Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 1123 ggr
Tant Grön
2018-12-17 11:40

Rökförbud i lägenhet

Vad tycker ni, skall man få röka i sin egen lägenhet och på sin balkong?
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/919794-nu-meddelar-bostadsjatten-totalt-rokforbud-i-dessa-lagenheter

Annons:
Sindri
2018-12-17 11:51
#1

Nej, lägenheten blir förstörd, svårt att få bort lukt i riktigt inrökt lägenhet. På balkongen är det en olägenhet för grannar.

Tant Grön
2018-12-17 11:54
#2

Är själv inte rökare numera, så jag tycker ju det är bra. Men undrar vad rökarna tycker? Skulle nog blivit väldigt upprörd på den tiden jag rökte.

[Hayabusa]
2018-12-17 12:01
#3

Bör rendera i påföljd.

Randomel93
2018-12-17 12:16
#4

Grannen nedanför röker på sin inglasade balkong (som en jävla skorsten, konstant) och den kryper upp och stannar hos oss så att på somrarna kan vi inte vädra eller fläkta för en massa äcklig, huvudvärksframkallande röklukt kommer in i lägenheten :(

Calcifer
2018-12-17 12:22
#5

Jag är rökare så kan väl svara från det perspektivet. Om det är hus där lukt från en lägenhet kan dra in i en annan så nej, då ska det inte vara tillåtet. Om det enbart drabbar en själv så visst - men då ska man också tvingas betala för en total sanering när man flyttar ut oavsett hur dyrt eller omständligt det kan bli. Röka på balkong tycker jag kanske borde vara förbjudet med tanke på att det då definitivt drar in hos andra speciellt på sommaren om någon har sin balkongdörr/fönster öppet.

Dock ska det i så fall gälla både för rökning och annat som kan besvära grannar, t:ex rökelse (har en vän som får kraftiga allergiattacker av det och mådde skit ett halvår när hennes granne använde det varje dag) etc.

Personligen skulle jag aldrig röka inne, för jag är nog medveten om att jag stinker, men inte vill jag att mina möbler och dylikt ska bli ingrodda med stank. Balkong skulle jag bara röka på om jag visste att andra grannar gjorde detsamma. Är jag enda rökaren i huset och det alltså bara är jag som stör så skulle jag inte göra det. När jag hade balkong sist rökte jag där, men hade en granne som frågade om jag kunde gå ut istället och då gjorde jag det. Orimlig är jag inte, om någon säger till att jag besvärar eller stör så ber jag om ursäkt och gör om, gör rätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
2018-12-17 12:47
#6

De sista åren jag rökte så stod jag under köksfläkten, ibland var vi några stycken som trängdes där. Det störde ju ingen. 
Något som är jobbigt är när folk röker i trappuppgångarna, tycker jag.

Annons:
[Hayabusa]
2018-12-17 12:51
#7

Individer som röker inomhus, där det råder rökförbud, täcker för brandlarmet - som i sin tur leder till att småbränder inte upptäcks. Eller insats från brandkåren.

Tant Grön
2018-12-17 12:55
#8

Hade en granne för länge sedan som både drack och rökte. Var ju orolig för att han skulle somna ifrån cigaretten. 

Det bästa vore ju om alla slutade röka.

Mooniq
2018-12-17 13:08
#9

Jag är inte rökare. När jag köpte mitt hus så var det fullständigt inpyrt. I köksskåpen var det nikotinfärgat - så jag fick börja med att måla tak/tapetsera om överallt och köpa ett begagnat kök och byta ut det gamla köket. Ändå var röklukten kvar i många år. Jag tycker att om det står i hyreskontraketet så ska det följas om det står rökning förbjuden och då är det förbjudet i lägenhet och på balkong. I äldre kontrakt står oftast inget om rökning men om hyresvärden vill förnya kontraktet då får man förhandla - kanske mot en ersättning när man flyttar, för röklukten sätter sig överallt. Tyvärr. Sen tror jag det är lite olika stark lukt på köpe-cigaretter och råtobak som man mal, torkar o smaksätter själv - för många år sen hade en kompis råtobak - stort meck men jag upplevde den röken vara obefintlig/mild.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Calcifer
2018-12-17 13:25
#10

Röka i trappuppgången kan jag inte förstå hur någon skulle kunna få för sig att göra. Det kommer ju garanterat att dra in och dels stannar ju lukten där i evigheter. Jag känner matosdoft direkt om mina grannar lagat något som bara luktar liiite extra, när jag går i trapphuset. 

Naturligtvis om det är rökförbud så är det rökförbud, det ska alltid respekteras enligt mig. Är det inte det så är det ju så att man faktiskt inte är förbjuden att göra det, och då tycker jag man kan handla efter gott förnuft istället. Som jag nämnde ovan gick jag ut istället för till balkongen efter att en granne bett mig, trots att vi hade all rätt att röka på våra balkonger där. Jag bodde på första våningen och tyckte att det kunde jag göra för att min granne som uttryckt besvär skulle slippa det. 

Däremot erkänner jag att jag snarare reagerar med taggarna utåt om någon är otrevlig. Blev utskälld rejält av en tant som vrålade och skrek så spottet yrde om att jag fans jävlar (och andra än värre ord) skulle låta bli att röka i busskuren. Trots att jag stod på andra sidan gatan och över 30 meter bort. Då vände jag ryggen till och struntade blankt i deras illvrål.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2018-12-17 13:27
#11

Min farsa dog för ett år sedan och han var storrökare. Han och morsan som också rökte hade bott i samma lägenhet sedan 1961. Jag började röka hemma när jag gick i åttan och min äldre brorsa rökte och på den tiden rökte man oftast ohämmat inomhus.

Nu hade farsan sagt upp kontakten med mig och min bror så vi var aldrig med när lägenheten tömdes men jag tänker på all rök i alla år. Visserligen omtapetserat emellanåt men aldrig sanerat.

Jag har ju slutat röka men jag älskar fortfarande doften av rök😛 Jag tror ändå att det här blir bra. Man vänjer sig.

Jag vet när det blev rökförbud på restauranger och diskussionerna kring det men idag är det väl ingen som ens reagerar att man inte får röka vid bordet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2018-12-17 13:45
#12

Frankrike förbjöd rökning på uteserveringar för över tio år sedan. Det är dock långt ifrån alla krogar som efterföljer lagskärpningen och det finns dessutom kryphål i lagen.

http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-12-06/-R%C3%B6kf%C3%B6rbud-p%C3%A5-uteserveringar-snart-verklighet-3692575.html
Calcifer
2018-12-17 15:22
#13

I Japan får du inte röka utomhus på publika platser (det finns rökrutor titt som tätt, men på mindre befolkade ställen är det ingen som bryr sig så värst, men där det är mycket folk röker du INTE) däremot får du röka inomhus på en massa olika restauranger och krogar och där man sjunger karaoke. Lite skumt tänkt, men men. Dock är de otroligt noga med renligheten, fimpar slänger man absolut inte på gatan, antingen lämnar man dem i askkoppar vid rökrutor eller så använder du en "pocket ashtray", en liten plånboksliknande grej där du helst inte ska släcka ciggen, men kan, däremot går det hur fint som helst att lägga ner fimpar och tömma efter behov.

Jag tycker deras koncept är bra, faktiskt. Man slipper röklukt på t:ex vältrafikerade gator eller torg eller lekplatser och dylikt, och ingen slänger en massa fimpar omkring sig. Om någon går på en väg där inte en kotte är i närheten och de inte slänger en fimp efter sig ser jag inget problem med det - vem skulle det störa, liksom. Nåja, naturligtvis ska vi ju inte införa rökning inomhus igen på krogar och sånt dock. :P

Detta blev väl lite utsvävande från ämnet, men min tanke är egentligen att om man inte stör någon annan, så tycker jag inte det spelar någon egentlig roll. Röker man inne men ingen annan besväras av det men man själv måste betala en saftig summa om man flyttar för att sanera, så är det ju ens eget problem. Om man inte dumpar fimpar efter sig överallt och inte går och blåser rök i ansiktet på folk eller gör det där det drar in i affärer etc, så skadar det ju bara rökaren.

Jag har för övrigt kvar tre av mina pocket ashtrays från Japan och slänger aldrig fimpar ute. Har jag ingen av dem med mig släcker jag ordentligt mot asfalten och lägger ner fimpen i paketet igen. Eller slänger på anvisade platser.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tant Grön
2018-12-17 15:46
#14

#13 Påminner mig om när jag var i Sankt Petersburg på 90-talet. Rökte på den tiden och råkade slänga en fimp på gatan. Genast kom en mycket arg babushka fram och började skälla ut mig på ryska. Hon pekade på fimpen och på en papperskorg att jag skulle slänga den där. Vet inte hur det är där nu, men då var det väldigt rent och snyggt på gatorna. Man såg ryska gummor som sopade bort varenda snöflinga utanför hyreshusen.

Calcifer
2018-12-17 17:30
#15

#14 Ja, i Japan kunde man bli tillsagd av polismän om de såg en röka på publika platser eller slänga fimpar på gatan. Inte så att de hotade med något, men tillräckligt för att man skulle förstå att man gör helt enkelt inte så där. Och där var det alltid rent och fräscht överallt också, mycket uppskattat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
2018-12-17 17:39
#16

#15 Röka fick man ju göra i Ryssland, bara man inte slängde fimpar.

Honestyisdead
2018-12-18 14:50
#17

#7 Brandlarm reagerar inte på cigarett rök så man behöver inte göra något med det.

Jag ser inga problem med att folk röker hemma, på sin balkong eller i trädgården. Blir lägenheten skadad får dom ju betala för renovering.

[Hayabusa]
2018-12-18 14:51
#18

#17 Det var som sjutton. Hör dock olika bud…

Sollar
2018-12-18 17:19
#19

#17 #18 I ett av hyreshusen jag bott i sa hyresvärdarna att brandlarmet kunde gå vid cigarettrök, det är väl möjligt att de ljög, jag testade aldrig, men brandlarmet där var olikt de jag haft i alla andra lägenheter jag bott i.

Samhället måste gå mot rökfritt nu så det är rätt, som svar på frågan.

Honestyisdead
2018-12-18 17:31
#20

#19 Jag känner många som röker inomhus och har fungerande brandlarm. Har själv rökt inomhus ibland i alla lägenheter jag bott i och har alltid haft brandlarm och inga har larmat. Däremot gjorde en det då det brann i mitt kök.

Annons:
Sollar
2018-12-18 17:39
#21

#20 Ja i alla andra lägenheter jag haft har jag rökt i. Och jag kan ju som sagt inte vara säker på om det stämde, fast har svårt att tro att de skulle ljuga, men det var ett annorlunda brandlarm, bl a kunde man inte byta batterier i det själv och det var direktkopplat har jag för mig.

Honestyisdead
2018-12-18 18:09
#22

#21 Låter märkligt med larm kopplat till larmcentralen i hyreshus. Brandlarm går ofta igång utan brand. Det hade kostat hyresvärden massa pengar.

Sollar
2018-12-18 18:31
#23

#22 Ja det var ett rätt speciellt hus på många sätt. Gör dom? Har nog aldrig varit med om det faktiskt.

Honestyisdead
2018-12-18 18:37
#24

#23 Oja. Vet inte hur många gånger jag varit med om att ugnsos satt igång brandlarm.

Sollar
2018-12-18 18:43
#25

#24 Tur att du inte bor i en sån lägenhet som jag bodde i innan då.😉

Upp till toppen
Annons: