Annons:
Etikettövrigt
Läst 1154 ggr
Tarotstollan
2017-12-13 01:39

Konstig vana när du är sjuk?

När ni är sjuka, brukar ni då ligga kvar i er egna säng under sjuktiden eller går ni ut och lägger er i soffan  eller någon annanstans?

Blir så förvirrad av alla filmer (ok, påhittad reklam i tv) där folk alltid ligger i soffan med familjen runt sig när de är sjuka. Vet om folk jag känner personligen som gör så också.
Tänker de inte på smittorisken och vill ha lugn och ro runt sig när de är sjuka?!

Själv ligger jag i min egen säng och vill ha det tyst omkring mig när jag är sjuk.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2017-12-13 01:57
#1

Jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Nu är jag väldigt sällan sjuk (i alla fall om man menar smittande sjukdom), men när jag bodde hemma har jag nog oftast gått upp och lagt mig i soffan. Resten av familjen också. Tycker om att ha TVn på och slötitta om jag inte orkar göra något annat, eller som bakgrundsljud om jag orkar läsa eller liknande. Jag har inga problem med tystnad, men jag föredrar att ha lite ljud och rörelse omkring mig. Behöver jag vila gör jag det ändå. Samt att jag kan ha med mig mat och dryck i soffan på ett annat sätt än i sängen. Sen skulle det kännas lite fel att ligga kvar i sängen hela dagen, men det beror väl på vad man är van vid.

Tänker självklart på smittorisk, och ser till att sprida bakterierna så lite som möjligt. Men i familjen är det helt klart ovanligast att jag blir sjuk, så dom gånger jag blir det är resten av familjen redan sjuka. Är någon annan sjuk tänker jag inte på smitta, för jag brukar klara mig ändå. Tror även mamma skulle tycka det var jobbigt om jag skulle ligga kvar i sängen, då kan hon inte hålla koll på mig på samma vis. Hon brukar vilja se till att jag äter och så när jag är sjuk, det är väl någon mamma-instinkt :)

Har även kronisk smärta, och när jag var hemma pga det brukade jag också hamna i soffan. Men då finns ju ingen smittorisk åtminstone. 

Flyttade dock hemifrån i höstas och bor numera i korridor med främmande människor. Så skulle jag bli sjuk nu skulle jag hålla mig i mitt rum så mycket som möjligt, dels för att det inte finns någon anledning för mig att vara utanför rummet (förutom laga mat samt toa) samt för att undvika att smitta korridorsgrannarna (speciellt när jag inte vet hur deras immunförsvar är).


//Jessie

flocken
2017-12-13 05:39
#2

Innan jag blev egenföretagare så låg jag gärna i sängen. Nu… Tja jag jobbar oavsett.. Är jag riktigt sjuk åker jag iväg så hundarna kan springa på en äng. Men har turen som jobbar hemifrån. Kan vila när hundarna är nöjda.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carrosh
2017-12-13 07:26
#3

Beror nog på vad för slags sjuk jag är. Är jag bara förkyld så är jag uppe och rör mig i lägenheten, men jag går inte ut om jag inte måste. Är jag däremot sjuk i någon influensa, något annat med feber eller så brukar jag ligga i soffan, så kan jag fördriva tid med att titta på serier och filmer när jag inte sover. Samt att det är lättare att äta där eftersom det finns ett bord.

Har jag dock migrän stänger jag in mig i sovrummet.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

aggeelin
2017-12-13 08:18
#4

Nej i sängen ligger jag inte gärna. Sist jag gjorde det var 1998 då jag hade influensa- tre halva dagar i sängen blev det nog.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mooniq
2017-12-13 09:39
#5

Jag är väldigt sällan sjuk - men om jag har feber så vill jag bara sova. I min säng, utan ljud runtom. 

Om det handlar om en rejäl förkylning eller influensa utan feber, så kan jag hänga i soffan och ha på tvn med lågt ljud. Täcke o kudde och korta sovstunder. Matlusten försvinner alltid och måste påminna mig om att få i mig vätska - och då lockar te mest. Rejält kraftiga lakristeer eller Lapsang .

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
2017-12-13 09:46
#6

Jag vet inte om det handlar om smittosamma sjukdomar eller annat också?

Idag är jag faktiskt sjuk och hemma från jobbet men i mitt fall så är det en bedrövlig huvudvärk det handlar om och då när det är som värst är det sovrummet med en hink vid sidan av sängen som gäller. 

När det har lättat en aning (som nu) då kan jag kolla datorn en stund men sedan är det soffan som gäller för jag vill inte känna mig för sjuk😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
citytjejen
2017-12-13 12:45
#7

Det beror på hur sjuk och hängig jag är. Är jag väldigt risig så brukar jag ligga i sängen, och om jag orkar så kollar jag på tv eller film. Emellanåt brukar jag hasa upp och sitta/halvligga i kökssoffan för att få lite variation. Är nog aldrig i soffan  då jag är sjuk eftersom vi har tv i sovrummet och jag antar att det liggs i soffa för att det ska ses på tv?  🙂

/Christina

Fransu
2017-12-13 14:39
#8

Smittorisken tänker vi inte så mycket på här hemma. Av någon anledning smittar vi väldigt sällan varandra. Och mycket smittar väl innan man får symptom om jag inte är ute och cyklar.

Hur som helst är det sällan jag är så sjuk att jag är sängliggande. Så jag brukar vara uppe och smågreja trots sjukdom. Är jag väldigt krasslig så är det sängen som gäller. Är jag tokförkyld kan det hända att jag bäddar i soffan för att sova i lite mer upprätt ställning, det känns bättre tycker jag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-12-13 17:24
#9

Om man bor med sin familj spelar det mycket liten roll var i lägenheten/huset man vistats som sjuk, alltså förkylning eller influensa, alla övriga kommer att utsättas för smittan ändå, så det gör ingen skillnad om alla sitter i soffan eller i varsina rum.

Många smittsamma tillstånd smittar (som Fransu är inne på) värst under inkubationstiden före symtomen visar sig, vilket i än högre grad leder till slutsatsen att det är helt meningslöst att försöka skydda övriga i familjen.

Lona
2017-12-14 22:24
#10

Förr låg jag ofta i soffan om jag var förkyld, i synnerhet om jag hade hosta. Numera har jag bara en säng, ingen soffa, och bor i ett rum med kokvrå - med andra ord ligger jag oftast i sängen om jag är ordentligt sjuk. När jag bodde hemma hos mina föräldrar sov jag av någon underlig anledning i badkaret(!) när jag hade ångest. Utan vatten i, givetvis, och jag bäddade väl med nån filt eller nåt men varför i hela friden jag sov just där vet jag inte. Tryggt och omslutande, kanske…? Efter att jag flyttat hemifrån sov jag på golvet om jag hade ångest, ingen aning om varför men det hjälpte ibland. Nu har jag så jädrans kallt på golvet så det är sängen som gäller, inte mycket att välja på… ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Monarkism]
2017-12-15 08:27
#11

Det har jag inte tänkt på men sängen gäller om jag är så pass sjuk så jag inte orkar vara uppe med övriga familjen och dom löper risk att bli smittad oavsett vart jag befinner mig.

Brukar inte ha något nöje i att se på tv, läsa eller annat när jag ligger sjuk och vill helst bara vara för mig själv.

Det jag inte tycker är lämpligt är dom som går ut bland andra människor när dom bär på en smitta medan vi inom familjen försöker att hålla avstånd till varandra om någon av oss är sjuk men ut bland folk går ingen av oss innan vi är smittfria och den hänsynen bör alla ta.

Lona
2017-12-15 16:38
#12

#11, Fast många MÅSTE ju ta sig ut bland folk, vare sig de smittar eller inte. Det är inte alla som har närstående som kan fixa med tex matvaror, apoteksgrejer mm. (I synnerhet inte numera när man tom kan behöva gå till apoteket för att ta ut medicin när man är inlagd. Heltokigt!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2017-12-15 16:43
#13

#12 Va? Är det sant? Har dom inte mediciner på sjukhuset som man kan få om man är inlagd?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Lona
2017-12-15 16:54
#14

#13, Inte alltid. Man får alltså på något sätt själv ta sig ner till apoteket för att få sin medicin när det gäller vissa saker - kanske läkemedel med kort hållbarhet som avdelningen inte kan ha något större lager av? Min kompis som jobbat på apoteket på Sahlgrenska har alltså expedierat nytransplanterade(!!!) patienter som kommit direkt från avdelningen. DET är faktiskt helt oförståeligt, med tanke på hur infektionskänsliga de patienterna är. Och helt krasst, förutom det lidande man utsätter patienten för, så är det ett enormt slöseri med både organ och andra resurser om transplantationen kompliceras av en sån bagatellartad grej som att bli smittad på ett apotek.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2017-12-16 08:16
#15

#14 Låter helt vansinnigt att nytransplanterade patienter som är så känsliga ska behöva hämta ut medicin själva. Borde kunna gå att lösa på ett smidigare sätt tycker jag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2017-12-16 08:26
#16

Jag jobbar på Sahlgrenska och jag har svårt för att tro att man "släpper ut" patienter utan koll utan de är snarare i ett stadie där de inte är så mottagliga gissar jag.

När våra transplanterade patienter är infektionskänsliga så är de inneliggande och isolerade och det är slussdörrar in på avdelningen alltid. Kontrollen är benhård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: