Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 714 ggr
Maria
6/4/19, 10:19 AM

När är det sommar?

Vårt långa land har ju väldigt olika väder beroende på var vi bor.

När tycker du att det är sommar hos dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
6/4/19, 10:48 AM
#1

Hej , Ja. Det är tydligen olika från år till år , förra året 2018 va det en fantastisk somnar , säkert i hela landet med. Idag är det den 4 Juni och det är 17 + nu , härligt ! Nu är det sommar i Västerås / Västmanland , 😀☀️👍

HH 🙂

Maria
6/4/19, 10:51 AM
#2

För mig är det sommar juni, juli och augusti. Maj är försommar och september är sensommar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
6/4/19, 11:33 AM
#3

Precis som #2 skriver, vissa år har t.o.m oktober varit fin och relativ varm

Niklas
6/4/19, 11:40 AM
#4

Enligt SMHI är det sommar:

”om det råder sommartemperatur 5 dygn i följd. Sommartemperatur är det då dygnsmedeltemperaturen är 10,0°C eller högre, men ännu inte 5 dygn i följd.”

Bondepraktikan beskriver sommar så här:

”Sommar kan också vara mer kalendariskt indelad till den perioden mellan sommarsolståndet o. höstdagjämningen (på norra halvklotet från den 21–22 juni till 23–24 september).”


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
6/4/19, 11:54 AM
#5

När skolorna slutar och ungarna får sommarlov.

Stolt ägare till fem La permer

[Andeljus]
6/5/19, 3:32 AM
#6

Från det att skolorna får sommarlov då kommer sommarkänslan och när dom börjar höstterminen då infinner sig höstkänslan .

Annons:
tlover
6/6/19, 12:08 PM
#7

Jag går efter naturen, därför räknar jag också med fler årstider än bara 4

l'm back

Niklas
6/8/19, 3:54 PM
#8

#7: Vilka årstider har du som inte vi andra räknar med?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[[eskils_]]
6/9/19, 5:39 PM
#9

#4 Fattar inte hur SMHI menar:

"om det råder sommartemperatur 5 dygn i följd. Sommartemperatur är det då dygnsmedeltemperaturen är 10,0°C eller högre, men ännu inte 5 dygn i följd.”

Ska det vara fem dygn i följd eller inte? 🤔

Carmarino
6/9/19, 5:55 PM
#10

#9 Lite knepigt skrivet, men så här är det:

Det ska vara en dygnsmedeltemperatur på 10°C eller högre fem dygn i följd, men man vet inte förrän efter fem dygn om det blivit sommar eller ej. Har det då varit över 10°C fem dygn i sträck, så räknas det som att sommaren började den första av de fem dagarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
6/9/19, 6:23 PM
#11

#10 Aha, då fattar jag. Lite trög idag pga sommartemperaturen… Knepigt skrivet som sagt.

Fridaaaa
6/11/19, 1:28 PM
#12

Från 1 juni :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: