Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1259 ggr
Maria
2017-12-07 08:32

Saker ni "stör" er på?

Ibland blir man ju irriterad på en massa saker som egentligen kanske är bagateller men har ni saker och ting som ni stör er på?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Rhonda]
2017-12-07 08:47
#1

Löjligt kanske men gubben o jag stör oss på varor i livsmedelsbutikerna som folk har ställt på fel hylla.  Ibland flyttar vi grejorna upp eller ner till rätt hylla 😂

Annielle
2017-12-07 09:12
#2

Jo då, vem har inte det liksom?!? Vet dock inte om detta passar in på stör mig på, är väl kanske lite starkare än så…

Folk som nyser rakt ut bland folk på bussen och liknande (respektlöst)Inte ber om ursäkt fast de trampar en på fötterna eller knuffar till en.

Folk som petar i näsan ute bland folk, för ett tag sen var det en väldigt snygg väktare på Åhle´ns som fullkomligt stod och grävde i näsan mitt framför alla där han stod, sedan dess kan jag inte ens tänka att han är snygg längre, näsgrävandet förstörde allt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Rhonda]
2017-12-07 09:15
#3

#2 Ja, äckligt! Killar är nog de största bovarna när det gäller att petar i näsan.

Annielle
2017-12-07 09:18
#4

#3 Ja, det stämmer nog, vet knappt om jag har sett en kvinna peta näsan ute bland folk faktiskt…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fridaaaa
2017-12-07 09:19
#5

- Folk som inte lägger upp "avskiljarpinnen" på bandet när de packat upp sina varor.
- Folk som går kors och tvärs som det passar dem själva på parkeringen, speciellt bakom backande bildar
- Folk med hund i flexi. Få procent som har koll, som låter hundarna gå fram till andra, inte kallar in dem osv. (ingen bagatell dock hehe)

Är några saker :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fien
2017-12-07 09:25
#6

Folk som röker vid in- och utgångar, eller busskurer. Folk som nyser eller hostar rakt ut på allmänna platser. Folk som gnäller och tycker allmänt synd om sig själva. Då menar jag de som gnäller på typ allt, klart man måste få klaga lite IBLAND.

Annons:
Sattyg
2017-12-07 09:35
#7

Folk som spottar i tid och otid. Mammor och pappor som röker bredvid sitt barn eller sin bebis som ligger i vagnen. Hundägare som oftast har småhundar som stannar upp och liksom väntar in mig och min valp för att försöka få våra hundar att hälsa, då brukar jag vända och gå åt andra hållet. Folk som går så saaakta, framförallt i mataffärer - jag vet att dom inte alltid kan hjälpa det, men det är så irriterande att behöva kryssa sig fram mellan människor som går i sin egen värld och filosoferar. 😊

Fridaaaa
2017-12-07 09:51
#8

Just det! Folk som bara stannar rakt fram bland folk istället för att gå åt sidan :P Både på marknader, matbutker tex. Eller som då står och pratar mitt i istället för att gå åt sidan

Folk som står och pratar vid övergångsställen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-12-07 10:08
#9

Folk som tränger sig i köer!

JazzBass
2017-12-07 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Folk som helt sonika inte följer vissa regler som det finns skyltar om. Till exempel:

- Folk som lämnar bilen på tomgång på dagisets parkering trots "tomgång förbjuden"-skylt. Roligt att gå förbi dessa bilar med sonen nästan dagligen.

- Folk vid god vigör som parkerar på familjeparkeringen vid supermarketen, till exempel för att hämta en låda öl. Förvånansvärt ofta BMW-chaufförer och nästan uteslutande män i yngre medelåldern.

- Folk som röker på färjor trots att det är strängt förbjudet med förbudsskyltar på många ställen. Se bild. Strax innan jag tog bilden stod där tre personer på samma ställe och rökte, med förbudsskylten bredvid sig. Fanns också flera skyltar rätt nära denna. Väldigt ansvarsfullt att röka på en bilfärja, måste jag säga. Dessutom var det en varm sommardag och vi hade gärna haft bilfönstren öppna men det är inte roligt med en massa tobaksrök in i bilen där vi satt hela familjen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2017-12-07 11:19
#11
[Tuulikki]
2017-12-07 11:59
#12

Folk som är ivägen och inte fattar det. Ställer sin kundvagn mitt i gången, ställer sig och pratar mitt i gången. Stannar plötsligt osv :P Något annat jag stör mig på är upprepande ljud. En droppande kran, någon som röjer i trädgården med diverse maskiner. Och liknande. Kan bli tokig på’t!

Honestyisdead
2017-12-07 12:01
#13

#12 Och jag blir lugnad av upprepande ljud hehe.

Annons:
Maria
2017-12-07 12:02
#14

Jag stör mig vansinnigt när man går förbi väntrummet på jobbet och det luktar som man vore i en parfymbutik på en galleria TROTS stora skyltar om att starka dofter inte är tillåtet.

Personligen har jag inget mot dofter men vi har många svårt sjuka patienter som absolut inte bör utsättas för detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

papa-bear
2017-12-07 12:17
#15

#14 det sitter en skylt om parfymanvändning på dörren till damernas omklädning på ett ställe där jag jobbat, men det skulle behövas en på herrarnas med, istället för raggardusch så åkte sprayflaskan fram, så det är inte bara där arbetet utförs som problemet finns.

Fransu
2017-12-07 12:36
#16

Folk som inte kan köra bil men ändå gör det kan reta mig till gallfeber.

Folk som ställer sig för nära när dom ska prata med en. Dom allra flesta har känsla för vilket avstånd man ska ha när man pratar, men vissa ställer sig alldeles för nära vilket jag tycker är både obehagligt och störande.

Folk som är på jobbet trots att dom är sjuka. För snart två år sedan kom en man till jobbet med influensa. Några dagar efteråt var halva personalen hemma från jobbet i influensa. Samma man har kommit till jobbet med magsjuka… 

I förra veckan störde jag mig även på en sköterska som ljudligt smaskade på ett tuggummi under tiden hon tog blodprover på mig. Kändes oproffsigt på något vis. Hon var jättebra i övrigt, men just tuggummituggandet störde mig av någon anledning. Kanske börjar jag bli lite gammal och tvär helt enkelt. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-12-07 12:44
#17

Jag stör mig mycket på det här med mobilanvändandet vid opassande situationer.

Folk som kör bil och pratar i mobilen eller ännu värre sitter och smsar. Har nästan krockat med två sådana personer. Som tur är så blir det skärpning på den punkten nästa år och hoppas att lagen följs. 

Eller dessa människor som måste gå över gatan med näsan i mobilen. Vad är så viktigt att man inte ens kan gå över gatan utan att kika i den?

Eller de som cyklar samtidigt som de messar eller pratar i mobilen. 

Eller de som är ute med sina barn eller hundar och hela tiden har näsan i mobilen. 

Eller ja, även dessa människor som absolut måste kolla, smsa, spela i mobilen när man ex. sitter och fikar ihop. Så otrevligt och respektlöst. 

Alltså, jag blir tokig på dessa människor som är så beroende av mobilen att de inte kan låta bli den ens vid ovannämnda tillfällen. 

Själv använder jag mobilen väldigt lite och väljer mina tidpunkter när jag använder den. När jag är själv, hemma!

Maria
2017-12-07 12:45
#18

#16 Haha. Det påminner mig om en patient jag hade i vården i slutet på 80-talet. Jag var och fixade något med honom i sängen och jag tuggade tuggummi. Då frågade han mig. Vet du vad det är för skillnad på en kvinna som tuggar tuggummi och en ko? Nej, sa jag såklart och då svarade han: Kons intelligenta blick…😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2017-12-07 13:02
#19

Folk som inte använder reflexer. Människor som ignorerar andra till förmån för mobilen, speciellt om det är barn eller hundar.

[PeterTM]
2017-12-07 14:35
#20

Ja det finns massor och allt har med andra människor att göra. Rökare som släpper fimpar var de än befinner sig (jag brukar göra som Danny Kaye, ta upp fimpen och ge den till den som släppt den med orden "du tappade den här i allas vårt vardagsrum").

Bilister som inte använder blinkers, eller som tränger sig. Billister som stoppar upp trafiken för att de vill titta och fota när något hänt. Cyklister och gångtrafikanter som bara svänger/springer ut i gatan i mörker utan lyse/reflexer. Folk som talar i telefon med högtalarfunktionen på så att hela omgivningen hör hela konversationen.

Bilister som kör om och sedan lägger sig i lägre hastighet framför, alternativt kör om och sedan svänger av 200 meter bort. Dumskallar som spottar ut tuggummi på gatan eller slänger skräp (älskar den där videon där en motorcyklist kör ifatt bilar och kastar tillbaka skräpet/fimparna in i bilen).

Jag retar mig på andra småsaker folk gör också, men det är bara just när jag ser det, sedan släpper jag det på en gång,  exempelvis att inte skilja på "de" och "dem" i skrift (finns 2-3 personer här på sidan som alltid skriver dem fast det nästan alltid ska vara "de" 😉) Detta är en arbetsskada jag har efter drygt 30 år som textredigerare. Särskrivningar är en annan sån grej, de lyser som fyrbåkar i mina ögon 🙂

Annons:
Annielle
2017-12-07 15:20
#21

#17

Håller fullkomligt med dig om mobilanvändandet, det går verkligen till överdrift för så många och ut över andra😡😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2017-12-07 15:37
#22

Det värsta jag vet när det gäller mobilanvändande är att mobilen går före allt annat. Står man mitt i ett samtal med någon och dennes mobil ringer så är svaret till 99% att "jag måste svara på detta"

Varför ska alla telefonsamtal gå före samtal man har i verkliga livet?  Kan man inte bara koppla bort det och ringa personen ifråga senare?

Det gör mig riktigt irriterad faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2017-12-07 16:03
#23

Jag stör mig inte på så mkt faktiskt. Men hundar som piper/ gnäller 24/7. Får panik!!! Flexikoppel Något som skramlar/ låter i bilen & man hittar inte varifrån.. De som inte har 👇 ⚠Respekt för sina medmänniskor ⚠ Allt skulle vara så mkt trevligare i samhället om människor kunde tänka längre än vad näsan räcker. De tror att allt fokus ligger på dom. Andra är bara lägre stående varelser. Ser det alldeles för ofta.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JazzBass
2017-12-07 16:38
#24

Det blir lite OT det här, men jag är väl en sån som lätt gör sig skyldig till irriterande mobilanvändning. Tyvärr är jag illa rädd att jag har utvecklat ett mobilberoende, men samtidigt sker otroligt mycket kommunikation nuförtiden via mobilen, i textform, medan samtalens mängd verkar ha minskat. Vi kommunicerar också betydligt mer än vi nånsin gjorr förr, med alla sociala medier, forum osv. som kommit till. Det är reell kommunikation det också, och inte nödvändigtvis alltid av sekundär natur. Världen är en helt annan plats idag än för bara 25 år sedan när det gäller kommunikation. För närvarande är jag förresten med i tre band, och alla diskussioner i samband med dessa (då vi inte är samlade förstås), sker via messenger, facebook och whatsapp. Man förväntas tyvärr oftast delta i diskussionerna som om de skulle vara face to face. Jag försöker dock aktivt minska på mobilstressen genom att exempelvis hindra all världens appar från att skicka oviktiga notiser till mig. Väldigt svårt dock att minska radikalt på den då utan samtidigt isolera sig också på andra vis från omvärlden. 

Personligen föredrar jag att ringa när jag har nåt enkelt akut ärende, men ofta är det bättre att ha saker svart på vitt i en sparad konversation. Kommunikation i realtime i textform vill jag påstå har varit betydligt mer revolutionerande för samhället än t.ex. videosamtal som är betydligt mer tekniskt krävande, men med väldigt lite mervärde.

Förresten, något ironiskt så svarade jag förr i tiden med betydligt större iver i trådtelefonen hemma än jag gör nuförtiden i mobilen, vilket är lite märkligt i och med att samtal ofta är mer akuta i sin karaktär. Det är lättare att ringa tillbaka om en stund när man ju oftast ser vem som ringer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

papa-bear
2017-12-07 18:22
#25

flexikoppel, är det det där som ligger på rulle i hundägarens hand? i så fall är de som har kopplet fastsatt i ett bälte runt midjan värre, de har ju inte ens kontakt med hunden.

JMW
2017-12-07 18:36
#26

När jag såg frågan så funderade jag på vad jag retar mig på. Kom inte på så mycket egentligen men det som retar mig är precis som med Peter. De och dem och särskrivningar. När det skrivs fel så blir jag irriterad och tappar nästan fokus på det jag läser. 

En sak till, bilister som inte blinkar. Suck…

Fridaaaa
2017-12-07 19:21
#27

#25 Ja det är sån
Koppel är inte till för att ha kontakt med hunden dock :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fransu
2017-12-08 15:51
#28

Just nu har jag segt internet och det stör mig som sjutton. 😡 Vi ska få fiber förhoppningsvis nästa år. Längtar.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-12-08 16:33
#29

#10 Ta med rå Potatis och tryck upp en sån i avgasröret på bilen som står och pruttar, då storknar den och motorn stannar 😉

#28 Vi har just fått framgrävt till huset och de har lovat att det ska vara klart inomhus till jul. Vi har hittills kört på Telia ADSL och den svajar betänkligt. Ibland är det 10 mb/s, men ofta under 0,2 mb/s. Med tre datorer igång samtidigt på kvällarna går det inte att öppna nånting då.

JMW
2017-12-08 17:20
#30

Vi har också internet ADSL. Varje gång det börjar regna så startar routern om. 

Nu i veckan hade vi en fibergubbe här och vi kom fram till hur de ska gräva och var i huset dosan ska placeras. Blir dock inte inkopplade förrän till sommaren.

Upp till toppen
Annons: