Annons:
Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1770 ggr
Lona
8/9/18, 7:42 AM

Bada i havet elller i en sjö?

Om du får välja, badar du helst i havet eller i en sjö? Eller badar du inte alls? Här är det definitivt havet som gäller, undantagsvis går det an med en sjö men då måste den vara riktigt fin. Tror att det till stor del hänger ihop med hur man växte upp?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Hayabusa]
8/9/18, 7:44 AM
#1

Havet är enda alternativet för min del. Badar aldrig i sjöar.

Maria
8/9/18, 7:50 AM
#2

Havet alla gånger🙂

Jag bodde vid havet på somrarna som barn så det blev en självklarhet men samtidigt så fanns det en stor sjö i trakten så när jag blev tonåring så var det liksom två läger. De som hängde vid sjön och helst badade där och vi andra havsungar.

Jag hände en hel del med sjögänget ändå för där hade vi alla moppar och så grillade vi om kvällarna vid sjön men bada…fy vad äckligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
8/9/18, 7:59 AM
#3

Fick jag välja så hade det legat ett hav där vi har vår Mälaren.Men så är det ju tyvärr inte. Så det får bli Mälaren.

Badar ogärna från en allmän strand. Vi tar vår båt och åker ut och badar från den.

Stolt ägare till fem La permer

Fridaaaa
8/9/18, 8:00 AM
#4

Badar helst inte alls haha! Badkruka ;) 
Men badar där det är varmast :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Surpan
8/9/18, 8:37 AM
#5

Badar helst i insjö eller liknande. Aldrig riktigt förstått varför det skulle vara äckligare, vad badar ni i för sjöar?

I somras badade vi i en vacker fjällsjö på 750 möh, helt ensamma, långgrund sandbotten där sonen sprang och skrattade. Så himla vackert.

Största anledningen till att jag hellre badar i sötvatten är dock att saltet irriterar mina eksem i havet. 🙂

/Surpan

tlover
8/9/18, 8:38 AM
#6

Sjö helt klart, havet känns så mycket smutsigare

l'm back

Annons:
Maria
8/9/18, 8:43 AM
#7

Jag som oftast är mer under vattnet än över tycker det är fruktansvärt obehagligt att dyka i sötvatten.

Det finns heller inte så mycket att titta på när man snorklar. Jag upplever det mest som svart och håller man sig längs kanter så är det mycket vass och och mer dyiga bottnar med multnade vasstrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/9/18, 8:46 AM
#8

Badar inte men skulle jag så kvittar det faktiskt om det är hav eller sjö.

[Hayabusa]
8/9/18, 8:47 AM
#9

#7 Instämmer. Är vattnet inte salt så är min känsla inte alls densamma. Gillar dessutom när vattnet "lever" lite dvs vågor är härligt 🌊

Nu är det ju förvisso skillnad på sjö och sjö, precis som hav och hav. Men, nej - sjöar lockar inte alls.

Maria
8/9/18, 8:50 AM
#10

Jag föredrar ju klippor vid havet och inte sandstränder. Jag gillar att snorkla där det är tång, stenar och olika djup där det finns mängder med kryp och växter att kolla in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
8/9/18, 9:25 AM
#11

#10 Där jag bor har vi både och…🙂

Maria
8/9/18, 9:36 AM
#12

#11 Perfekt: -)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/9/18, 10:15 AM
#13

Ska jag bada så ska det vara i havet, där det finns klippor. Fast jag badar inte utomhus längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Scorpio97
8/9/18, 2:03 PM
#14

Föredrar hav men sjö går utmärkt det också. Så länge det är sandstrand/sandbotten med så lite sjögräs som möjligt.


//Jessie

[Tuulikki]
8/9/18, 2:25 PM
#15

Spelar inte så stor roll så länge det är fin botten. Jag föredrar att bada från klippor vid havet men säger inte nej till ett dopp i en fin insjö 😊

citytjejen
8/9/18, 3:23 PM
#16

Har mest badat i hav och känslan av att bada i havet är lite mäktigare än att bada i en sjö. Så jag svarar hav 🙂🌊

/Christina

Lona
8/9/18, 4:17 PM
#17

Klippor och tång ska det vara! Fast brännmaneterna får gärna hålla sig borta…😮


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
8/10/18, 2:20 PM
#18

Sjö helt klart! Dessa krabborna och brännmaneterna är jag inte bra överens med om man säger så😂

Efter att ha blivit nypen en gång så ville jag aldrig mer bada i havet och efter att ha sett en kille lite äldre än mig själv bränna sig så blev jag livrädd för brännmaneterna. 

Fjärsingen är inte min favorit heller även fast att jag inte sett eller själv blivit utsatt för den men jag har hört att den inte är trevlig att trampa på. 

Så havet undviker jag så gott det går och när vi väl är vid havet så tar jag hellre och duschar än att bada.

Fransu
8/10/18, 2:33 PM
#19

Jag badar helst inte alls. Men gör jag det är det sjö som gäller. Gärna långgrund sandstrand så jag kan gå i långsamt och sen när det är tillräckligt djupt, bara simma ut.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: