Annons:
Etikettövrigt
Läst 1607 ggr
[Andeljus]
6/11/19, 6:02 PM

Leva utan internet

Skulle ni klara av det ? 

Att vara helt nedkopplad utan någon som helst kontakt med omvärlden ? och bara leva som förr ?

Nu är jag inte internetbiten så jag törs fråga frågan och jag har sagt upp mitt internet för det ger mig ingenting och jag ska ur det här en gång för alla.

Allt är avslutat nu och jag går vidare med mitt verkliga liv .

Klarar Ni av det ? 

Jag gör 😎

Jag utmanar er 😎 vågar ni.

Annons:
trollslända
6/11/19, 6:36 PM
#1

Mitt arbete kräver ju att jag är uppkopplad till internet hela dagarna så jag hade ju inte kunnat jobba med samma som jag gör nu utan internet.

akvarium123
6/11/19, 6:42 PM
#2

Nej det skulle jag inte. Hela skolan går ut på att vara uppkopplad till internet just nu. I och för sig så slutar skolan på fredag men jag vet redan med mig att jag ändå inte skulle klara det. Undra vilken av alternativen som kommer få störst majoritet som skulle klara det eller inte🤔

[TheSquirrel]
6/11/19, 6:45 PM
#3

Nej jag vill enkelt kunna betala mina räkningar genom min internetbank.

Herveaux
6/11/19, 6:49 PM
#4

Nej, jag skulle förlora en outtömlig källa av kommunikation, underhållning, kunskap och lärande. Sen är vissa saker väldans mycket smidigare att göra via nätet istället för som på "den gamla goda tiden" som en bonus.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
6/11/19, 7:32 PM
#5

Nej. Jag är evigt tacksam för Internet och all information. Jag skulle inte vilja leva som förr faktiskt.🙂 Jobbet mitt är rent datorarbete också. Nu när jag blev sjuk så blev jag indirekt räddad genom att mina anhöriga anade oråd då jag inte svarade i mobil eller var uppkopplad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

worst
6/11/19, 7:49 PM
#6

Jag håller i stort med #4. Kan inte säga nej till så mycket kunskap och underhållning. Sedan finns det nackdelar med internetanvändandet, men där måste vi själva komma fram till en lösning, specifik för var och en… Tror jag!

Annons:
[PeterTM]
6/11/19, 9:17 PM
#7

Varför ska man leva utan internet? Det är klart att det går, det gick ju förut, jag har haft tillgång i drygt 20 år, så jag var ju långt över 40 när vi skaffade internet. Det svåra är att det blir mycket dyrare eftersom alla bankärenden utanför internet kostar per styck. Jag surfar inte mycket alls, ibland går det en vecka utan att jag surfar på internet, så jag tycker att både frågan och idén är onödig.

Scorpio97
6/11/19, 9:18 PM
#8

Jag ser ingen mening med att ta bort internet ur mitt liv. Det förenklar så mycket och för mig är fördelarna enormt mycket större än nackdelarna. Jag behöver dessutom ha internet för studierna då vissa uppgifter måste lämnas in elektroniskt, förutom att själva pluggandet skulle bli svårare utan den fantastiska kunskapskällan som internet innebär. Att hitta ett jobb där internet inte används kan nog också vara svårt. Men jag skulle inte vilja ge upp det på fritiden heller för skälen som #4 nämner. Anser man att Internet inte ger en något är det såklart en annan sak. På samma sätt som att jag inte har en diskmaskin för den ger mig inget, det är enklare för mig att handdiska. Men jag förstår att en diskmaskin kan vara en stor nytta för andra hushåll så för dom är det ju toppen att det finns. Sen skulle jag ju överleva utan internet, men jag skulle som sagt inte välja det. Jag har dock inga problem med att vara utan internet kortare perioder, det är jag under utlandsresor samt hos min morfar exempelvis.


//Jessie

Soligajag1
6/11/19, 10:22 PM
#9

Ursäkta om jag tycker att frågan är lite ’förlegad’ 😣 Internet är ju kommunikationen mellan människorna idag , alla räkningar + avgifter på olika instanser betalas via internet , Nån timme under dagen fixar man väl och va utan , man kanske kopplar av med en bok, golfar , joggar , lagar mat mm. Sen mot kvällen vill man titta på Tv och då blir det internet , igen , 😀

HH 🙂

JMW
6/12/19, 9:26 AM
#10

Jag har haft internet i 22 år och skulle inte vilja vara utan. Det skulle bli jobbigt med alla bankärenden, mejlkonversationer jag har i företaget för att inte tala om all post man får via Kivra. Nej, att vara utan är aldrig aktuellt. Utan internet skulle vi ju inte kunna prata här på iFokus. Även om en del gör det med appen och mobilnätet så antar jag att också det räknas. 🙂

Fridaaaa
6/12/19, 10:01 AM
#11

Jag skulle inte vilja leva utan det. Kollar på tv genom datorn = kräver internet
Kontakt med vänner på håll osv. Nej skuulle inte klara mig utan :P 

Allting är via det med betalning av räkningar mm, skulle inte vilja till banken så fort man ska betala osv

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
6/12/19, 10:19 AM
#12

#10 , #11 , Ni har så rätt båda två ,  Varför ska man leva utan internet , , ett måste när man vill  titta på film via Viaplay , Netflix  mm. 

Sen beroende på HUR man jobbar och med VAD .

HH 🙂

Fridaaaa
6/12/19, 11:19 AM
#13

Ja vi måste ha på jobbet internet :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Andeljus]
6/13/19, 3:57 AM
#14

Intressant att höra era tankar och så många nej och jag är inte beroende av datorn så den kan jag vara utan helt.Har inga tv kanaler varken via dator eller vanliga tv-n och har bara 1,2 och 4 på tv vilken jag aldrig ens ser på däremot har jag köpt in dvd med gamla filmer och serier som jag ser på ibland. Inga sociala medier enbart iFokus.

Nån skrev förlegat i tråden och jag log direkt 😃för jag är verkligen förlegad när det kommer till teknik,förnyar mig inte och kör med ett gammalt modem 😎 lite nördigt kanske men jag har väl inte intresset och tekniken har aldrig gått hem hos mig och spenderar max en timme om dagen med den om ens det för ibland går det dagar och veckor   🤓😎

JMW
6/13/19, 10:13 AM
#15

#14 Jag blir lite nyfiken. Du skriver att du sagt upp ditt internet och att du aldrig har din mobil påslagen. På vilken typ av enhet skriver du här på iFokus?

[Andeljus]
6/13/19, 5:09 PM
#16

#15 Jag blir lite nyfiken.Du skriver att du sagt upp ditt internet och att du aldrig har din mobil påslagen. På vilken typ av enhet skriver du här på iFokus?

Nyfiken ska man va för hur ska man annars få reda på något 😉

Nä men det är ganska enkelt jag har sagt upp nätet men skriver från min  dator och har  tre veckor kvar med nätet  för man har en viss uppsägningstid innan allt släcks ner.

Mobilen den är många så fast vid men den har inte klivit in i mitt liv på det viset men jag reser mycket och där slipper jag inte undan helt men jag önskar att det var som förr att man fick pappersbiljetter i handen  och ja den är avslagen hela tiden bortsett från när jag reser 🙂

Stallmima
6/13/19, 8:30 PM
#17

I dagsläge…. nej det skulle jag inte. Mycket är bra och det går snabbt och smidigt med många saker. MEN !!  tror folk måste lära sig lite att koppla bort internet mm i vissa stunder och inte hela tiden undra och kolla "om det hänt något nytt"  senast denne kollade på internet och sociala medier etc

Soligajag1
6/13/19, 8:46 PM
#18

#17  Tänk så rätt du har ! 🙂 

Flera gånger har jag glömt telefonen hemma , du må tro det va skönt . 

Jag kopplade av och njöt !!  Visst är det så att folk går med telefonerna i handen hela tiden , det "plingar" hit o dit . . då MÅSTE man ju titta på den ! 🤪

HH 🙂

Åsa S
6/13/19, 9:12 PM
#19

Jag hade kunnat klara mig bra jag. Har ingen internet i telefonen och jag jobbar i butik så jag pillar inte supermycket med datorn på jobbet heller, mer än arbetsrelaterade saker. Jag brukar vara i sommarstugan varannan helg då lämnas datorn ofta hemma det är väldigt avkopplande och när vi åker på semester utomlands på hösten har vi ingen internet med, hela 2 sköna veckor utan internet.

hetväggen
6/14/19, 10:20 AM
#20

Det är klart man skulle klara sig men jag skulle inte VILJA vara utan internet. Men min mamma har varken internet eller mobiltelefon och  klarar sig utmärkt. Jag har tjatat lite på henne att skaffa en mobil iaf så hon kan ringa om något händer när hon är iväg någonstans men hon vägrar. Hon har fast telefon och vill man ha tag på henne får man vänta på att hon kommer hem och kan svara. Hon är 75 år.

Annons:
Leifsdotra
6/14/19, 3:09 PM
#21

Jag skulle bli arbetslös om internet inte fanns längre eftersom det jag jobbar med kräver elektronisk kommunikation med andra företag. 

Hemma skulle saker och ting bli krångligare och dyrare (t ex bankärenden) Däremot skulle jag helt klart kunna leva utan att kunna "nöjessurfa". Fast det finns väl ingen direkt anledning tycker jag 🙂

[Andeljus]
6/15/19, 5:21 PM
#22

#17  MEN !!  tror folk måste lära sig lite att koppla bort internet mm i vissa stunder och inte hela tiden undra och kolla "om det hänt något nytt"  senast denne kollade på internet och sociala medier etc

Så sant så sant och många faller offer så pass att dom mår dåligt och det skapar ett beroende som många inte tar sig ur. Det är skrämmande med tekniken och alla dom här likes som förvrider hjärnan på människan det är en skrämmande utveckling och tyvärr utvecklas det bara mer och ställer till mer 😕

[PeterTM]
6/16/19, 4:53 PM
#23

#22 Enkelt att lösa, bara byta smartfånen mot en vanlig mobiltelefon som inte har uppkoppling mot internet. 😃

Maria
6/16/19, 5:05 PM
#24

Jag upplever det att ungdomar är mer avslappnade när det kommer till uppkoppling och "likes" än vad människor som är ex. 50+.

Vi äldre är kanske lite senare när det kommer till att hänga med som FB t.ex. och då har ungdomarna redan hittat andra forum. De är ett steg före så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
6/16/19, 7:53 PM
#25

#24  Du har så rätt , , dem är mer avslappnade än vad vi är . 

Men . . jag satt vid lekparken häromdagen , , en familj kom dit , dem hade 2-3 barn , en liten kille , högst 1 år , en annan kille som åkte omkring  på en  sån där leksak med hjul , minns inte vad den heter . o sen en till kille , , där satt båda föräldrarna o "babblar" medans  "lillkillen" går efter brorsan , , föräldrarna sitter med sina mobiler . ., 😕

 Det har jag då inte gjort , , men som sagt , vi äldre  hade inga sådana mobiler , då.

HH 🙂

[Andeljus]
6/19/19, 5:39 PM
#26

Nu ska jag krypa lite 😊 fixade inte det här med att säga upp nätet och ändå är jag så liten vad gäller teknik men fy tusan för er som är trevliga på nätet jag skyller det helt på er ❤️och kan bara hålla med om att nätet är ett bra sätt att kommunicera.

Jag sa upp det men ångrade mig ☺️känner mig lite dum nu faktiskt 😊

Maria
6/19/19, 7:00 PM
#27

#26 Inte värre än att man kan ångra/ändra sig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: