Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 724 ggr
Maria
2019-02-09 07:04

Glasögon

Kom att tänka på det här med glasögon.

Behöver ni glasögon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lillyrod
2019-02-09 07:39
#1

Jag använder läsglasögon.

Fransu
2019-02-09 08:06
#2

Ja. Jag har brytningsfel och har haft glasögon sedan jag gjorde synundersökning för att få ta Körkort. Det var 1994. Så det är några år nu. Jag har haft linser emellanåt, men tyvärr funkar inte linser så bra på mig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

MonicaLagerquist
2019-02-09 08:12
#3

Jag har glasögon. Har haft det i runt 30 år, Paret jag har nu är nog närmare 20 år. Så länge som de håller tänker jag inte ´byta dem eftersom att min syn inte går att rätta till med nya glas.

Är för snål/fattig att byta bågar bara för att.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-02-09 08:50
#4

Jag började med läsglasögon i 40-års åldern. Sådana där man kan köpa överallt. När jag började mitt senaste jobb som enbart är datorarbete så behövde jag terminalglasögon och då passade jag på att skaffa "privata". Jag har ju så dålig balans men jag klarade av progressiva glas förvånansvärt bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2019-02-09 09:08
#5

#4 Jag börjar närma mig att det inom några år är dags för progressiva glas och det är jag orolig för då jag har problem med yrsel. Optikern jag var hos sist hade också problem med yrsel och hon sa att för henne hade det gått bra när hon behövde progressiva glas. Men att det kan vara väldigt individuellt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2019-02-09 09:21
#6

#5 Jag vet ju inte riktigt om det är yrsel eller dålig balans jag har. Det är i alla fall en skada efter skalloperationen eller strålningen. Det tog en vecka ungefär för mig att bli vän vid glasögonen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
flocken
2019-02-09 09:30
#7

Japp. Har brytningsfel o fick glasögon vid 21 års ålder. Har 3 olika par jag byter mellan

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fransu
2019-02-09 10:04
#8

#6 Ja, jag förstår att du kan ha problem med balansen efter vad du gått igenom.

Själv har jag väldigt bra balans, men jag har problem med yrsel. På grund av en nackskada.

Får se hur lång tid det tar för mig att vänja mig när det är dags.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

_Fisken
2019-02-09 10:07
#9

En känt märke hade drive nu. 375 kr för synundersökning och nya glasögon med snygga bågar. Tog dit sambon…

Leifsdotra
2019-02-09 15:54
#10

Använder terminalglasögon på jobbet och skulle behöva använda glasögon annars också. Men jag trivs inte med de jag har… Fast snart måste jag börja använda dem för att se nåt. Hämtade ut dem för 4 år sedan när jag bytte terminalglasögon och fick bra rabatt på att köpa privata också.  Dags att skaffa nya kanske!

citytjejen
2019-02-09 16:22
#11

Jag har varit närsynt sen jag var tio år och har linser oftast men glasögon ibland. Ser även dåligt på läsavstånd och när jag sitter vid datorn, så har olika glasögon även för dom ändamålen. Jag ser dåligt på alla avstånd med andra ord 😂

/Christina

Maria
2019-02-09 16:59
#12

#10 Det är 5 år sedan jag skaffade mina terminalglasögon och privata. Lite hade ändrats i synen nu och jag passade på för jag fick 20 % på de privata vid köpet.

Köper jag ett par till eller solglasögon för min syn inom 14 dagar nu så får jag 50%😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2019-02-09 23:08
#13

Har haft glasögon sen jag var 7 år gammal.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Lona
2019-02-10 19:12
#14

Var åtta när jag fick glasögon pga närsynthet och brytningsfel. Nu börjar det bli dags för progressiva men sist tyckte optikern att det räckte om jag sätter ett par läsglasögon utanpå de vanliga vid behov. Linser el op är inget lämpligt alternativ men jag har inte ont av glasögonen. Det är märkligt att glasögon inte räknas som hjälpmedel som tex hörapparater. Jag är mer eller mindre hjälplös utan mina men ändå får man hosta upp de där 6-7 000 vartannat år ungefär när det behövs nya glas.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2019-02-11 13:11
#15

Japp, haft sedan jag gick mellanstadiet.
Hade gärna sluppit dem men tja :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sollar
2019-02-12 14:24
#16

Jag har haft glasögon i snart 20 år och har aldrig lärt mig att trivas i dem. Kan tyvärr inte ha linser heller eftersom jag inte kan böja armen så jag når ögonen.

Maria
2019-02-12 14:30
#17

Jag hade mina nya glasögon igår för första gången på jobbet och ingen märkte något😃

Det var positivt tycker jag för jag har alltid trivts i mina gamla bågar och dessa är väldigt lika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TatsuOni
2019-02-13 09:02
#18

Fick mina första glasögon vid 10 eller 11. Linser vid 16.

Sedan en vecka använder jag inget av det, då jag har laseropererat ögonen🙂

Så skönt!😃 Jag lyckades nämligen aldrig vänja mig vid glasögon och linser. De var jobbiga, obekväma och i vägen😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: