Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 597 ggr
MonicaLagerquist
6/5/19, 7:22 AM

Napp tutte

Är det bara jag som upplever att många ungar har en tutte i munnen jämt.

Är ungen ute och leker så nog sitter det en napp i munnen.

När mina ungar var små och hade napp så  var det något man hade i munnen när man skulle sova.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
6/5/19, 7:43 AM
#1

Jag har inte tänkt på det. Numera sedan jag blivit farmor så kollar jag in barn mycket.😊 Lille barnbarnet har bara napp när han sover men det har nog mest bara blivit så. Jag minns när sonen var liten. Han använde sina nappar mycket. Jag resonerade som så att han lär inte ha napp när han börjar skolan haha utan det kommer försvinna naturligt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
6/5/19, 7:48 AM
#2

Jag har sett ungar åka karusell på tivoli med napp i munnen. Språket och tänderna påverkas ju negativt av nappanvändandet.

Stolt ägare till fem La permer

aggeelin
6/5/19, 7:52 AM
#3

Jo nappen sitter oftast där tycker jag. Sugbehovet är borta för länge sen (före 6 mån om jag minns rätt) sen ska väl nappen vara tröst och sömn.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
6/5/19, 10:52 AM
#4

Det är nog bara en trygghet tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Andeljus]
6/5/19, 5:10 PM
#5

Nä du är inte ensam Monica för jag har tänkt samma sak och undrat varför dom haft den i tid och otid och ofta även äldre barn  och som du skriver så är det inte bra för tänderna = med tandställning när dom växer upp och även språket så det där kan inte vara nyttigt som en del föräldrar gör låter barnen ha napp i tid och otid.Visst är den en sovsak men som Maria skriver kan det bottna i en trygghet.

Har sett  sex och sjuåringar som haft napp och då kan man inte annat än klia sig i skallen och fundera 🤔 om dom nu inte är som mig att dom aldrig haft napp och aldrig ammats (är adopterad vid tre års ålder ska sägas så inte det där missförstås). 

Jag togs direkt från födseln till barnhem så jag fick aldrig vara med om det där men jag fick en period när jag var runt sju eller  åtta som jag ville ha både nappflaska och napp så något fattades mig  som jag inte fick uppleva så som närhet med min biologiska mamma  så då fick mina adoptivföräldrar köpa hem både och och sen gick det där över men jag minns det faktiskt än idag känslan så kanske kan det finnas orsaker till varför en del har napp så ofta och så långt upp i åldrarna.

Det går bara att spekulera i för orsakerna kan vara många från individ till individ men för mig var det aldrig naturligt med ammande eller napp och jag blev arg på allt sånt och  det är först nu sen några år som jag kunnat se det naturliga i det  men jag var aldrig med om det på riktigt själv så det kan finnas många olika orsaker till varför så som trygghet eller saknad av något som ett barn behöver som vi vuxna inte förstår .

Upp till toppen
Annons: