Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1708 ggr
MonicaLagerquist
2018-08-19 04:26

Sömnlöshet

Vad gör du när du inte kan sova?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tarotstollan
2018-08-19 05:00
#1

Som tur är lider jag inte av sömnlöshet så ofta, någon enstaka gång per år. Eftersom jag oftast inte behöver bry mig om några tider, så väntar jag tills jag blir sömnig av medicinen och sen sover jag tills jag vaknar.
Annars blir det som vanligt sitta vid datorn, titta på tv, och läsa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Turquoise Wolf]
2018-08-19 06:28
#2

Det är ytterst sällan jag har svårt att somna men dom få gånger det händer så går jag upp och jobbar fysiskt med kroppen så att den blir trött, kamomillte brukar det bli efter  det sen lär man somna garanterat 😴

MonicaLagerquist
2018-08-19 06:46
#3

Jag har återkommande nätter då jag inte sover. Oftas så bryr jag mig inte eftersom att jag kan ta igen det senare.Lyssnar på en bok, dricker en kopp sovthe och väntar ut det hela.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-08-19 07:20
#4

Jag har tack och lov aldrig haft problem med sömnen. 

Det som gör att jag eventuellt är vaken beror på att jag har så ont i huvudet och måste vara uppe just då så det handlar inte om själva sömnen. Sedan har vi katten Moritz som väcker mig ofta men jag har inga problem med att somna om.

Min man däremot har sömnlösa nätter emellanåt och har haft så länge jag kan minnas. Han brukar gå upp och titta på någon film och hoppas han blir sömnig igen men oftast så sitter han där när klockan ringer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-08-19 08:00
#5

Jag försöker tvinga mig till att sova. Jag behöver min sömn för att kunna fungera.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

parsley
2018-08-19 08:06
#6

Lägger mig på spikmattan och försöker göra någon avslappningsövning eller lägger mig med huvudet i fotändan av sängen. Det sistnämnda fungerar ofta av någon anledning.

Annons:
Mooniq
2018-08-19 09:12
#7

Under många år har jag haft sömnproblem, där jag vaknar flera gånger per natt  utan orsak, men där jag relativt fort somnade om. 

Tänk på att det blå ljuset i tv, platta & mobil hindrar sömnhormonet och kan störa sömnen rejält. 

Att gå en promenad på kvällen kan vara riktigt bra- då blir man trött både i kropp och själ. Att släcka ner ljus och tv 1 timme innan sänggång kan hjälpa sömnhormonet. Under långa perioder så hade jag som standard att släcka ljus och tv kl 21 och sen bara ha 1 eller 2 värmeljus tända - samtidigt som jag slappnade av och tänkte igenom dagen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Novachan
2018-08-19 11:44
#8

Brukar inte ha så mycket problem med att somna in. Har ingen problem med att somna om om jag vaknar under natten. De få gånger som jag har svårt att sova brukar jag ofta sätta igång tv:n, men nu när jag har möss hemma har jag oftare gått och satt mig och pysslat med dom istället. Dom vill allting hänga med en kvällen/natten.

citytjejen
2018-08-19 12:39
#9

De få gånger jag inte har kunnat sova så har jag läst en bok eller helt enkelt gått upp och kollat på en film eller så.

/Christina

akvarium123
2018-08-19 13:51
#10

Har hänt ett fåtal gånger att jag inte kunnat somna men tillsist så somnar jag. Är alltså inte uppe till morgonen. Däremot försöker jag inte tvinga kroppen att somna för det tror jag inte hjälper mig då jag mer blir stressad av det. Sedan också att tänka att nu är det inte många timmar kvar tills morgonen tror jag kan leda till att   man bara blir mer stressad och att det då ger motsatt effekt. 

Så istället så försöker jag slappna av och tänka på vad jag gjort och så får kroppen helt enkelt somna när den känner att det går bra. 

Jag har hört att 4-7-8 metoden ska fungera men den har jag aldrig testat då jag vill att hjärnan ska somna av sig själv och inte av att jag ska göra det åt den.

Här är iallafall en länk:

javascript:nicTemp();

[Tuulikki]
2018-08-19 14:03
#11

Jag har en kronisk sömstörning och min kropp har ingen dygnsrytm, och jag har verkligen problem att somna. Jag har prövat allt som läkare/vårdpersonal rekommenderat, tips jag läst på nätet, tips från vänner och bekanta. Inget funkar.

Jag tar starka sömntabletter + ångestdämpande och sover med ett 8kg tungt kedjetäcke.
Ibland är jag vaken flera dygn i sträck och får helt enkelt vänta ut det tills kropp och knopp inte orkar mer och jag somnar.

OlgaMaria
2018-08-19 14:48
#12

Har haft mycket problem med min sömn men hittat mer och mer som hjälper så har lite att ta till när det behövs. Tar ibland tillskott av magnesium på kvällen. Ibland tar jag melatonin. Dricker ofta en kopp Pukka Relax-te. Nästan varje kväll dricker jag kollagenpulver med varm dryck vilket verkligen förbättrar sömnen jättemycket! Går bra med vanligt gelatinpulver också. Tarmfloran är också viktig för sömnen så probiotika kan vara värt att testa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Dioramabyggare
2018-08-19 21:03
#13

Då sätter jag mig att läsa en bok, äta något lätt, eller så sätter jag mig vid datorn och lägger pussel medan jag lyssnar på klassisk musik på radion, eller så tittar jag  på något på YouTube. Jag tillhör för övrigt den kategori människor som inte kan sova när det ska bli fullmåne. De dygnen blir det många timmar framför datorn…

Annons:
Scorpio97
2018-08-19 22:58
#14

Det händer inte så ofta för mig. Och då räcker det oftast att kliva upp och gå på toa eller ta ett glas vatten. Om jag ändå inte kan somna brukar jag bara försöka slappna av. Somnar jag så somnar jag, annars är det i alla fall bra att vila. Undviker att kolla på klockan eller stressa upp mig över att jag inte kan sova. Har nog aldrig varit sömnlös en hel natt tror jag.

Däremot är det omöjligt för mig att somna innan tolv-ett på natten. Förutom dagarna med kraftig huvudvärk, då somnar jag vartsomhelst och närsomhelst.


//Jessie

Novachan
2018-08-19 23:23
#15

Glömde: För fler år sedan eller så hade jag successivt fått det svårare att somna och vakna fler gånger under natten än normalt. Då fick jag testa tyngdtäcke och det fungerade, har använt sedan dess.

Sedan något år tillbaka har jag kommit på ytterligare en teknik som jag tror gör att jag somnar fortare och det är att jag försöker tänka på vad det var jag drömde om föregående natt - om jag inte kommer ihåg vad jag drömde om så tänker jag på vad jag drömde om natten innan eller någon annan dröm jag har haft. Sedan en tid tillbaka har jag märkt att jag automatiskt börjar komma ihåg föregående dröm när jag börjar bli trött på kvällen, redan innan jag har lagt mig i sängen, vilket gör det hela lättare. Jag kan då helt plötsligt komma ihåg grejer jag drömde om som jag inte kom ihåg under dagen. Använder samma teknik för att somna igen om jag vaknar under natten, men om man drömmer en mardröm så är det bättre att försöka tänka på en annan dröm även fast det kan göra att det tar lite längre tid att somna - om jag tänker på mardrömmen kan jag börjar fortsätta drömma om mardrömmen.

Leifsdotra
2018-08-20 11:33
#16

Går ner i vardagsrummet och tittar på TV, det blir jag alltid sömnig av🙂 Och skulle det inte funka så har jag åtminstone nåt att göra istället för att ligga i sängen och snurra och väcka maken. Han är väldigt lättväckt😕

Thotis90
2018-08-31 11:38
#17

Jag stannar kvar i sängen. Jag har haft svåra sömnproblem i många år och att gå upp och göra någonting hjälper inte ett smack, så då kan jag lika gärna ligga kvar i sängen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

OlgaMaria
2018-08-31 12:11
#18

Kan ligga vaken i timmar. Tills jag orkar gå upp och blanda till något, sen somnar jag direkt. Blandar antingen kollagen eller l-glutamin med vatten, apelsinjuice och en skvätt grädde. Kroppens system behöver näring för att man ska kunna sova. Nu har jag en stressig period och kroppen kan bara sova typ sex timmar i stöten vilket inte räcker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: