Annons:
Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 1214 ggr
Lona
6/23/18, 12:11 AM

Vad ville du bli när du var liten?

När det gäller yrkesval; vad ville du bli när du var liten - och vad blev du?

Jag hittade en bok som vi fyllde i när jag gick i mellanstadiet, "Mina klasskamrater". Av 25 elever så är det EN som jobbar med det hon ville redan som 11-åring, övriga sysslar med något helt annat.😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
sp0ngeb0b
6/23/18, 12:22 AM
#1

När jag var liten ville jag jobba med hästar. Alltså, jag var inte ens en hästtjej. Red ibland och hade släktingar och en vän som hade häst men annars inget. Först ville jag bli hästskötare och typ ridlärare, sen ville jag bli elitryttare (lol). Sen när jag var lite äldre, kanske i högstadieåldern, ville jag bli polis. Jag har inte börjat jobba "på riktigt" än, jag är bara 22 och har bara haft sånna skitjobb som man bara har så länge liksom. Inte utbildar mig heller. Så vi får väl se vad det blir 😃 en sak är dock säker, och det är att jag INTE kommer att jobba med hästar. Mest troligt inte polis heller.

Odd
6/23/18, 12:48 AM
#2

Jag ville bli hemlös haha, tanken på att vandra fritt och sova under stjärnorna tilltalar mig fortfarande ;) Men nu är jag utbildad trädgårdsarbetare och ska gå en konstutbildning i höst för att förhoppningsvis kunna försörja mig mer på mitt intresse i framtiden. Med tanke på min yrkesplan är hemlös fortfarande ett rimligt mål, haha.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

flocken
6/23/18, 7:33 AM
#3

Jobba med djur. Men vägen dit var lång o kantig. Började utb mig när jag var 30 o har nu hittat rätt med eget företag med hunddagis o pensionat. Är i grunden svetsare. Ville en period bli socionom o hjälpa tonåringar. Men jag tar nu emot tonåringar som behöver xtra stöd o hjälp. Ska fortsätta utb mig till beteende coach med fokus på problem hundar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
6/23/18, 8:07 AM
#4

Jag ville bli veterinär.

Det blev jag inte .

Jag blev barnskötare.

Var hemma med mina egna ungar tills den yngsta var tolv. Sen jobbade jag som kokerska innan jag blev sjuk.

Stolt ägare till fem La permer

Mooniq
6/23/18, 8:09 AM
#5

kommer inte riktigt ihåg vad jag ville bli men jag har ett stort hjärta för hästar och katter - så antagligen nåt åt det hållet. Sen blev jag en massa annat- pizzabagare, taxitelefonist, taxichaffis, jobbat överallt i butik - kassa, grönsaker, chark, fryst etc, SAAB, hamburgervändare, servitris,  DHL-chaffis (jävligt stressigt o tungt) och nu sista 10 åren är jag tågklarerare eller stins som det hette förr.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fransu
6/23/18, 8:33 AM
#6

Framförallt så ville jag bli veterinär, jag har alltid älskar djur. Jag minns också att jag hade en tandläkarperiod. Jag ritade öppna munnar och tänder som jag satt och lagade med amalgamfyllningar. Jag funderar på om det kunde ha sammanfallit då jag flera gånger fick åka med pappa när han var och fixade sina tänder. Kanske fick jag inspiration från alla dom tandläkarbesöken.

Jag är varken veterinär eller tandläkare idag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Maria
6/23/18, 9:21 AM
#7

Jag ville bli arkeolog eller geolog. 

Jag hade en kompis som var oerhört intresserad av geologi och han hade ett helt källarförråd med sina katalogiserade stensamlingar. Han hade ödlor och andra småkryp också. Jag var ofta ute med honom med stenhacka  i naturen och det var så spännande.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Totum
6/23/18, 10:24 AM
#8

Jag ville bli präst, polis eller psykolog. Har inte utbildat mig till något av de yrkena men det jag jobbat med under åren gränsar ändå till alla tre i mycket 😊

Leifsdotra
6/23/18, 5:35 PM
#9

Barnmorska och det är ett yrke jag fortfarande tycker verkar väldigt intressant. Jag har alltid haft ett starkt intresse för medicin. Men arbetsförhållandena är ju inte optimala så det blev inget av med det. Om jag hade haft möjlighet att utveckla mitt djurintresse som barn/ung hade jag antagligen satsat på ett yrke inom det området.

[Thiah]
6/23/18, 5:37 PM
#10

Jag har alltid velat jobba med människor och gärna inom vården. Gick reklam och media i Sverige för att det inte fanns någon framtid inom barn och fritidsprogrammet… Nu har jag gått en skola i Finland för att bli närvårdare och jag jobbar inom dagvården…haha

Upp till toppen
Annons: