08 Natur

Bada i havet elller i en sjö?

2018-08-09 07:42 #0 av: Lona

Om du får välja, badar du helst i havet eller i en sjö? Eller badar du inte alls?
Här är det definitivt havet som gäller, undantagsvis går det an med en sjö men då måste den vara riktigt fin.
Tror att det till stor del hänger ihop med hur man växte upp?

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-08-09 07:44 #1 av: Hayabusa

Havet är enda alternativet för min del. Badar aldrig i sjöar.

Anmäl
2018-08-09 07:50 #2 av: Maria

Havet alla gångerGlad

Jag bodde vid havet på somrarna som barn så det blev en självklarhet men samtidigt så fanns det en stor sjö i trakten så när jag blev tonåring så var det liksom två läger. De som hängde vid sjön och helst badade där och vi andra havsungar.

Jag hände en hel del med sjögänget ändå för där hade vi alla moppar och så grillade vi om kvällarna vid sjön men bada...fy vad äckligt.

/Maria

Anmäl
2018-08-09 07:59 #3 av: MonicaLagerquist

Fick jag välja så hade det legat ett hav där vi har vår Mälaren.Men så är det ju tyvärr inte. Så det får bli Mälaren.

Badar ogärna från en allmän strand. Vi tar vår båt och åker ut och badar från den.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-08-09 08:00 #4 av: Fridaaaa

Badar helst inte alls haha! Badkruka ;) 
Men badar där det är varmast :P 

Medarbetare: rexkaniner, Support. Hundar

Min blogg Besök gärna! :D

Anmäl
2018-08-09 08:37 #5 av: Surpan

Badar helst i insjö eller liknande. Aldrig riktigt förstått varför det skulle vara äckligare, vad badar ni i för sjöar?

I somras badade vi i en vacker fjällsjö på 750 möh, helt ensamma, långgrund sandbotten där sonen sprang och skrattade. Så himla vackert.

Största anledningen till att jag hellre badar i sötvatten är dock att saltet irriterar mina eksem i havet. Glad

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2018-08-09 08:38 #6 av: tlover

Sjö helt klart, havet känns så mycket smutsigare

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2018-08-09 08:43 #7 av: Maria

Jag som oftast är mer under vattnet än över tycker det är fruktansvärt obehagligt att dyka i sötvatten.

Det finns heller inte så mycket att titta på när man snorklar. Jag upplever det mest som svart och håller man sig längs kanter så är det mycket vass och och mer dyiga bottnar med multnade vasstrån.

/Maria

Anmäl
2018-08-09 08:46 #8 av: JMW

Badar inte men skulle jag så kvittar det faktiskt om det är hav eller sjö.

Anmäl
2018-08-09 08:47 #9 av: Hayabusa

#7 Instämmer. Är vattnet inte salt så är min känsla inte alls densamma. Gillar dessutom när vattnet "lever" lite dvs vågor är härligt Våg

Nu är det ju förvisso skillnad på sjö och sjö, precis som hav och hav. Men, nej - sjöar lockar inte alls.

Anmäl
2018-08-09 08:50 #10 av: Maria

Jag föredrar ju klippor vid havet och inte sandstränder. Jag gillar att snorkla där det är tång, stenar och olika djup där det finns mängder med kryp och växter att kolla in.

/Maria

Anmäl
2018-08-09 09:25 #11 av: Hayabusa

#10 Där jag bor har vi både och...Glad

Anmäl
2018-08-09 09:36 #12 av: Maria

#11 Perfekt: -)

/Maria

Anmäl
2018-08-09 10:15 #13 av: Carmarino

Ska jag bada så ska det vara i havet, där det finns klippor. Fast jag badar inte utomhus längre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-09 14:03 #14 av: Scorpio97

Föredrar hav men sjö går utmärkt det också. Så länge det är sandstrand/sandbotten med så lite sjögräs som möjligt. 

//Jessie

Anmäl
2018-08-09 14:25 #15 av: [Tuulikki]

Spelar inte så stor roll så länge det är fin botten. Jag föredrar att bada från klippor vid havet men säger inte nej till ett dopp i en fin insjö 😊

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2018-08-09 15:23 #16 av: citytjejen

Har mest badat i hav och känslan av att bada i havet är lite mäktigare än att bada i en sjö. Så jag svarar hav GladVåg

Anmäl
2018-08-09 16:17 #17 av: Lona

Klippor och tång ska det vara! Fast brännmaneterna får gärna hålla sig borta...Förskräckt

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-08-10 14:20 #18 av: akvarium123

Sjö helt klart! Dessa krabborna och brännmaneterna är jag inte bra överens med om man säger såGapskrattar

Efter att ha blivit nypen en gång så ville jag aldrig mer bada i havet och efter att ha sett en kille lite äldre än mig själv bränna sig så blev jag livrädd för brännmaneterna. 

Fjärsingen är inte min favorit heller även fast att jag inte sett eller själv blivit utsatt för den men jag har hört att den inte är trevlig att trampa på. 

Så havet undviker jag så gott det går och när vi väl är vid havet så tar jag hellre och duschar än att bada. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.