Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 705 ggr
Fransu
3/14/18, 2:58 PM

Tandhälsa

Har ni god tandhälsa?

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska svara på det. När jag var barn och upp till ung vuxen var jag inte så noga med mina tänder tyvärr. Tror det berodde mycket på att mina föräldrar inte lärde mig och brorsan att ta hand om våra tänder. Vi borstade tänderna varje kväll, men det gick nog väldigt fort för det mesta. Vilket resulterade i många hål och lagningar. Mina föräldrar själva har risiga tänder. Pappa har nog inte en enda egen tand kvar i munnen, utan har tandproteser istället. Mamma har nog fått varenda tand lagad. Båda kom från fattiga förhållanden och då jag tror inte dom borstade tänderna under sina uppväxter.

Nu är det flera år sedan jag hade några nya hål i tänderna. Jag är väldigt noga med min mina tänder idag. Jag får alltid beröm för mina så rena tänder när jag är hos tandläkaren. Jag har aldrig haft tandsten. inte ens på den tiden då jag hade mycket kariesangrepp. Min man är tvärtom. Han har bara lagat ett hål, men har alltid tandsten.

Sist jag var hos tandläkaren sa hon att flera av mina lagningar börjar ha gjort sitt. Dom håller inte för evigt nu när det inte är amalgam längre. Så det blir nog en del sittande i den där hemska tandläkarstolen framöver, för att laga lagningar.

Jag önskar verkligen att jag som barn hade fått lära mig att ta hand om mina tänder. Jag är så avundsjuk på människor som bara har lagat några få hål, eller inga alls. Jag hade gärna varit en av dom.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Kirnzy
3/14/18, 3:10 PM
#1

När jag var mindre (jag är ändå bara 17 nu) så slarvade jag rejält med tandborstningen och liknande, det för att "jag fick ändå inte några hål". Har aldrig haft ett hål och har fina tänder. Nu sköter jag mina tänder väl och hoppas att jag kommer fortsätta ha bra tandhälsa- och att de åren jag slarvade så mycket inte kommer påverka på sikt.

Carmarino
3/14/18, 3:20 PM
#2

Mina tänder verkar vara av osedvanligt bra kvalitet. Hade inga hål förrän strax innan min 12-årsdag, men då fick jag desto fler. Anledningen till det var tydligen att jag ätit en sorts penicillin under lång tid, och den sorten orsakade tydligen bl.a. tandskador.

Efter några år så hade mina tänder hämtat sig igen, och jag hade bara ett fåtal mindre hål under åren som följde. I slutet av 80-talet hade jag ett hål i en kindtand, och det var det hittills enda hål som krävde rotfyllning. Min dåvarande tandläkare lagade hålet så dåligt att hela tanden sprack och fick dras ut. Kan ju säga att efter det förlorade jag förtroendet för tandläkaren och slutade gå dit.

Tänkte flera gånger att jag skulle hitta en annan tandläkare, men åren gick utan att det blev av. Så för några år sedan tänkte jag att jag nu måste ta itu med det, och letade upp en tandläkare. Förberedde mig på en lång och dyrbar period med tandlagningar, så döm om min förvåning när jag inte hade ett enda hål! Däremot hade jag en hel del tandsten, så den tog de bort.

Fick lära mig som barn att borsta tänderna noga, och det gjorde jag också. En gång hade jag somnat framför teven, och mina föräldrar hade burit in mig och lagt mig i sängen. Vaknade runt tretiden på natten och kom på att jag inte hade borstat tänderna - så jag gick upp och gjorde det då. Så nog var jag noggrann. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
3/14/18, 3:21 PM
#3

Jag har skit tänder helt ärligt. Hoppas inte mina ungar får min tandhälsa. Jag kunde skrapa ut min visdomstand med pekfingret för två år sedan. Den var bara i smulor

Maria
3/14/18, 3:45 PM
#4

Jag tror jag har väldigt bra tänder då jag mycket sällan gått till tandläkare.

Två kindtänder har jag dragit ut mot tandläkares inrådan då de säkert bara kunde lagas men ena gången skulle jag på semester och kassan var skral och andra gången var dagen innan morsans begravning och jag ville inte ha tandvärk😃

När jag strålade skallen fick jag stora besvär med svamp i mun och svalg och jag tänkte att nu "rasar" tänderna.

Ett tag efter fick jag tandvärk och gick äntligen till tandläkare som röntgade och hittade ingenting. Han trodde jag hade ont i bettmuskeln och det gick så småningom över.

Men visst, det är några år sedan nu så kanske man skulle göra en koll igen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
3/14/18, 4:03 PM
#5

Jag har tyvärr dåliga tänder. Detta beror mestadels på att det lagades mycket i onödan när jag var liten (-70 talet). Det var inte ovanligt att jag hade 7, 8, 9 - 13 hål varje år på den tiden. Man borrade för minsta lilla "hål" (som förmodligen inte behövdes idag) och pressade ner amalgam i hålen. Detta har medfört att jag fått en massa sprickor i mina tänder och till slut ger sig tänderna. 

Såvitt jag kan minnas har jag alltid borstat tänderna, även som liten. Men då kanske det inte var två gånger om dagen utan en gång. 

Som vuxen har jag givetvis skött mina tänder ypperligt, men vad hjälper det när tänderna är fulla av sprickor? Inte mycket. 

Sist jag var till tandläkaren var 2010-2011, för jag hade inte råd pga utförsäkringar, sjukpenning etc. Men till slut var jag tvungen att gå till tandläkaren pga tandvärk i november förra året. Har hitills opererat bort en tand, lagat några mindre hål men har mycket kvar att göra. Min beräknade kostnad i dagsläget exkl. försäkringskassans bidrag är på 15000 kr sammanlagt. Det är tufft att betala sådana summor när man är fattig sjukpensionär men jag har inget val, eftersom jag behöver tänderna liksom alla andra. 

Egentligen tycker jag inte att jag ska behöva betala så mycket eftersom mina sprickor i tänderna beror just på dåliga tandläkare på -70 talet. Men, men… vad ska man göra. 

Mina föräldrar hade dåliga tänder men de har vuxit upp i fattigdom i krigets Finland (min mamma var en av de finska krigsbarnen). Hon var också mycket sjuk som barn, bla TBC, så hon hade löständer redan när hon var 23 år. Hon berättade att hennes första tandborste köpte hon när hon fick sin första lön. 

Så man får väl vara glad över att man har sina egna tänder trots allt (utom en krona och fler kommer det att bli nu) vid 54 års ålder.

Grace2009
3/14/18, 4:36 PM
#6

Jag har helt nog ganska bra tänder, har mest varit annat krångel med mina tänder. Jag går till tandläkaren regelbundet och tar bort tandsten. Har två tänder som är lagade och tandläkaren tyckte att det var lite (är 27 år).

Har däremot haft tandställning i 5 år och dragit ut tänder pga det.

Annons:
Niklas
3/14/18, 4:56 PM
#7

Jag hade ett hål när jag var drygt 30. Sen dess har jag klarat mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
3/14/18, 6:06 PM
#8

#5 aldrig tänkt på att tandläkarens iver att laga kan ha förstört tänderna. Har själv alltid haft hål, har för smal gom mm så har lagat mängder med tänder och dragit ut desto fler.

[[Lovemyselff]]
3/14/18, 6:12 PM
#9

Sist jag hade ett hål var jag sju

[PeterTM]
3/14/18, 6:55 PM
#10

Min tandhistoria är lite svängig. Som barn hade jag inga hål i tänderna, trots att föräldrarna inte tog minsta notis om hur, eller ens att, vi borstade våra tänder. Efter att jag börjat jobba som 16-åring, var jag inte hos tandläkaren på många år, minns inte exakt, men det var nog åtta år.

Då började jag få tandvärk i samtliga molarer i underkäken och under en Securitasrond på Skandiahuset i ett av kontorslandskapen, fick jag en snyting av smärta så jag tuppade av en sekund eller två, vaknade till och stod på knä. Gick till tandakuten på Regeringsgatan och där ordnade de problemen provisoriskt, men sen fick jag boka tid på folktandvården för att ordna det mer permanent.

Jag fick rotfylla fyra tänder och laga många andra tänder, tror det var totalt 13 tänder som var hårt angripna av karies. Sedan dess har jag bara haft ett hål och jag går på kontroller varannat år. De flesta som vet hur diabetikers tänder kan se ut, säger att jag sköter tänderna bra. Nu har jag haft diabetes typ 1 i 50 år och inte behövt laga tänderna sedan det där enda lilla hålet för 20 år sen och rotfyllningarna skedde under sent 70-tal.

[HundochKatt]
3/14/18, 7:15 PM
#11

#8 Tyvärr kan det vara så. Fick veta att jag hade massa sprickor och orsaken till det när jag var runt 30 år. Riktiga hål har jag inte haft så mycket av som vuxen, utan det har väl blivit mer så att bitar lossnat och jag har fått laga dem, samt fixa gamla lagningar.

Upp till toppen
Annons: