Annons:
Etikettövrigt
Läst 656 ggr
Tant Grön
11/22/18, 9:10 AM

Skänker ni pengar till jul?

Många hjälporganisationer skickar ju ut brev nu före jul och vill att man skall skänka pengar. Brukar ni ge något?

Annons:
Torparmor
11/22/18, 9:13 AM
#1

Nej inte till dem. 

Däremot har jag två organisationer som jag regelbundet ger bidrag till. Jag tycker det är bättre att satsa på ett par stycken där jag har koll på vedrksamheten och sympatiserar med


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maria
11/22/18, 1:17 PM
#2

Någon hade röstat bord denna tråd två gånger och det är INTE OK

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/22/18, 1:37 PM
#3

Ja jag skänker emellanåt till något behjärtansvärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
11/22/18, 1:40 PM
#4

Jag skänker aldrig på direkt önskan eller kommando. Jag har några organisationer som jag skänker en slant till nästan varje månad och det känns bra i själen. 

Sen finns det organisationer som borde se om sitt hus - tex röda korset som har en tung administrativ sida och dyrt kontor - nu var det många år sen de var i blåsväder och de har nog skärpt sig men mitt förtroende är fullständigt obefintligt för dem. Tyvärr.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tant Grön
11/22/18, 1:55 PM
#5

Brukar ge till Operation smile, Läkarmissionen (Panzisjukhuset), Greenpeace, Amnesty och kanske någon mer.

MonicaLagerquist
11/22/18, 3:53 PM
#6

Japp det gör jag. Till Hitta katten i Enköping.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[[eskils_]]
11/22/18, 5:06 PM
#7

Katthemmen i Sverige har ju tyvärr ingen stöttning från stat eller kommun. De lever bara på medlemsavgifter, försäljningsintäkter, donerade pengar från privatpersoner och sponsring från djurvänliga företag. Så de har det tufft!

Jag brukar ge en slant vid jul till 1-2 katthem som är medlemmar av Svekatt. Här finns en lista över dem om någon är intresserad: http://www.svekatt.se/

citytjejen
11/22/18, 5:56 PM
#8

Brukar ge till Stadsmissionen.

/Christina

Tarotstollan
11/22/18, 10:28 PM
#9

Jag köper kattkalendrar från 3 olika ställen och köper även julkort och har medlemsavgift hos en av dem, KKS.
Sen var jag med på Läkarmissionen genom ett lotteri men de har lagt ner nu lagom till nyår, så jag har inte bestämt mig för hur jag skall göra i fortsättningen med det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Intehärutandär
11/23/18, 1:47 AM
#10

Skänker regelbundet till min ängladotter och väns sons insamling på Spädbarnsfonden. Var 19 h dör ett barn i Sverige.

Lillyrod
11/23/18, 9:38 PM
#11

Ger en slant till synskadades riksförbund varje år. Som tack får jag en underbar almanacka med söta hundar ❤️ Detta gör jag för att det finns synskadade i släkten.

Lona
11/26/18, 4:43 PM
#12

Inte specifikt vid jul och inte så ofta annars heller får jag erkänna. Däremot brukar jag trycka på knappen till någon hjälporganisation om det finns möjlighet när jag pantar flaskor (så smart idé!) och även "runda upp" när jag beställer från tex Apotea. Sen finns det en del organisationer jag inte skulle vilja stödja, tex de som har dyr administration samt ett par fadderbarnsorganisationer - de har helt enkelt varit alltför pushiga när de försöker värva nya faddrar. Jag ska inte behöva känna mig påhoppad eller behöva förklara varför jag inte stödjer just deras organisation! Sjöräddningssällskapet lär inte heller få en spänn från mitt håll 😏


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[[eskils_]]
11/26/18, 5:41 PM
#13

#12 Det var tråkigt att höra. Trodde Sjöräddningssällskapet var en bra organisation.

Annons:
aggeelin
11/27/18, 8:14 AM
#14

Vi ger varje månad till flickor i Indien. Till jul ger jag gärna bort en get och en cykel till någon by som behöver.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
11/27/18, 8:16 AM
#15

Javisst ja … jag ger pengar till musikhjälpen. Brukar ge genom "rehabtruppen".

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tant Grön
11/27/18, 11:40 AM
#16

#13 Sjöräddningssällskapet är väl en bra organisation,  Dom har räddat över 1000 människor från att drunkna på medelhavet. ❤️

Fridaaaa
11/27/18, 3:53 PM
#17

Nej inte råd med det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kamera0710
11/30/18, 6:29 AM
#18

Skänker via autogiro pengar månadsvis till Greenpeace och Svenska Naturskyddsföreningen.

Lona
12/4/18, 9:26 PM
#19

#13 och #16, jo, Sjöräddningssällskapet gör absolut bra grejer, däremot har jag helt tappat respekten för dem efter en arvstvist. De uppförde sig mindre trevligt, om man säger så.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: