Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1528 ggr
Fransu
8/18/18, 3:58 PM

Testa din klimatpåverkan

Hittade ett test där man kan mäta hur mycket man själv påverkar miljön.

https://www.klimatkontot.se/

Jag förbrukar 5,1 ton CO2e per år.

Vad blir ditt resultat?

Jag fick tipset att äta mindre nötkött för att vara snällare mot vår miljö. Det är något jag absolut kan göra.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Chinesecrestedlover
8/18/18, 4:42 PM
#1

Fick 4,5 ton CO2 per år. 

Fick tips att köpa mindre kläder, hudvård, elektronik m.m. vilket var aningen lustigt efter jag hade fyllt i att jag senaste året köpt ett par skor och en kjol m.m….köper med andra ord inte alls mycket eller ofta…men aja… kanske baserades det mer på vad jag lägger på mina husdjur/år…för då är jag inte alls lika…ehm…snål, haha 😃 men så har jag ju ganska många djur också. 

Är Vegan så påverkar ju miljön på andra sätt än "köttätare" också. 

Fick även tips att ändra min elkonsumtion…detta kan jag dock tyvärr inte göra eftersom det bestäms av min hyresvärd…gjorde massa research innan jag flyttade hit och när jag väl bestämt mig för ett miljövänligt alternativ…så fick jag reda på att jag inte kan påverka min el..suck!

Mvh/Chinesecrestedlover

JMW
8/18/18, 4:57 PM
#2

Fånig tycker jag. Vad svarar man när den  huvudsakliga källan till värme är vedeldning? Fanns inte något sådant alternativ. Också för mig så var kläder,elektronik och hudvård tydligen inte bra trots att jag köper det mesta secondhand. Så jag vet ärligt inte vad jag ska göra för att minska min klimatpåverkan.

Jag har heller inte råd på långa vägar att köpa en bil som påverkar mindre än den jag har. Att köra på bensin är tydligen aja baja.

Milkshake
8/18/18, 6:16 PM
#3

Fick 3,0, men kände att vissa frågor var konstiga. Främst frågorna gällande vad man köpt för elektronik det senaste året. Det här året har jag både ny mobil och stationär dator, men det är första gången jag köper ny mobiltelefon sedan 2010,  och min förra dator var ca 7 år gammal, vilket är antikt i industrin jag jobbar. Det hade varit bättre med frågan "hur ofta köper du ny elektronik?" istället för vad som är inköpt senaste året. Många av alternativen var saker man köper väldigt sällan. 

Min el var tydligen inte bra men den ingår i hyran och är inget jag kan påverka. Jag fick även lite skäll över att jag inte återvinner tidningar, men jag varken köper eller får tidningar. Borde kanske ha svarat annorlunda, då jag nog hade återvunnit dem om jag hade fått mer än 1-2 om året 😃

citytjejen
8/18/18, 6:23 PM
#4

9,7 fick jag. Mycket kött och shopping kunde jag konstatera.

/Christina

MonicaLagerquist
8/18/18, 6:37 PM
#5

Fick 10 vilket känns väldigt konstigt .Åkte dit på att vi köpt ett kylskåp och för att jag lägger mycket på mina djur.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
8/18/18, 6:50 PM
#6

4,7 fick jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tuulikki]
8/18/18, 7:14 PM
#7

2,4

Tarotstollan
8/18/18, 10:20 PM
#8

3,4 och valde att svara på flera frågor. Hade inget alternativ som passade på uppvärmningen, då den styrs centralt och inte passar mig alls. Djuren tog mycket också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Turquoise Wolf]
8/19/18, 6:41 AM
#9

☺️Törs inte ens tala om vad jag fick. Kläder,hudvård och flygresor gav tvåsiffrigt skrämmande högt resultat ☺️

Totum
8/19/18, 10:00 AM
#10

5,3

Carmarino
8/19/18, 11:30 AM
#11

Håller med #3 om att frågorna var konstiga. Min 5-6 år gamla dator kraschade i år, så jag var tvungen att köpa ny. Min mobil var så gammal att jag fick meddelande om att bank-ID inte skulle fungera på den vid nästa uppdatering, så den fick jag också byta ut. Så jag håller helt med Milkshake om att frågan istället borde ha varit hur ofta man köper elektronik.

När det gällde maten så saknade jag alternativ för hur många gånger per månad, eller till och med per år, för jag äter inte "biff 1-2 gånger i veckan", men det händer någon gång emellanåt att jag gör det, så 0 gånger var ju också fel. Det gäller även övriga "proteinkällor" i listan.

Felaktiga frågor resulterar bara i att man inte kan vara sanningsenlig när man svarar, och då blir även resultatet missvisande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

aggeelin
8/19/18, 1:53 PM
#12

Jag gör flygresor. Inte bra. Cyklar för övrigt nästan alltid.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
8/19/18, 1:53 PM
#13

Jag gör flygresor. Inte bra. Cyklar för övrigt nästan alltid.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
aggeelin
8/19/18, 1:53 PM
#14
akvarium123
8/19/18, 3:29 PM
#15

Jag tror nog jag hoppar över att skriva vad jag fick men det var tvåsiffrigt det kan man konstatera lugnt.

Åsa S
8/19/18, 3:45 PM
#16

4,4 fick jag men det borde visa lite snett för jag har ju 2 boenden, lägenheten + sommarstugan som jag är i jätte ofta och det verkade inte gå att välja 2 boenden. +Just iår har vi inte köpt nån elektronik eller stora saker + det fanns ingen frågan om kompostering, egen produktion av grönsaker etc.

Mooniq
8/19/18, 4:50 PM
#17

En relativt bra undersökning men tyvärr väldigt stelbent och fyrkantig - som de flesta undersökningarna. Men det ska gå fort o sammanställa och även jag tycker att vissa frågor var konstiga eller inte relevanta. 

Men alltid kul att ändå kunna läsa och ev förbättra sig - jag tycker att jag förbättrat mig enormt bara de sista 10 åren. 

Jag är otroligt stolt över att jag nästan aldrig slänger nån mat och som klimakteriekossa så vill man inte ha varmt inomhus längre. Jag slängde mitt täcke för några år sen och köpte ett super-tunt sommartäcke som även det blir för varmt ibland..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Leifsdotra
8/20/18, 11:04 AM
#18

Som väntat är det mitt bilåkande som straffar sig. Har 3 mil enkel väg till jobbet och det går inte bussar tyvärr så jag kan inte påverka det.

Sen var det också lite tokigt med matfrågorna, för jag hittade inga frågor kring varifrån jag skaffar köttet jag äter och det måste ju påverka! Klickade man på att man ville ha fler frågor så fick man svara på om man köper frukt & grönt från norden eller import från andra länder, men inte för kött. Märkligt! Sen fick man frågan om hur många ägg man äter, men inte om det är importerat/köpt/eko/hemprocucerat eller andra alternativ som borde påverka…

Chinesecrestedlover
8/20/18, 4:10 PM
#19

Håller med er andra om att frågorna var lite konstiga och inte riktigt gick att svara på i vissa fall. För mig som vegan till exempel så blev det lite förvirrat vid frågorna kring mejeriprodukter, fick ju svara att jag inte äter något på alla…men jag äter ju t. ex. crème fraiche , ost och yoghurt…med skillnaden att det är gjort på havre, soja och dylikt😉. 

Sen tycker jag att det var lite konstigt kring kläder, hygienartiklar etc. för det kunde ju ha varit med frågor kring hur ofta man handlar sånt t.ex. inte bara hur mycket man handlat senaste året (väldigt svårt att komma ihåg ett helt år exakt för det första och för det andra så kanske man köper en sak extremt sällan - det borde ju reflekteras i svaren).  Jag fick ju liksom kommentaren att jag ska försöka handla mindre kläder exempelvis, trots att jag fyllde i att jag handlat två saker (ett par skor och en kjol) det senaste året, dessa båda saker var förövrigt från second hand. 

Lite knasigt och fyrkantigt test men kan ju ge en liten "fingervisning" i alla fall. Tror mycket av de ton som jag bidrar till att släppa ut har att göra med att jag handlar rätt mycket saker…till mina djur = hög kostnad årligen för djurens saker, foder osv. (blir ju lätt så när man har diverse olika djur att skämma bort liksom). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: