Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1706 ggr
Fransu
2018-01-14 18:49

Tvätta händerna

Nu är vi inne i förkylnings-influensa och magsjuketider. Det sägs att det viktigaste för att undvika smitta är att vara noggrann med sin handtvätt.

Tvättar ni händerna extra mycket så här års, eller är ni alltid noga med handtvätten? Eller är ni alltid lika slarviga?

Själv tvättar jag mina händer för ofta. Året om. Vågar inte räkna hur många gånger per dag jag tvättar händerna. 😊 Och jag tvättar väldigt noga. Sköljer av, tar tvål, gnuggar in tvålen ordentligt över hela händerna och gnuggar mellan alla fingrar, handflator och ovansidorna och sköljer sedan ordentligt.

Jag noterade en gång hur min pappa tvättade sina händer. Han höll händerna under rinnande vatten en stund, gnuggande lite snabbt och torkade sina händer. Ingen tvål. Kan hända att han bara slarvade den gången. Kan även bero på att han har svår psoriasis och ska inte utsätta sin hud för så mycket tvål osv. Jag frågade faktiskt inte, jag bara la märke till det eftersom jag själv är så överdriven i mitt tvättande.

Hur gör ni?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Honestyisdead
2018-01-14 18:54
#1

Tvättar alltid händerna så fort jag varit någonstans. Året om. Undviker också handtag, bussräcken och stoppknappar och andra ställen där många haft sina händer.

Fransu
2018-01-14 18:56
#2

#1  Jag öppnar offentliga dörrar och trycker på knappar med armbågen om jag kan.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-01-14 18:59
#3

Jag tvättar händerna med tvål och vatten. 

Om frågan , alltid lika noga eller alltid lika slarviga?

Jag skulle nog påstå att jag är något mittemellan. Jag tvättar händerna när jag känner att det behövs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kirnzy
2018-01-14 19:07
#4

Jag tvättar händerna med tvål och vatten när jag kommer hem, har rört saker andra rört mycket vid eller bara gjort något hemma när det känns som om jag behöver tvätta händerna. Undviker också handtag och knappar så mycket jag kan, har alltid långärmat på mig, som jag kan ha "som skydd" när jag inte är hemma som jag tar av mig när jag kommer hem. Använder också mycket handsprit, speciellt när jag inte är hemma. Tvättar nog inte mer denna årstiden, det är inte något jag tänkt på.

Scorpio97
2018-01-14 19:10
#5

Jag tvättar händerna när det känns som att det behövs (typ innan jag äter något, efter toabesök, efter att jag varit ute). Är nog lite slarvig när jag tvättar händerna. Ändrar inget beroende på årstid och undviker inte knappar/räcken/liknande ute.


//Jessie

vendelay
2018-01-14 20:08
#6

Jag blir verkligen aldrig sjuk och därför blir det väl att jag inte bryr mig eftersom jag inte upplever några konsekvenser. Jag tvättar händerna när det behövs enligt mig, typ efter att jag varit på toa. Men inte när jag kommer hem eller ska äta eller whatever. Har inte heller problem att röra grejer på bussar eller handtag.

Har det några negativa effekter som jag kommer märka av senare är frågan? Typ kommer bussbakterierna göra mig sjuk på sikt? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Fransu
2018-01-14 20:10
#7

#6 Jag tror snarare du har ett starkt immunförsvar. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Dioramabyggare
2018-01-14 21:01
#8

Jag tvättar alltid händerna med tvål och vatten. Alltid noga.

[PeterTM]
2018-01-14 21:03
#9

Här hemma tvättar vi händerna efter utomhusvistelse, innan maten och vid andra självklara tillfällen. Tidigare var jag inte jättenoga med handtvätt när jag var ute här hemmavid, till exempel när jag höll på med ved, men efter salmonellasmittan jag åkte på för några år sedan har jag blivit noga med de tillfällena också.

Jag har annars högsta nivåerna av alla tre typer av antikroppar och smittas sällan av något som frugan eller ungarna bär hem. Det är en fördel förstås, men nackdelen är att jag aldrig kan ta emot ett transplantat.

Tarotstollan
2018-01-15 02:58
#10

Jag lider nog av lätt bacillskräck!🤐 Efter att jag varit utanför lägenheten tvättar jag alltid händerna efter att jag tagit av mig jackan eller varit ute i annat ärende i trappan som vinden, tvättstugan eller hämtat posten
Har även torkat av trappräcket ifrån ingången och upp till min lägenhet med handsprit, även handtag och ljusknappar!
Tvättar alltid noga och använder nagelborste i 95 % varje gång jag tvättar mig, skulle tro att jag nog tvättar mig ca 1 gång i timman.😮
Mycket av detta beteende har med att göra att jag blir så lätt smittad av förkylningar och blir jag smittad, då är jag sjuk i månader!😕😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
2018-01-15 08:00
#11

Jag tvättar händerna efter toa och när det behövs. Inte överdriven tvättning och jag är sällan sjuk. Det mesta sprids väl ändå via luften? I alla fall förkylningsvirus.

Soligajag1
2018-01-15 09:39
#12

Jag tvättar händerna ofta , alltid jobbat inom Restaurang ,  så där måste man tvätta händerna ofta ,  Det blir liksom så naturligt till slut, , sen "spritar" man händerna efteråt. 

Nu när jag började studera så fick vi lära oss att tvätta ända från armbågarna.  + handsprit.  Så jag måste smörja händerna innan läggdags , , även flera ggr, annars torkar händerna ut. 

Sedan tycker jag att det är äckligt att INTE tvätta händerna efter ett toabesök. 

Hellre en gång för mycket .

HH 🙂

Honestyisdead
2018-01-15 11:14
#13

#11 Det finns en anöedning till att man rekommenderar god handhygien i kräksjuketider.

Det mesta sprids både genom kontakt och luften. Säger ju sig själv att riskerna minskar om man då har god handhygien.

Annons:
Fransu
2018-01-15 12:12
#14

#9 Vet du var du fick salmonellan ifrån? Tänkte på att du har ormar, dom kan ju bära på salmonella har jag hört. Så vi har en pumpflaska med handsprit (utöver handtvätt förstås) när vi hanterar ormarna på något vis.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2018-01-15 12:16
#15

#13 Visst är det så. Fast god handhygien tycker jag nog man alltid behöver. Även om det inte är kräksjuketider. 🙂

flocken
2018-01-15 12:39
#16

Normalt tvättade tycker jag. Alltid efter jag varit ute, innan jag lagar mat, efter toa osv. Är väldigt sällan sjuk. Är ofta skitig. Senast förra veckan satt jag på knä i fryst koskit som tinade medans jag var tvungen att medla mellan 2 hundar som tjafsade. O hundarna hade oxå koskit på sig. Var långt ut i skogen utan möjlighet till vatten. Torkade av byxorna på frostigt gräs & åkte hem. Sen stannade jag & handlade innan jag kom hem 🙈 Väl hemma åkte byxorna i tvätten o tvättade mig.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fransu
2018-01-15 14:36
#17

#16 Låter som du hade en glamorös dag. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

flocken
2018-01-15 15:53
#18

#17 jo eller hur 😂 Vi håller oss rena men ibland är Det ingen idé att ens försöka

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[PeterTM]
2018-01-15 16:41
#19

#14 Från fågelmaten, jag provsmakade en jordnöt ur fodersäcken. Ormarna jag har är inte salmonellasmittade. De har inte kunnat komma i kontakt med smitta eftersom jag fött upp dem själv här hemma. Smittan är inte luftburen, man måste få in den per oralt. Ingen orm kan bära salmonella utan att uppvisa någon form av symtom och de lever sällan länge med sån smitta, max ett år eller så.

Fransu
2018-01-15 17:05
#20

#19 Jaha. Vet du vad för symptom ormar brukar visa ifall dom är smittade? Våra ormar verkar alla friska och krya. Vi har ju inte fött upp ormarna själva. Jag hade fått för mig det kunde finnas salmonellasmitta i ormbajs, trots att ormen själv är frisk.

Oj, salmonella i fågelmat. Det kändes otippat. Måste ha varit extra besvärligt för dig som går på dialys?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[PeterTM]
2018-01-15 17:44
#21

#20 Det finns en del symtom man kan spana efter, exempelvis bubblor i nos och mun, att det låter ifrån tarm/mage, gurglande burkaktiga ljud, att ormen blir slapp i kroppen ungefär som om de får vätskebrist, inom något år eller två dör de.

Jag har inte stött på en salmonellasmittad orm sedan 70-talet. Då vildfångades de flesta ormarna som såldes, men numera är det förbjudet. Jag har aldrig köpt annat än av seriösa uppfödare och då är risken minimal.

Ja jag blev lite specialhanterad på dialysen, fick egen toa bland annat. Det jobbigaste var magen, jag var tvungen att gå på toa flera gånger under en och samma behandling den första veckan innan det lugnade sig.

Fransu
2018-01-15 18:28
#22

#21 Tack för informationen. Vår första orm, majsormen, köpte vi i en zoobutik. Båda trynsnokarna är köpta från uppfödare. Ingen av ormarna uppvisar symptom som du beskriver, så dom är nog smittfria tack och lov. Jag trodde verkligen att ormarna kunde vara smittbärare utan att själva vara sjuka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2018-01-15 21:29
#23

#22 Det är nog i första hand sköldpaddor, men visst, ormar kan säkert gå ganska länge de också utan att uppvisa symtom. Dock är salmonella hos orm inte särskilt vanligt längre sedan vildfångat förbjöds.

Man ska ändå alltid tvätta sig mycket noga när man har pysslat med ormarna, det finns ju rätt mycket andra bakterier man kan blir dålig av även om det inte handlar om salmonella.

Fransu
2018-01-16 11:51
#24

#23 Jo, vi ska fortsätta att vara noga med hygienen. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Roe Deer]
2018-01-16 19:33
#25

Handtvätt är ett väldigt bra sätt att värna om sin hälsa och andras hälsa på. Att inte bli smittad eller föra smitta vidare. Jag tvättar mina händer så fort jag varit ute, tagit i handtag på offentliga platser (tvättstuga, stan, buss, soprum osv). 

Visst, det blir att smörja in händerna extra under vintern då luften här i Sverige är så torr vintertid. Olivtvål upplever jag är skonsammare än andra tvålar.

[PeterTM]
2018-01-16 19:43
#26

Tänker på det här med tvål. Förr fanns det nästan enbart hård tvål, men nuförtiden ser man sällan sån tvål. 

Minns att min morfar sparade resterna av tvålarna i en burk och jag tyckte att det var så äckligt när jag var liten. Senare under barndomen fick jag kännedom om att hårdtvål kan vara en riktig bakteriehärd. Det jag som liten trodde var torrsprickor i tvålen, visade sig istället vara bakterieangrepp.

Vi har inte använt hårdtvål på 30 år annat än engångstvålarna på hotell. Om man använder hårda tvålar, så ska varje familjemedlem ha varsin precis som med tandborstarna 🙂

Maria
2018-01-16 19:48
#27

Vi använder heller inte hårdtvål och har inte gjort på många år. Minns med fasa som barn tvålarna på utedasset med bruna sprickor i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-01-16 19:54
#28

Morsan berättade att när jag var liten och hon hade köpt en av de nya flytande tvålarna. Den var droppformad och liggande och hette Bliv har jag för mig.

Jag hade fyllt handfatet med vatten och lagt i tvålen och ropade besviket på göteborgska "Den flöt la inte…"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2018-01-16 22:01
#29

#28 Den hade vi också, men jag var nog för stor när den kom, för det där provade jag aldrig 😃

Soligajag1
2018-01-17 07:08
#30

Jag kommer ihåg denna Bliwtvål med , , den hade vi på handfatet , 

sen blev det tvål i en finare flaska med pump . 

Hård tvål va det längesen vi använde.  

Sen jag jobbade på lasarettet har man blivit extra noga med handtvätten. Ett måste oxå inom Restaurangbranchen .

HH 🙂

flocken
2018-01-17 07:50
#31

Jag har en bliw förpackning liggandes här på bordet med vatten i. Används i nöd fall vid träning av hund. Ett litet sprut vatten vid oönskat beteende. Ex markeringar eller där de tar mat från bänken. En tyst markering ist för rösten.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2018-01-17 10:18
#32

#32 Aha, finns den fortfarande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-01-17 10:57
#33

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-01-17 11:42
#34

Ja, fy bubblan för dom hårda tvålarna. Såna hade vi när jag växte upp, med smutsiga sprickor i. Usch! Men vi överlevde ju det också.

#31 En sån Bliw- förpackning hade vi också när vi bodde i lägenhet och vi dagligen träffade andra hundar på promenaderna. Pudeln ville gärna gapa på dom flesta. Det räckte oftast att man visade honom Bliw-förpackningen så höll han sig lugn. Om inte, så ett liten skvätt i ansiktet så taggade han ner. Numera när vi bor på landet så träffar vi väldigt sällan andra hundar längre. Så jag bär inte med mig den längre.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[Tuulikki]
2018-01-20 02:38
#35

Jobbar i butik och tvättar händerna ofta på jobbet. Pillar mig aldrig i ansiktet under jobbtid. Tror inte många av mina kollegor tänker på alla bakterier på kassaapparaten, kontanterna vi får, och allt annat🤢
Ibland står jag i caféet på jobbet och då tvättar jag händerna konstant känns det som.

Dessutom är jag sambo med en undersköterska (ssk-student) och vi båda vet hur viktigt det är med god handhygien i och med våra jobb.
Hemma tvättar jag händerna när jag suttit vid datorn, varit ute med hunden (plockat hundbajs), varit och handlat etc. Och jag tvättar av min mobil flera gånger om dagen.

Hittills har jag inte torra händer och jag blir sällan riktigt sjuk.

flocken
2018-01-20 07:00
#36

#34 som är precis lagom stora för att ha i fickan. Lite vatten skadar ingen hund.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Honestyisdead
2018-01-20 08:45
#37

#36 Använder du det på hunddagisets gäster också också?

tlover
2018-01-20 09:26
#38

Tvättar alltid händerna noga.

Efter toa såklart, före matlagning och ofta under matlagning, efter jag varit ute, efter jag har ätit (även före men det sker i samband med matlagning eftersom jag alltid är den som lagar mat), efter vedeldning, efter tvätt/disk/städ osv

och så såklart på jobbet innan jag packar te osv

Vi använder hård tvål eftersom det är det enda min man tål men man tvättar ju händerna efter att man tagit tvålen så bakterierna åker ju ändå av 🙂

spritar händerna gör jag bara på tex sjukhus el liknande

l'm back

Upp till toppen
Annons: