Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1217 ggr
Maria
4/23/18, 12:47 PM

Svunna ord och uttryck

Det finns en grupp på FB om utrotningshotade ord och uttryck och den brukar vara rolig att läsa.

Har ni några ord och uttryck som ni använder trots att de känns antika? 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Dharma]1
4/23/18, 1:15 PM
#1

Jag älskar gamla ord och använder dom till vardags då och då. Eljest är ett ord jag brukar rätt så ofta men så är jag lite eljest också 😃

Fransu
4/23/18, 2:32 PM
#2

Min man skrattar åt mig när jag säger skumraskaffärer.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/23/18, 2:39 PM
#3

Använder visserligen inte det här ordet själv, utan det var min mormor som gjorde det. Hon sa så här en gång när jag besökte henne: "Allting dyrkar".

Det tog en stund innan jag förstod vad hon menade, men det betyder helt enkelt att allting blir dyrare. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
4/23/18, 5:06 PM
#4

Olika benämningar på toalett som de flesta yngre inte har en aning om kommer jag att tänka på, som chajas, avträdet, klo, eller varför inte det enkla "muggen".

Mina tonåringar fattar heller inte olika benämningar för att kissa; fjöla, sincilera, slå en sjua.

citytjejen
4/23/18, 6:31 PM
#5

Jag älskar ord och uttryck av det äldre (och ovanligare) slaget 🙂
Några ord som används här hemma är eljest, klo, träck, äska och kverulera.

/Christina

Maria
4/24/18, 6:51 AM
#6

Jag brukar ofta säga "käre/kära nån" och det är ganska föråldrat säger mina arbetskamrater😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
4/24/18, 8:32 AM
#7

Eljest är ett ord som jag använder i mitt tal.

Obra används också.

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
4/24/18, 9:41 AM
#8

"Ej" använder jag, och på en skoluppgift påpekade en lärare att det inte bör användas och frågade om det verkligen ingår i mitt naturliga språkbruk. Vilket det faktiskt gör, jag både säger och skriver "ej". 

Sen har jag alltid läst mycket, så ibland kan gamla ord smyga sig in i både tal och text utan att jag märker det. Kommer inte på något mer konkret exempel dock.


//Jessie

[Dharma]1
4/24/18, 10:53 AM
#9

Tyckte det här var intressant och det är vackert med gamla ord. Fann denna sidan och en del av dessa ord använder jag i mitt dagliga tal.

Tycker vi borde vara rädda om våra gamla ord, varför ska dom försvinna egentligen ?

Dioramabyggare
4/25/18, 10:23 AM
#10

Jag använder ganska ofta ordet "manick". Men det ordet är kanske inte så "svunnet"?

MonicaLagerquist
4/25/18, 10:33 AM
#11

Mojäng är ett användbart ord också.

Stolt ägare till fem La permer

Mirinda
4/27/18, 1:48 PM
#12

Härom dagen hörde jag min sambo säga "brandgult". Det var länge sedan jag hörde någon kalla den färgen något annat än orange. Violett är också omodernt, men jag använder det med flit ibland, för att det, i mina öron, låter vackrare än lila.🌈

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fransu
4/27/18, 2:57 PM
#13

Jag tycker det låter lustigt när min man säger livrem. Jag som är 9 år äldre än han har alltid sagt skärp eller bälte. Hade min man varit 9 år äldre än jag, då hade jag nog inte reagerat. Men jag gillar att han säger livrem. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[PeterTM]
4/27/18, 4:55 PM
#14

#13 Jag tycker det är olika utformning och material som gör att jag säger det ena eller det andra. Är det läder och av bredare slag är det ett bälte, är det smalt av läder är det en livrem. För mig är ett skärp inte av läder, utan av tyg eller plast. Därmed använder jag alla uttrycken 🙂

Fransu
4/27/18, 6:27 PM
#15

#14 Ah, du tänker så. Kan det vara så till och med. Det har jag aldrig tänkt på. Tycker det känns rimligt när jag läser det. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: