Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1441 ggr
Maria
2017-12-12 08:59

Ord och uttryck

Det finns ju en massa roliga ord och uttryck eller saker som vi alla säger/kallar olika så kör på med sådant ni kommer på😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2017-12-12 09:00
#1

Numera så säger man väl mest vardagsrum eller?

När jag var barn så kallade vi det för "storarummet".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2017-12-12 09:02
#2

Min gubbe säger 'jag lade det i rummet'.  'Vilket rum?' brukar jag fråga. 😃

Maria
2017-12-12 10:14
#3

Numera säger man väl ströbröd men min morsa sa alltid skorpsmulor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2017-12-12 10:31
#4

Vi hade Vardagsrum, TV-rum och Matrum, allt i en rad längs husets södra sida.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fransu
2017-12-12 12:22
#5

Sen jag flyttat hemifrån har jag kallat vardagsrummet för salongen. Trots att vi flyttat från lägenhet till hus nu så är vårt lilla vardagsrum långt ifrån en salong. Tycker bara det är lite kul.

Om man har middagsgäster hemma och vi ätit klart och vi ska duka undan så brukar jag säga till gästerna att gå och sätta sig i salongen så länge. Det innebär att dom får ta några få steg och sätta sig i soffan istället för vid matbordet.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
2017-12-12 13:04
#6

#5, Vi säger också "salongen", lite på skämt sådär. ;-P Mamma och pappa sade alltid "sängkammaren" om sovrummet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Dioramabyggare
2017-12-12 16:56
#7

#1: ja, så kallade vi det också, jag och mina syskon.

Och det rum där vi hade våran trevåningssäng och våra leksaker kallade vi "barnkammaren". Men det ordet är nog helt "ute" sedan länge.

[[eskils_]]
2017-12-12 16:59
#8

Vi sade också "stora rummet" och "barnkammaren". 😃

[PeterTM]
2017-12-12 17:36
#9

#1 Jag tror det var så då, man kallade vardagsrummet för "storarummet" och hallen kallade man "farstun", trappan utanför var "farstubron", toan var "tjottahejti" och den stora garderoben "kläkammarn".

Maria
2017-12-12 17:42
#10

Mina föräldrar kallade grannarna på samma våningsplan för svallaget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2017-12-12 21:41
#11

Stora rummet sa vi alltid om vardagsrummet när jag var liten. Min mormor sa alltid tambur när hon pratade om hallen.

/Christina

Maria
2017-12-12 21:43
#12

Brygghuset är väl ingen som säger längre; -)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2017-12-12 23:23
#13

Ja tambur känner jag igen, min mormor sa så om hallen och hon bodde i lägenhet. På landet sa vi farstu (omskrivning av förstuga).

Här där jag bor finns ett slags lokal dialekt med märkliga uttryck. Man säger till exempel att någon "har fått för nog". Jag har ju naturligtvis hört "att få nog" av något, men aldrig hade jag hört "för nog" innan jag kom hit. Sedan säger man "åka fram" med betydelsen att åka till affären och handla.

Annons:
[Rhonda]
2017-12-13 08:59
#14

Min gubbe växte upp i Alsterbro (Nybro kommun) o hans föräldrar o han själv säger 'stänga på ' när de ska sätta på något elektriskt.

I början frågade jag honom om jag skulle såtta på eller stänga av vad det nu var för något. 🤪

Mooniq
2017-12-13 09:24
#15

Har några roliga minnen. 

Järnvägsskolan Ängelholm:  1 av lärarna var från norra delen av Sverige.  Han hade 2 roliga uttryck. 

1. Typiskt obra - något var riktigt dåligt alltså. 

2: Grisnit - så har vi dukat av i restaurangvagnen (tecknad film i mitt huvud - allt sitter som en smäckröra i främre väggen, min förklaring) - Lärarens förklaring var:  OM ni måste sätta signalen till rött måste lokföraren/föraren nödbromsa visserligen glider stålhjul på stålräl en bra bit men det blir ändå ett tvärstopp och OM man har en restaurang vagn så får man göra om dukningen….. 😃

En kompis och hennes föräldrar jobbade på ett bolag där man tillverkar badrums och köksinredning. Hört i matsalen mellan två inflyttade invandrare - som båda kunde bra svenska -

Du - vad menar dom när dom säger svinkallt? - aaah, du veet - kallt griiisen.  

Och "Kallt grisen" är ett standard uttryck i vår familj, inte för att håna utan för att svenskan ibland har korkade men roliga standarduttryck - typ svinkallt, skittråkigt, gräsligt fult  mm.. Själv säger jag "tjäna pengar gräsmatta", förr sa jag "supa skallen i bitar" eller supa "baren under bordet". Meeeeeen eller Duuuh/Döööööh e väl frekvent använt i vardagsspråket.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Dioramabyggare
2017-12-14 07:03
#16

#8, #9: 🙂

Maria
2017-12-14 09:48
#17

En riktig "Tjörbo" eller för den delen Orustbo kan vara väldig svårt att förstå ibland. Vi var i en affär och handlade där två föräldrar tjafsade om dottern som sprang i från hela tiden och då sa mamman "Lana whera wher ho än e" (med engelskt uttal på wh)

Låt henne vara var hon än är😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2017-12-14 22:15
#18

#17, Öbor, alltså! :-D Har kompisar som bor på Hönö/Öckerö, ibland förstår man inte ett smack av vad de säger… En av dem skriver dessutom på ömål, det tog sin tid att begripa! Misstänker att dina föräldrar kommer från Göteborgstrakten/Västsverige med tanke på "svallaget"? (Och att du nämnde Orust och Tjörn.) Tror bara det är här här man kallar trappuppgången för "svale"/"svalen"? För att inte tala om "Sicken röta" som de flesta icke-göteborgare tolkar negativt :-) (Det betyder att man haft tur eller "flyt".) En go' gubbe finns väl också bara i Göteborg, likaså uttrycket "Är du go, eller?"


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2017-12-15 08:31
#19

#18 Haha du har alldeles rätt. Mina föräldrar är Göteborgare. Båda från Majorna och mina mor/farföräldrar från Tjörn/Orust.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2017-12-15 16:40
#20

#19, Misstänkte det! Majorna är ju dessutom en gammal stadsdel där det säkert kan frodas diverse äldre ord och uttryck. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: