Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 807 ggr
Maria
2019-06-10 15:46

Vackraste plats i Sverige?

Vilken plats i Sverige är den vackraste platsen enligt dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lona
2019-06-10 16:12
#1

Ska jag svara bara med hjärtat så är det på Orust där jag tillbringade somrarna som liten. Ett rött torp inne i skogen med nära till klippor och bad.❤️

Annars är det helt klart i fjällen, men ingen specifik plats - alla ställen jag kommer att tänka på som hisnande vackra ligger faktiskt i Norge.😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2019-06-10 16:29
#2

#1 Jag förstår det. Orust är så vackert.

Jag tycker ju om hela Bohuslän men Kosterskärgården är oslagbar. De karga Ursholmarna, och så den lilla pärlan Ramsö med världens finaste utedass i gästhamnen. Där kan man sitta med öppen dörr och ha hela Kosterskärgården som utsikt.😃

Käringön är också en favorit. Min farfars far var skomakare där. Gjorde handgjorda stövlar till fiskarpojkarna. De hade 16 barn och tog sedan fosterbarn😮

Ön har blivit väldigt exploaterad så det är inte riktigt samma sak längre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2019-06-10 19:40
#3

Sitter på den vackraste platsen just nu. Det är här hemma.

MonicaLagerquist
2019-06-10 21:51
#4

#3

Stolt ägare till fem La permer

Kyllan56
2019-06-10 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#1 Kan bara hålla med dig! Var bodde du på Orust?

Min farmor och farfar hade en röd stuga me vita knutar, en egen liten skog, allt man kan odla i Sverige och fem bikupor.

Stugan låg tre minuters promenad, närmast vattnet i Gårvik. Lalleröd. Farfar sa alltid Görviga, som det heter på orustmål. Han var född och uppvuxen på Orust.

Det ligger i mellan Lyresund och Stigfjorden. När jag sitter uppe på klippan vid badviken och tittar ut så blir jag lugn och det ger mig energi. Då blickar jag ut mot Stigfjorden. Finns inget som slår det. Minnena som finns till alla barndoms somrar går inte att slå någon annan plats.

Orust och Bohuslän finns i mina gener. Känslan för platsen är gigantisk!

Fattar inte varför bilden blir felvänd, kan någon admin rätta till den?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2019-06-11 06:09
#6

#5 Vacker bild.

Jag vet tyvärr inte hur jag rättar till bilden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Kyllan56
2019-06-11 11:07
#7

Tack Maria! ❤️

Fotot var rättvänd bland mina foton, det är när jag laddade upp det här det blev fel. Ska försöka igen!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Andeljus]
2019-06-11 17:13
#8

#3 Sitter på den vackraste platsen just nu. Det är här hemma.

Borta bra men hemma bäst 😎 

#0 Vackraste platsen, tycker det är jättesvårt att svara på för vi har så många fina platser i Sverige allt från hav till fjäll men ska jag plocka ett ställe så är det Abisko som landar i mitt hjärta ❤️

Lona
2019-06-11 21:55
#9

#5, Lövås strax nordost om Henån. Bohusländska klippor och hav är svårt att slå! Har man dessutom varma barndomsminnen som vi verkar ha båda två så sitter det inne i hjärterötterna. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kyllan56
2019-06-11 22:23
#10

#9 Du har alldeles rätt.  Bohuslän älskar många, men har man känslor och minnen från barndomen, som är mycket positiva, är det svårt att slå. Jag har funderat på att flytta till Orust. Henån eller Henån.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
2019-06-11 22:42
#11

Byter jag ut lönnar mot björkar, fadern mot farfadern och Alsterns dal mot Gårviks vik, så passar den in på min barndoms plats. 

Älskar Mando Dias "Strövtåg i hembygden"

https://www.youtube.com/watch?v=_YPqM-MTKCI

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tant Grön
2019-06-11 22:53
#12

Vackraste platsen är min kolonilott med alla blommor och Fjärilar. ❤️

aggeelin
2019-06-12 07:48
#13

Finns många vackra platser. Området runt Siljan är hisnande vackert.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Lona
2019-06-12 17:24
#14

#13, Och på något sätt "ursvenskt" med ett leende böljande landskap och, viktigast av allt, röda små stugor. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Leifsdotra
2019-06-14 15:12
#15

Mitt hem tveklöst! Ett litet rött 1800-talstorp i en numera stor glänta i skogen, med kacklande hönor och galande tuppar i trädgården samt betande hästar och får i hagarna där vi har avverkat inplanterad skog och öppnat upp gamla betes- och åkermarker. Definitivt min plats på jorden❤️

Upp till toppen
Annons: