Annons:
Etikettfritid-och-hobby
Läst 1887 ggr
tlover
2018-04-16 19:55

Tränar du?

Ett av livets njutningar är ju att träna. 

Vad tränar du och ad har du testat på?

l'm back

Annons:
[PeterTM]
2018-04-16 20:00
#1

Jag tränar inte längre. Fram till jag var 35 tränade jag nästan varje ledig stund, styrketräning 15 - 20 timmar per vecka plus bågskytteträning och tävlingscykling.

Sedan blev jag blind, förlamad och njursjuk och då gick all energi åt till att komma ur de två första. Det tredje kämpar jag fortfarande med 28 år senare, så man kan säga att jag tränar inte, men jag kämpar varje dag för att hålla mig vid liv.

tlover
2018-04-16 20:01
#2

Just nu tränar jag bara styrketräning och löpning relativt regelbundet. Men då jag har barn i förskoleålder blir det mycket sjukfrånvaro från träningen.

Då och då så tränar jag också Kyokushin (fullkontakts karate) och yoga, dans el styrketräning med dottern.

Förutom det har jag testat på kung fu tao, klättring (bara lite), hopprep (bara hemma), simning, fotboll, bågskytte och säkert mer som jag inte kommer på nu

l'm back

Niklas
2018-04-16 20:12
#3

Jag promenerar varje dag. Det passar mig bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
2018-04-16 20:14
#4

Jag går ca två mil i rask takt varje dag.Det är den träning jag gör.Är tyvärr lite lat.

Stolt ägare till fem La permer

Fransu
2018-04-16 20:15
#5

Jag ser det inte riktigt som träning, men jag promenerar ganska mycket. Blir lite drygt 100 km i veckan. Jag borde styrketräna också, för det hade varit nyttigt för kroppen. Men jag gillar verkligen inte det. Funderar på att testa yoga hemma.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
2018-04-16 20:17
#6

Motubuha shitoryu har jag också tränat kom jag på

l'm back

Annons:
flocken
2018-04-16 20:21
#7

Jag går varje dag. Försöker ta 1 mil/ dag. Men inte alltid det går pga mina sjukdomar, fibromyalgi och bechterews. Även börjat jogga/ springa. Men just nu bråkar mitt dåliga knä.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Leifsdotra
2018-04-16 20:24
#8

Min träning består av arbete på gården. Promenader med hundar, bära 20-kilos fodersäckar, bära in ved, fylla på hö och halm, jaga rymmande djur osv. Men träna på gym eller liknande hinner jag inte och behöver nog inte heller. Att umgås med och betrakta djuren är otroligt rogivande, så mindfulness vävs in den vägen. Har dessutom inte heller hittat någon träningsform jag gillar.

Scorpio97
2018-04-16 20:38
#9

Jag simmar och har gjort det sen jag var fjorton-femton år eller något liknande. Försöker simma 1-2 km tre gånger i veckan. 

När jag var yngre så red jag på ridskola. Det blev dock för dyrt med tanke på att jag missade lektioner pga min huvudvärk. Sen fick man ju prova på olika sporter/träningsformer på idrotten i skolan. Jag blir dock äckligt varm så fort jag rör på mig, och förutom att jag då lätt får blodtrycksfall så hatar jag känslan av att vara så varm. Ingen sport/träningsform jag har testat är värt det. 

Simningen skippar jag när jag har som mest ont, men eftersom det inte är fasta tider går det bra. Det är bara att gå dagen efter istället. Har jag bara lite mer huvudvärk än normalt kan jag simma ändå, för det kräver ingen koncentration direkt. Det blir inget superbra pass men bättre än inget i alla fall. Värmen blir inget problem eftersom jag kyls ner av vattnet. 

Jag skulle dock vilja prova bågskytte. Fick testa pyttelite under en medeltidsdag och det var ganska roligt. Dans var också relativt roligt när vi fick testa i skolan (speciellt bugg).


//Jessie

fruktgumman
2018-04-16 20:52
#10

Långpromenader varje dag. Styrketräning 2 dagar i veckan.

tlover
2018-04-16 21:02
#11

#9 om du bor i närheten av Lycksele så skulle jag kunna ta med min båge och vi skulle kunna skjuta lite. Det skulle vara kul att göra det oftare

l'm back

Scorpio97
2018-04-16 21:05
#12

#11 Jag bor tyvärr inte nära Lycksele. Annars hade det varit roligt. Men tack för erbjudandet, det var väldigt snällt av dig :)


//Jessie

[PeterTM]
2018-04-16 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#9 Det finns två huvudgrenar av bågskytte, dels olympiskt skytte när man står på ett bestämt avstånd på en gräsplan och skjuter mot en tioringad färgad tavla och dels fältbågskytte som bedrivs efter en snitslad bana i skogen oftast på djurfigurer eller femringade svartvita tavlor. 

Det finns massor av olika klasser och utrustningar på bågen. Av själva pilbågen finns tre huvudtyper, den mest klassiska är den raka långbågen, sedan recurvebågen som har framåtsvängda ändar och sist compoundbågen, som är en moderna form av pilbåge patenterad av Holless Wilbur Allen 1966.

Jag har skjutit båge hela livet. Började på ett mer "seriöst" plan som 11-12-åring på Ulvarnas bana i Bromma, före det var det sedvanliga enebågar med hasselplar. Började tävla i fältbågskytte 1972 och höll på med det fram till 1986 när intresset för jakt med pil och båge tog över. 

Jag var iväg till USA och Kanada 1987 och jagade vitsvanshjort. Numera skjuter jag bara i liten skala när jag får lust under sommaren här hemma på tomten, då använder jag egentillverkade målfigurer. Jag använder inga hjälpmedel som sikte eller annat, enbart ren båge av trä.

Annons:
tlover
2018-04-16 21:14
#14

#13 det finns även andra grenar tex beridet bågskytte. Jag lärde mig av Emil Eriksson världsmästare i beridet bågskytte (iallafall nån av grenarna, jag minns inte om det var koreanskt eller någon annan stil). Jag gör det däremot bara från marken och är såklart inte lika bra

l'm back

[PeterTM]
2018-04-16 21:23
#15

#14 Ja just det, det glömde jag, kanske för att jag inte är så intresserad av hästar och ridsport 🙂

Eftersom bara ett förbund i varje sport får vara representerat i OS och olympiskt bågskytte, i dagligt tal tavelskytte, är mest utbrett som tävlingsform, är det just den formen man tävlar i inom OS. VM arrangeras dock i alla olika bågskytteformer.

Maria
2018-04-16 21:53
#16

Jag tränar ingenting och har egentligen aldrig gjort. Jag avskyr att bli trött och svettig haha:-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-04-16 22:20
#17

#16. Du tog orden ur min mun. Maria!😃
Jag gillade att promenera i lugn takt men numera går jag inte mer än vad jag måste för jag får bara extra ont.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

penke
2018-04-16 22:42
#18

..tidigare  gjorde jag tre F&S-pass i vecka
+ jag var "ute" och _dansade_ två kvällar i veckan, tills de stängde.. *ler*
 lite senare blev det  skogs-promenad en halvmil varje dag
nu, är det egen rehab, uppvärmning på gå-band 20-30 minuter plus en timmas styrketräning ca timman, 4-6 dgr/veckan
 med torra promenader ute kommer det bli längre turer ute igen 😃

JMW
2018-04-16 23:21
#19

Jag är som Maria, tränar inte och har väl egentligen aldrig gjort. Jag har hund och får mig mina promenader varje dag i ur och skur. Trädgårdsarbetet är ju inget latmansgöra så det ser jag som min träning. Det blir en hel del att göra med en tomt på närmare 5000 kvm.

Mooniq
2018-04-17 07:18
#20

Jag har kommit igång med mina promenader och är jättenöjd med det. Köpte pump-stavar för ett tag sen och nu börjar jag märka av förbättringar i armar/axlar.  Tog i för kung o fosterland och köpte pumpstavar med 10 kg motstånd, lite korkat men nu när jag använt dem några veckor så tror jag de kommer ha stor verkan på överkroppen, vilket är exakt vad jag önskar. 

Har även dammat av min cykel och till min ena arbetsplats är det bara 1200 meter så nu blir det cykel fram/åter när jag jobbar där vilket är ca 15 dagar/månad. 

Jag har haft hästar och saknar det livet men kroppen är för gammal att ha häst igen och ridskola ser jag som ett fångläger för hästarna - de är ofta slutkörda och saknar rejäl livsgnista (min åsikt). Hästar ska vara ystra, glada och man ska jobba /vara aktiv -inte "åka" häst. 

När jag fått upp flåset och kondisen lite så ska jag börja motionsdansa - att bugga är jättekul, tycker jag. 

De senaste åren har jag sneglat lite på att prova på kanot - det verkar harmoniskt.  

Jag älskar tystnaden och att få gå ut på morgonen och höra fåglarna är härligt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Maria
2018-04-17 07:23
#21

Visst har jag rört på mig genom livet😉. Jag har seglat en hel del. Jag har vandrat och paddlat och jag har cyklat till jobbet i ur och skur men jag har aldrig tränat aktivt så att säga.

En kort period (1 år) innan jag fick barn så tränade jag bodybuilding tre gånger i veckan. Det är väl det enda. jag kommer på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2018-04-17 07:23
#22

Jag har ridit (och slitit i stall) samt basket och spinnat mycket. Men tyvärr klarar inte lungorna av det alls. Nuförtiden promenerar jag med vagnen eller med stavar då och då. Har även en 10-15 min rask promenad till jobbet som jag går när jag inte är mammaledig.

Farwuq
2018-04-17 10:10
#23

Jag både går till jobbet 5km, och tränar på gym två gånger i veckan.
Jag går dessutom dit ca 3,5km.
Allt detta trots jag är en bit över 60 och sjuk i MS.
Jag är en seg gubbe.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fridaaaa
2018-04-17 10:19
#24

Just nu ör det "bara" promenader, men kommer att komma igång med annan träning sen, vågar inte tätt inpå efter förlossning :) Men vad det blir får vi se - måste vara hemmaträning

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2018-04-17 14:51
#25

Jag gymmar några gånger i veckan. Styrketräning är roligast, jag plågar mig igenom cardion😃

MonicaLagerquist
2018-04-17 16:17
#26

Funderar på att avsätta en kvart eller så till roddmakinen.Får se om jag kan motivera mig till det.

Stolt ägare till fem La permer

Åsa S
2018-04-18 07:49
#27

Får ett tufft fyspass på jobbet flera dagar i veckan då jag i mycket rask takt fyller på hyllor på systembolaget kl 7-10 det är rätt många pallar vi kör ut i butiken varje dag och snabbt ska det gå och vin och mousserande kartonger är inte lätta, man både svettas och får muskler. +Med friskvårdsbidraget har jag köpt ett vattengympakort som jag kan gå på vattengympa och vattenfys med och jag brukar gå 1gång per vecka och då kan man njuta en stund i bastun med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: