Annons:
Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 927 ggr
Mortiscia
2/13/18, 3:27 PM

Stanna hemma med barnet eller jobba?

Jag har ett arbete som jag inte trivs så bra med. Det beror inte på själva yrket utan på situationen. Kollegorna är riktigt bra däremot. Det är dock inte helt lätt att byta arbetsplats, man vet ju aldrig om man kommer att trivas någon annanstans heller och har man fast jobb är det inte så lätt jämt att slita sig loss heller, man behöver ju inkomsten liksom.

Jag fick barn i maj och gick hem för mammaledighet så tidigt som möjligt, mitten av mars. Jag har tagit ledigt för hela 2018 och i så fall skulle jag ev. gå tillbaka i arbete hösten 2019, det beror lite på och det är här jag behöver lite input från er andra!

Min man har just fått nytt jobb och vi räknar med att han kommer att få fast anställning efter sommaren. Den inkomsten räcker för att vi ska klara ekonomin utan större problem. Jag har hittills inte tagit ut några föräldradagar, min man ett fåtal utöver de han inte kan föra över till mig så vi har ganska många kvar. Man får ju bara spara 96 dagar efter att barnet fyllt 4 år och jag har enligt lag rätt att vara hemma tills han är minst 18 månader, men AG kan så klart bevilja ledighet oavsett om man har dagar eller inte. Sedan kan man tydligen ansöka om tjänsteledigt för att vara hemma med barn och eftersom AG redan har en vikarie för mig tror jag inte de har mycket grund för att säga nej (även om de säkert kan om de vill).

Inom ca 2 månader måste jag nu bestämma mig för hur jag ska göra… Om jag vill skydda min SGI måste jag börja ta ut FP i början av maj, i så fall lär jag börja arbeta till hösten nästa år men bara till nästkommande semester ungefär eftersom vi planerar ett barn till hösten 2020. Om jag inte tar ut FP har jag rätt att stanna hemma längre, då är det alltså minst ett halvår till som jag kan vara hemma utan att AG kan säga nej. Å andra sidan skiljer det då ca 14000:- i månaden när jag väl börjar ta ut FP, eftersom min SGI är nollad. Den går ju att arbeta upp rätt snabbt när jag väl är tillbaka men det är ändå en hel del pengar totalt sett under tiden. Det är här skon klämmer:

Ska man strunta i sin SGI och vara hemma så länge som möjligt? Ev. kan jag ju ansöka om tjänsteledigt för att täcka tiden fram till mammaledighet, med risk att få nej och behöva jobba ett tag förstås.

Eller ska man se till att få ut så mycket pengar som möjligt via FP och sedan börja jobba om ett och ett halvt år alt. chansa på att ansöka om tjänsteledigt?

Annons:
Maria
2/13/18, 3:34 PM
#1

Välkommen hit🙂

Hoppas någon här har bra svar till dig för det verkar inte vara helt lätt det där med ledigheter när man får barn.

Annars har du Barn iFokus också där du kan fråga.

https://barn.ifokus.se/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mortiscia
2/13/18, 4:09 PM
#2

Tack! :) Jo jag tänkte att det här har väldigt mycket med livskvalitet att göra så därför ville jag börja i detta forum.

Maria
2/13/18, 4:12 PM
#3

Visst har det med livskvalitet att göra. 🙂Jag var hemma i 5 år med sonen men han är 33 år nu och nybliven pappa själv haha. Han går på pappaledighet nu första mars.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mortiscia
2/13/18, 5:19 PM
#4

Det låter härligt! :) Jag vill nog vara hemma helst men det är det ekonomiska som skapar frågetecken, hur mycket är "frihet" värd? Jag tänker också på min pension, hur stor skada gör det om man är hemma några år t ex? Jag kom in i arbetslivet sent och har alltså redan en dålig start där. Å andra sidan tror jag man får förlita sig mest på sparade pengar om man vill leva gott på livets höstkant.

Maria
2/13/18, 5:27 PM
#5

#4 Jag kommer förmodligen få en minimal pension. 

Jag har ju varit helt hemma med barn i 5 år, sedan jobbat deltid olika procent flera år innan jag jobbade heltid och dessutom haft oturen att bli sjuk men jag har i alla fall kollat med banken om jag har råd att bo kvar i vårt radhus om jag skulle bli ensam och det verkar vara det billigaste alternativet om man jämför vad hyreslägenheter kostar idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: