Annons:
Etiketthus-och-hem
Läst 1803 ggr
Fransu
2018-10-06 19:26

Använder ni sköljmedel?

Jag lärde mig tidigt att sköljmedel inte är bra för många typer av kläder. Så jag har i princip aldrig använt sköljmedel. Av skälet att inte försämra kvaliteten på kläder.

Nu senaste tid har jag läst att sköljmedel även är en stor miljöbov. Själv är jag inte så insatt i det och vet inte om det stämmer. Jag har bara läst det på olika bloggar och forum.

Så jag undrar om ni använder sköljmedel? Om ja, använder ni det till all tvätt? Eller bara till lakan osv?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
MonicaLagerquist
2018-10-06 19:27
#1

Jag använder lite ibland.

Stolt ägare till fem La permer

Novachan
2018-10-06 19:30
#2

Slutade använda sköljmedel för några år sedan och tänker inte börja använda det igen

Milkshake
2018-10-06 19:31
#3

Visste inte förrän ganska nyligen att det var dåligt både för miljön och kläderna, så just nu använder vi upp det sista vi har och kommer inte köpa det igen. Vi har använt det till all sorts tvätt, bara i olika mängder. Jag erkänner att jag kommer sakna lukten av sköljmedel, men ska se om det inte finns något miljö- och plånboksvänligt att ersätta det med 😃

Tant Grön
2018-10-06 19:31
#4

Bara en kort period på vintern när luften är väldigt torr, annars inte.

Fransu
2018-10-06 19:39
#5

#3 Ja, det är nog mycket på grund att tvätten luktar så gott många använder sköljmedel. Jag har varit sugen på att köpa sköljmedel just därför, men kommit på det där med att det inte är bra för alla plagg och har då låtit bli.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-10-06 19:48
#6

Jag använder det för både doften och att tvätten blir mjuk och go.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
2018-10-06 19:53
#7

Ja. Upplever att tvätten blir mjukare då, när man lufttorkar det och inte använder torktumlare. Annars blir det mer strävt tycker jag utan.

Men använder främst utan doft.

Men aldrig slitit på våra kläder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2018-10-06 20:07
#8

Använder en liten dutt för att få kläder mjuka. Men inte på badlakan eller handdukar för då mister dom sina egenskaper.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tuulikki]
2018-10-06 20:15
#9

Nej, sambon tål inte ens parfymfritt. Använder ättika ibland istället.

Lillyrod
2018-10-06 20:30
#10

Jag använder sköljmedel. Tumlar inte tvätten och den blir stenhård och utan elasticitet utan. Strumpor t ex håller mycket längre med sköljmedel.

[[eskils_]]
2018-10-06 20:49
#11

Slutade med sköljmedel för några veckor sedan. Hade läst i Husmorstips (tror jag) att det var något ämne där som inte var bra. Det går ju lika bra utan.

Fridaaaa
2018-10-06 21:23
#12

#8 Vi har även till handdukar, lakan osv, aldrig varit något skillnad här :) 

#11 Tja beror på. Vi vill inte ha stel tvätt i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2018-10-06 21:28
#13

#12 läs här varför man inte bör använda det på frotté : https://www.hemtex.se/inspiration/guider__rad/skotselrad/frotte/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
2018-10-06 21:33
#14

#13 Har läst tack ändå :) Men som sagt har det aldrig märkts skillnad här :) Haft från olika ställen, olika prisklasser men aldrig varit skillnad :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2018-10-06 21:44
#15

Använder fränst en liten dutt i vattnet när jag våttorkar möbler och i badrummet, gör stor skillnad på dessa j-kla labradorhår! Det är helt hopplöst annars, testa att bo med sex labbar…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

citytjejen
2018-10-06 22:44
#16

Vi har slutat med sköljmedel av miljöskäl. Tycker för övrigt inte att det är nödvändigt med sköljmedel, enda skillnaden sen vi slutade med det är att det inte doftar lika mycket om tvätten längre.

/Christina

Tarotstollan
2018-10-06 22:55
#17

Alltid till allt. Utan sköljmedel så får jag elektriska stötar av nästan allting jag rör vid, för inte prata om håret som står åt alla håll och både jag och katterna får stötar av varandra.🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2018-10-06 23:15
#18

Har aldrig använt sköljmedel. Föredrar doftfri tvätt och jag tycker tvätten blir tillräckligt mjuk ändå. Mamma använde det ibland när jag bodde hemma och jag märkte det bara för att tvätten luktade mer. 

Om jag ville ha mjukare tvätt skulle jag nog testa ättika först.


//Jessie

JMW
2018-10-07 00:30
#19

Jag använder sköljmedel till kläder och handdukar på vintern när jag hänger inne. Aldrig till lakan.

Jag har inte märkt att kläderna skulle bli sämre på något sätt. Jag har inte heller några problem att torka mig med mina handdukar. Avskyr stela raspiga handdukar.

Maria
2018-10-07 07:23
#20

Jag använder inte sköljmedel till lakan och handdukar kom jag på men jag kanske ska ta en funderare på resten😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mooniq
2018-10-07 08:39
#21

Har inga använt sköljmedel på många år. Tar 2 msk ättika till var tvätt. Hängtorkar. Det doftar lätt av tvättmedel och kläderna är mjuka. jeans o handdukar kan vara lite stela men det släpper fort. Finns mycket kemikalier i sköljmedel -så har man barn är det bra idé att utesluta sköljmedlet - eller om man har astma.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

aggeelin
2018-10-07 12:47
#22

Jag har inte använt på mer än tio år. Tvättmaskinen beckar igen av sköljmedel. När jag köpt kläder i affär så säger de, tänk på att inte använda sköljmedel för det mår inte plagget bra av. Luktar för mycket tycker jag och nästan lite unket.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JMW
2018-10-07 14:23
#23

På vilket sätt mår inte plagget/kläderna bra? Jag fattar inte.

Fransu
2018-10-07 16:04
#24

#23 Stretchen som finns i en del kläder försämras mycket snabbare med sköljmedel. Jag tror även kläder som andas tappar sin funktion om man använder sköljmedel.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2018-10-07 16:14
#25

#24 Okej, dock inget jag märkt av. Jag använder inte så mycket som doseringen säjer. Jag tar ungefär hälften.

Fridaaaa
2018-10-07 16:56
#26

#24 Aldrig märkt :P 

#25 Märks inte här heller

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2018-10-07 17:33
#27

Ni som använder sköljmedel men säger att ni inte märkt att plagg tappar stretch eller handdukar uppsugningsförmåga. Hur vet ni det? Det är ju omöjligt att veta hur plagget/handduken hade varit utan sköljmedel om man alltid använt det 🤔 Hänger ni med på min fråga?

Annons:
Fridaaaa
2018-10-07 17:38
#28

#27 Man vet ju hur plaggen är innan man tvättat det också ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2018-10-07 17:57
#29

#28 ja, jo, fast jag gissar att plagget inte tappar stretchen efter första tvätten och att det på så sätt kan vara svårt att veta. Så köper det inte helt 😉

Fridaaaa
2018-10-07 18:10
#30

#29 Nej ditt val :) Mina plagg har haft samma bra stretch hela tiden :) tro mig - man märker om tex ett par byxor tappar stretchen :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2018-10-07 18:47
#31

Jag använde förut ICAs sköljmedel Sommarfrisk i tvätten. Men sedan läste jag nånstans att vissa sköljmedel innehåller dimetikon (dimethicone), som inte är bra för hälsan, minns inte hur. Såg att ICAs sköljmedel har just denna ingrediens, så då slutade jag med den.

Hittar inte den ursprungliga artikeln, men är ett citat från en annan tidning:

"Dimetikon – en syntetisk silikonolja. Silikoner, som ofta är utvunna ur petroleum, sägs lägga sig utanpå huden i stället för att sjunka in och då torka ut huden över tid. Lägger sig även utanpå hår och ger en silkesmjuk känsla. Bryts inte ned i naturen. Kan ansamlas i biologiska organismer, ge ögon- eller hudirritation och vara skadlig om den inandas eller sväljs. Har i djurstudier medverkat till utvecklandet av tumörer."

http://www.gp.se/livsstil/konsument/hur-farliga-%C3%A4r-de-20-ingredienser-fr%C3%A5n-a-till-x-1.434412

Soligajag1
2018-10-07 18:47
#32

Jag har alltid haft sköljmedel i mina kläder , handdukar , byxor som jeans . Tycker kläderna blir mjukare då, doserar bara lite.

HH 🙂

TatsuOni
2018-10-08 15:51
#33

Nej.

Kläderna börjar inte alls lukta illa sedan jag slutade, jag slipper "hinnan" i tvättmaskinen och möglet i sköljmedelsfacket sedan jag slutade.

Vill inte ha parfymerad tvätt heller.

Och om någon inte märker skillnad i t ex handdukarnas absorptionsförmåga efter att ha testat utan, så tar det flera tvättar innan man faktiskt lyckas tvätta bort sköljmedlet. Så hårt sitter det i tyget.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kamera0710
2018-10-08 16:06
#34

Skippar sköljmedel.

Annons:
Mooniq
2018-10-08 17:23
#35

Att tvätta med bikarbonat och ättika gör inte bara tvätten ren, det rengör hela maskinen, slangar och avlopp oxå. OM man har problem med silverfisk så gillar inte de lukten av ättika och försvinner från badrummet. Jag stryker med fuktad trasa runt listerna i badrummet det räcker, häller i avloppen ibland oxå för att hålla dem rena.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

tlover
2018-10-08 18:28
#36

Nej aldrig. Vill jag ha tvätten mjuk eller om det doftar lite obehagligt använder jag ättika utblandat i vatten. Men aldrig sköljmedel

edit: dessutom så tål karln inte sånt med doft heller men det märkte vi först efter vi slutade med sköljmedel för flera år sen (då vi flyttade till hus med eget avlopp)

l'm back

Milkshake
2018-10-08 20:31
#37

#35 Har du tips på dosering för ättika och bikarbonat?

Mooniq
2018-10-08 20:44
#38

#37 Milkshake

1-2 msk ättika till varje tvätt. Om du använder 12%-ig så ta dubbelt upp.

När jag kör bikarbonat så tar jag ca 1 dl till en tvätt.

Om du har stopp i avloppet så testa ½ dl bikarbonat 3 msk salt - lite  varmt vatten och ca 1 dl ättika. Häll i bikarbonat o salt i avloppet, häll på 4-5 dl varmt vatten och sen ättikan - det fräser till rejält, ev upprepa. 

Under sommaren så har jag haft en sprejflaska med 50/50 ättika och vatten -sprejar runt dörrar o fönster och man slipper mycket insekter inomhus. 

OM du har silverfiskar så tar jag ättika på en trasa o drar utefter listerna. När jag våttorkar golven så tar jag varmt vatten o en skvätt ättika. När det torkat så  känner inte vi nån lukt men insekterna och spindlarna gillar den inte . 

Sen finns det tusen tips på nätet - bara googla "städa med ättika bikarbonat"

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Milkshake
2018-10-08 20:59
#39

#38 Tack!! 😍

Tant Grön
2018-11-03 18:14
#40

Hittade den här väldigt bra sidan där det står varför man inte skall använda sköljmedel. Finns också ett recept på hemmagjort sköljmedel om inte skadar dig eller miljön: https://www.msn.com/sv-se/livsstil/lifestyleliving/d%c3%a4rf%c3%b6r-m%c3%a5ste-du-alltid-tv%c3%a4tta-dina-kl%c3%a4der-med-%c3%a4ttika-%e2%80%93-anledningen-%c3%a4r-genial/ar-BBPinVf?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout

Chinesecrestedlover
2018-11-03 18:41
#41

Nej, jag använder aldrig sköljmedel. Dock använder jag flitigt ättika när jag tvättar (och annars också som ex. vid storstädning av burar, kylskåpet och liknande) :-) 

Ättika är superbra att få bort stanken av urin från hundkläderna (har man en nakenhane som missar så blir det lätt så, haha).  Sen är ättika bra till att få marsvinens och råttornas filtar och handdukar samt mystunnlar osv. att lukta fräscht också.  Mina egna träningskläder tvättar jag med lite ättika i maskinen också så de inte ehm…luktar mindre gott, haha. 

Jag tvättar min tvätt med parfymfritt tvättmedel dels p.g.a. att jag själv är känslig för starka dofter men också för att jag tvättar djurens grejer med samma tvättmedel. Hade tidigare dessutom en allergisk hund (som bland annat hade problem med eksem) och därför kändes parfymfritt som det enda valet (nakenhund så hade en hel del kläder m.m.). 

Sedan så känns sköljmedel som en kontraproduktiv grej…alltså man tvättar sina grejer för att sedan skölja det i parfym och diverse kemikalier/medel…?  Sen förutom detta så är ju sköljmedel väldigt dåligt för miljön så ser ingen anledning till att använda det. 

/Chinesecrestedlover

Annons:
aggeelin
2018-11-03 18:45
#42

Känns som att sköljmedel är något konsumenten blivit lurad att använda i onödan

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
2018-11-03 20:03
#43

#42 Vi märker skillnad på vår tvätt. Tumlar vi inte = stelt utan sköljmedel

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ssoklubb]
2019-01-02 09:13
#44

#43 Varför kan ni inte använda ättika istället? Mycket miljövänligare.

Fridaaaa
2019-01-02 09:36
#45

#44 För att jag tycker inte lukten av ättika försvinner tillräckligt snabbt. Använder det enbart om något djur kissat fel eller så. Tycker inte det blir lika mjukt heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: