Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 875 ggr
MonicaLagerquist
11/1/18, 7:45 PM

Kålmården avlivar alla sina vargar

Annons:
Honestyisdead
11/1/18, 7:52 PM
#1

Är väl korrekt om deras hälsar sviktar.

MonicaLagerquist
11/1/18, 7:54 PM
#2

Ja fast det är ju trist att det inte blir några nya.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
11/1/18, 8:48 PM
#3

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det hela. Jag kan alldeles för lite om det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
11/1/18, 11:24 PM
#4

Kan tyvärr inte läsa artikeln. Det är en plusartikel.

Lite trist är det nog allt och sviktar hälsan så kanske det är rätt beslut.

Jag har haft förmånen att klappa Kolmårdenvargar. För snart tio år sedan var jag inne i varghägnet och det var så häftigt.

Carmarino
11/2/18, 4:36 PM
#5

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

sp0ngeb0b
11/2/18, 9:05 PM
#6

Jag tycker det är väldigt dåligt gjort att de avlivar djur för att parken inte är anpassad till dem. Tycker inte det är människans rätt att bestämma vem som ska leva eller inte, speciellt inte om det handlar om något sådant. Och det verkar ju inte alls som om hälsan är någon avgörande faktor eftersom det bara nämns en gång i slutet på Expressens artikel. Alltså, jag tycker ju inte att djurparker är någon trevlig idé från första början, men är den skadan redan skedd får man ta sitt ansvar och ta hand om djuren tills de dör av andra skäl, eller se till att de får det bra någon annanstans. Inte bara ta död på dem när man inte vill ha kvar dem.

Annons:
kamera0710
11/4/18, 6:51 AM
#7

#6 Hur ser du på det faktum att djur dödas för att föda dessa vargar? Och kan det inte vara mest djurvänligt att låta dem somna in om hälsan börjar svikta? (Jag är för dödshjälp kan tilläggas.)

sp0ngeb0b
11/5/18, 12:35 PM
#8

#7 Det är ju samma sak som att kattägare köper kött till sina katter (vilket näst intill alla gör). Jag gör det själv men det är så klart en svår fråga. Med katterna blir det ju som att om inte jag tar hand om den här katten och köper kött till den kommer någon annan göra det. Med vargarna vet jag inte, jag har ingen koll på vad vargar behöver äta men det största felet (enligt mig) är ju att djurparker existerar överhuvudtaget. 

Och precis som jag skrev innan är inte deras hälsa någon avgörande faktor till att deras liv ska avslutas, i så fall hade det ju nämnts mer än en gång. Hela artikeln handlar ju om att de ska avlivas av andra anledningar. Visst, skulle det vara att de är sjuka/skadade och lider, och inte kommer klara sig, då tycker jag också att det är lika bra att avsluta det. Men inte om "deras hälsa sviktar" lite, som bara låter som att de börjar bli gamla och slitna, och mest bara är en ursäkt för att det inte ska låta lika brutalt att de ska dödas.

[Stoffe.]
11/6/18, 8:08 AM
#9

#8 Vargarna kommer att avlivas för dom har hälsoproblem samt en av vargarna har hjärtproblem. Som med husdjur så är det alltid veterinärens bedömning av deras mående som ligger till grund för beslutet. Att inte följa veterinärens bedömning vore oansvarigt och om inte brott mot djurskyddslagen.

Honestyisdead
11/6/18, 10:17 AM
#10

#8 "Med katterna blir det ju som att om inte jag tar hand om den här katten och köper kött till den kommer någon annan göra det."

Det kan man ju tänka om allt, så vad är meningen med att vara vegan då? "Om jag inte äter denna biffen gör någon annan det"

Du har väldigt mycket åsikter kring varför vargarna avlivas. Hoppas du är involverad med vargarna och inte baserar det på en artikel i en skvallerblaska.

kamera0710
11/6/18, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#11

#8 "Med katterna blir det ju som att om inte jag tar hand om den här katten och köper kött till den kommer någon annan göra det."

Men om du avlivar den, så att du inte behöver införskaffa kött från dödade djur? Inte för att jag förespråkar detta, men i mina ögon är det synnerligen inkonsekvent att förfasa sig över att att djur dödas om man samtidigt bidrar till att andra djur dödas.

Här vargvalpar på Skansen i våras, sex bilder tagna på någon minut.

sp0ngeb0b
11/6/18, 7:56 PM
#12

#10 Om jag inte äter den biffen kommer efterfrågan minska och därför kommer en mindre mängd biff produceras i framtiden. 

#11 Att avliva en katt av den anledningen är ju lika illa som att slakta djur. Problemet ligger i att katten existerar från början, då många katter varit oplanerade (mao någon har varit oansvarig och släppt ut en okastrerad katt som gjort en annan katt gravid), och kommer då antingen dödas eller så tar någon hand om den. Självklart blir det en stor moralkrock, men vad ska man göra? Jo, förhoppningsvis kommer fler ta sitt ansvar så att färre katter föds i framtiden. Samma sak med vargarna - förhoppningsvis förstår folk att det är fel att stänga in dem på zoo och låter dem vara vilda i framtiden. Allt handlar inte om vad som händer just precis nu.

Honestyisdead
11/6/18, 8:10 PM
#13

#12 Och om du inte har en katt som.du matar med kött är det samma sak.

Annons:
Magi-cat
11/6/18, 8:41 PM
#14

😢 Jag har klappat vargarna och det var fantastiskt. Tack och vila frid. 🌺🌈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/6/18, 10:13 PM
#15

#12 Problemet ligger i att katten existerar från början osv

Fast det där håller inte. Att katten existerar är inget problem, utan det fungerar så i naturen och i naturen äter djuren varandra. Ekosystemet förutsätter ett samspel mellan rovdjur och bytesdjur.

Katten har en särställning då den är beroende av oss. Jag håller med dig om att katterna ska skötas ansvarsfullt vilket innebär kastrering, men det är för deras egen skull, inte för att de äter kött. (Vilket de behöver göra för att må bra.)

Att vargar inte ska hållas i djurpark hur som helst håller jag också i princip med om, men det blir synnerligen problematiskt att önska sig fler vilda vargar eftersom de inte är särskilt populära i samhället…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sp0ngeb0b
11/7/18, 1:53 PM
#16

#15 Självklart är inte anledningen att jag tycker katter ska kastreras att de äter kött. Det är för katternas egna skull först och främst. Men tidigare personer som kommenterat var så inställda på hur jag påverkar efterfrågan på kött, så därför svarar jag ur den synvinkeln. 

Jag har inget emot att djuren dödar varandra i naturen, det är en del av ekosystemet precis som du säger. I min idévärld finns inte tama djur/husdjur, och då kan ju de vilda katterna springa runt och döda vilka djur de vill. Det är en helt annan sak att föda upp massa djur och döda dem på löpande band för att få mat.

Detta är mina åsikter, ni behöver inte hålla med mig.

Lona
11/8/18, 5:07 PM
#17

#8, De avlivar inte vargarna för att parken inte är anpassad för dem utan för att de är gamla och har sviktande hälsa vilket tydligt framgår av artikeln (och inte bara nämns i slutet på den). Det framgår även av andra nyhetsrapporter som synts i media den senaste veckan.
Rent etiskt tycker jag att det är bättre att ta bort hela gruppen på fyra individer på en gång än att gradvis minska den.
Däremot skaffar Kolmården inte nya vargar eftersom parken inte är anpassad för att kunna ta hand om och introducera dem på ett bra sätt.
Även jag är emot de flesta typer av djurparker men givetvis skall djuren skötas på bästa möjliga sätt om man nu har dem i fångenskap. I det ingår att ta bort dem när de blir för gamla och har för dålig hälsa för att leva ett fullgott liv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Stoffe.]
11/15/18, 7:21 PM
#18

Vargarna avlivades tidigare i veckan.

Upp till toppen
Annons: