Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 524 ggr
MonicaLagerquist
2018-12-18 14:36

Äta så mycket man vill

Gång på gång får man läsa om folk som blivit nekade att äta så mycket som vill när det serveras buffé.

En kille åt tre kilo sushi och blev vänligen tillsagd att gå därifrån.

Tycker ni att man ska få äta fritt när man äter buffe ute på restaurang?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Hayabusa]
2018-12-18 14:40
#1

Förvisso "ja" eftersom det de facto heter "ät så mycket du vill". Å andra sidan bör rim & reson råda dvs en viss måttfullhet kan man begära, anser jag. 3 kg Sushi är galet mycket (i min värld).

Honestyisdead
2018-12-18 14:46
#2

Ja är det buffé ska man enligt mig få äta fritt. Få får ju i sig så mycket som 3 kilo.

MonicaLagerquist
2018-12-18 14:50
#3

Jag tycker inte att man ska få äta hur mycket som helst,

Man bör ju inse att tre kilo sushi inte är normalt att vräka i sig.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2018-12-18 14:53
#4

#3 Då ska man inte heller göra reklam som säger är hur mycket du vill.

Maria
2018-12-18 15:21
#5

Någon form av "hyfs" får man väl ha även om man är en betalande gäst. Jag tycker det är ganska oförskämt att vräka i sig så mycket även om det är buffé.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

akvarium123
2018-12-18 15:45
#6

Så länge man inte behöver böta för att man inte ätit upp så är jag tacksam🙂

Inte kul att stå där och betala 100 kr bara för att man inte orka äta upp all pasta man tog till sig eller vad det nu är.

Har hänt mig 2 gånger och oftast har den skylten varit så att man inte sett den tidigare innan det är dags att behöva betala…😉

Men positivt för miljön att man inte slänger mat hur som helst!

Däremot anser jag att ifall det heter äta så mycket man vill så ska man få äta hur mycket och hur lite man vill äta.

Annons:
Sabah
2018-12-18 16:39
#7

Går man som restaurang ut med att man får äta så mycket man vill så får man stå för det! En del äter mer och en del mindre. Nu är 3 kg ovanligt mycket, så pass ovanligt att jag skulle låta det passera.


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2018-12-18 18:23
#8

Tror nog att de tjänar in det på alla dem som inte kommer i närheten av att äta så mycket att de kommer upp i värdet de betalat. Att någon äter 3 kg sushi hör nog till ovanligheterna.

Det är förmodligen betydligt vanligare att äta kanske tre fjärdedelar av det man betalat för. Och, som många andra skrivit, om det står "ät så mycket du orkar" så får de stå för det, även om det innebär att någon äter mer än de räknat med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-12-18 18:36
#9

#6. Det hade jag ingen aning om att man fick "böta" för att man inte orkade äta upp, är det så på alla restauranger?
Antar att de har doggy bag på restauranger även i Sverige, annars får man väl fråga efter det, då kan man ju ta med sig resterna hem och då borde man ju inte behöva betala "böter".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

akvarium123
2018-12-18 18:50
#10

#9 En gång utomlands och 1 gång här i Sverige. Men det är nog bara ett fåtal restauranger som har de reglerna. Har aldrig sett mer än 2 restauranger som har dessa reglerna men visst de finns säkert fler restauranger med liknande regler🙂

De ställena jag varit på annars har inte haft samma regler däremot har några fåtal satt upp lappar kring att man gärna få ta om och inte ta så mycket. Vilket jag tycker är bra!

Honestyisdead
2018-12-18 19:54
#11

#9-10 Jag har aldrig sett att det kostar om man inte äter upp på buffé. Tyvärr slängs det mycket mat.

Doggybag finns inte på buffé.

akvarium123
2018-12-18 20:05
#12

#11 Ja det gör ju det och det är nog det som var tanken att få folk att äta upp sin mat och inte slänga det🙂

Upp till toppen
Annons: