Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 835 ggr
[moizoro]
6/20/18, 3:13 PM

Gillar ni kåldolmar&kålpudding

Gillar ni kåldolmar och kålpudding? Jag själv gillar det rätt så mycket. Men det beror helt på hur man gör den enligt mig. Jag vägrar äta söta kåldolmar. Verkar som att många har delade uppfattningar om maträtterna🙂

Annons:
Honestyisdead
6/20/18, 3:21 PM
#1

Jag älskar kålpudding. Kåldolmar är gott det med. Med brunsås, kokt Potatis, lingon och saltgurka.

Scorpio97
6/20/18, 3:22 PM
#2

Nej, tillagad kål är inte gott i någon form enligt mig så jag gillar varken kålpudding eller kåldolmar.


//Jessie

[moizoro]
6/20/18, 3:23 PM
#3

#1 Saltgurka har jag aldrig hört talas att någon äter Kålpudding/dolmar med får testa nästa gång👍

Honestyisdead
6/20/18, 3:25 PM
#4

#3 Ja testa det :)

[moizoro]
6/20/18, 3:27 PM
#5

Det tråkiga med kålpudding och dolmar är att det tar så himla lång tid att göra. Så jag brukar köra snabbisversionen utan fabrikat, Litet knep jag har. #4 Absolut :)

Maria
6/20/18, 3:43 PM
#6

Jag älskar både kåldolmar och kålpudding. Jag gillar all form av kål. Jag har gjort kåldolmar med savoykål. Det blir så fina mörkgröna dolmar då.

Svartkål är något jag upptäckt det sista och det är så himla gott.

#5 Vad är snabbversionen utan fabrikat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fransu
6/20/18, 3:44 PM
#7

Gillar båda, men det gör tyvärr inte min mage. 😕

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[moizoro]
6/20/18, 3:55 PM
#8

#6 Så snabb kanske den inte är,men jag kokar dem inte i 40 minuter som vissa gör 😃

Utgår från detta recept när jag gör snabbversionen

Maria
6/20/18, 4:02 PM
#9

Jag har aldrig hört någon koka kåldolmar i 40 minuter. 😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
6/20/18, 4:03 PM
#10

Jag gör en stor sats kålpudding i ugnen och sen fryser jag in lagom stora bitar för mig och mannen.Så skönt och gott att bara ta fram och äta.

Stolt ägare till fem La permer

[moizoro]
6/20/18, 4:03 PM
#11

#9 Jodå vet flera som gör det. Märkliga filurer. Det kanske ger extra smak,vem vet?😈

Maria
6/20/18, 4:05 PM
#12

#11 Man kokar ju inte kåldolmar utan de "gratineras" i ugn men det är kanske det du menar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[moizoro]
6/20/18, 4:07 PM
#13

#12 Nope

Annons:
Honestyisdead
6/20/18, 4:11 PM
#14

#13 Jag har aldrig hört att någon kokar dom. Bara stekes eller görs i ugn.

[moizoro]
6/20/18, 4:13 PM
#15

#14 Inte jag heller förens jag läste det🤪 Vilken stor diskussion det blev om kokningen

Tarotstollan
6/20/18, 6:34 PM
#16

Älskar båda men det är sällan jag gör kålpudding. Kåldolmar har jag aldrig gjort, det är för om ständigt.  Jag köper djupfrysta halvfärdiga och steker dem och sen kokar dem i buljong med lagerblad, kryddpeppar och salt, sen gör jag sås på buljongvattnet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
6/20/18, 8:50 PM
#17

Gillar också bådadera men orkar inte göra kåldolmar. Köper frysta. Däremot kålpudding går ju ganska lätt att göra själv. Mums! 😛

Honestyisdead
6/20/18, 8:58 PM
#18

Jag gör aldrig dolmar jag heller. Däremot kålpudding.

Åsa S
6/20/18, 9:08 PM
#19

Jag gör både och, gillar dolmar gjorda på savojkål. Har även gjort en slags kåldolmar med surkålshuvud istället för färsk vitkål, blev lite annorlunda men var ändå rätt gott med surkål i dolmarna.

JMW
6/20/18, 10:59 PM
#20

Gillar båda. Maken däremot är ju lite märklig. Han gillar kålpudding men vill absolut inte ha kåldolmar för det tycker han inte om.  Säjer han. Jag fattar inte för det är ju kål och färs i båda.🤔

Annons:
Tarotstollan
6/21/18, 2:25 AM
#21

#20. Fast till kåldolmar brukar man ju blanda färsen med ris, det kanske är det han inte gillar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mooniq
6/21/18, 7:04 AM
#22

Jag gillar men inte det söta. Jag gör en färsröra med kål som är supergod och lätt att fixa. 5-6 portioner

1 liter finstrimlad vitkål

2-3 gula lökar - hackade

1 kg färs

salt peppar, smör att steka i

Bryn färsen i stekpanna, samtidigt bryner jag lök och vitkål i stor gryta, häll över färsen och rör ihop. Salta & peppra. Tillsätt sen: 

2 kycklingbuljongtärningar (eller 1 kött och 1 kycklingbuljongtärning)

2-3 msk kinesisk soya + ev lite soja att färga röran om man tycker den är blek

4-5 dl creme fraiche ( eller hälften grädde/creme fraiche)

låt allt småputtra 10 min

på slutet kan man lägga i 2-3 msk lingonsylt - om man vill ha en liten söt brytning. 

Servera som den är eller ev kokt Potatis till och ev lingonsylt. Jag äter den som den är utan Potatis - mättar rejält.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
6/21/18, 7:06 AM
#23

#22 Det låter himla gott.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
6/21/18, 7:10 AM
#24

#23 Maria - den är värd att prova. Fastän jag är själv så gör jag en rejäl sats och så har jag lunch middag i 2 dagar, eller så tar jag med mig till jobbet och vips är det slut. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[moizoro]
6/21/18, 10:07 AM
#25

Låter jätte gott!

akvarium123
6/21/18, 10:10 AM
#26

Jag kan äta min släktings kålpudding medans andras recept tycker jag inte om.

Honestyisdead
6/21/18, 11:51 AM
#27

#21 Ingen jag känner har ris i dolmarna.

Annons:
Leifsdotra
6/21/18, 11:57 AM
#28

Ja, nu som vuxen gillar jag kåldolmar. Det gör även make och barn🙂

Kålpudding är ok, men ingen favorit. Min mamma gjorde en kålgryta som jag älskade. Jag vet att den innehöll nötfärs, vitkål, kryddpeppar och sirap. Har letat igenom hela köket hemma hos pappa efter recept på den, men mamma hade nog aldrig skrivit ner det för jag hittar det inte😕

[moizoro]
6/21/18, 12:08 PM
#29

#27 Verkar finnas oändliga variationer 😃

#28 Kan detta vara något https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/recept/kalgryta-med-kottfars/ ?

Fransu
6/21/18, 12:09 PM
#30

Jag har själv aldrig gjort kåldolmar. Men när ni skrev om ris i kåldolmar så ringde en liten klocka i mitt huvud. Jag tror min mamma hade ris i färsen när hon gjorde kåldolmar. Jag måste fråga henne. Kan det vara något finskt? Dryga ut köttet lite kanske.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[moizoro]
6/21/18, 12:11 PM
#31

Ett tips är att man gör en extra stor sats med kåldolmar och fryser in dem.

Honestyisdead
6/21/18, 12:15 PM
#32

#30 Tror inte det är finsk. Vindolmar brukar väl ha ris har jag för mig.

[[eskils_]]
6/21/18, 12:26 PM
#33

Apropå ris. Kollade i mina kokböcker (från 80-talet resp 90-talet), och båda anser att man ska blanda kokt ris i färsen i kåldolmar, men inte i kålpudding.  Minns också att man gjorde så förr. Så nog är det svenskt alltid.

Honestyisdead
6/21/18, 12:43 PM
#34

#33 Själv tar jag inte det eftersom jag äter det med Potatis. Hade jag inte haft det hade det varit ok med ris för mig.

Annons:
Maria
6/21/18, 3:36 PM
#35

Jag har alltid gjort kåldolmar utan ris. Vet att jag har provat men det kändes bara som en utfyllnad av färsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
6/22/18, 10:39 AM
#36

Nej inte min grej. Dessutom känslig mage så kål går bort i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: