Annons:
Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1425 ggr
Fransu
2017-12-11 16:18

Tar ni mediciner dagligen?

Är ni "beroende" av mediciner ni behöver ta dagligen? Ni behöver inte gå in på detaljer vilka mediciner och varför. Började fundera på det då några av mina kollegor diskuterade idag och är helt medicinfria trots att dom kommit upp i åren. Borträknat att dom tar värkmedicin vid huvudvärk/feber eller antibiotika vid någon infektion och liknande.

Innan jag var 20 år så skulle det mycket till innan jag tog en halv alvedon ens en gång. Då skulle jag minsann vara ordentligt krasslig. Dom tiderna är förbi. Jag har ätit levaxin för sköldkörteln i snart 20 år, blodtryckssänkande i 15 år och olika protonpumpshämmare för magen i säkert 15 år också. Jag har ganska ofta axel-nack och huvudvärk och tvekar inte att ta två alvdon och en ipren för bästa effekt. Men det tar jag långt ifrån dagligen. Kanske inte ens varje vecka.

Men det hade varit häftigt att vara medicinfri. Att bara behöva ta en alvedon när man känner sig lite febrig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[Rhonda]
2017-12-11 16:20
#1

Antidepressiva sedan många år. Jag är tacksam att de finns eftersom jag mår mycket bättre än vad jag gjorde innan jag fick dem. Det går inte att jamföra.

Lona
2017-12-11 16:56
#2

Levaxin mot hypotyreos, omeprazol mot halsbränna som är en biverkning av andra mediciner och så en käck cocktail av psykofarmaka. Har ätit det i 30 år och lär få fortsätta resten av livet (är drygt 40). Toppar med benzo och diclofenak när det behövs - sen blir det väl en och annan vanlig värktablett vid behov. Håller på och bråkar om att få östrogen också, kul när två specialiteter (gyn och psyk) hänvisar till varandra…*not*! När det faktiskt FINNS en medicin som får mig att må bättre just nu men de inte vill skriva ut den :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[HundochKatt]
2017-12-11 16:58
#3

Tyvärr har jag många mediciner. 2 mot högt blodtryck, 2 för diabetes + insulin, 2 för ångest, depression och sömnen. 1 mot höga blodfetter, B12 brist. 

Så på morgonen tar jag innan frukost 7 piller och sedan fyller på under dagen vid två mål till (mot diabetes) + insulin på kvällen och ångestdämpande och mot sömnen före läggdags. 

Utöver det har jag Alvedon forte och Oxynorm mot värk och vid behov. 

Inte alls kul och är trött på detta, men inget jag tyvärr kan välja bort. Jag är snart 54 år, så det hinner säkert komma till mer mediciner. 🤮

Det är en lyx att vara utan mediciner.

[PeterTM]
2017-12-11 17:04
#4

Jag har haft medicinska preparat av olika dignitet i 50 år. De första 20 åren var det i huvudsak insulin, men under de senare 30 åren massor av olika, allra flest och mest högpotent medicinering hade jag under transplantationsperioderna. Nu är det förhållandevis få.

JMW
2017-12-11 17:13
#5

Ingenting alls faktiskt. Ipren ibland vid huvudvärk annars inget annat.

[[eskils_]]
2017-12-11 17:28
#6

#5 Samma här, fast Panodil.

Annons:
Maria
2017-12-11 18:18
#7

Jag har ätit migränmedicin vid behov i stora delar av mitt liv. 

Efter min hjärntumör så har jag stora problem med huvudvärk och har testat en mängd preparat genom åren och just nu är det morfinplåster och Gabapentin som gäller och det funkar skapligt med vissa smärtgenombrott emellanåt men då har jag annan behovsmedicin.

Jag har också fått högt blodtryck efter att alltid varit en "lågtryckare" så jag har två mediciner mot det också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2017-12-11 19:19
#8

Tramodol/ tradolan för svår värk Orudis retard för kroniska inflammationer Panodil 1g. Ibland medicin mot myrkrypningar i benen. Alltid på morgonen. Relativt ofta även på em/ kväll Har fibromyalgi och bechtrews.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Torparmor
2017-12-11 20:38
#9

Inget och bara 2 alvedon på de sista tre åren


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tarotstollan
2017-12-11 21:45
#10

Ja, jag har 3 mediciner jag tar dagligen och 1 som jag inte ens vet om jag skall ta då läkarna är oense!🤔 Dessutom värktabletter med ojämna mellanrum om jag behöver det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

setfree
2017-12-12 09:07
#11

Jag tar Lyrica mot nervsmärta i fötterna. Sannolikt tar kroppen fel och tolkar vissa signaler som smärta.

Annars är jag helt frisk.

[PeterTM]
2017-12-12 09:34
#12

Jag måste ta blodtrycksmedicin trots att jag är lågtryckare och det är en svår balansgång. Jag har två olika preparat, båda för hjärtat (jag har varit bypassmässig i 15 års tid, men kan inte genomgå en bypassoperation för att det inte finns några kärl att ta). 

Jag tar en kvarts tablett av den ena sorten (Candesartan) två kvällar per vecka och en kvarts tablet av den andra sorten (Atenolol) de andra två dialysfria dagarna. Lägsta möjliga styrka på tabletterna ska tilläggas.

Sedan tar jag Trombyl, också för hjärtat. Pantoprazol för magen och fosfatbindare Kalcidon, samt Rocaltrol (D-vitamin) för kalciumupptag och fosfatbalans. Utöver det tar jag vitamintillskott, E, B och C för att jag har dåligt upptag och får inte i mig tillräckligt.

På dialysen får jag Albumindropp två ggr/vecka, samt natriumthiosulfat efter varje behandling. Jag är en av mycket få dialytiker som inte behöver EPO eller järntillskott för nybildningen av nya röda blodkroppar. Ibland får jag en dipp och då får jag såna tillskott under några månader igen, men för det mesta behövs de inte. Jag har varit typ 1-diabetiker i 50 år, så dagliga insulinsprutor är förstås livsviktigt.

Upp till toppen
Annons: