Annons:
Etikettövrigt
Läst 722 ggr
flocken
2018-09-19 05:37

6 åring och mat

Ja jag vet att jag skulle kunnat skriva inne på barn. Men ni är så kloka och förstående här inne. O egentligen behöver jag bara skriva av mig. Vår 6 åringen har mer eller mindre varit xtremt svår med maten. Gått på xtra kontroller sen han var bebis. Hänger med sin kurva. Så inte undernärd. Men varför oroa sig Då? Jo nu när han börjat skolan och lunchen är vid 12, mellis 14.30. Om vi har tur äter han en banan på kvällen. Sen inget mer förrän lunch. Han får raseriutbrott för ingenting, slåss, skriker, gråter- varje dag. Finns ingen näring. Så igår var jag på bristningsgränsen och pratade med skolan. Idag ska Han få äta frukost i skolan. Deras förslag. Har sån ångest. Nu måste han till skolan 7.15 ist för kl 8. När han kan vara hemma o mysa i soffan o titta på barntv. Jag vet att Det är för hans skull. Men känner mig värdelös. Vi har provat allt. Men han äter inte.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Maria
2018-09-19 05:48
#1

Usch vad jobbigt.

Jag gissar att han är undersökt vad det gäller det fysiska. Så att han inte har svårt att svälja , har magont osv.

Vad tycker han bäst om? Jag tänker att han kanske kan få äta det även om det kanske inte passar just för frukost men bara han får i sig något. T.ex om han gillar köttbullar så varför inte äta det på morgonen även om det är ovanligt. Man kanske behöver gå utanför "gamla vanor" bara han får i sig näring så att säga.

Tycker han om näringsdrycker? De finns ju i många smaker och både klara drycker och mer som milkshake.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2018-09-19 05:57
#2

Även om han får välja precis vad han vill ha äter han inte. Jätte taggad men väl vid bordet så nej. Vi har provat ja allt. Smoothie, ägg, köttbullar, yoggy i olika modeller, O'boy, te, macka, gröt, nybakat bröd. Jag lovar att ändra barn skulle älska våran frukost och middag. Han har inga problem med att äta. Äter mkt hos farmor och farfar samt bra i skolan.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2018-09-19 06:09
#3

Aha. Så bra att han äter hos farmor och farfar och i skolan i alla fall.

Har ni testat att han slipper äta vid matbordet? Att han kan få äta vid TV:n eller på sitt rum?

Har han någon egen förklaring till varför han inte vill äta det han har önskat sig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2018-09-19 06:21
#4

Hjälper inte vid Tv:n heller. Han vill inte ha eller är mätt. Men blir en ond cirkel. Kroppen vänjer sig vid att vara utan mat o blir inte hungrig. När jag gör mat tjatar han att han är hungrig. Sen nej. O vi har provat att nonchalera honom. Ät om du vill. Inte göra någon stor grej av det hela. Men att se sitt barn inte äta…

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2018-09-19 06:44
#5

Lilla gubben <3 
Vet att ni gör allting ni kan och förstör frustrationen. Vet ju att han kan, det har jag ju sett.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2018-09-19 07:12
#6

#4 Usch vad jobbigt.

Jag förstår att ni har testat det mesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
flocken
2018-09-19 07:57
#7

Lämnad i skolan sen 7.15. Se om han äter frukost där. Pratade med han så han förstod varför han får åka så tidigt " för jag äter inget" Så han är väl medveten om det.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
2018-09-19 08:05
#8

När ett av mina barn var liten så var han rejält underviktig och åt väldigt lite.Det som fungerade för oss var att mata honom i sängen direkt när han vaknat.Jag matade honom med färdigpulver äppelgröt med extra kalorier tillsatt. Han var då fyra fem år. Han är nu dryga 35 och fortfarande har han problem med vikten.

Honom sondmatade vi i perioder under hans uppväxt och han gick på dagis istället för lekis för att han skulle få äta ett mål mat på dagis.

När han började i skolan hade han en klok fröken som hämtade oboy och en macka till honom under dagen om hon så att han såg trött och hängig ut.

Det är oerhört jobbigt när de inte äter. Har ni fått hjälp av BVC? Det finns ju näringsdrycker som är energitäta .Vi gick på extra kontroller och han vägdes och man mätte även armar och kropp för att se hur undernärd han var.

Stolt ägare till fem La permer

Surpan
2018-09-19 08:07
#9

Vad jobbigt. 😕 Har ni pratat med BUP eller liknande? 

Har han syskon? Har det hänt/sagts saker hemma som gör att han inte vill äta just där? Kan han ha någon tvångstanke eller fix idé? (inte vilja att maten rör varandra, höra andra tugga, ljudet av porslin)

/Surpan

flocken
2018-09-19 12:16
#10

Nu har han ätit 2 tallrikar mannagrynsgröt till frukost i skolan. Så äta kan han. Han har en äldre bror på 11 år. Han älskar att vara med i köket o laga mat. Får lägga upp själv osv. Jag har själv problem med maten men är jätte noga med att barnen inte får se det. Äter alltid middag tillsammans. Vi har pratat med psykologer o bett om tips o råd Men hjälper inte. Det kändes somjag gav upp när han fick äta i skolan. Vi har alltid haft en lugn morgon tillsammans.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Intehärutandär
2018-11-12 00:56
#11

Han är utredd för Selektiv Ätovilja och npf?

flocken
2018-11-12 05:10
#12

Han kan äta. Bara vi inte är hemma. Vi har fortsatt med frukost i skolan 2-3 gr/ vecka beroende på mitt schema.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: