Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1314 ggr
Maria
2018-05-29 16:53

"Om krisen eller kriget kommer"

Idag damp det ner en broschyr i brevlådan som heter "Om krisen eller kriget kommer" Viktig information till Sveriges invånare.

Det står en massa om beredskap och hur man ska agera.

Jag tyckte i alla fall att det kändes lite olustigt…😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-29 16:58
#1

Påminner mig om de där sidorna som tidigare fanns i telefonkatalogen.

Vi har fått broschyren men jag har inte hunnit läsa ännu.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2018-05-29 17:21
#2

Väldigt olustigt.

Carmarino
2018-05-29 17:40
#3

Fick också broschyren idag, men har inte hunnit läsa den. Tycker inte den är mer olustig än informationen som tidigare fanns i telefonkatalogen. Det är ju bra att få information, så att man är förberedd OM det nu skulle hända något.

Hur många vet t.ex. var närmaste skyddsrum finns - om det överhuvudtaget finns något i närheten?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2018-05-29 17:45
#4

Det känns olustigt eftersom det är mycket möjligt att vi kan komma att behöva använda oss av informationen.

Jag har skyddsrum i källaren.

Maria
2018-05-29 17:50
#5

#3 Vad var det för information i telefonkatalogen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Gnagare2]
2018-05-29 17:55
#7

Tycker också det känns obehagligt att broschyren damp ner i brevlådan idag. Detta med skyddsrum känns ju  lite si och så där jag bor. Jag bor på landsbygden. Här finns inga skyddsrum. Vart tar vi vägen vi som bor på landet  om kriget kommer? När man bor i stan finns ju skyddsrum lite överallt,tänker jag. 

Detta står det inget i broschyren om. Ofullständig information,kan jag tycka. Hade dom tänkt att vi som bor på landsbygden ska bygga en egen bunker nere i marken,eller? 😉

Carmarino
2018-05-29 17:55
#8

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-29 17:57
#9

#7 Det är nog inte så gott om skyddsrum i städerna heller. I nyare hus har det inte byggts några skyddsrum på flera år. Huset jag bor i är tillräckligt gammalt för att ha ett skyddsrum i källaren, så jag har inte så långt dit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-05-29 18:32
#10

#6 #8 Tack. Jag har aldrig kollat dessa sidor.

Det är ju oftast i städerna som skyddsrum behövs då man i krig bombar framförallt städer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kalindas
2018-05-29 18:47
#11

Flera skyddsrum är förstörda även i stan. Vet flera där de sågat hål i taket för nya rör mm. Många är även stängda eller fungerar inte.
Då vi inte längre har några centrala lager med förnödenheter som fanns förr, är det upp till och själva att ta ansvar för oss själva. Bör ha förnödenheter för minst tre dygn, gärna längre.
Tycker det är väldigt bra med denna broschyr och vill man veta mer kan man gå kursen som Lottorna har som heter "Sköt dig själv"
Den var väldigt kul och lärorik. 🙂
https://www.svenskalottakaren.se/utbildningar/skot-dig-sjalv

/Elisa

Leifsdotra
2018-05-29 19:29
#12

Vi har inte fått broschyren än, men kag tycker att det ska bli intressant att läsa!

Tarotstollan
2018-05-29 21:00
#13

Fick broschyren idag och olustig är bara förnamnet på hur jag känner det. Vi har skyddsrum i källaren men har ingen aning om hur det ser ut där inne, vet bara att vi haft påhälsning av uteliggare där inne.
Eftersom jag vet att man inte får ta med sig sina djur dit in, så känner jag bara panik över hela situationen. 😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
JMW
2018-05-29 23:09
#14

Också jag fick broschyren idag men kände just inget. Skummade igenom den bara. 

Om man bor som jag ute på vischan så finns inga skyddsrum och när ska jag i så fall in i ett. Här hörs inga flyglarm eller andra larm.

Mooniq
2018-05-30 08:45
#15

Förra året så fick vi information på jobbet om vi eventuellt skulle bli krigsplacerade på vara arbetsställen - den känslan var lite knäsvag. 

Flera myndigheter har frågan på bordet och det är väl så att svensken i allmänhet lever i en liten trygghetsbubbla och tanke på krig får mig att må illa - men ser i samhället idag att den gemene uppfattningen nästan alltid är att någon annan bär skulden eller att någon annan ska fixa problemet. Är tåget inställt och jag har annonserat om ersättningsbussar så får jag nästan alltid ändå frågan - hur ska jag ta mig hem nu då? Betalar du taxi? 

Jag upplever att vi lever i ett egosamhälle, där JAG vill, kan, ska, vet, undrar. Där jag ska stå först i kön, där jag ska uppmärksammas först..  Likaväl som jag upplever den totala nonchalansen för alla slags trafik, folk bara går rätt ut i gatan - gärna med blicken i mobilen.. För dessa människor blir det olidligt om elen försvinner i 48 timmar, för då rasar deras värld.

Att ha ett litet lager med "nödproviant" som paps kallar det har jag oxå. Några burkar med färdig mat som i värsta fall kan ätas kallt om man inte kan värma det. Lång hållbarhet på dem och emellanåt får jag ha lite rotation på maten och då blir det burkravioli/köttfärssås/kalops eller ärtsoppa nån dag på jobbet. 

De sista åren har världen blivit mer hatisk, mer våld, mer krig, mer skoningslös i mina ögon. Jag säger ofta - det var bättre förr och att jag är glad att jag är så gammal som jag är - vilket är hemskt - för vem vill bli gammal, egentligen?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Leifsdotra
2018-05-30 09:05
#16

Ser man bara till mat, vatten och värme så står vi oss bättre än de flesta jag känner. Vi har bra matförråd av torrvaror, köttet i frysen är värst. Men vi har en relativt stor rök, så då får man väl använda den för att förlänga hållbarheten på maten. Testa att torka kanske? Det bästa vore ju ett elaggregat såklart, och det står på önskelistan!

Vi har 3 fungerande brunnar på vår mark som vi nyligen tagit prover på och vet att kvalitén är bra. 2 av dem används dagligen, den ena till oss och den andra till djuren.

 Värme är inget problem då vi redan nu värmer upp huset med ved, har modern vedspis med ugnsdel i köket, öppen spis med insats i vardagsrummet och 2 mindre kaminer på övervåningen.

Problemet är väl just hot utifrån som vid en långvarig kris kan tänkas vilja roffa åt sig av det som vi har tänker jag.

MonicaLagerquist
2018-05-30 10:53
#17

Hotet utifrån är det som skrämmer mig mest.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2018-05-30 10:59
#18

#17 Samma här.

Leifsdotra
2018-05-30 15:17
#19

#14 Vi hör inte Hesa Fredrik hos oss så vi vet inte heller om/när vi behöver ta skydd. Himla dumt minst sagt…

citytjejen
2018-05-30 18:09
#20

Har faktiskt inte tittat i broschyren än men jag känner ingen olust eller oro. Fruktansvärt om något händer såklart, men för mig är det ganska overkligt det hela och därför känner jag inte någon oro. Hoppas på att inget sådant händer under min livstid… Men jag ska absolut läsa och spara broschyren 🙂

/Christina

Annons:
kalindas
2018-05-31 07:30
#22

#19
Det sägs att SMS ska gå ut med varning till alla om det blir kris. Kruxet är att vi som har 3 eller Hallon nog inte får någon varning, då de inte är kopplade till systemet…
Sen funderar jag på hur de tänker med områden utan täckning eller om strömmen försvinner. För funkar inte strömmen så funkar ju knappast antenner mm

/Elisa

MonicaLagerquist
2018-05-31 07:33
#23

#22 Att förlita sig på att mobilen ska fungera är nog lite i övertro.

Stolt ägare till fem La permer

Mooniq
2018-05-31 07:35
#24

#22 - försvinner strömmen så kan vi nog lägga mobilerna åt sidan och surfplattorna, och datorn och tvn. Hur många äger en radio som går på batteri?

Jag har en gammal klockradio med batteribackup som nog är 25 år gammal men funkar än. Blir det krig eller svår kris är det nog back to basic som gäller.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
2018-05-31 07:36
#25

Vi har en radio som går på batteri. Den har kommit till användning många gånger när strömmen gått.

MonicaLagerquist
2018-05-31 07:40
#26

Vi har en batteriradio och ett lager batterier som byts ut med jämna mellanrum.

En stor dunk vatten som står mörkt och kallt i vår kallgrund.

När det vattnet är slut får vi gå ner till Mälaren och hämta vatten en promenad på ca 2 km.

Stolt ägare till fem La permer

kalindas
2018-05-31 08:38
#27

#23-24
Jo, jag håller med. Men det är iallafall planen som Sverige har för att skicka ut varningar till oss som inte bor i stan. Så chansen att vi får någon typ av varning innan utsläpp eller liknande händer är inte så stor…
Sitter just nu och läser Stjärnklart av Lars Wilderäng, den får en att tänka… 
https://www.bokus.com/bok/9789174752113/stjarnklart/

Själv har jag gjort en liten prepperlåda, har PET flaskor med vatten i frysen, plus en vattendunke på 5 liter som jag byter ut då och då.
Håller på att planera vad för mat som kan vara bra att ha hemma. Så jag klarar mig i minst tre dygn. Men med tanken på att jag bor på landet, får jag nog räkna med att hjälpen tar längre tid, om den ens kommer.

/Elisa

Annons:
[Gnagare2]
2018-05-31 08:43
#28

Här hemma finns också en batteridriven radio. Den blev faktiskt införskaffad just för att OM något händer…

Leifsdotra
2018-05-31 08:59
#29

#20 Har en vän som bor i ett område som drabbades hårt av snöoväder i vintras så på 2 dagar lyckades inga lastbilar ta sig fram till livsmedelsbutikerna, och redan dag 3 på förmiddagen var det nästan tomt på många hyllor och frysdiskar. Sen kom leveranserna fram efter lunch dag 3. Men det behövs inte mycket eller lång period för att det ska börja ta slut på mat att köpa i butik.

kalindas
2018-05-31 09:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Denna fick jag när jag gick "Sköt dig själv" kursen via Lottakåren. En liten Bra&Ha lista. Står något mer än i broschyren.
Bockarna är bara sånt jag har hemma, så bryr er inte om dom.

/Elisa

MonicaLagerquist
2018-05-31 09:04
#31

#30 Har allt på den där listan.

Vi har ju kakelugn  så där kan vi elda och även laga mat om det krisar och gasen tar slut till gasolköken.Sen har vi ett antal kärl som tål att eldas under så där kan vi laga mat och baka.

Stolt ägare till fem La permer

kalindas
2018-05-31 09:15
#32

#31 Börjar samla på mig jag också, för att klara några dygn. Blir nog aldrig en "riktig" prepper. Men det är bra att ha användbara saker hemma.

/Elisa

MonicaLagerquist
2018-05-31 09:17
#33

#32 Både jag och min man är preppers sen barnsben.

Stolt ägare till fem La permer

[Gnagare2]
2018-05-31 09:30
#34

På tal om prepper så har jag funnit mig själv samla på mig saker här hemma om något händer. Det har funnits i bakhuvudet hela tiden,sedan ett par år nu.  Nu när denna broschyr kom,så kommer jag att preppa ännu mer😎 Men leva livet som vanligt ändå. Händer det så händer det,och då har jag åtminstone gjort mitt bästa för att klara mig så gott det går.

Annons:
akvarium123
2019-04-14 16:04
#35

Oj läste nu på SVT Nyheter att en reporter gått ner i ett utav Göteborgs största skyddsrum. 1 kvadratmeter per person. Aldrig i livet att jag går ner i ett skyddsrum! Där jag hellre kvar i mitt egna hem. Fy så trångt! Nej för mig som har klaustrofobi så kommer det aldrig hända. Minns att vi hade ett skyddsrum på min förra skola. Det var min största fasa att gå ner där. Och dörrarna var ju 1 dm tjocka. Nej nej nej aldrig i livet att jag ens sätter foten i ett skyddsrum!

Jag tänker ju också att chansen att dom kommer till min stad är ju rätt så osannolik också. 

Skulle ni vågat gå in i ett skyddsrum om ni fick 1 kvadratmeter var?

Maria
2019-04-14 17:48
#36

#35 Hade det gällt livet så hade jag uppsökt ett skyddsrum.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kalindas
2019-04-14 18:08
#37

#35
Ska mycket till att jag tar mig till ett skyddsrum. Speciellt om jag har djur, för de får inte vara där och skulle aldrig välja att lämna dem ensamma.

/Elisa

Leifsdotra
2019-04-15 07:56
#38

Nu såg jag checklistan #30, himla bra! Vi har inga stora vattendunkar som är fyllda eller PET-flaskor i frysen, men vi har 3 fungerande brunnar med god vattenkvalitet och dieselaggregat som kan kopplas till pumpen. Trangiakök har vi inte heller, men istället vedspis. Kontanter har vi nog inte heller, om inte maken har nåt undanstoppat som jag inte har koll på 🙂

Känns ändå som att jag är väldigt väl förberedd!

Upp till toppen
Annons: