Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 705 ggr
Fransu
3/14/18, 2:58 PM

Tandhälsa

Har ni god tandhälsa?

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska svara på det. När jag var barn och upp till ung vuxen var jag inte så noga med mina tänder tyvärr. Tror det berodde mycket på att mina föräldrar inte lärde mig och brorsan att ta hand om våra tänder. Vi borstade tänderna varje kväll, men det gick nog väldigt fort för det mesta. Vilket resulterade i många hål och lagningar. Mina föräldrar själva har risiga tänder. Pappa har nog inte en enda egen tand kvar i munnen, utan har tandproteser istället. Mamma har nog fått varenda tand lagad. Båda kom från fattiga förhållanden och då jag tror inte dom borstade tänderna under sina uppväxter.

Nu är det flera år sedan jag hade några nya hål i tänderna. Jag är väldigt noga med min mina tänder idag. Jag får alltid beröm för mina så rena tänder när jag är hos tandläkaren. Jag har aldrig haft tandsten. inte ens på den tiden då jag hade mycket kariesangrepp. Min man är tvärtom. Han har bara lagat ett hål, men har alltid tandsten.

Sist jag var hos tandläkaren sa hon att flera av mina lagningar börjar ha gjort sitt. Dom håller inte för evigt nu när det inte är amalgam längre. Så det blir nog en del sittande i den där hemska tandläkarstolen framöver, för att laga lagningar.

Jag önskar verkligen att jag som barn hade fått lära mig att ta hand om mina tänder. Jag är så avundsjuk på människor som bara har lagat några få hål, eller inga alls. Jag hade gärna varit en av dom.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Kirnzy
3/14/18, 3:10 PM
#1