Annons:
Etikettövrigt
Läst 404 ggr
MonicaLagerquist
2018-05-24 08:18

Trevliga äldreboenden

Jag gillar det här. Det här är det boendet som vi vill att Svärmpr ska få flytta till.

Varje sommar ha de dessutom några höns ute i trädgården.

"

Måltiden är en viktig del för att få hela människan att må bra. På våra omsorgsboenden växlar vi mellan traditionell husmanskost och nya rätter från andra delar… av världen. I tisdags när det var pubafton på boendet Liljegården, bjöd vi på kummel katsu taco och smokey american burger till middag.

Liksom tidigare år har kommunen lånat in en så kallad food truck (ett gatukök inhyst i en skåpbil), och åker på en liten vårturné till några omvårdnadsboenden

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
2018-05-24 08:31
#1

Det låter ju jättefint🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
2018-05-24 08:44
#2

Mys 🙂 Älskar bra äldreboenden! Min farmor bor numera på ett. Jättefint hus och trevliga omgivningar. Det är bara att gå dit och tala om vem man är så är man välkommen. Massor med fåglar och blommor överallt och bra mat. Mycket personal och dessutom supertrevliga. Enorma privata rum.

Precis vad en gammal människa förtjänar.

Har varit på andra ställen där de haft minirum och fått ligga och glo i sängen helt ensamma flera timmar. Blä för det.

Magi-cat
2018-05-24 08:47
#3

Tänk om det ändå vore självklart med trevliga äldreboenden. 😐 Med katter och höns, god mat och gemensamma fikastunder.

I min kommun anstränger man sig för att "öka effektiviteten" och "brukartiden". Brukartid, bara ordet säger väl en del! Det för tankarna till verktyg och industriell produktion, vad som helst utom de älskade gamla som man vill ska ha ett värdigt, säkert och härligt liv de sista åren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-05-24 08:47
#4

Genom mitt gamla jobb där jag arbetade i en forskargrupp och vi gjorde populationsstudier bland äldre så har jag besökt otaliga äldreboenden och det var verkligen skillnad kan man säga.

Ofta kunde man känna det direkt när man kom på doften. Vissa ställen luktade gammalt kiss medan andra nybakat t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-05-24 08:48
#5

#2 Så underbart att din farmor fick det bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tyst
2018-05-24 08:55
#6

#5 Verkligen 🙂 Det har varit ett riktigt orosmoment i nästan ett helt år. Jag visste ju hur miserabelt det kunde vara och bävade verkligen för när hon de fakto  skulle flytta och hur det skulle bli.

Skulle vilja ge all personal på sådana trevliga äldreboenden - och ledning/kommunen där de finns för jag vet att många som jobbar på miserabla äldreboenden verkligen försöker men inte får igenom något pga dålig ledning - en stor fet kram.

Annons:
Magi-cat
2018-05-24 09:04
#7

#6 🌺

Står lite grann i samma situation just nu, så jag förstår dig. Det är bra för alla om de kära gamla har det bra. ❤️

Ofta gör personalen ett jättefint jobb, men blir förhållandena för dåliga och de motarbetas av ledningen, så slutar de.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-05-24 10:35
#8

Jag har ju jobbat på boendet i vår by. Som kokerska och all mat lagas från grunden. Vi hade ofta boende som tittade in köket för att ta en smakbit eller en kopp kaffe.En farbror diskade tex lite varje dag.

På boendet finns det även katter och en besökshund.

Vi ser verkligen fram emot att svärmor ska få ett boende där.Hon bor ensam nu och hon klarar det inte als så bra.

Det känns väldigt otryggt både för oss och för henne.

När man kommer in på boendet så doftar det mat och nybakt. Personalen bakar ofta ute i avdelningsköken.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: