Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 643 ggr
Mooniq
2019-01-21 07:50

gillar ni kombinationen choklad/lakrits

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar kombinationen extra mörk choklad och lakrits så igår gjorde jag en superenkel ischoklad.

100 gram 86% mörk choklad - letade länge efter 92% men hittade inte den

60 - 80  gram kokosfett - med doft o smak kvar, 

2 tsk  Salmiakpulver eller lakritspulver, jag hittade Kung Markattas på butiken.

Smält chokladen i en bunke på låg värme i mikron, tillsätt sen pulvret och kokosfettet, mikra lite till - kokosfett smälter fort. rör ihop. 

Häll i isbitsplattan och ställ i kylen/frysen några timmar. Knacka ur bitarna i en skål, förvara i kylen. Jättegott till fikat. 

Den mörka chokladen smakar sött tack vare smaken från kokosen. Mäktig så en, två bitar räcker länge. 

Man kan ju välja 70% choklad oxå och då finns de ju smaksatta - eller så kan man mosa blåbär, hallon eller vinbär och ha i smeten. Jättegott.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Carmarino
2019-01-21 07:53
#1

Det låter gott. Du får gärna lägga in receptet på https://choklad.ifokus.se/ också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2019-01-21 07:57
#2

Det låter supergodis! 😛

Tror bestämt jag måste prova!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-01-21 08:11
#3

Åh så  gott. Jag älskar kombinationen choklad/lakrits.😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-01-21 08:33
#4

Låter väldigt gott. Synd att jag sockerbantar.

Stolt ägare till fem La permer

Mooniq
2019-01-21 08:37
#5

#4 MonicaLagerquist - det gör jag med. jag kanske tar 1 bit/dag och jag ökade på kokosfettsmängden och då blir det väldigt lite kolhydrater/bit.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Leifsdotra
2019-01-21 08:40
#6

Tveksam, men jag har hittat någon jag gillade. Fast jag minns ju inte vilken det var 🙂 Jag är inte superförtjust i choklad överlag så det kanske är därför jag har svårt att hitta något som faller mig riktigt i smaken.

Annons:
Carmarino
2019-01-21 11:02
#7

#5 Är det socker i kokosfett? I mörk choklad med hög kakaohalt är sockermängden inte särskilt stor.

Under mina experiment med att göra choklad från grunden så har jag lärt mig att choklad bara behöver bestå av kakaobönor och choklad. Om chokladen är 85%-ig så är det 85% kakaobönor och 15% socker.

Det finns ju dessutom sockerfri choklad. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2019-01-21 11:14
#8

Länkat på Kulturtant. #16 😃 Tyckte det passade. 😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fransu
2019-01-21 16:32
#9

Kombinationen lakrits choklad älskar jag! Så gott. Jag ska prova ditt recept, vilket bra tips. Men jag kanske inte tar lika mörk choklad till min. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Mooniq
2019-01-21 16:34
#10

#9 Fransu - helt ok att ta mindre mörk choklad men tänk på att kokosen gör chokladsmaken lite sötare. De 70% kakorna har  många goa smaksättningar - chili är en favorit och den är jättegod att göra ischoklad på. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Carmarino
2019-01-21 17:36
#11

#10 Har rätt många 100 g-chokladkakor i olika smaker liggande, så det kan ju vara ett bra tillfälle att testa dem som ischoklad. 👍

Vilket tycker du blir godast; salmiakpulver eller lakritspulver?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mooniq
2019-01-21 17:52
#12

#11 Carmarino - jag älskar båda. 

Kung Markatta har även Lingonpulver och Blåbärspulver - ska testa även dem och tror det blir suveränt gott.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Carmarino
2019-01-21 17:57
#13

#12 Då får jag testa en omgång med vardera. 🙂

Minns inte om jag har lingonpulver, men jag har blåbärspulver - och en massa andra sorters pulver. De flesta är dock inte Kung Markatta, men de funkar säkert bra ändå. Hur mycket pulver tar du i? Är det 2 tsk även där?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Mooniq
2019-01-21 20:16
#14

#13 Carmarino - jag har inte testat blåbär/lingonpulver än, men testa att smaka lite pulver på en sked, om det är mycket smak så borde 1-2 tsk räcka.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fransu
2019-01-21 20:29
#15

#10 Då kanske jag ska testa med mörk choklad först. Det får ju inte bli för sött. Jag gillar bara inte när choklad är bitter i smaken. Och det är ofta dom mörkare sorterna tycker jag. Jag har barnsliga smaklökar helt enkelt. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

citytjejen
2019-01-22 17:38
#16

Spontant skulle jag säga att jag inte gillar den kombon men det finns en chokladkaka, från Fazer tror jag, som har fyllning av salmiak och den är riktigt god!

/Christina

Upp till toppen
Annons: