Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 871 ggr
Maria
6/24/18, 9:38 AM

Kramar

Vi har nog avhandlat ämnet tidigare men det gör väl inget?

Numera när man hälsar på människor så är det vanligt att man kramas. Vad tycker ni om det?

Är det ett större sällskap så brukar jag se hur de andra gör men att krama någon jag inte har en nära relation till bär mig emot.

Jag kan inte minnas att mina föräldrar kramade sina bekanta när de träffades men det kanske bara var så i vår familj?

Det känns som om man kramas av artighet och inte av hjärtlighet tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
-Aida-
6/24/18, 9:51 AM
#1

Min familj kramade ingen alls, där jag kommer ifrån kramade man ingen, såg ingen göra de när folk hälsade men när jag kom till en annan stad så gjorde alla det till någon de kände väl och de blev jätte konstigt för mig.
Jag kramar fortfarande ingen när jag hälsar om inte dom bjuder in till en hälsnings kram annars tycker jag fortfarande de är rätt konstigt att göra.

Totum
6/24/18, 9:57 AM
#2

Jag kramas ofta och gärna, men bara dem jag tycker om. Absolut inte av bara artighet.

Caeli
6/24/18, 10:01 AM
#3

Känns inte alltid bekvämt med kramar men man kan ju inte backa undan heller! Då får man istället vara kvick och sträcka fram handen. Det blir oftast den som är snabbast som bestämmer hälsningssätt!

fruktgumman
6/24/18, 10:06 AM
#4

Ingen av de jag umgås mer regelbundet med ger en kram som hälsningsfras. 

Jag hade en kollega för ett tag sedan som varje morgon kom emot mig med utsträckta armar när jag öppnade dörren och som jag "blev tvungen" att krama. Det kändes verkligen konstigt bara för att vi jobbade ihop varje dag ville jag inte kramas. Men hon slutade ett tag senare.

De enda jag kramar när vi ses nu är min moster och hennes man vilket jag tycker är helt ok. Vi bor långt ifrån varann och ses 2 gånger per år.

Carmarino
6/24/18, 10:40 AM
#5

Kramar bara den närmaste släkten och riktigt goda vänner, men då är det oftast på deras initiativ. Är inte van vid "hälsningskramar" så det känns fortfarande lite konstigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
6/24/18, 10:56 AM
#6

Jag gillar inte kramar överlag, vill helst inte krama exempelvis min mamma eller syster för ofta heller. Om jag inte sett dom på länge eller det hänt något speciellt så är det väl en sak. 

Men främlingar eller bara bekanta vill jag absolut inte krama. Har ganska tydligt kroppsspråk så många känner av det och låter bli att krama mig. Annars brukar dom märka det när dom kramar mig och inte göra om det nästa gång dom ser mig.


//Jessie

Annons:
flocken
6/24/18, 11:27 AM
#7

Så olika. Bland vänner och släkt är det oftast kramar. Framförallt via oss kvinnor. Kunder handhälsa . Men ibland en hand på axeln/ armen. Man måste läsa av situationen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lisa12345
6/24/18, 11:38 AM
#8

Konstigt nog känns det för mig mer okej  att krama en främling eller väldigt ytligt bekant än nära vänner och släkt. Helst vill jag inte krama någon alls mer än en eventuell partner, någon jag känner mer än vänskap för.

Kanske är det så att jag lägger in mer i en kram än vad det faktiskt är.  För mig känns en kram mer intim än vad det verkar vara för andra. Något sexuellt. Och då känns det väldigt fel att krama en vän som verkligen bara är en vän. Då känns det lättare med en främling. Kanske svårt att förstå för ni som kramas mycket med era vänner.

MonicaLagerquist
6/24/18, 2:58 PM
#9

Jag kramar en del och en del inte.

Vissa gånger känns det helt okej att krama främlingar.

Stolt ägare till fem La permer

Fransu
6/24/18, 4:08 PM
#10

Jag är uppvuxen med att inte kramas. Mina föräldrar kramade inte ens mig eller min bror. Så för mig var det länge väldigt konstigt att kramas överhuvudtaget.

Jag skakar helst hand när jag träffar folk. Men tar personen jag träffar initiativet till en kram så kramar jag tillbaka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tarotstollan
6/25/18, 12:54 AM
#11

Avskyr det, jag försöker att undvika det men det är inte lätt, tycker folk tvingar sig på en nu förtiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sp0ngeb0b
6/25/18, 12:59 PM
#12

Jag tycker oftast inte om det. Jag brukar krama släktingar när det är släktträff, vilket känns helt okej, och så brukar jag även ofta krama alla i mitt kompisgäng när vi säger hej och hejdå. Men det är ju folk jag står nära. Att krama andra känns bara skumt.

Leifsdotra
6/26/18, 10:34 AM
#13

I min mans familj är det naturligt, han är uppvuxen med att det ska kramas till höger och vänster. Jag är inte alls bekväm med det i alla lägen och jag antar att det syns på mitt kroppsspråk ibland, för jag kan slippa undan med en handskakning då och då😃

Fast det har blivit mer naturligt för mig också med tiden och jag märker att det är oftast känns naturligt för våra barn också

Annons:
[PeterTM]
6/26/18, 3:06 PM
#14

Jag har inga problem med att krama kvinnor, de är mjuka (oftast i alla fall), men män är kantiga och hårda, blir stelt och konstigt att krama en sån. 😃

aggeelin
6/26/18, 9:51 PM
#15

Jag kramar gärna dem jag känner och tycker om. Det känns bra att göra det. Jag kan också tänka mig att "lättkrama" dem jag inte känner så väl - lätt, lätt kroppskontakt. JAG är inte alls förtjust i dem som kramar alldeles för länge. Min mans ex t.ex har ingen känsla för hur länge det är lämpligt att kramas "hej" och "hej-då". Känns inte ok . Jag får känslan av att vilja slita mig loss!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Calcifer
6/26/18, 10:00 PM
#16

Kramar vänner/familj när jag är nykter och främlingar när jag är full. 😎

Nä men skämt åsido. Jag kramar gärna de jag tycker om och känner väl, men jag ogillar när folk jag knappt träffat förut eller inte har någon relation till ska kramas. Hade en "kompis" som insisterade på att vi skulle kramas varje gång vi sågs trots att jag hade förklarat flera gånger att det gör mig extremt illa till mods. Det tycker jag bara är oförskämt och dålig stil.

När jag var lite yngre och var mer ute och festade och sånt, visst, då hände det ju att man kramade folk man precis träffat men det var liksom en lite annan grej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: