  mobilen är aldrig påslagen endast om jag ska använda den men det är sällan sällan och använder den endast vid resor annars är den avstängd och ligger i skåpet och dammar 📱Glömmer nästan att jag har en mobil för så sällan använder jag den och fasta telefonin sliter jag ur jacket när jag inte vill bli störd 😎

JMW
2019-06-13 10:11
#15

Jo jag är nog alltid tillgänglig utom på nätterna. Mobilen finns ju alltid i närheten, någon fast telefon har vi inte haft på många år. Det var ju ändå bara försäljare som ringde på den.

Har inställt på mobilen vilka samtal som får kopplas fram på nätterna. Det kan ju hända något allvarligt.

Det ringer inte så mycket faktiskt, har en app som sorterar bort spam och försäljare så det är ganska lugnt.

Stallmima
2019-06-13 10:41
#16

Har i princip alltid telefonen på ljudlös förutom när jag vet när någon behöver få tag på mig. Har jag missat någon som ringer och inte får tag på mig sms:ar vederbörande om det är något viktigt.

[PeterTM]
2019-06-13 15:58
#17

Ja, alltid tillgänglig. Har en enkel mobiltelefon för att ringa, svara, messa och använda som väckarklocka. Vill inte och kan inte ha en smartphone. Precis som Maria beskriver, kan min tillgänglighet och omvänt, vara skillnaden mellan liv och död för mig som multisjuk.

För två veckor sen gick jag ut för att klippa lite gräs på en del av tomten dit robotgräsklipparen inte har tillträde, det är för knixigt där och den skulle inte hitta ut enligt den personal som installerade den åt oss. Jag skulle alltså klippa med den gamla vanliga klipparen. Gräset hade blivit långt och tjockt, det var varmt och slitigt. Det tog kanske tio minuter, max en kvart och när jag var klar kom min dotter ut och frågade om jag ville vara med och spela Prime Time. Min exfru var här på besök. Jag sa visst, jag ska bara ställa undan gräsklipparen. 

På väg tillbaka till huset, kanske 30 meters promenad, fick jag ett häftigt blodtrycksfall, svimmade och dråsade i backen utan att kunna ta emot mig, det går ju inte när man är medvetslös. Upptäckte när jag låg där att jag glömt telefonen inne. Skakade som ett asplöv när jag försökte röra mig, ingen kraft i kroppen alls. Försökte ropa, men de spelade Prime Time och hörde mig inte. Låg där i en kvart med en miljon mygg på mig. 

Hade lyckats ta mig från ryggläge till stående på händer och knän, men kom inte upp. Min son kom ut, undrade vart jag tagit vägen. Han blev förstås orolig och ropade ut sin mamma. Jag fick en stol att klättra upp på och stöd att gå in. Helt utslagen låg jag en timme på soffan innan jag orkade resa mig igen. Jag hade tur i oturen att jag inte var ensam i huset, men allt hade förlöpt mycket smidigare om jag haft telefonen tillgänglig. Hade jag varit ensam hemma utan telefon vetegudarna hur det hade gått. Därför är det av största vikt för mig att alltid vara tillgänglig.

Soligajag1
2019-06-13 17:13
#18

#17  Ja, herregud vilken tur du hade . Då förstår jag att du MÅSTE ha en telefon nära dig, på dig hela tiden ! 

Hoppas du mår bra nu ! Kram 🌺

HH 🙂

Maria
2019-06-13 18:07
#19

#17 Vilken herrans tur att du inte var ensam hemma. Jösses så obehagligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-06-13 19:01
#20

#17 Skönt att det gick bra och att hjälpen fanns där.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Kyllan56
2019-06-13 20:11
#21

#17 Skönt att det gick bra!🙂Fördelen med en mobil att man kan ha den med sig om något händer!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Niklas
2019-06-14 09:13
#22

#17: Skönt att det ordnade sig. I ett sånt läge hade jag haft turen att kunna ringa från klockan och be om hjälp. Det hade till och med kunnat hända att telefonen kände att något var fel och frågade om jag ville ringa.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2019-06-14 09:44
#23

#22 Vad är det för magisk klocka😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2019-06-14 12:29
#24

Svarar inte alltid. Men har alltid mobilen med mig.
Extra viktigt för mig att ha mobilen med på promenader eller sedan sonen föddes, ifall det händer något

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leifsdotra
2019-06-14 13:20
#25

Ja, min far har en tendens att svimma ibland och trots massor av undersökningar har man inte riktigt hittat orsak. 

Men den främsta orsaken till att jag alltid vill vara tillgänglig är att jag har 2 barn och de ska alltid känna tryggheten i att det går att nå åtminstone den ena föräldern (fast vi har samma tänk där, så även pappa är alltid nåbar för dem). Det ena barnet har i och för sig gått och blivit myndig, men det gör ingen skillnad tycker jag. Däremot vet de att de ska börja med att ringa jobbnumret under arbetstid och om vi har telefonerna bortkopplade för att vi är på möten så får de istället skicka SMS om det är viktigt. 

På nätterna (Kl 22- 06) har jag ställt in telefonen på ljudlöst, men sen har min Huawei en annan superbra funktion. Den kallas för Tillåt endast Prioriterade avbrott. Kolla om era telefoner har det!
Jag har valt såhär: Samtal/SMS från personer tillagda i min favoritlista får släpppa fram signaler som vanligt när det ringeräven kl 22-06.  Även funktionen Upprepade uppringningar är aktiverad, det innebär att om samma nummer (som inte finns i min favoritlista) ringer för andra gången inom 3 minuter så ska det gå fram signaler som vanligt.

Carmarino
2019-06-15 14:35
#26

Har inte alltid telefonen med mig, men började tänka om för några dagar sedan. På jobbet har jag mobilen i fickan, men den är på ljudlöst. En dag förra veckan gick brandlarmet så alla gick utomhus.

Vet inte riktigt hur det gick till, men jag tror att jag skulle kolla vad klockan var (har inget armbandsur) och råkade då förmodligen komma åt SOS-appen jag har installerad. Den ligger som ett band över skärmen även när skärmsläckaren är på.

Eftersom solen var stark så märkte jag inte vad jag råkade trycka på, men tydligen hade jag lyckats trycka flera gånger och kommit åt funktionen som skickar SMS till dem jag skrivit in som kontaktpersoner. Nästan direkt ringde en av dem. Han hade fått ett SMS där det stod att jag kunde vara i fara och att han skulle ringa direkt.

Hade själv ingen aning om vad det stod i mailet som skickas ut, för jag har ju inte velat testa appen. Nu vet jag i alla fall att det fungerar, och jag skyndade mig att meddela även de andra som fått SMS att jag var okej. Eftersom jag bor själv är det skönt att veta att jag lätt kan larma om det händer något. Såvitt jag minns så går det att ringa direkt till 112 via appen också.

Det har aldrig hänt tidigare att jag råkat "falsklarma". Eftersom solen sken så starkt så såg jag inte vad det stod på skärmen, så jag måste ha tryckt på ett antal olika "larmalternativ" utan att märka det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2019-06-17 11:01
#27

#23: En Apple Watch. 🙂 De har blivit riktigt avancerade. Senaste modellerna känner om du faller och kan kalla på hjälp, de mäter även din puls och EKG. Jag tror den sortens teknik kommer att rädda många liv i framtiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2019-06-17 11:45
#28

#27 Himmel så avancerat🙂men jag håller med.  Den tekniken kommer med all säkerhet att rädda många liv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-06-17 11:57
#29

#27 Fantastiskt! Låter som en bra uppfinning. 👍

[Forest]
2019-06-17 17:43
#30

Ljudlöst på natten. Jobbar jag så är jag inte anträffbar vid rast kollar jag mobilen och skickar sms/ringer. Jag är ingen mobilnörd har mobilen mest till surfa lite spel och ringa/sms mig ser man sällan med mobilen uppe lämnar den ofta hemma ☺😎 Jag svarar inte på okända nummer. Jag tänker lite så här vi har haft fast telefon varför ska man vara anträffbar om man inte är hemma/ledig.

aggeelin
2019-06-17 21:57
#31

Nej. Har oftast mobilen på tyst. Jag kan låta bli att svara när jag har annat för mig och ringer upp senare. Oftast har då personen skickat ett mess istället. Jag stänger än mobilen på natten. Kommunicerar oftast med sms.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Niklas
2019-06-18 11:38
#32

Apple Watch räddar redan liv. Tyvärr är det inte teknologi som alla har råd med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2019-06-18 11:43
#33

En till. Just det där att den varnar för saker som kan vara allvarliga är så himla bra. Det är inte så att den ständigt varnar för saker. Jag har kanske fått tre varningar om att min puls är hög fastän jag inte verkar röra mig nämnvärt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mooniq
2019-06-18 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Mja, nästan alltid tillgänglig. 20 - 07 är mobilen alltid avstängd om det inte är något alldeles särskilt.  Går gärna mina promenader med mobilen i ljudlöst läge, för jag gillar att ta kort. . Tror jag har blivit bättre på att välja mina egna stunder, känns bra 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Niklas
2019-06-18 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Sorry att jag spårar ur lite, men det verkade finnas ett visst intresse för Apple Watch. Jag läste just att den i höst kommer att bevaka ljudnivåer och varna för höga ljud också. Det är en funktion jag gärna vill ha. Ta bort mina kommentarer om det blir för mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Soligajag1
2019-06-18 13:55
#36

#35  Nej , , jag tycker det är jättebra att du informerar oss vad som finns ute i marknaden ! Tack!  🙂👍

HH 🙂

Maria
2019-06-18 15:12
#37

Jag tycker också det är spännande med denna magiska klocka😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2019-06-19 08:31
#38

😀


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

monstermash
2019-06-19 16:05
#39

Jag har alltid mobilen på mig, men däremot svarar jag inte alltid när jag får samtal/aviseringar. Numera blir jag både bokad för jobb via sms, har hundvakt att kommunicera med och sjuka anhöriga så det är mest praktiskt så. Minst en hundpromenad om dagen är dock helt mobilfri. 

Ingen ringer på natten och sms/aviseringar hör jag inte i sömnen så den är på nattetid också.

Upp till toppen
Annons: