Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 489 ggr
MonicaLagerquist
6/20/18, 7:37 AM

Pekfingervals eller korrekt isättning?

Hur skriver du?

Kan du skriva utan att se tangenterna?

Skriver du med alla fingrarna eller använder du alla?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JMW
6/20/18, 7:42 AM
#1

Jag skriver med alla fingrar utan att titta. Det sitter i sedan jag en gång lärde mig i skolan. Minns att vi skrev på gamla tröga skrivmaskiner och med en skärm över händerna. Framme vid tavlan hängde en stor bild över tangentbordet som var det vi fick titta på.

MonicaLagerquist
6/20/18, 7:45 AM
#2

#1 Jag har också gått skrivmaskinskurs men tyvärr tappat det så jag kör pekfingervals men jag vet vart tangenterna sitter och behöver bara titta ner ibland.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
6/20/18, 7:46 AM
#3

Jag hade ett ämne i  högstadiet som hette kontorskunskap där vi lärde oss att skriva maskin. Sen läste jag Kontor och distribution på gymnasiet där vi skrev mer maskin. Det sitter. Som att lära sig cykla. 😃

Maria
6/20/18, 7:47 AM
#4

Jag har en gång lärt mig skriva maskin på "riktigt" men numera skriver jag ganska snabbt med ring, lång och pekfinger. Jag tittar ner då och då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
6/20/18, 7:55 AM
#5

Jag blandar beroende på var och hur jag sitter. Har också gått skrivmaskinskurs och vet var tangenterna sitter men jag tycker det är lättare att skriva på en skrivmaskin än en laptop, tangenterna är så platta på laptoppen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aleya
6/20/18, 7:55 AM
#6

Jag hade aldrig något av detta men jag har lärt mig ändå. Jag känner var alla tangenter sitter utan att titta. Samma när jag skriver på telefonen så kör jag något liknande. Kollar snabbt men vet ändå vart allt ligger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mooniq
6/20/18, 8:12 AM
#7

Gick oxå kurs på gymnasiet - och sen ändrade dom läget för å ä ö - tog ett tag innan jag lärde mig den nya sättningen men jag skriver utan att titta - ev siffror behöver jag kolla ibland. På jobbet är de impade så jag får alltid skriva om det ska författas nåt. 

Märks att man börjar bli gammal för jag älskar min stationära dator och mitt tangentbord - smidigt med mobil men inte samma känsla. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Leifsdotra
6/20/18, 8:13 AM
#8

Jag hade kontorskunskap som ämne i gymnasiet och lärde mig rätt fingersättning då, Sen jobbade jag inom vården i flera  år och skrev väldigt lite på maskin under den perioden. Men nu har jag jobbat administrativt länge och jag skriver med korrekt fingersättning, men tittar ner på tangenterna någon gång emellanåt ändå.

parsley
6/20/18, 8:20 AM
#9

Jag kan skriva utan att titta på tangenterna.  När vi skulle lära oss skriva maskin i skolan, så hade läraren målat över tangenterna, så vi använde alltså inte skärm utan hade bara en plansch på väggen att titta på. Vi fick ta med eget papper och egna färg- och raderband också och sitta i alfabetisk ordning i salen. Killen som satt framför mig ryckte loss pappret från maskinen samtidigt som killen bakom sänkte sitsen på kontorsstolen.

Scorpio97
6/20/18, 3:20 PM
#10

Jag skriver med alla fingrar utan att titta när jag sitter vid en dator eller med surfplattan. Har aldrig haft kurs i det eller liknande, utan lärde mig det automatiskt när jag var yngre. Går fort och lätt :) På mobilen är det värre. Då skriver jag med pekfingret och kollar oftast på knapparna. Handlar väl mest om ovana för att jag sällan skriver på mobilen.


//Jessie

[Tuulikki]
6/20/18, 3:26 PM
#11

Jag skriver med alla fingrar och tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver. Skulle väl vara om jag ska göra konstiga tecken, men de vanliga skiljetecknen samt @ skriver jag så ofta att hjärnan och fingrarna har koll på var tangenterna sitter🙂

Är snabb att skriva både på dator och mobil.

Honestyisdead
6/20/18, 3:26 PM
#12

När jag hade dator skrev jag utan att titta. Men det är några år sedan nu så jag vet inte om det  sitter i ännu.

Carmarino
6/20/18, 4:57 PM
#13

Skriver utan att titta. OM jag någon gång måste skriva med bara en hand eller pekfingret så måste jag förstås titta, men jag har jättesvårt att hitta tangenterna då. Det sitter i ryggmärgen, så jag kan nästan inte skriva om jag tittar på tangenterna. Känner också, utan att titta, när jag skriver fel. 🙂

Samma gäller nummertangentbordet. Använder det dagligen. Det sitter i sedan jag jobbade på en ekonomiavdelning. Insåg då att jag var tvungen att lära mig även nummertangentbordet om jag skulle kunna jobba effektivt.

Fast jag har inga problem med siffrorna ovanför tangenterna heller. Dem har jag också lärt mig att skriva på utan att titta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
citytjejen
6/20/18, 6:55 PM
#14

Skriver med korrekt fingersättning. Lärde mig det i högstadiet och gymnasiet och är så glad att jag har den kunskapen! Det verkar så krångligt med pekfingervals och andra kringflygande varianter 😃

/Christina

[PeterTM]
6/20/18, 7:02 PM
#15

Jag har både lärt mig skriva maskin och att stenografera i skolan, men dels kommer jag inte ihåg det och dels är mina fingrar såpass skadade att jag inte kan använda annat än pekfingrar eller tummen.

Upp till toppen
Annons: