Annons:
Etikettkärlek-och-relationer
Läst 1516 ggr
Naiz
2018-06-19 18:45

Soulmate

Det här med att möta sin själsfrände… ❤️

Hur vet man om man träffat en tvillingsjäl eller sin själsfrände?

Kan det hända att man träffar sin tvillingsjäl eller själsfrände även om den inte är redo?
Något av detta har jag träffat. Träffade en kille i ett vardagligt sammanhang men av nån anledning känner jag så starkt för honom! Även fast han, relativt nyligen, blivit tillsammans med en annan tjej så känns det som att han är intresserad av mej.

Blyg som jag är har jag försökt få honom att fatta att jag är intresserad av honom. Det tog fan flera månader innan jag vågade mej på att säga rakt ut att jag är intresserad, han svarar bara med olika "bortförklaringar". Jag får känslan av att han är intresserad av mej men inte vågar erkänna det för sej själv eller vad det nu är. Första gången vi sågs kändes det som att vi hade träffats förut! Känslan i kroppen dom få ggr vi ses är som inget annat jag känt förut.

Jag tänker att kan det vara så att det blir vi en dag när han är redo? (och jag med för den delen) Eller är det bara mina ögon som lurar mitt hjärta? 😃

Annons:
fruktgumman
2018-06-19 18:55
#1

Jag kan inte tycka att det är någon god idé att säga till honom att du är intresserad av honom när han är ihop med en annan. Han kommer förmodligen med "bortförklaringar" just av den anledningen,

Naiz
2018-06-19 18:56
#2

#1 han var singel vid det tillfället. Kanske jag skulle skrivit :)

Maria
2018-06-19 20:08
#3

Det verkar tyvärr som att du är väldigt intresserad av honom men att känslorna inte är besvarade,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-06-19 20:11
#4

Hade han känt samma sak som du när ni första gången träffades, så hade han inte blivit ihop med en annan tjej. Så tänker jag.

Det där med soulmate, det vet man nog först efter man levt ett liv ihop. Blir man förälskad/kär så kan det vara lätt att det känns som man träffat "den enda rätta".

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-06-19 20:15
#5

När jag träffade min man för 38 år sedan så sa det bara "pang". Det var bara vi från första kvällen…ingen tvekan alls. Det kändes så rätt och då hade jag inte ens hört ordet "soulmate"

Men som man säger : det krävs två för att dansa tango😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Naiz
2018-06-19 20:58
#6

Absolut klart man måste vara två om det 🙂

En själsfrände är inget som växer fram. Men att veta skillnaden på själsfrände och livskamrat är svår. Jag tror jag har mött en livskamrat i livet som jag kastade bort för att jag inte va redo (som jag ser på det såhär i efterhand)

Det är nog bara jag som hoppas att det skulle varit min soulmate 😛 

#5 Det är precis vad en själsfrände är 🙂 Önskar jag också kunde träffa min 😃

Annons:
[PeterTM]
2018-06-19 22:18
#7

Jag tror inte på sånt som själsfrände eller något annat i den vägen. När man hittar den man vill leva med är det mest kemi det handlar om utan att man själv vet om det.

Naiz
2018-06-20 11:45
#8

#7 Då tror vi olika :)

[PeterTM]
2018-06-20 18:58
#9

#8 Om det skulle funka på det viset har min "själsfrände" just lämnat mig för en annan "själsfrände" efter 25 år tillsammans, gemensam fastighet, två tonårsbarn, ett helt liv. Därför tror jag inte att det finns något "själsfrände", för då skulle sånt här inte kunna ske.

Honestyisdead
2018-06-20 21:01
#10

Jag tror inte heller på sådant. Speciellt inte när den andra har en annan partner.

Går man runt och letar efter det du letar efter är risken stor att du blir besviken.

Naiz
2018-06-21 12:53
#11

#9 då var inte det din själsfrände. Man har bara en sån. Livskamrat kan man ha flera av och då kan tyvärr sånt hända som du råkat ut för.

#10 Jag letar inte :) Däremot försöker jag ha ögonen öppna, men letar det gör jag inte. Och själsfrände har ingenting med våran vardag att göra. Det är två själar som är menade att leva med varandra, själen och egot(hjärnan) tycker oftast inte samma sak och det är därför vi gör dom val vi gör i livet.

Tycker dock att det är intressant att ni svarar på ett inlägg där ni inte tror på innehållet. Jag är nyfiken på varför ni ens lägger energi på att skriva om sånt ni inte tror på? Varför inte läsa och skriva om sånt ni tycker är intressant och tror på? :)

Honestyisdead
2018-06-21 13:37
#12

#11 Jag undrar varför du tror på det när du inte ens upplevt det.

Det finns flera för alla. Och tur är det. Hade det bara funnits en enda inser du väl ändå att i princip ungen hade träffat den med tanke på hur många vi är på jorden. Logiskt tänkande är en fördel.

Scorpio97
2018-06-21 13:44
#13

#11 Om alla bara ska läsa och reagera på sånt dom redan tror på, tycker åtminstone jag att det blir ganska tråkigt. Man kan ju ändra åsikt eller åtminstone lära sig något genom att diskutera med någon som tror annorlunda än en själv. Jag har haft många givande diskussioner med personer som exempelvis är starkt troende, trots att jag själv inte är det minsta troende eller religiös. Sen kan man ju tycka att något är intressant trots att man inte tror på det själv. Jag läser gärna folks åsikter om religion, andlighet, spöken eller soulmates för jag tycker det är intressant att läsa någon annans synvinkel och få ökad förståelse trots att jag själv inte tror på det :) Så länge båda respekterar varandras åsikt/tro är det väl inget konstigt eller fel med det.


//Jessie

Annons:
[PeterTM]
2018-06-21 14:47
#14

#11 Detta är ett öppet forum där alla är (eller i alla fall borde vara) välkomna att yttra sin mening om alla frågor som presenteras. 

Jag tror nog att Hera har helt rätt i att om alla skulle söka sin själsfrände så skulle det dels leda till att nästan ingen kommer att lyckas bland 9 miljarder människor, dels att det skulle kunna skapa totalt kaos i folks liv om de trodde att de hittat "fel" livskamrat när det stöter på denna själsfrände.

Några förutbestämda "meningar" i livet finns naturligtvis inte. Allt är ett resultat av ens egna eller ibland andras aktiva val. Meningen  är det meningen att man ska tillföra själv. Annars kunde man ju bara sitta på sin rumpa och vänta in meningen.

Maria
2018-06-21 14:59
#15

Japp jag håller med. Ett öppet forum där alla får dryfta sina tankar så länge man inte är otrevlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-06-21 16:34
#16

Den här filmsnutten tycker jag är så vacker.❤️

En kvinnlig artist som har ett "performance" där hon sitter och tittar främlingar i ögonen i en minut möter sin gamla älskare som hon skilts ifrån för många år sedan. Hon är tydligen ovetande om att han ska dyka upp.

https://www.youtube.com/watch?v=CAID_2iKO5Y

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2018-06-21 19:38
#17

Själsfrände, vad är det egentligen 🤔 Tror inte på sånt, men däremot vet jag att det inte nödvändigtvis bara finns en person som är den rätta. Man förändras genom livet och den partner som är rätt i 20-årsåldern är kanske inte rätt när man blir äldre. Eller så är den det! Det är så olika och det är hur som helst fint att kunna hitta ny kärlek efter att det tagit slut med den man trodde var rätt/skulle leva med "for life" 🙂

/Christina

Naiz
2018-06-21 21:37
#18

#12 Jag känner andra som hittat sin själsfrände. Därför tror jag på det och jag tror jag kommer möta min med. 

#13 Absolut, men jag känner att vissa kommentarer inte alls handlar om vad jag frågade från början. Utan bara ett tvärt nej till att en soulmate inte existerar. Om jag i mitt inlägg hade frågat om andras åsikter ang själsfrände så hade jag skrivit det :) Men nu frågade jag vad andra tror om vem det är jag träffat. 

#14 Vi har helt olika syn på livet :) Och självklart får alla skriva, men det vore trevligt att hålla sej till vad det är jag frågar om. Jag frågar inte om era åsikter om det finns en själsfrände eller inte. För det vet jag att det finns. Jag tror på en sak och du tror på en annan. Vi skulle kunna diskutera detta i år och dar, vi skulle ändå inte komma någon vart då du inte tror på att det finns en själsfrände men jag tror det. Och skulle tippa på att ingen av oss ändrar den uppfattningen vad vi än skriver till varandra :)

#17 Två själar som är menade att leva sida vid sida, det är vad en själsfrände är - två själar som hör ihop.  Inte att förväxlas med livskamrat, det finns det flera av. Och man kan leva ett lyckligt liv med en livskamrat :)

Naiz
2018-06-21 21:40
#19

Om jag ska vara helt ärlig så antog jag att det va en självklarhet för alla att vi alla har en själsfrände. Men så fel jag hade! :) Ingen idé att gå in på vilken syn vi har på livet och vad som händer före vi föds och efter vi dör. För då tappar vi helt och hållet bort det jag frågar efter i det första inlägget :)

Maria
2018-06-21 21:46
#20

#19 Nu är det så att trådar på nätet brukar dra åt olika håll då alla vi människor är olika och det får du lov att acceptera.

Är du inte nöjd med trådens utveckling så får du kanske själv ge dig istället för att önska att andra inte ska få skriva sina tankar kring ämnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-06-22 06:14
#21

Mitt inlägg #20 Har blivit anmält och borttaget så jag lägger in det igen och vill påpeka att man bara anmäler inlägg som bryter emot sajtens och iFokus Skrivregler.

INTE för att man inte gillar inlägget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2018-06-22 06:22
#22

Undrar lite över intelligensen hos någon som tror att det lönar sig att anmäla sajtvärdens egna inlägg. Dessutom av fel anledning.

Naiz
2018-06-23 01:12
#23

#20 Ja men för att det inte ska dra iväg för mkt så väljer jag att svara så att jag försöker hålla mej till det jag frågade om. Det får man väl göra? Folk får väl skriva vad dom vill, men tycker själv att det är svårt att hänga med i en tråd där det skrivs om flera olika saker och därför jag tycker det är lättare och roligare att försöka hålla sej till det första inlägget :) Varför får jag inte försöka hålla tråden till det jag ville veta? #21 det är inte jag som anmält om du tror det. Jag har inte varit inloggad förrän nu efter jag skrivit senaste inlägget innan detta. #22 Håller med.

sp0ngeb0b
2018-06-23 01:23
#24

Jag har faktiskt inte funderat så mycket på denna frågan, men jag tror nog på soulmate tror jag. Men jag har väldigt svårt för att tänka mig att man bara har en endaste soulmate, för det finns ju så himla många människor i världen. Liksom, var är oddsen att man någonsin kommer träffas eller ens vistas i samma land/stad som sin soulmate, när det finns så många människor att välja på?

Förresten, finns det någon motsvarighet för soulmate när det bara gäller vänskap? Jag har träffat en vän som jag känner starkt för, då menar jag att det känns som att vi hör ihop på något sätt. Inte romantiskt. Men vi fungerar så himla bra ihop, har samma värderingar och så vidare. Det känns bara RÄTT liksom, och har gjort det ända sedan början. Aldrig varit med om något liknande.

Lona
2018-06-23 01:38
#25

#12, Jag tror inte heller riktigt på soulmates - men man kan ju tro på en hel del fast man inte har varit med om det. Större delen av världens religioner bygger väl på tro åt endera hållet, men det är en HELT annan diskussion!😉😛
(Inte ute efter att starta någon diskussion om det heller, för den delen, det var mer en reflektion från min sida.😊)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-06-23 01:47
#26

#25 Ja religioner är ju höjden av ologiskt tänk för mig ;)

Maria
2018-06-23 09:11
#27

Jag har funderat på den här frågan om soulmate och jag känner ju att min man är min själsfrände men samtidigt har jag aldrig funderat djupare på frågan utan det är snarare en sak man bara säger…Jag tar det liksom inte på  allvar. 

Eftersom vårt förhållande varat så länge och vi fortfarande har det bra tillsammans så är det lätt att känna att vi är "ämnade för varandra"😉 men samtidigt är jag ju en realist och vet att vad som helst kan hända.

#23 Jag har inte anklagat någon för anmälan. Bara påpekat att det har blivit anmält.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Naiz
2018-06-24 14:45
#28

#24 Jag skulle nog säga att du hittat en tvillingsjäl :) 

#27 ja det är det logiska tänkandet som tar över 😃 Men riktigt roligt att du träffat en man som det känns bra med år efter år 😍

Gronstedt
2018-06-26 12:07
#29

Det finns kanske uppsättningar av "Två själar som är menade att leva sida vid sida" - men borde inte det betyda att de på något sätt är ofullständiga var för sig?

[PeterTM]
2018-06-26 15:02
#30

Jag begriper inte själva idén över huvud taget. Om jag går och vevar här i nordvästra Uppland och den där tvillingsjälen gör detsamma i de inre delarna av Sibirien någonstans, då är ju hela tanken helt meningslös.

sp0ngeb0b
2018-06-26 22:38
#31

#30 Lite så tänker jag också, det är därför jag tror att varje person har mer än en soulmate - annars är det ju helt otroligt att ens någon har hittat sin soulmate.

Maria
2018-06-27 05:58
#32

Haha, ja det handlar ju mer om logik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Naiz
2018-06-27 11:33
#33

Jag är mer av den tron att alla själar har sin resa här på jorden och att om det är meningen att möta "sin andra hälft" (själsligen) så föds dom inte allt för långt ifrån varandra.

Hur dumt det än låter så tror jag att vi kan göra två val i livet, antingen med hjärnan eller hjärtat. Så beroende på vilket av dom vi väljer att lyssna till så blir livet olika. Vi kan välja om vi vill lyssna på vårat ego eller vad vi känner.
Därav tror jag det inte alls är omöjligt att möta sin självfrände. Är det meningen så möts vägarna på ett eller annat sätt i livet.

Men alla tror vi olika ;)

Calcifer
2018-06-28 00:28
#34

Jag har hittat en tvillingsjäl, vi är båda två överens om att vi är själssyskon och extremt lyckliga och tacksamma över det. Men det är inte romantiskt alls och nog för att jag älskar personen men jag skulle aldrig kunna se mig bli kär. 

Jag tror inte vi har en själsfrände eller en tvillingsjäl. Varför skulle vi bara kunna ha det? Jag skulle tycka det var hemskt tragiskt att känna så. Om man träffat sin själsfrände, gift sig med dem, och de dör i en olycka några år sedan - ja då är man ju alltså dömd då att aldrig mer kunna bli så komplett som man var med dem. Eller så träffar man alltså någon annan så småningom, inser att DE är ens verkliga själsfrände, gifter om sig, och så blir ens tidigare förhållande mindre värt för att de var ändå inte ens själsfrände och någonstans måste man väl ändå känna att det var bra att man blev fri att träffa sin riktiga själsfrände… eller?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Naiz
2018-06-29 11:06
#35

#34 om det är menat att man ska leva ett helt liv tillsammans så dör inte den ena. Man dör när man är klar här på jorden. Är två själar menade att leva tillsammans så kommer dom aldrig att säras. Så tror jag :)
Det är inte ett dugg tragiskt att känna så. Jag tror absolut att  man kan leva lyckligt trots att man inte möter sin självfrände/tvillingsjäl. Finns många andra man kan leva ett lyckligt liv med oavsett om det är en partner eller en vän.

Fransu
2018-06-29 11:42
#36

Lite OT. Men visst är det kul ändå att folk tror och tycker olika om mycket. Livet hade varit så mycket tristare om alla hade samma åsikter om allt. Det hade aldrig blivit några diskussioner. Och jag tror man kan lära sig mycket av att lyssna på hur andra tänker och tycker. Trots att man inte håller med. Jag tycker det är intressant.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2018-06-29 20:53
#37

#35 Det där kan jag inte tolka som annat än ren religiös tro och då är förklaringen till att jag tänker diametralt olika mycket enkel eftersom jag är ateist.

Jag tycker också att om jag hittat någon jag älskar av hela mitt hjärta och den jag hittat känner likadant, vad ska man då vara själsfränder för? Vad mer kan man önska än att ha någon att dela all sin kärlek med? Det du beskriver låter i ett sånt perspektiv bara som "kärlek sport +" och jag tänker att normalversionen räcker för mig.

Naiz
2018-07-06 21:20
#38

#37 och vilken religion tillhör den tron? Jag är inte så duktig på religioner och vet inte vilken det tillhör när man tror att en själ lever vidare.

Jag tror allt händer av en anledning. Ingenting som händer  är slumpen utan alla individer gör val i livet som blir ett resultat.

[PeterTM]
2018-07-07 01:30
#39

#38 Att tro på att själen (vad den nu är om inte själva medvetandet som är en följd av elektriska nervimpulser) lever vidare är ju att vara religiös i mitt tycke, vilken religion spelar väl ingen roll, så länge den omfattar själavandring

.Den här meningen är mycket motsägelsefull: "Jag tror allt händer av en anledning. Ingenting som händer  är slumpen utan alla individer gör val i livet som blir ett resultat."

Att vi alla gö aktiva val i livet som får till följd olika scenarier är ju samma sak som slumpen. Motsatsen är fatalism, ödestro, att allt är förutbestämt.

Naiz
2018-07-07 10:55
#40

#39 Ok då kanske jag missuppfattat vad slumpen betyder. Jag tror inte allt är förutbestämt. Men däremot blir resultatet olika beroende på vilket val man gör, sen vet man inte alltid vad det blir för resultat om man inte gör samma saker flera gånger.

Upp till toppen
Annons: