Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 913 ggr
MonicaLagerquist
2019-01-22 15:15

Dela lika

Just nu går det ju en reklam på TV där man ska dela 50 / 50 på alla sysslor i hemmet.

Vad tycker ni om det? Ska man dela på alla sysslor eller är det bättre att den ena gör en sak och den andra en annan sak?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Hayabusa]
2019-01-22 15:21
#1

Det bör ske på ett individuellt plan, att man anpassar arbetsfördelningen efter kompetens och intresse. Någon gillar kanske matlagning mer än trädgårdsarbete osv.

MonicaLagerquist
2019-01-22 16:12
#2

#1

+1

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-01-22 16:23
#3

Jag håller med #1 Man gör det man är bäst på och vad man gillar mest. Vi har haft perioder när jag varit sjuk som min man har gjort allt så det är nog bra att man är flexibel när man är två🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2019-01-22 17:37
#4

Håller också med #1! Ser inte nyttan med att dela på allt exakt lika och jaga efter millimeterrättvisa. Jag och min man är bra på och gillar olika saker som hör till hemmets göromål. Jag tycker t.ex att det är avkopplande och roligt att städa och han gillar matlagning. Tror att man känner om något känns snett och orättvist eller vad jag ska kalla det. Båda är i alla fall nöjda med vår uppdelning och det har funkat smidigt ända sen vi blev sambos 🙂

/Christina

Mooniq
2019-01-23 07:52
#5

Nu lever jag själv igen men med min tidigare partner så var det väldigt lätt att dela på sysslorna, han var väldigt medveten och såg vad som behövdes göras - om jag lagade maten så tyckte hand det var självklart att duka av, fylla diskmaskinen och göra snyggt på köksbänken, jag behövde aldrig fråga om något utan om jag plockade tvätt så kontrade han med en fråga - ska vi göra nåt mer? ska jag dammsuga elller bädda eller nåt.. 

Att dela lika är lätt ibland, svårt ibland - det finns partners som bara inte ser arbetsbehovet i hemmet och då kan det nog vara jobbigt att dels jobba heltid, kanske ha barn och sen även få ta en stor del av sysslorna i hemmet oxå.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Hayabusa]
2019-01-23 09:02
#6

Att uppnå 100% "rättvisa" är nog omöjligt. Vad är "rättvisa"? Att rensa avlopp tar kanske 15 minuter, men jag dammsuger hellre i 2 timmar 😉Olika arbetsuppgifter är olika tunga, rent fysiskt, det bör man också ta med i beräkning. Att vi dessutom prioriterar olika har nog alla upplevt. Min fd partner ansåg att städa bilen var fullkomligt onödigt, vilket gjorde att hon inte brydde sig det minsta om bilen såg ut som f-n.  "Tycker du att det är så viktigt, så kan ju DU göra det…"

Det är både lättare och roligare om man hjälps åt.

Annons:
Carrosh
2019-01-23 13:20
#7

Skulle inte funka att göra så här - det går inte att hålla på med millimeterrättvisa. Vi brukar köra på att den ena lagar mat och den andra diskar, sen hjälps vi åt med resten i den mån det går. Eftersom vi har en dotter på 10 månader så får ju den ena ta hand om henne medan den andra gör allt det andra viktiga.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

flocken
2019-01-24 13:28
#8

Sunt förnuft tycker jag fungerar bra 🙂 Vi hjälps åt. Jag har mina begränsningar pga mina sjukdomar. Han sköter barnens sporter, lagar o fixar. Jag fixar huset. Lagar mat. Behöver någon hjälp så hjälper man till

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: