Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1913 ggr
MonicaLagerquist
2018-04-16 18:03

Använder du offentliga toaletter

Vad jag har förstått är det många som väljer att inte använda offentliga toaletter.

Själv har jag inga problem med det.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[HundochKatt]
2018-04-16 18:08
#1

Nöden kräver ju att man ibland måste använda offentliga toaletter. Så jag har inte så stora problem med det. Men är det väldigt skitigt och ofräscht så försöker jag hitta någon annan toalett.

Lona
2018-04-16 18:27
#2

Bara i NÖDfall ;-). Jag har väldigt svårt för offentliga toaletter, inte av bacillskräck/äckelkänsla utan för att det inte är helt ostört på något sätt. Att någon skulle HÖRA att jag kissar eller till och med rycker upp dörren trots att den är låst…nä, det går inte. Har säkert sitt ursprung från skoltiden då man definitivt inte fick vara ifred, jag kunde lätt hålla mig en hel dag för att slippa gå på toa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2018-04-16 18:29
#3

Enbart om jag är i verklig nöd, och helt beroende på vilket ställe (man lär ju sig vilka offentliga toaletter som är fräschare än andra).

Fransu
2018-04-16 18:29
#4

Helst inte. Det är så sällan offentliga toaletter är fräscha. Men ibland måste jag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[rumelle]
2018-04-16 18:35
#5

Om jag måste så gör jag ju det men helst inte.

Farwuq
2018-04-16 18:41
#6

Har jag möjligheten att kissa osedd bakom en buske så gör jag hellre det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Fridaaaa
2018-04-16 18:50
#7

Använder enbart om jag verkligen behöver, annars undviker jag det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2018-04-16 19:12
#8

Om det är hyfsat fräscht (luktar det äckligt så håller jag mig hellre) och inte är lång kö/stressig miljö, så har jag inga större problem med att gå på offentliga toaletter. Men jag brukar väldigt sällan behöva det och om jag har möjlighet så går jag hellre hemma.


//Jessie

Soligajag1
2018-04-16 19:44
#9

Hejsan ! Ursäkta en konstig fråga till Er alla , var sjutton bor Ni ? Eftersom toaletterna är smutsiga , Jag bor i Västerås , har gått på många olika toaletter , Dem är rena och fina , jag har inga problem att gå på offentliga Toaletter , 😀👍

HH 🙂

[Devya]
2018-04-16 19:52
#10

Jag har inga problem med det och inte heller några problem med att kissa i skogen om så behövs. Det är bra mycket värre att hålla sig. Jag och min man brukar åka på väldigt långa roadtrips genom Nederländerna, Tyskland, Danmark och uppåt mot Norge. Man kan liksom inte vara kräsen då, annars skulle man behöva hålla sig i flera dagar.

[PeterTM]
2018-04-16 20:06
#11

Det gör jag aldrig. Jag har också en stark övertygelse om att det generellt sett är mycket stor skillnad på herr- och damtoaletter, även om jag aldrig varit in på en offentlig damtoalett. Jag gissar, men jag tror ju inte att kvinnor kissar bredvid så att det är som att gå i klister och stinker så illa att man nästan kräks.

JMW
2018-04-16 20:37
#12

Jag har inga problem med det. Naturligtvis går jag bara om behovet finns. 

#11 Fy fanken, det där låter ju rent äckligt!

Scorpio97
2018-04-16 20:43
#13

#11 Jag har varit med om klistriga golv och stank inne på damernas också. En del vill inte sitta ner på sitsen utan hukar ovanför istället och då kan det tydligen vara svårt att pricka rätt. Jag har i alla fall antagit att det är dom som missar, för jag förstår inte hur man lyckas med det annars. 

Använda bindor/tamponger som lämnas på fel ställe eller får ligga för länge, gör ju inte lukten bättre heller direkt.


//Jessie

Annons:
fruktgumman
2018-04-16 20:50
#14

Ja om jag måste. Kan jag undvika det så gör jag hellre det.

Kirnzy
2018-04-16 20:51
#15

Jag undviker det så gott jag kan, går bara i absoluta nödfall. Men då MÅSTE det vara en synlig spärr på dörren (inte bara ett vanligt lås som man inte ser spärren på) och det måste gå att känna att dörren verkligen är låst, helst typ 10 gånger innan jag vågar gå, och dörren måste öppnas inåt så att man har en chans att stänga den ifall något skulle försöka öppna. Toaletter som man behöver betala på går jag absolut aldrig på, bara detta året har någon låst upp dörrarna två gånger (har inte vart på toa utan pga ångest). Sist var den enda som fanns en toa McDonalds. Det var en person utanför som, direkt när jag gick in, gick och sa till personalen typ att han hade lagt i en peng med dörren låstes inte upp (hörde dem prata utanför) och den som jobbade där tvekade inte ens med att låsa upp, sa bara "vad bra att du var klar".

Lona
2018-04-16 21:22
#16

#13, Min kompis mamma hukade över toan på ett offentligt dass. Problemet var att ljuset var trasigt så i mörkret upptäckte hon inte att locket var nerfällt…
De fick ganska bråttom därifrån, om man säger så.😉😃

#10, Har de inte såna där små "toalett-tanter" neråt kontinenten längre? Det kan väl iofs inte varit det roligaste jobbet, men rent var det.😊

Annars betalar jag nog hellre en femma för en fräsch toa än går på en gratis som är äcklig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2018-04-16 21:33
#17

De absolut värsta toaletter jag besökt utomlands har faktiskt varit damtoaletter. Så har jag haft möjlighet har jag smugit in på herrarnas;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-04-16 21:42
#18

Vet jag med mig att jag skall ut, undviker jag att dricka vatten innan. På de flesta ställen är toan ok dit jag går men de toaletterna i Ica affärerna är ju oftast för alla och då är det klistriga golv och ibland även urin på kanterna och på golvet.🤮
Tvättar av och sen får man ju gilla läget, har ju inget val!🤓

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2018-04-17 10:20
#19

För 30 år sedan jobbade jag som lärare på ett AMU-centrum i Furulund, här i sydvästra Skåne.
När man snackade med städtanterna så fick man höra både det ena och det andra. Bl,a. så befriades man från villfarelsen att herr toaletterna skulle vara de värsta. Nä… Det var damtoan som var äckligast att städa. Bl.a,. p.g.a. vanan att inte sätta sig när de skull göra sina behov, och allt slarv med bindor etc.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Thiah]
2018-04-17 10:29
#20

Jag är inte kräsen. Minns i slutet av 80 talet när familjen var i Grekland och allt man fick var ett skitigt hål i golvet. Man vande sig liksom. Men jag har nog mer än en gång tagit herrtoan om kön dit är mindre, speciellt på krogen.

Annons:
Farwuq
2018-04-17 10:32
#21

#20 Hur är det enligt dig? Vilket ställe - rent generellt -  är mest motbjudande?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Thiah]
2018-04-17 10:34
#22

#21 jag har , överlag, märkt väldigt liten skillnad. Beror nog mera på toalettens placering (krog, vägtoa, affär mm) och själva städningen än könen. Herrarnas "riktiga" toa brukar vara riktigt okej.

Calcifer
2018-04-17 11:20
#23

Helst inte, men det beror på vart jag är. Och om nöden kräver det. I Japan kunde det vara en rejäl utmaning att gå på toaletten för vissa publika toaletter, speciellt på tågstationerna, har vissa bås som är gamla stilen, dvs ett hål man hukar sig över, vilket inte är hur enkelt som helst… Däremot har jag aldrig stött på så fräscha toaletter som där.

Har också varit inne på både herrarnas och damernas och jag har jobbat på en krog där jag städade toaletterna ibland och ptja… jag tror det beror dels på vart det är och vad grundstandarden är. Alltså, om grundstandarden är riktigt hög, och det känns ordentligt fräscht från början, tror jag säkert damernas är trevligare för då gissar jag på att färre känner tvånget att försöka stå upp över toaletten och alltså riskerar att missa. Men på krogen där jag jobbade var herrarnas värst. Det var inte bara urin de lyckades missa med utan en hel del av dem både spydde och gjorde nummer två i urinoaren. Blä…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

citytjejen
2018-04-18 18:13
#24

Jag har inga problem med offentliga toaletter, måste jag gå så måste jag! Visst kan det finnas äckliga toaletter, oftast brukar det vara ok. Man får tvätta händerna noga bara, det tycker jag är huvudsaken.

/Christina

penke
2018-04-18 19:12
#25

Numer (?) tycker jag de flesta offentliga toor  är fräscha o "trevliga" att besöka,
 de städas flera ggr/dag, fyller på papper till bak och hand
 typ, kund-toa i butik eller gallerior
 det styr min shopping..

"20#" hål i golvet är de mest hygieniska, de är vanliga längs motorvägar
 mer ..spännande som toa på skumpigt tåg i Turkiet 😮

#13
  joo,kommer ihåg ett _gammalt_  teve-program" om en Toalett-madam,
 " sista bemannade offentliga toa i Stockholm" typ
hon sa samma, damerna satt aldrig ned, stod på huk  och skvätte utan sikte o skam
 Herrarna har ju sin pink-ränna (närmre till)
 så hon suckade över att extra städ på damernas

[Thiah]
2018-04-19 06:55
#26

#25 själva hålet kanske är mer hygieniskt men miljön runt dessa små utedass på grekiska landsbygden var nog inte det.

Maria
2018-04-19 07:00
#27

I Egypten  så fick man betala för pappret innan man gick in på många toaletter. Det var dessutom bara ett blankt litet slags silkespapper man fick. Bara en ruta😃 Toaletterna däremot var otroligt fräscha och luktade av dofttillsatser så man nästan blev snurrig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Farwuq
2018-04-19 07:17
#28

#27 Då är det bäst att ha ett paket näsdukar med sig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2018-04-19 07:19
#29

#28 Jag hade en hel toarulle i ryggsäcken😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2018-04-19 07:27
#30

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

penke
2018-04-19 09:37
#31

..en ruta toapapper..
 är väl för att torka av vänstra handens fingrar, efteråt..(?)

Maria
2018-04-19 10:10
#32

Dessutom papper som inte suger upp något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2018-04-19 10:17
#33

#32 Det låter som silkespapperet som satt emellan varje toapapperruta i de gammaldags toapapperbuntarna med stansade hål, som man hade i en slags pärm på många utedass förr. Min morfar hade en sån som han skrivit "Fridas bok" på. En liten ordlek med "fri dassbok".

När jag var liten hade vi sånt papper på utedasset. Silkepapperet skulle man ha mot fingrarna för att den ynkliga lilla rutan riktigt toapapper inte skulle gå sönder. Man fick dessutom bara ta tre, vilket förstås var helt orimligt.

Upp till toppen
Annons: