16 Ordet är Fritt

Nyårslöften

2018-12-31 07:55 #0 av: MonicaLagerquist

Kommer du att avge något nyårslöfte ?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-12-31 07:58 #1 av: Maria

Jag har bara avgett ett nyårslöfte i hela mitt liv och det var nyår 2010/2011, Då slutade jag röka inför min kommande hjärnoperation och det löftet har jag hållit.

Här blir nog inga fler nyårslöften känns det som.

/Maria

Anmäl
2018-12-31 08:07 #2 av: MonicaLagerquist

Jag ska försöka att bli sockerfri.

Jag har fixat det förr och fixar det nog igen.

Har dragit på mig några extra kilon och de tänker jag bli av med nu.

Anmäl
2018-12-31 08:16 #3 av: Tarotstollan

Ingen idé, jag glömmer de lika fort igen!Skrattar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-12-31 08:16 #4 av: flocken

Jag lovar mig själv att inte ge några nyårslöften.
Är det något jag behöver ändra så behöver jag inte göra det nyår.

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2018-12-31 08:29 #5 av: Soligajag1

Jag vill så gärna bli sockerfri men HUR gör man ?? ETT Nyårslöfte att börja i liten skala är en idé !! Glad

HH Glad 

Anmäl
2018-12-31 08:39 #6 av: MonicaLagerquist

#5 man bestämmer sig helt enkelt.

Det som hjälper mig är min envishet-.En flaska kolsyrat vatten istället för.Blir jag allt för sötsugen brukar det hjälpa att borsta tänderna.Det är inte gott att äta sött med nyborstade tänder.

Anmäl
2019-01-02 05:52 #7 av: Soligajag1

#6 Tack så mycket !
Angående dricka o sånt , dricker jag bara vatten ,
Kolsyrat nån gång, jag dricker te o kaffe .
Det är mest godiset , bullen o kakan jag har svårt för!
Men men , ska försöka nu! 😀

HH Glad 

Anmäl
2019-01-02 09:22 #8 av: MonicaLagerquist

Fortfarande sockerfri .SkrattarVisserligen bara början på dag 2 men man ska ta tillvara det man fixat.

Anmäl
2019-01-02 14:05 #9 av: citytjejen

Jag ska komma igång med att träna pilates igen. Har bokat ett pass på måndag och ser fram emot det jättemycket!

/Christina

Anmäl
2019-01-07 08:02 #10 av: MonicaLagerquist

Första veckan utan socker avklarad utan större besvär.

Anmäl
2019-01-07 10:18 #11 av: Mooniq

jag är sockerberoende och det första man ska göra om man vill prova att bli sockerfri är att googla och läsa på. Bitten Jonson har en riktigt bra bok som jag tror man kan låna på bibblan. Finns mycket att läsa om sockerberoende numera. 

Sen måste man förstå sammanhang i kroppen, och när aha-känslan dyker upp så blir det lättare att köra snitslad bana i livesmedelsdjungeln. 

En bra sanning är denna - 

socker och stärkelse = kolhydrater. 

Alla kolhydrater höjer blodsockret. (en del långsamt - en del blixtsnabbt)

När blodsockret stiger frisätter kroppen insulin vars uppgift är att dämpa blodsockerhalten till normalnivå. Insulin är det mest fettinlagrande hormon vi har. 

Varje gång som blodsockret går ner så startar ett sug efter - kolhydrater, gärna snabba kolhydrater - eftersom det signaleras till  hjärnan att lagret börjar tömmas. 

Jag som sockerberoende håller mig till lågkolhydratkost - jag äter ca 100 gram kolhydrater/dag - mest från grönsaker men även från lite mejerier och ev nån banan. Då stängs sockersuget av och den känslan är helt underbar, när ingenting lustar mig att äta utan hjärnan är nöjd - bästa känslan. Skrattar

Detta är hur jag löser mitt sockersug, det finns såklart andra vägar att gå - berätta gärna hur ni gör/tänker. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2019-01-07 11:17 #12 av: MonicaLagerquist

Jag äter LCHf för det mesta ,Så där försviner ju många snabba kolhydrater.Äter inte bröd öht.

Anmäl
2019-01-07 11:28 #13 av: Mooniq

#12 MonicaLagerquist - jag mixar lchf & stenålderskost men tar bort sånt som inte funkar för mig - mejerier, frukt och torkad frukt. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2019-01-07 11:49 #14 av: MonicaLagerquist

Anmäl
2019-01-07 17:28 #15 av: eskils

#10 Grattis!

#11 Tack för tips, man borde nog testa...

Anmäl
2019-02-01 19:25 #16 av: MonicaLagerquist

En månad utan socker Ballong

Anmäl
2019-02-02 08:13 #17 av: Fransu

#16 Bra jobbat! Tummen upp

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.