Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 754 ggr
Maria
12/9/18, 12:33 PM

Krav under julen?

Nu när julen närmar sig. Känner ni några krav?

Har ni folk i närheten som har synpunkter på var ni ska fira? Med vem ni ska vara osv?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
12/9/18, 1:05 PM
#1

Jag minns när jag och min man träffades så sa min svärfar  "i vår familj så firar vi alltid jul tillsammans" Vad konstigt svarade jag. Det gör vi alltid i vår familj också😃

Så jag och min man delade på oss tills sonen var född. Då sa vi ifrån att från och med nu så firar vi jul hemma hos oss och alla som vill är välkomna och på den vägen är det😉

Nu har ju sonen själv blivit pappa så han har gjort som vi gjorde. Från och med nu firar vi jul hos dem och alla som vill är välkomna. Det tycker jag är jättebra.🙂 Julen är ju ändå viktigt för barnen och jag tycker så synd om alla som åker omkring till så många kring julen. Det gjorde jag själv som barn. Det var farmor och farfar, mormor och morfar och så en morbror också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
12/9/18, 1:17 PM
#2

inga "krav" över huvud taget, det var mer kul när dottern var mindre och den äldre delen av släkten fanns. Nu äter vi bara god mat på julafton när vi vill  😉

akvarium123
12/9/18, 1:26 PM
#3

Om vi har! Herregud vilka krav man har vid jul vilka man ska vara hos. Åh det är lika stressigt varje jul!

Vi kan kalla personerna A och B.

På Julafton är vi hos A där vi ska vara tillsammans hela dagen för att inte gå miste om någonting😉 Det är ju trots allt person A tur att hålla i dagen vilket gör att man har hela dagen uppbokad där. Från kl 9 till sent på natten. Gärna till midnatt. Desto senare desto bättre tycker ju person A😉

På Juldagen så är vi hos person B då dessa personer inte fick hålla i Julafton. Så då ska man samla kraft mellan midnatt till kl 9 då man äter återigen frukost med mandel i. Efter detta så är det lunch med trerätters middag. Man får ju inte vara sämst😂 Hur skulle det se ut??🤔 Och sedan så ska det vara värsta underhållningen fram till sent på kvällen med mycket mat och dricka. 

Annandag jul är det någon i person A släkt som fyller år så då blir det ännu ett varv innan man tillsist är klar. Denna dagen är däremot VÄLDIGT viktig att den inte ska kopplas till julen. Så då är allt julpynt över för i år och maten ska vara klassisk födelsedagsmat. Denna dagen är det på kvällen så då har man ju trots allt en hel förmiddag hemma att vila upp sig på😴

Sedan ska man komma ihåg att det tar tid att åka till ställena också. Ca 1,5 timmars bilfärd till stället och sedan ska man hem också. Det är sena nätter och tidiga morgnar där med lite sömn.

Sabah
12/9/18, 1:55 PM
#4

Julen kan nog vara ganska kravfylld för många, alla vill fira jul med sina barn/föräldrar och eftersom vi inte kan klona oss kanske någon blir besviken som man inte har möjlighet att besöka. Men julen har ju också flera dagar, inte bara julafton, så man kan kanske om det finns möjlighet dela upp samvaron med sina och partnerns släktingar på olika dagar. Själv har jag inga problem idag då jag är singel numer. Kan delge mina erfarenher från mina två förhållanden som jag haft i vuxen ålder. I det första förhållandet var vi på julaftonskvällen/julaftonsdagen hos mina föräldrar respektive hans mamma som var änka vartannat år. Så bådas föräldrar fick besök av oss på julafton, de bodde inom rimligt avstånd för detta. Hans syster med partner gjorde likadant men tvärtom så att säga, hade vi besökt deras mor på dagen var de där på kvällen och vice versa. Det var inga konstigheter, kände inga krav från nåt håll. I nästa förhållande blev det mer diskussioner. Min partner sa att han alltid firat jul med sina föräldrar och därför skulle fortsätta göra det. Jag blev väldigt förvånad över hans odiskutabla attityd. Alla har väl normalt sett firat jul med sina föräldrar när man växer upp (!) och våra föräldrar bodde ju på samma bostadskvarter så jag tyckte det var väl inte så svårt att hinna med (!) Det slutade med att vi var hos hans föräldrar på dagen och sedan körde vi 100 m till mina föräldrar där vi avslutade julafton. Hans mamma uttryckte sin besvikelse över detta.


💖🧡💛💚💙💜

Scorpio97
12/9/18, 5:59 PM
#5

Jag är hos mamma hela julen precis som jag alltid varit. För henne är julen väldigt viktigt så för mig är det självklart att fira med henne och det kommer nog inte ändras i första taget. Har ingen partner eller andra släktingar som har synpunkter på det. Däremot har några av mina syskon numera partners och kommer därför inte vara hemma hela julen som tidigare. 

I övrigt besöker jag bara en kusin som fyller år några dagar innan jul men det är ju inga problem att hinna med. Så för mig är julen stress- och kravfri :)


//Jessie

Fridaaaa
12/9/18, 6:12 PM
#6

HIttat bra lösning på det :) 
Men känns mer som krav nu som föräldrar än innan vi fick barn

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
flocken
12/9/18, 6:42 PM
#7

Inga krav. Vi har alltid varit hos min mans föräldrar. Förra året började vi vara hos oss. De börjar bli äldre och orkar inte. Våra barn har allt här hemma. O även jag mår bättre hemma med min värk. Vi har ingen kontakt med min sida så har aldrig varit några problem

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

citytjejen
12/9/18, 8:35 PM
#8

Inga krav alls här. Min man och jag anammar det som vi gillar med julen och resten struntar vi i! Vi bakar lite, fixar julskinka och över själva julen är vi i år i Prag. Vad omgivningen tycker kan variera lite men det är inget som jag bryr mig om.

/Christina

MonicaLagerquist
12/10/18, 8:45 AM
#9

Nej jag känner inga krav. Vi firar här hemma och alla som vill komma kommer. Vill något av barnen fira på annat håll så är det helt okej.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
12/10/18, 9:14 AM
#10

Jag känner inga krav direkt. Sedan jag var liten så har vi ändå varierat var vi har firat jul (skilsmässobarn)

l'm back

Leifsdotra
12/10/18, 9:48 AM
#11

Vi firar alltid hemma hos oss på julafton, all släkt och vänner som vill vara med oss är hjärtligt välkomna. Vissa år har vi bara varit vi 4 i familjen, andra år har vi haft fullt hus. Min bror har sina barn varannat år och de år han inte har barnen brukar vi fira med dem och min pappa en annan dag istället, då spelar det ingen roll om vi är här eller hos någon annan. Men vi vill inte ägna halva julafton i bil så därför bestämde vi såhär redan för 22 år sedan när vi flyttade till hus och fick plats att ta emot alla som vill komma.

I år kommer min bror + barn och min pappa. Räknar med att min svärfar och min mans syster också kommer men vi har faktiskt inte pratat med dem inser jag nu😞 Vi har bara tagit för givet att de kommer!

Torparmor
12/12/18, 12:50 AM
#12

Julafton firas med knytis. Vi bor bara 1 mil från varandra och turas om vart tredje år.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Åsa S
12/13/18, 2:22 PM
#13

I år är jag ledig helgen före jul så då åker jag och min man till sommarstugan och firar en liten egen jul och sedan på julafton åker vi till mina föräldrar där min syster med barn också är. Min svärmor är också bjuden men hon brukar inte vilja komma. Hon bor ensam + min man är enda barnet och vi har inga barn. Ofta är hon inte så intresserad av att vi ska komma överlag och sist hon bjöd över oss på middag så skulle vi ta med drickat och hon bjuda på mat men när vi kom dit hade hon fått för sig att börja med nån slags storstädning och vi fick gå iväg och köpa pizza.

Annons:
Tarotstollan
12/13/18, 4:50 PM
#14

Det är nog mest jag själv som har så skyhöga krav på mig att jag vill att allt skall vara perfekt. Dålig vana som jag har med mig från min barndom ute på landet, där vände man ju i princip upp och ner på hela huset och allt skulle ju städas.
Hade jag bara startat i tid, som jag gjort förr om åren så hade jag nog orkat att göra det fortfarande men det blir inte så numera.
Det är inte bara åldern som tar ut sin rätt, värken och latheten hjälper till stort också!😉
Numera får det bli som det blir, jag firar ju inte här ändå utan är ju bortbjuden alla dagarna i regel.
Det är mest för min och djurens skull som det är kul att ha städat och pyntat.
Fast nog ringer mamma och frågar och tjatar hur långt jag kommit i städningen och om jag är klar och börjat pynta mm.

Jag brukar lugna henne med att jag håller på och att det rullar på i lugn takt och att det inte är så mycket kvar…
Bättre så, än att hon skall stressa upp sig och få för sig att hon skall komma hit och hjälpa till! 😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
12/13/18, 4:51 PM
#15

#14 Ska man städa också???😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
12/13/18, 5:06 PM
#16

#15. Ja, det påstås att det är viktigt!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
12/13/18, 5:40 PM
#17

😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: