Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1517 ggr
MonicaLagerquist
2018-04-21 09:03

Är du TBE vaccinerad?

Vill bara uppmana all som inte redan har vaccinerat sig att fixa det.

TBE är ingen trevlig sjukdom.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Fransu
2018-04-21 09:06
#1

Jag tog min andra spruta förra onsdagen. Så snart ska jag ha 90% skydd. Jag ska vänta minst 5 månader till tredje sprutan. Sköterskan tyckte jag kunde vänta till början på nästa år. Så ja, jag är vaccinerad. Tog flera år för mig att bestämma mig. Vi har inte så mycket TBE här hos oss än. Men i kommunen vi bor nu har det förekommit några fall och jag får varje år flera fästingar.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
2018-04-21 09:08
#2

Visst är tbe bara något man kan få av fästingar? Alltså borde det vara onödigt där det inte finns

l'm back

Fransu
2018-04-21 09:11
#3

#2 Ja, helt onödigt att vaccinera sig om man bor där det inte finns fästingar. Däremot, om ni exempelvis skulle åka till Åland eller något annat ställe och semestra där det är högriskområde tror jag vaccin rekommenderas.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-04-21 09:20
#4

Jag ska kolla högriskområde och så ska jag fundera på det i så fall.

Jag har ju haft borrelia som satte sig på nervsystemet med hjärnhinneinflammation men det är ju inte riktigt samma sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2018-04-21 09:39
#5

#3 Vi semestrar sällan (egna företagare båda två) och om vi mot förmodan gör det håller vi oss här i norr tex Jamtli eller Tärnafjällen.

l'm back

MonicaLagerquist
2018-04-21 09:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kartan visar att fästingen brett ut sig avsevärt under de senaste 30 åren. Den finns nu i hela södra Sverige, där den dessutom blivit vanligare. Dessutom har den under denna tidsperiod brett ut sig norröver och finns nu längs kusten och längs floderna i Norrland. I Norrlands inland saknas fästingen och därmed kan man inte bli smittad med borrelia där.
Orsaken till att den aktuella fästingen både blivit vanligare där den finns och att utbredningsområdet blivit större kan skyllas på klimatförändringar. Det har blivit varmare och fuktigare samt rådjursstammen har vuxit till sig. Rådjuren kan ha 3 000 fästingar på sig. Fästingen släpper efter en vecka och då kan rådjuret ha förflyttat sig långt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[PeterTM]
2018-04-21 11:27
#7

Vi har fullt skydd hela familjen, här finns riktigt gott om fästingar. För omkring 10 år sedan sköt jag en råkilling som såg underlig ut, loj och stapplig. Den var dessutom konstig i färgen tyckte jag när jag spanade på den i kikaren. Hela framkroppen var täckt av fästingar. Jag la den i en plastsäck och gjorde upp en stor brasa som jag eldade upp den på.

MonicaLagerquist
2018-04-21 13:01
#8

Jag hade en nära vän som fick TBE och hon dog efter ca en månad.

Stolt ägare till fem La permer

Lia
2018-04-22 22:47
#9

Jag har vaccinerat mig sedan 1999.

kamera0710
2018-04-23 06:33
#10

Tog min senaste för exakt fem år sedan, i dag ska jag åka och få en ny dos.

Maria
2018-04-23 07:05
#11

#10 Läste precis att du tog din senaste examen för fem år sedan och ska nu ta om den😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-04-23 08:40
#12

#11 😃

Stolt ägare till fem La permer

kamera0710
2018-04-23 11:41
#13

#11 Min universitetsexamen (magisterexamen i miljö- och hälsoskydd) tog jag för snart 10 år sedan. Sent för min ålder, började universitetsstudier när jag var 35 år.

Annons:
JMW
2018-04-26 09:18
#14

Den 6 maj kommer fästingbussen till stan. Då ska vi in och fixa den första vaccineringen. Det är dags att ordna med detta nu. Förra fredagen fick maken hjälpa mig att ta bort en fästing som satt på överarmen. Jag brukar dra på mig några stycken varje säsong.

Fridaaaa
2018-04-26 09:40
#15

Nej inte vaccinerat mig - och kommer inte göra heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kamera0710
2018-04-26 11:41
#16

Fixade som sagt en ny dos i måndags. Det såg dock inte så proffsigt ut vid bussen i spöregnet, papperen där man skulle fylla i sina uppgifter låg där blöta. Men nu är det i alla fall gjort.

kamera0710
2018-04-26 11:41
#17

#15 Vad är orsaken till att du avstår?

Fridaaaa
2018-04-26 11:45
#18

#17 Vaccinerar enbart "grundprogrammet" som finns.
Inget vaccin är 100% säkert och jag vill inte utsätta min kropp för mer vaccin än absolut nödvändigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PeterTM]
2018-04-26 11:58
#19

Alla vaccin är behäftade med en viss risk som Frida påpekat, men man behöver alltid ställa risken för att bli skadad av vaccin mot riskerna som finns förbundna med de smittor som vaccinerna ska skydda emot.

Den som inte har vaccinerat sig och sedan drabbas av TBE eller till exempel mässlingen, kommer med stor sannolikhet att ångra sitt ställningstagande. Jag resonerar diametralt motsatt - jag vaccinerar mig mot allt som finns här i landet. 

Fästingar är talrika här och något jag drabbas av varje sommar. Jag har haft Borrelia två gånger, men klarat mig utan konsekvenser (en av mina dialyskollegor har mist njurfunktionen av borrelia från fästing). Jag skulle aldrig våga riskera att drabbas av TBE när det finns skydd.

kamera0710
2018-04-26 12:01
#20

#19 Håller med, även om vaccin tyvärr inte alltid är någon garanti. Har en kollega som fick TBE trots vaccinering, men han verkar må hyfsat bra nu. (Det hände innan vi blev kollegor, så jag vet inte mycket om hur det var när det var som värst.)

Annons:
[PeterTM]
2018-04-26 13:04
#21

#20 Man brukar ju alltid hävda att om man drabbas av något man vaccinerats mot, så är risken att råka riktigt illa ut avsevärt decimerad. Det ser man om inte annat på alla som får influensa trots vaccinering att de får en mycket lindrigare resa igenom sjukdomsförloppet.

Med det menar jag att även om jag inte är garanterad att slippa TBE nu som vaccinerad, behöver jag inte riskera att dö av det.

Fridaaaa
2018-04-26 13:08
#22

Alla väljer vi olika :) 
Finns risk både att ta och inte ta vaccinet så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PeterTM]
2018-04-26 13:51
#23

#22 Såklart, alla är fria att välja. Jag för min del tror att det är minst hundra gånger mer riskfyllt att inte ta vaccin än vad det är att ta det.

Fridaaaa
2018-04-26 13:53
#24

#23 Ja är man sjuk så förstår jag, när det kan sluta illa
Men mig som frisk, så är det ingen skillnad i "risk" direkt att ta det vs inte ta det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2018-04-26 14:46
#25

#24 Om jag förstått det rätt kan TBE vara rätt vidrig oavsett om man är frisk sen innan eller inte. Jag vet inte säkert, jag känner ingen som haft TBE. Men jag har läst och hört en del skräckhistorier.

Min man vaccinerar sig inte heller. Han har bara haft en fästing på dom 13 år vi varit tillsammans, så han anser att risken för att han ska få TBE är så minimal.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2018-04-26 14:49
#26

#25 Nu missuppfattade du. Sa inte att det inte är "vidrigt" bara för att man är frisk?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2018-04-26 14:59
#27

#25 En av mina närmast vänner dog av TBE.

Har svårt att se vitsen att inte vaccinera sig.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lia
2018-04-26 15:11
#28

#27 Håller med. Känns ganska dumt att utsätta sig för något så farligt med flit när det faktiskt finns vaccin.

Fransu
2018-04-26 15:12
#29

#26 Men hur menar du då med att det inte är någon skillnad i risk att ta sprutan eller inte? Jag menade att det kan gå riktigt illa trots att man är frisk sen innan och åker på TBE lika gärna som om man redan är sjuk innan man drabbas av TBE.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2018-04-26 15:15
#30

#28 Vaccin är dock inte helt ofarligt det heller.
Sedan beror det ju på. Jag får knappt en enda fästing, inte ens varje år. Men tenderar man att få flera fästingar så kan jag förstå eller om man är sjuk

#29 Är man sjuk, så har man mer nedsatt immunsförsvar och då är riskerna större att det går illa än om man är frisk. Sa inte att det inte är riskfritt eller hög risk när man är frisk.
Vaccin är inte helt ofarligt det heller. Inte om man vaccinerar sig ofta i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2018-04-26 15:25
#31

När jag blev sjuk i hjärnhinneinflammation var det visserligen borrelia men jag visste inte ens om att jag hade blivit fästingbiten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2018-04-26 15:32
#32

Borrelia har jag med haft, som liten, inget kul alls :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2018-04-26 15:33
#33

Vad jag menade med mitt inlägg var att det är inte alltid man kan säga att jag inte har blivit fästingbiten då det faktiskt går att missa ett bett.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2018-04-26 15:34
#34

#30 En gång har det hänt att vaccinet varit direkt hälsovådligt för någon mikropromille av de som vaccinerades och då innehöll vaccinet ett ämne som inte skulle finnas där, ett misstag.  Några människor råkade illa ut och drabbades av sömnapné. Någon annan vaccinering i Sverige har inte drabbat annat än enstaka feberreaktioner.

Efter det har ett ganska obehagligt motstånd mot vaccin generellt spridits över världen helt i onödan eftersom den farliga komponenten identifierades och röjdes bort. Sedan motståndet ökade, har samtliga mycket farliga sjukdomar ökat explosionsartat och vi har bland annat fått in TBC, hepatit A och B och mässling i Sverige igen.

Man tar inte en personlig risk när man inte vill vaccinera sig mot farliga sjukdomar, man riskerar livet på hundratals, kanske tusentals andra eftersom många av de farliga sjukdomarna är luftburna. 

TBE är förvisso ingen sån sjukdom, den drabbar nervsystemet och hjärnan på den som smittas. Malaria är en annan sån sjukdom som "bara" drabbar den som smittas. Dock är båda dessa exempel på sjukdomar som kan döda och att inte vaccinera sig mot dem om man lever där de finns, är som #28 säger, ganska dumt när det finns bra skydd.

Man ger inte vaccin som inte är säkra och ordentligt testade och risken för att drabbas av någon negativ reaktion på vaccin är mindre än mikroskopisk. Detta ska ställas emot att ingen som drabbas av TBE går igenom det helt utan skador och en del dör.

Annons:
Fransu
2018-04-26 15:34
#35

Hoppas det kommer borrelia-vaccin också. Har behandlats för borrelia 3 gånger, då jag har fått stora märken runt bett-ställena. Jag har inte haft andra symptom.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2018-04-26 15:39
#36

#34 Nu syftade jag på tbe och såna vaccin som inte påverkar andra.
Jag personligen vaccinerar mig mot det som är i grundprogram. Men inte influensa varje år och sånt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PeterTM]
2018-04-26 15:58
#37

#36 Det förstod jag. Jag menar inte att man som frisk måste vaccinera sig mot allt, influensa dödar ingen som är frisk. 

När det gäller TBE är det en annan sak tycker jag, eftersom de som får den drabbas, ofta hårt, en del dör. Att riskera allvarliga hjärnskador, som är en ganska påtaglig risk, jämfört med den mindre än  mikroskopiska risken med vaccinet, känns onödigt att riskera i mitt tycke.

MonicaLagerquist
2019-09-15 12:48
#38

Nu är grannens unge 21 år gammal rejält sjuk i TBE. Han har legat inne ett par dygn men kom hem för att igår behöva åka in igen.

Låg med dropp hela gårdagen och är nu hemma.Vinglig,tappat minnet och mår väldigt dåligt.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
2019-09-15 13:18
#39

Japp! Fullt vaccinerade!

Honestyisdead
2019-09-15 14:37
#40

Funderar på att vaccinera mig nu i höst/vinter.

Maria
2019-09-15 15:33
#41

Jag är inte vaccinerad mot TBE. Har slarvat tyvärr men min man som jobbar ute så mycket är det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
2019-09-15 15:33
#42

Vi är vaccinerade hela familjen. Det är nästan ett måste när man bor som vi gör, mitt i skogen. Det kryllar av fästingar här, och jag får åtminstone ett par som sätter sig varje år.

Demeter
2019-09-15 15:42
#43

Ja jag är TBE vaccinerad. Även om jag aldrig har haft en fästing på min kropp så kan det hända.

[PeterTM]
2019-09-15 16:12
#44

Vi bor i ett fästingtätt område, jag får fästingar på mig många gånger varje år trots att jag har för fästingar, omöjliga ben att klättra uppför. Vi är alla TBE-vaccinerade så klart. Jag har haft borrelia två gånger och det vore riktigt korkat av mig att inte vara vaccinerad mot TBE.

JMW
2019-09-15 17:48
#45

Jag blev fullvaccinerad på försommaren. Totalt 4 stycken på två år. Nu ska nästa tas om 3 år. Tydligen nya rön som tidigare sa 5 år. 

Jag har haft borrelia tidigare i sommar. Trots att jag inte längre går hundpromenader så får jag många fästingar. Har plockat bort 5-6 stycken den här säsongen. Faktiskt fler än maken som jobbar i skogen.

Lia
2019-09-16 00:07
#46

#45 Första året ska han ha 3 doser, sen ytterligare en efter 3 år. Därefter vart 5e år. Detta gäller om man påbörjat vaccinationen innan man fyllt 50. Över 50 år när man börjar gäller 4 sprutor de första 2 åren, sen ytterligare en efter 3 år. Därefter vart 5e år. Titta på 1177.

flocken
2019-09-16 07:11
#47

Nej inte vacc. Jag tror att om man har en personlig erfarenhet så vacc man sig fortare än vi som inte har det. O det tror jag gäller alla typer av vacc. Mina barn är vacc mot vattenkoppor. Enl mig som har personlig erfarenhet utav vad denna sk normala barnsjukdom kan göra tycker det är idioti att inte vacc. En väninnas 5 åriga son dog. Flera barn dör av vattenkoppor varje år i vårt land. Vi som redan har förlorat ett barn skulle aldrig chansa. Vi betala vacc själva

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JMW
2019-09-16 08:16
#48

#46 Visst är det så men när vi började förra året så var det inte så som de ändrat det till idag. Så det är bra att kolla att man verkligen har skydd.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-09-16 08:19
#49

Jag har min vaccinering registerad hos vaccinationsbyrån så jag får ett medelande i telefonen när det är dags. Hösten 2021 är det dags igen för mig att vaccinera mig. Det blir en dyr höst både legitimationen och passet går ut då.

Stolt ägare till fem La permer

Lia
2019-09-16 16:14
#50

#48 Förstår inte riktigt vad du menar, men min senaste spruta tog jag för 5 år sen, så nu är det dags igen för mig :-) För 8-10 år sen var det var tredje år som gällde, men då ändrade de till var 5e.

JMW
2019-09-16 16:33
#51

#50 Tja, t ex när vi började förra året så skulle man ta tre sprutor. När vi kom i år för den tredje fick vi veta att det skulle vara fyra. Efter det gällde 5 år om man var under 60 och 3 år över 60. Det gäller inte heller idag.

Nu ska vi i vilket fall ta en ny om 3 år.

Lia
2019-09-16 17:55
#52

#51 Trist att de ger olika instruktioner! Men bättre att vara på säkra sidan och följa 3 år som ni blivit informerade såklart 🙂

Upp till toppen
Annons: