Annons:
Etikettminnen
Läst 527 ggr
MonicaLagerquist
6/8/18, 8:00 AM

Doftminnen

Vad har du för doftminnen?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
6/8/18, 8:21 AM
#1

Vresrosor är ett starkt doftminne för mig.

Då befinner jag mig på den lilla grusgången vid huset vid havet där vi hyrde om somrarna som barn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
6/8/18, 8:24 AM
#2

Lukten av gummi får mig att må illa påminner mig om masken som de tvingade på mig när jag skulle sövas som barn.

Stolt ägare till fem La permer

flocken
6/8/18, 8:36 AM
#3

Älskar doften av cigarr o pipa. Påminner om pappa och farbror. Häst doften får mig må så bra. Stall. Men är ett avslutat kapitel. Doften av vass/ alger en varm sommardag. Även doften av en varm skog. Men doften av kokt/ ugnsstekt fisk får mig illamående

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
6/8/18, 8:49 AM
#4

Jag älskar doften av stekt strömming men  kan inte äta det för smaken får mig att må illa.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
6/8/18, 9:04 AM
#5

"Bambalukt", ääärk! Sen finns det ett par dofter jag förknippar med min pappa, de är lite svåra att förklara men en av dem är apelsinliknande. Han köpte relativt ofta vaniljglass som han smaksatte själv, det fanns väl i princip bara vanilj-, choklad-, jordgubbs- och päronglass på den tiden. Även en doft av någon speciell likör(?) som vi smaksatte marsipangodis med på jul. Bhörnklister och en speciell fluordoft, får mig att tänka på lågstadiet ("fluortanten").


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
6/8/18, 10:04 AM
#6

Björnklister kommer jag också ihåg.En mycket speciell doft.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Dioramabyggare
6/8/18, 12:16 PM
#7

Doften av varm metall och av varm gängolja från då jag gick i gymnasiet, på verkstadsmekanikerutbildning… varmt maskinsmörjfett doftar också gott, tycker jag😍.

Mooniq
6/8/18, 3:58 PM
#8

När jag var liten och fick komma till farmor. En riktig gumma i kjol och förkläde och med håret uppsatt i en knut. Strikt religiös och pappa sa att hon var en hård men rättvis dam. Jag var 5-6 år och det var makalöst att få gå in i jordkällaren - vilket äventyr - och en speciell doft av Potatis, kålrot, purjo, jordgolv och jordväggar. Svalt - nästan kallt. 

Skafferiet var så stort att jag kunde gå in och svänga runt med utsträckta händer och ändå inte nå hyllorna. Farmor syltade och saftade och i skafferiet fanns en speciellt krydd-doft - hon bakade eget bröd i järnspis. På elementen torkade hon apelsinskal - oxå en speciell doft. 

Vi delade alltid en 33cl sockerdricka och jag fick ibland 3-4 st briokolor - stenhårda små godisbitar - som jag kämpade länge o väl med. Idag kan jag inte med varken sockerdricka eller godis =). Fina minnen. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Totum
6/8/18, 5:40 PM
#9

Mina smak och doftminnen får jobba heltid nuförtiden efter att jag tappade lukt och smak för 6-7 år sedan. Jag trodde inte att det skulle funka, men allteftersom jag tappade lukt och smak kom minnena av dem tillbaka. Kroppen/sinnena är finurliga.

Maria
6/9/18, 11:37 AM
#10

De flesta av mina härliga doftminnen har med havet att göra. Doften av tång och saltvatten. Doften av tjära och rensad fisk. Jag kan minnas den fuktiga unkna doften min flytväst luktade efter att ha hängt hela vintern i båthuset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
6/9/18, 12:42 PM
#11

Ett visst märke cigaretter får mig direkt att tänka på min pappa och det är mitt absolut starkaste doftminne. Nu går det oftast bra, men månaderna efter att han gick bort kunde jag inte känna den lukten utan att börja gråta. 

Doften av damm, nyklippt gräs får mig att tänka på sommarloven när man var yngre. Lukten av bensin är också starkt förknippat med sommar och cruisingar för mig.


//Jessie

Honestyisdead
6/9/18, 12:44 PM
#12

Kalops får mig att tänka på farmor. Granbarr på mormor och morfar. 

Tapetklister påminner om skolan. Klor om simskolan.

MonicaLagerquist
6/9/18, 2:06 PM
#13

Doften av moped  gillar jag. Körde moppe från den dagen jag fyllde femton fram tills jag fick Körkort två månader efter att jag fyllt 18 år.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
6/9/18, 2:08 PM
#14

#13 Jag håller med. Doften av moped gillar jag också. Jag har kört moped sedan tidiga tonår tills jag opererade hjärnan. Jag saknar min moppe…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: