Annons:
Etikettdagens-hälsning
Läst 834 ggr
Maria
2017-12-16 08:49

Godmorgon lördag 16 december

Godmorgon på er

Här är det minusgrader och förmodligen svinhalt ute.

Idag ska vi köra farsans sista grejor till tippen och det är skönt att få slippa gå till boendet igen. Det är ordnat med begravningsbyrå att han kommer i jorden nu i alla fall. Så snart är allt detta avslutat och det ska bli så skönt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fransu
2017-12-16 09:15
#1

God morgon!

Här är det tre minus och snöar lite lätt.

Julskinkan är i ugnen, enda julmaten (om man bortser från den söta sidan med pepparkakor och saffransbullar och liknande) jag ska äta i år. Vörtbröd med julskinka och senap.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Soligajag1
2017-12-16 09:45
#2

Godmorgon 🙂 

Jag har varit i tvättstugan , tid mellan 7-10 idag . Så skönt o få det fixat .

#1 Ojojoj, , du har redan Julskinkan i ugnen . Inte illa . 

Jag tänkte rulla lite köttbullar idag , senare .  Hur gör ni era köttbullar och vad har ni i dem? 

Jag har lök , purjo , färsk persilja , smör, ägg , ströbröd + mjölk,  salt o peppar.  lite allkrydda . Löken stekte jag förut lite grann innan jag blandade ner den i köttfärsen men nu gör jag inte det ,  Hackar den smått + purjon, sedan i med ett ägg, ströbröd + mjölk som fått förvälla en stund, persilaj o smör, blandar ihop allt , kryddor med då.  Sedan rullar jag dem , ganska stora . In i ugnen , har haft smör på plåten i ugnen med , ställer in plåten i ugnen med smöret i , så plåten är varm .

Ibland har jag även i morotstavar, röd o gul lök i klyftor, Potatis klyftor ( då tar jag röd Potatis , den blir inte så mosig tycker jag. 

Ha en fin dag alla !! 🙂

HH 🙂

Carrosh
2017-12-16 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

God morgon!

Här snöar det för fullt! Nollgradigt, men får se om det går under nollan och vi får behålla snön denna gång.. :) Hoppas!

Idag blir det en massa att fixa här hemma. Får hjälp att köra iväg lite grejer till tippen - lite möbler och annat gammalt skräp som ska bort nu. Sen blir det lite mer pynt, städ och fixa och dona här hemma. Mycket piggare idag, sovit riktigt gott i natt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

aggeelin
2017-12-16 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Godmorgon lördag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

worst
2017-12-16 10:36
#5

God morgon!

Ser en och annan snöflinga nu, och mer ska komma till kvällen…
I kväll ska jag ut och äta julbord med ett par kompisar, ska bli så kul! Och dyrt!  Men gott!   👍

Fransu
2017-12-16 10:50
#6

#2 Första julskinkan ja. Den kommer säkert gå åt i veckan, så det blir säkert en till nästa helg eller senare då skinkorna är billigare. 🙂

I mina köttbullar brukar jag ha nötfärs, ägg, salt, grovriven gul lök, svart- och vitpeppar. Inget ströbröd eller mjölk. Gillar fasta köttbullar. I veckan när jag gjorde köttbullar hade jag rostad lök i istället för färsk, det var gott det också. Jag steker alltid min köttbullar i smör i min gjutjärnsstekpanna.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
aggeelin
2017-12-16 11:11
#7

#0 skönt att få klart med såna jobbiga "ärenden".

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citytjejen
2017-12-16 11:17
#8

Slaskigt ute men desto bättre är det här inne. Maken steker frukostpannkakor, ljus är tända och vi lyssnar på musik 🙂 Idag är planen att åka i väg med ett antal kassar  med kläder som jag rensat bort ur min garderob. Vi ska lämna dem i en stor second hand-butik och samtidigt passa på att ta en vända där och kolla vad de har. 
Ikväll ska jag på julbord med en kompis, det är en årlig tradition vi har 🙂

/Christina

[PeterTM]
2017-12-16 12:17
#9

God middag 🙂

Vi har just sett "superCharlotte" dänga till norskorna igen på 10 km fristil i Toblach, tredje segern av fyra möjliga, hon är verkligen fantastisk. 

Vi har gråväder runt noll, trist och slaskigt på vägen, så det är inget lockande utomhusväder och uteverksamheten inskränker sig för min del till att kolla till alla djuren, både egna och de små fladdriga vilda.

Här är köttbullarna fria från synbar och kännbar lök. Vi river löken (gul) på rivjärnet så att den blir till en fin sörja och steker den lätt innan den blandas med färsen. Så gör vi med köttfärssåsen också, annars äter inte ungarna.

Jag ska börja bygga om mina bilskåp idag, har fyra och tre ska byggas om, det fjärde byggde jag om för ett par år sedan. Det ska bli sex plan i dem istället för som nu, fyra. Då får jag in 25-30 fler bilmodeller i dem.

[[eskils_]]
2017-12-16 12:24
#10

#2 Låter gott och praktiskt. Får man fråga vilken ugnstemperatur och hur lång tid du brukar ta för köttbullarna?

(Jag brukar blanda i ströbröd, mjölk, ägg, salt och peppar. Ev tomatpuré och kryddblandning. Steker på spisen.)

JMW
2017-12-16 12:42
#11

God middag! Varit iväg och övat med kören och övriga aktörer på julspel som ska framföras imorgon. Grått och trist och någon plusgrad. 

Till mina köttbullar använder jag ett recept jag haft i 20-25 år. I färsen blandar jag finhackad mjukstekt lök som blandas med liite vatten och buljongtärningar. Ströbrödet läggs i grädde och blandas sedan med bakad leverpastej. Sedan blandas allt ihop med ägg. Ibland steker jag dem helt färdiga eller så ger jag dem lite stekyta och steker klart hela högen i långpanna i ugnen.

Soligajag1
2017-12-16 13:15
#12

#9  Okej , Jag har en killkompis vars ena barn inte gillar köttbullar med lök i , så han gör 2 olika sorter ,  Nästa gång ska jag testa att riva löken på rivjärnet , låter så enkelt att göra. 🙂

#10  Tackar , ja, , eftersom jag gör köttbullar på 2 kg, 

Jag har ugnen på 200 -225 grader , mitt i ugnen , tiden är svår , ca 5-10 minuter , sen vänder jag på dem i ugnen, skakar på plåten med , vissa köttbullar har jag på en lite ostbit,  det gillar jag. 🙂 Vill gärna ha färg på köttbullarna , inte bleka . men ej heller för hårda, utan saftiga! 

#11 Det va ett annorlunda köttbullsrecept . Kan säga att mitt recept är 38 år , min mammas recept . Blir lite ledsen när jag tänker på det , allra helst i Juletider . Min mamma gick bort förra året i augusti .  Hon va min bästa vän och min goaste mamma. Saknar henne såå!!❤️

Kanelbullar är min specialitet . +Finska Julstjärnor , det har vi til Julen på kaffebordet .

HH 🙂

[PeterTM]
2017-12-16 20:02
#13

Vad är det för problem på iFokus nu då, inte en bokstav skriven här sedan 17.03?

Annons:
Soligajag1
2017-12-16 20:20
#14

#13 Jadu , alla är upptagna med ”sitt eget” nu inför Julens Bestyr. 😝😱🙀

HH 🙂

aggeelin
2017-12-16 21:14
#15

Jag gör också köttbullar i ugnen men inte mycket färg. Steker klart dem i stekpannan när de ska ätas.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

flocken
2017-12-16 21:20
#16

Godkväll. Började dagen vid 9 med att städa kaninburar. Sen har vi gjort knäck, daim bräck , pepparkakor, apelsiner med nejlikor, kokat skinka & sen griljerat. Kokat gristunga, lagt in sill. Klätt granen. Gjort taco gratäng till 9 personer. Nu är jag trött

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Soligajag1
2017-12-16 21:23
#17

#16 Wow!! Du är verkligen duktig !! Eller ska jag säga Ni , Hur har ni fixat allt , både Gottigott o mat , Mums mums!! 😀😋

HH 🙂

flocken
2017-12-16 21:38
#18

#17 i år hade jag hjälp av en väninna. Nu tryckte jag i mig en lussebulle 😊 Tur att jag har nästa lördag på mig att fixa oxå. Har tänkt att göra ett julbröd. Även saffranskola. I år ska vi fira jul hemma hos oss. Så kan fixa lite som jag själv vill

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2017-12-16 22:07
#19

Jag har precis kommit hem från kalas😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
2017-12-17 19:48
#20

#2 Brukar göra mina av nötfärs, senap, en skvätt fond, bara en aning salt, nymalen telicherry-peppar, ägg och timjan. Ibland lite paprikakrydda eller lite kanel.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Soligajag1
2017-12-18 20:00
#21

#20 Ojoj, det va annorlunda köttbullar  Kul med så många variationer , Var o en gör som den vill , 😀

HH 🙂

Carrosh
2017-12-19 13:01
#22

#21 Vad var annorlunda? Blev lite nyfiken på vad det var du reagerade på. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: