Annons:
Läst 1676 ggr
Maria
3/17/18, 12:38 PM

Ouppfostrade katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer Moritz. Han är helt makalös när jag ska laga mat. Det spelar ingen roll om det är grönsaker. Allting kan man smaka på. Det är skivad ingefära i den stora kastrullen. Jag brukar hota honom med hälsovårdsnämnden.😃

Det är spenat i kastrullen Moritz undersöker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
3/17/18, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här sitter han innan jag skalat ingefäran.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
3/17/18, 12:42 PM
#2

Vilken urtjusig herre!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/17/18, 12:45 PM
#3

Så praktiskt med en hjälpande tass i matlagningen. 👍🙂

Fast är det inte farligt? Kan han inte bränna sig på lågorna?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/17/18, 12:47 PM
#4

Nu var inte spisen på men han har lärt sig att akta sig när det är varmt. Han har krullat till morrhåren ett par gånger😉

Vår andre katt Lakritz håller sig oftast undan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
3/17/18, 12:52 PM
#5

"Ett hem utan en katt är bara ett hus" brukar jag säga…  😉❤️

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
3/17/18, 12:53 PM
#6

#5 Så sant🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
3/17/18, 12:57 PM
#7

Våra katter får inte vara på diskbänken, eller matbordet, och det har de lärt sig. En o annan gång hittar man dem där, och då hoppar de ner kvickt som attan och ser heeeeelt oskyldiga ut.

Hur många gånger har du hört brak och skrammel från köket när han vält ner nåt? Eller är det bara vi som har fått såna klumpiga katter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Dimocarpus
3/17/18, 12:59 PM
#8

Alla mina tre är också med att hjälpa. Jag lagar mat när de har fått sin middag sen får de smaka något av det jag lagar som är kattvänligt. Sen blir det nöjda och lämna min matlagning ifred 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Halvdansken
3/17/18, 1:00 PM
#9

Trevlig spis du har förresten, gas är fantastiskt att laga mat på. Har du el-ugn? 
Jag hade gasugn en gång, men det var lite bökigt, den slocknade emellanåt, man vasr tvungen att kolla den hela tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
3/17/18, 1:25 PM
#10

#9 Ja ugnen är el tack och lov🙂

Spisen är jag jättenöjd med. Vi köpte den begagnad när vi gjorde om köket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/17/18, 1:35 PM
#11

Jag har haft 4 katter och Moritz är den mest jobbiga, besvärliga och underbart charmiga katten.😡❤️ Han har i alla år väckt mig oftast flera gånger varje natt och då får jag gå upp.

Han är helt stollig och han går nu på sitt 17:e år. Hans njurar är inte bra men vi har bestämt att inte utsätta honom för fler undersökningar som han tycker är så jobbigt utan han får leva sitt liv med god mat som han älskar. Han blev ju ännu magrare med njurkosten då han knappt åt något.

Nu får han äta vad han vill.

Han är ju en riktig buskavelkatt från en annons på GP. Jag tror inte han var mer än 6-7 veckor när vi fick hem honom men det är en annan historia. Han har nog missat mycket i sin "uppfostran" av en kattmamma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
3/17/18, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#5 Jag har den engelska varianten uppsatt på frysen. 😃

#11 Moritz ser ut som en kattunge (halvvuxen åtminstone). Helt otroligt att han är så gammal. 😍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/17/18, 2:09 PM
#13

#12 Tyvärr är han så mager nu att varenda ben känns men han är lika tokig som alltid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
3/17/18, 2:17 PM
#14

Men då! Jag kan nog tycka det är lite obehagligt med en katt som travar omkring vid maten. Skulle inte vilja ha Elsa klampande på bänken när jag lagar mat. Hon är visserligen större men ändå… 😃

Maria
3/17/18, 2:19 PM
#15

#14 Jag har resignerat; -)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
3/17/18, 2:40 PM
#16

Åh! Vad fin han är Moritz. ❤️ Det är något visst med hans blick. Han ser vis och samtidigt lite lurig ut, som att han har en liten räv bakom örat. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
3/17/18, 2:41 PM
#17

#16 Inte bara en räv…haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
3/17/18, 2:51 PM
#18

Mycket fin kisse! Det är något visst med randiga kattpojkar med vita tassar… Hjärta

Tråkigt att han väcker dig varje natt.

Maria
3/17/18, 3:08 PM
#19

#18 Det har blivit en vana faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
3/17/18, 3:11 PM
#20

#15 😂

Annons:
[PeterTM]
3/17/18, 3:21 PM
#21

#0 Sådär gör båda våra katter också om de kommer åt, men Caesar vågar inte ge sig på att hoppa upp på köksbänken. Han har ju långt hår mellan trampdynorna och har därför inte samma frånskjut i upphoppet som Livia. 

Dock får inga katter vara varken på köksbänken eller på matbordet när det finns människoföda där, de lyfts ner direkt, men de kan få smaka när vi ätit klart och vi ställer ner tallriken på golvet.

Maria
3/17/18, 3:31 PM
#22

#21 Jag brukar också lyfta ner Moritz men han är uppe så fort jag vänder ryggen till.😃

De andra katterna vi har haft har det aldrig varit några problem med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
3/17/18, 3:37 PM
#23

Hos mamma har man tre katter i tallriken, på diskbänken eller på bordet om man kollar bort fem sekunder. Hankatten tar sig till och med in i ugnen (men vi ska snart byta spis, som förhoppningsvis har säkrare "barnlås"). Dom har vett nog att låta bli varma ugnar och spisplattor i alla fall. Men allt ska smakas på. Min honkatt äter gärna haricot verts exempelvis. Lämnar man tre potatisar (råa eller tillagade spelar ingen roll) på diskbänken så är det ett bitmärke i varje nästan gång man kollar, då har gammelkatten varit där. 
Ibland är dom smarta och puttar ner något till hunden också, för annars springer hon gärna och skvallrar för oss. 

Vi försökte uppfostra dom och var väldigt konsekventa med att lyfta bort dom när vi såg dom, men det gjorde ingen skillnad. Jag försöker dock övertala mamma att sätta in glas-/skjutdörrar i dörröppningen till köket så man åtminstone kan laga mat ifred, men hittills har hon inte nappat tyvärr :)


//Jessie

[PeterTM]
3/17/18, 4:09 PM
#24

#22 och #23 Så är det inte med våra katter, de kommer inte upp igen om man lyft ner dem, utan väntar i närheten på att de ska få smaka något. De är dock inte hungriga, vi ger alltid katterna mat innan vi börjar laga vår mat.

Maria
3/17/18, 4:12 PM
#25

#24 Det spelar ingen roll om Moritz har nyupplagd mat när vi ska äta eller laga mat. Han ska bara undersöka om det finns något godare känns det som😃

Lakritz däremot fungerar så. Lyfter jag ner honom fattar han att han inte ska vara där just då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
3/17/18, 4:16 PM
#26

#24 Här kan man stå hela dagen och lyfta ner katter om man vill :) Dom är på väg upp igen så fort tassarna rör golvet

Vi ger också djuren mat innan vi börjar med vår mat. Men även om man ger så mycket mat att dom lämnar i matskålen så spelar det ingen roll, dom stjäl vår mat om dom får chansen ändå.


//Jessie

[PeterTM]
3/18/18, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Om jag ställer ifrån mig rullstolen kan jag med 100-procentig säkerhet räkna med att någon snor den 😃

Annons:
Carmarino
3/18/18, 1:12 PM
#28

#27 Självklart. Den är ju redan uppvärmd. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/18/18, 1:15 PM
#29

#27 Haha, såklart😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
3/18/18, 10:00 PM
#30

Likadant med min säng hinner inte lämna den innan den är upptagen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Soligajag1
3/19/18, 8:11 AM
#31

#27   Vilken fin katt du har , vilken ras är det ?? 

Jag tycker inte om katter på köksbordet eller diskbänken, 

Sen så är dem säkert uppe på diskbänken när jag inte är hemma.  

"När katten är borta dansar råttan på bordet" 😃

HH 🙂

Soligajag1
3/19/18, 8:18 AM
#32

Så konstigt med , när man skriver , helt plötsligt försvinner det .  

Mina katter får oxå mat innan jag ska äta , sedan har jag tex, gjort en skinkmacka till m ig, går på toa , glömmer såklart bort det, 😃 När jag kommer tillbaka så har dem passat på och tar skinkan och sticker 🐱

MAn älskar dem ändå !! Dem är såå goa !! 

HH 🙂

[PeterTM]
3/19/18, 4:50 PM
#33

#31 Det är en lilamaskad Helig Birma, han är 18 månader. Vår andra katt är en vanlig huskatt.

Tarotstollan
3/19/18, 11:08 PM
#34

#32. Det är därför man köper 2½ hg skinka! 😉
Gissa vem som får det ½ hg?🐱🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Soligajag1
3/20/18, 5:32 AM
#35

#34 Ja, , det är klart dem ska få lite gott emellanåt.   😉

HH 🙂

Tarotstollan
3/20/18, 5:40 AM
#36

#35. Ja, mina pälsklingar är rejält bortskämda!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
3/20/18, 5:46 AM
#37

#36 Det brukar bli så , , ibland. 

Nej, , jag försöker nog att va lite "ordentlig" med dem. Tycker inte om när dem sitter och gnäller bredvid en när man äter , eller när någon kommer på besök , dem sitter där o jamar . Lite diciplin är bra . Absolut inga katter på köksbord eller diskbänken. 

Sen är dem säkert det när jag inte är hemma. . 😉

ps. Det är klart att dem får en godbit då o då. ❤️ Det är ju mina Älsklingar!! Ligger bredvid mig i sängen när jag ska lägga mig, sitter bredvid mig i soffan när jag kollar på Tv. 🐱

HH 🙂

Tarotstollan
3/20/18, 5:53 AM
#38

#37. Mina skriker och krafsar bara på skafferidörren, det är där jag förvarar allt till dem. Särskilt galna är de i Dreamies påsarna, går nog åt 5 i veckan!😮
Jag har börjat att dra ner på det godiset men det går sakta, de får ju inte märka att de bara får 10 var istället för 15 som de fick i förra veckan…..

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
3/20/18, 6:01 AM
#39

#38   Jisses !!! DÅ är dem verkligen bortskämda!!  

Jag köper TVÅ  sådana när jag handlar , om jag är på Dollarstore blir det 3 för dem har ett billigare pris , ska nog ta en sväng dit idag eller imorn o handla det. 

Men mina får det bara till helgen . lite lite . . så påsarna räcker länge!  

Då sitter vi i vardagsrummet och jag äter mitt godis , en Pomelo ( älskar den frukten! Det är som en stor Grapefrukt som man skalar, mums! )  dem knaprar i sig  sitt godis , Knatte o Tjatte heter mina raringar . ❤️Vad heter dina?? 

HH 🙂

Tarotstollan
3/20/18, 6:13 AM
#40

Ja, de får godis flera gånger om dagen, tyvärr! Det är därför jag har börjat att dra ner på det. Kan inte hålla på och köpa så mycket, dels blir det dyrt och sen äter de inte av sin riktiga mat.
Jag betalar 12.90 för en påse Dreamies här och jag har aldrig sett att de haft extrapris på dem för att man köper många.
Jag har faktiskt aldrig talat om vad mina pälsklingar heter och det låter kanske dumt men jag vill inte lämna ut dem.☺️
Kan tala om att den äldsta är svart med lite vitt på bröstkorgen och den yngsta är rödrandig och vit.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
3/20/18, 6:34 AM
#41

#40   Okej , förstår . 

Ja, , Vi är ju alla olika , Är med på en grupp här som heter Nyakattsajten , det va en medlem från HemmetsJournal som öppnade den , för Hemmets Journal la ner olika grupper där man kunde chatta o lägga in bilder på sina älskade kissar . 

Så nu finns vi här , berättar om våran "vardag" och våra kissar . Så kul!! 🙂

Har du  någon Dollarstore vid dig. Annars kolla där, eller på nätet , men då blir det ju + frakt och sånt. 🙂

HH 🙂

Annons:
Tarotstollan
3/20/18, 7:20 AM
#42

#41. Jodå, det finns ett Dollarstore här i staden men har aldrig varit där, det ligger på andra sidan staden. Tar nog minst 1 timma att gå dit, kanske får ta mig en promenad dit när det blir bättre väder. Har hört att de även skall ha färdiggrundad svartfärgad canvas att måla på, så då finns det flera anledningar att gå dit!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Physii
5/4/19, 1:56 PM
#43

Vi har två hundar.

En av dem heter Solrosfröt..

Jisses så bortskämd hon är, men jag älskar henne 😃

Rymmer när vi ska gå ut, vägrar gå in, snor sushi bitar och älskar godis!!! 😊

Spectabile
5/4/19, 5:54 PM
#44

Vår första bondkatt tyckte vi var så ordentlig. Hon var aldrig på bänkar, diskbänk eller på spisen med gjutjärnsplattor 😇 Men så bytte vi spis, en med keramikhäll, blank som en spegel. Det var då som hon avslöjade sig, mängder med avtryck efter små tassar på spisen varje dag 😃 Så var det med den ordentligheten ….

Physii
5/4/19, 6:05 PM
#45

44

😃

MonicaLagerquist
5/4/19, 8:26 PM
#46

44 detamma här vår svarta marmorbänk har fullt med tassavtryck

Stolt ägare till fem La permer

Physii
5/4/19, 8:28 PM
#47

46

Dem är så luriga 😃

Upp till toppen
Annons: