Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 745 ggr
MonicaLagerquist
2019-03-06 09:43

Är du spruträdd?

En spinoff från mitt blodprovsäventyr igår.

Är du rädd för sprutor och nålar?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Leifsdotra
2019-03-06 10:15
#1

Japp, jag kan hantera det men vill gärna ligga under provtagningen om det går och det ska stickas i armvecket. Jag har inte svimmat, men varit nära ett par gånger så därför vill jag ligga ner eller få chans att sitta kvar en stund efteråt. Stick i fingret går bra däremot.

Jag hade en period i min barndom när jag behövde ta mycket prover och tyckte redan från början att det var obehagligt och gjorde väl lite motstånd. Det blev värre och värre för varje gång och som jag minns det var de oftast flera som höll fast mig så att de kunde ta prover, det har satt sina spår….

Surpan
2019-03-06 10:31
#2

Ja, jag är väldigt spruträdd. Jag kan blir yr och svimfärdig bara av att prata om det eller tänka på det. Förutom smärtan så känner jag ett väldigt obehag inför blodomloppet, och hatar tanken på att ha nålar, rör eller slangar inuti vener. Jag hatar också känslan av att vara så pass utelämnad och känner mig alltid väldigt maktlös och liten under provtagningar. Som många andra har jag starka minnen av att bli fasthållen.

Just nu kan jag ta venösa blodprover bra med hjälp av emlaplåster. Har jag inte bedövning så kan jag ta provet, men blir väldigt stressad och panikslagen och gråter nästan varje gång. Stick i fingret tar jag inte alls, och nu var det väldigt länge sedan jag behövde ta någon bedövningsspruta eller vaccin, men det skulle jag tycka var enormt jobbigt och jag undviker det in i det längsta.

/Surpan

MonicaLagerquist
2019-03-06 10:37
#3

Som tur är jag inte det.

Har tidigare varit blodgivare och när jag väntade mina första barn låg jag inne i sju veckor och fick sprutor och dropp flera gånger om dagen.

Stolt ägare till fem La permer

akvarium123
2019-03-06 10:42
#4

Här är en som är spruträdd🙂 Tycker det är fruktansvärt att ta sprutor och senast jag tog en spruta så glömde jag av att andas så rädd jag var. 

#3 Vilken tur att du inte är spruträdd. Själv skulle jag nog fått byta person som utför provet för att jag inte skulle känna någon tillit till den personen.

MonicaLagerquist
2019-03-06 10:53
#5

#4 Hon var väldigt skärrad men jag var lugn och sa bara när hon misslyckats två gånger att tur att jag har en arm till.😎

Stolt ägare till fem La permer

Grace2009
2019-03-06 10:53
#6

Jag är som tur inte spruträdd, däremot vill jag inte titta på just när de sätter in nålen för jag är rädd att jag spänner mig. tittar helt enkelt bort men när nålen är väl på plats är det inga problem att titta på det heller.

En gång blev jag ganska fascinerad när jag skulle lämna blodprov dock. Hon hade svårt att hitta en ådra och använde en mindre nål. Jag trodde hon redan hade fått den på plats, så jag tittade på nålen och såg hur hon stack in den på nytt om och om igen, och i olika vinklar för att hitta venen. Det fascinerande var att det kändes inte alls! Det såg ut som om det skulle kännas jättemycket men jag märkte inte nålen alls, kände bara hennes hand som höll mot min arm.

Annons:
Maria
2019-03-06 11:15
#7

Jag är inte spruträdd alls. Jag har legat på sjukhus så många gånger och genomgått utredningar så det är ju tur jag inte är rädd. En gång gjorde det däremot riktigt ont och de var när de tog ett artärprov i handleden på akuten.Aj aj.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2019-03-06 11:25
#8

Jag är nål och spruträdd. Måste ligga ner.
Stick i fingret går bra men i övrigt nej. Det var pesten under graviditeten

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
2019-03-06 11:31
#9

Jag är inte spruträdd alls. Har varit blodgivare länge. En gång så hittade de inte rätt vid två försök i ena armvecket. Då bytte de bara och stack i andra. Inga problem.

Carmarino
2019-03-06 11:53
#10

Säger samma som Grace2009. Är inte spruträdd, men vill inte titta på just när de sticker in nålen.

Eftersom mina vener ligger väldigt djupt, och är av typen "slingrar sig som en mask", så brukar jag be dem sticka i en av venerna på händerna istället. De venerna syns rätt tydligt och är lätta att sticka i. Hellre det än att känna hur de letar runt med nålen inne i armen.

Det brukar inte göra särskilt ont när de sticker i handen, men däremot så stack de en gång i ovansidan av foten - på tre olika ställen. Då gjorde det ont, så jag haltade när jag gick därifrån.

Vid samma tillfälle skulle de kontraströntga ena benet och stack in nålen för kontrastvätskan i ljumsken. Det kändes som om de skulle sticka rakt igenom benet, och jag hade ett jätteblåmärke där i flera veckor efteråt. Vet inte om det berodde på det men i flera år efteråt hade jag problem då och då med en plötslig huggande smärta i ljumsken. Den var så intensiv att jag knappt kunde stå upprätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-03-06 12:09
#11

Jag är väldigt svårstucken. De brukar få sticka många gånger innan de hittar rätt.

En gång när jag blev inlagd och skulle ha dropp så fick jag tillslut ha droppet i foten😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
2019-03-06 17:49
#12

Nä, inte det minsta🙂

Tarotstollan
2019-03-06 20:00
#13

Nja, lite rädd och obehagligt är det, jag brukar inte titta när de sätter nålen. Jag har bara en arm som de kan sticka i för på den andra syns nästan inte blodådern alls.

Jag låter bara de som är vana sticka mig, blir så stressad annars då de ovana oftast skall ta prov i den armen som inte blodådern syns i!
Kanske att det är lättare för dem att sticka i vänster arm eftersom de sitter rakt framför mig när de tar prov men den stora blodådern är i högerarmen!
Stick i fingret är ju 7 resor värre, har ju ont i flera dagar efteråt!Ledsen

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Tuulikki]
2019-03-07 12:22
#14

Mig får de sticka i handleden för jag är så svårstucken

Maria
2019-03-07 13:06
#15

#14 Då kanske du har en bra ven där annars brukar man undvika just handleden för att artären ligger nära.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
2019-03-07 17:13
#16

#15 Ja de ropar alltid in någon lite mer erfaren ssk just för att det är lite knepigare

Maria
2019-03-07 18:07
#17

#15 Eller undersköterska 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2019-03-07 21:01
#18

Nej, jag är inte spruträdd. För mig är det en helt neutral upplevelse. Jag föredrar dock att titta bort precis när nålsticket sker för att inte råka spänna mig, rycka till eller liknande. Annars tittar jag gärna på vad dom gör. 

Fick ta mycket blodprov pga sjukdom när jag var yngre. Är också svårstucken. Oftast fick dom yngre/mer oerfarna ta prov på mig eftersom jag var så lugn. Så kunde dom erfarna sköterskorna ta hand om mer spruträdda patienter. Helt okej för min del även om jag ibland hade mindre vackra armveck när jag gick därifrån, haha

Skulle gärna bli blodgivare men jag har tyvärr för lågt järnvärde.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: