Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1229 ggr
MonicaLagerquist
9/17/18, 7:54 AM

Äta ute

Hur ofta äter ni ute?

Räknar ni en hamburgare på MAX som att ta ute?

Eller ska det vara en tre rätters på en fin restaurang för att det ska räknas som utemat.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
9/17/18, 8:23 AM
#1

Kanske två gånger om året på restaurang.

Jag räknar inte snabbmatsställen som hamburgare och pizza utan en restaurang där man beställer vid bordet så att säga. Det är också väldigt sällan jag äter tre rätter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
9/17/18, 8:35 AM
#2

Jag bokför allt  som vi inte äter hemma som utemat.Även en korv på IKEA.

Köper vi pizza eller sushi ute och tar med hem hamnar det också på utematkontot.

Stolt ägare till fem La permer

OlgaMaria
9/17/18, 8:42 AM
#3

Hamburgare på Max och liknande är väl rent bokstavligt att äta ute. Det beror väl på vad man menar. Vi äter ute ganska ofta på sådana ställen som familj. Fin restaurang händer händer ett par gånger om året kanske.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Åsa S
9/17/18, 8:52 AM
#4

Nån gång i veckan eller kanske varannan  ifall man räknar snabbmatställen vi åker ofta till sommarstugan efter jobbet på fredagen och då stannar vi i bland och äter. Snart åker jag på semester utomlands och då lär det bli varje dag kanske vi lyxaer till det med 1-2 finare middagar med under resan.

Totum
9/17/18, 9:15 AM
#5

Sällan eller rättare sagt aldrig.

Surpan
9/17/18, 9:27 AM
#6

Vi håller isär snabbmat och hämtmat, det hamnar under vanlig mat i budgeten. Utemat (krog/värdshus/sittande restaurang) hamnar under nöje, även om maten ingår i ett annat nöje, tex hamburgare på ett nöjesfält eller liknande.

Äta ute som nöje gör vi alldeles för sällan. Jag älskar att äta ute och skulle vilja göra det i alla fall en gång i veckan men tid och pengar sätter stopp för det. Som det ser ut nu kanske det blir någon gång varje eller varannan månad.

/Surpan

Annons:
Fridaaaa
9/17/18, 9:48 AM
#7

Räknar MAX mm att äta ute.

Vi äter inte så ofta ute. Dyrt och jag föredrar att äta hemma :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
9/17/18, 11:13 AM
#8

Äter middag på restaurang 3-4 gånger i månaden ungefär och lunch äter jag ute kanske 2-3 gånger per månad.

/Christina

Surpan
9/17/18, 11:42 AM
#9

Oj, äta lunch ute tänkte jag inte ens på. Det kanske jag gör 1 eller 2 gånger i veckan.

/Surpan

Fransu
9/17/18, 11:59 AM
#10

Jag äter mycket sällan ute. Om vi är iväg någonstans och inte hinner äta lunch hemma kan vi ta hamburgare på någon "Drive-in". På riktig restaurang har jag inte varit på många gånger i mitt liv. Förra hösten var senaste gången. Maken hade gjort ett extra bra jobb och belönades av sin chef med restaurangbesök för två. Och det var jättegott! 🙂

Men jag har svårt för sånt på grund av min panikångest och agorafobi.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

sp0ngeb0b
9/17/18, 3:04 PM
#11

Jag räknar Max som utemat, däremot gör jag skillnad på snabbmat och riktig restaurangmat eller cafemat. Jag äter sällan på varken eller men det kan bli snabbmat när jag kör bil långa sträckor, är ute sent på kvällen eller om jag helt enkelt är på språng och inte har tid att laga mat eller råd att äta på restaurang. Så snabbmat kan det bli lite då och då, periodvis mer eller mindre. Restaurang blir det mycket sällan.

Milkshake
9/17/18, 3:05 PM
#12

Äter väldigt sällan ute, snabbmat inkluderat. Några gånger per år kanske. Det är mycket pga ekonomin då vi båda studerar och hellre lägger pengar på annat. Däremot har vi sagt att när vi har arbete ska gå ut och äta en gång i månaden.

fruktgumman
9/17/18, 3:07 PM
#13

En gång per år ca äter vi ute på restaurang. Snabbmat som pizza/hamburgare var nog minst ett par år sedan. Föredrar att laga mat hemma och äta.

Annons:
[Tuulikki]
9/17/18, 4:01 PM
#14

Allt vi äter utanför hemmet (eller hämtmat) räknar vi som ”ute”

Maria
9/17/18, 4:07 PM
#15

#14 Haha så olika man tolkar vissa ord.

Jag hade aldrig kommit på tanken att jag ätit ute om jag köpt hem en pizza😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
9/17/18, 4:09 PM
#16

#15 haha jag tror inte vi säger att vi ska ”äta ute” när det blir tex pizza men det går under samma flik i budgeten 😁

Maria
9/17/18, 4:10 PM
#17

#16 Aha då fattar jag😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

akvarium123
9/17/18, 4:33 PM
#18

Oj. Kändes som om det var många som inte åt ute så jätteofta. 

Själv så äter jag ibland frukost på hotellet i stan. Vilket egentligen är svindyrt för det jag äter. Kanske 2 mackor haha! Detta händer kanske någon enstaka gång i månaden. 

Lunch äter jag ute ganska så ofta faktiskt. Åtminstone 1 gång i veckan. Sub Way. Taco Bar, Mc Donald's, Max eller finare restauranger. 

Då och då händer det också att jag går på café och fikar. 

Men jag brukar inte gå efter hur många gånger jag äter ute per månad utan jag går dit när det passar mig inte efter plånboken för den fylls på ändå. Nu har ju jag inga huskostnader och sådant  men så länge jag inte har det tycker jag det går bra att äta ute men senare kommer det nog bli svårare när jag faktiskt måste betala det också.

Honestyisdead
9/19/18, 5:47 PM
#19

I alla fall en gång i månaden försöker jag. Dock inte den här månaden pga kommande kattköp.

Upp till toppen
Annons: