Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 851 ggr
Maria
2017-11-11 09:31

Dagdrömmar

Såg en annan tråd här på iFokus som handlar om dagdrömmar lite mer vetenskapligt men min enkla fråga är om ni brukar dagdrömma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
parsley
2017-11-11 09:38
#1

Svårt att låta bli.  🙂

[Rhonda]
2017-11-11 10:03
#2

Jag är dagdrömmare o väldigt kreativ men om det hör ihop vet jag inte.

carro.
2017-11-11 10:21
#3

Vet inte om jag fattat vad dagdrömmar är egentligen. Är det rena fantasier om saker som inte är relevant i verkligheten?  Som att man drömmer om att vinna 10 miljoner och kunna göra precis vad man vill.

Nej jag är nog ingen dagdrömmare. Jag tänker mer på saker i verkliga livet, som har hänt och som ska hända.

worst
2017-11-11 10:44
#4

Javisst är jag det!

Då tänker jag OM det var så här istället…
"Om inte om varit, så hade kärringa stångat tjuren!"

Maria
2017-11-11 10:48
#5

Mina dagdrömmar består mest av gamla minnen och jag kan förlora mig själv i tankar om snorkling eller höra ljudet av vattnet som knastrar bland småstenar på en strand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

2Sirius
2017-11-11 11:02
#6

#3 visst kan det röra sig om mer osanolika Drömmar, som att sätta upp en stor Las Vegas Show och man kraxar som en kråka när man försöker sjunga. Sådant händer för mg också… Men, en annan form av dagdröm, som jag kan ha väldigt mycket,, som också i och för sig kan färgas med det mer osanolika/overkliga, det är när man som jag, med inslag av Diagnoser, har svårt för att Göra, Komma igång, hålla ånganmuppe… Och man blir mentalt trött, då man fortfarande tänker, men tanken blir inte handling. Då kan jag lätt drömma mig bort till När jag har gjort detta… Vad bra det blir…. …Ja, vad bra det blir…. Lika så om något nyss hänt, det kommer hända att man ska på något möte eller träffa någon, kanske en kurs som man återkommer till en gång i veckan, eller något helt annat, då kan jag lätt stå på jobbet, då jag har mer monotona arbetsuppgifter, tänka mycket på… Vad det nu är. Ibland får jag påminna mig om att jag i första hand ska jobba, inte tänka. Hade också som Bi-verkning av en Medicin, att jag några gånger för en kort stund, försvan bort i nån dagdröm om ingenting, då detta skedde när jag körde bil, (och kanske andra gånger också då jag inte var fokuserad på något, och därav inte la märke till det), så slutade jag med denna "Mirtazapin".

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[PeterTM]
2017-11-11 11:40
#7

Svårt att säga, vad är att dagdrömma? Om det är att fantisera så gör jag det hela tiden i vaket tillstånd och ur dessa fantasier väcks ofta bra idéer.

Carmarino
2017-11-11 17:49
#8

Brukar också tänka på en massa saker, men om det är att dagdrömma vet jag inte. Om jag t.ex. hör en låt som påminner mig om något så brukar jag tänka på det som hände, eller om jag känner en doft som jag förknippar med något/någon så tänker jag på det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-11-11 17:55
#9

Dagdrömmar och fantasier är väl kanske samma sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2017-11-11 21:55
#10

Fantasier och dagdrömmar ser jag i stort som samma sak och ja, det gör jag hela tiden.
Det är det som håller mig igång, annars kan jag lika gärna gå och lägga mig och fortsätta drömma i sängen.🤓

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mirinda
2017-11-14 03:56
#11

Jag var mer av en drömmare när jag var ung. Visst kan jag förlora mig i tankar på vad som varit när jag känner mig nostalgisk.  Då och då kan jag väl tänka tankar om framtiden, som snuddar vid min ungdoms dagdrömmar.🙂

Idag är jag medelålders och mamma till en tonåring.  Nu för tiden står jag upp till knäna i vardagsfixande. Men om jag drömmer om framtiden i mina ensamma stunder, så handlar det om vad den yngre generationen skulle kunna åstadkomma, för att göra vårt samhälle och jorden till ett bättre ställe att leva på.

Att dagdrömma liggandes på rygg med blicken vänd upp mot de passerande molnen är en härlig sommarlyx. Min sambo brukar göra det när han varvat ner ett par dagar in på sommarsemestern. 😎

Mitt fantiserande har med vad jag kan få ner på papper att göra. Det betraktar jag inte riktigt som dagdrömmar. Det är snarare sådant som, så småningom, skulle kunna bli en skriven text. Jag kan fundera på karaktärer till en novell eller fantisera fram miljöer till mina figurer. Det är en kreativ process; fast det kan kanske kallas dagdrömmande om man så vill.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[PeterTM]
2017-11-14 12:15
#12

Det finns kanhända en viss skillnad mellan fantasier och dagdrömmeri, men jag tror att gränserna emellan de två är flytande och i någon mån överlappande. 

Så kan i alla fall jag känna, för om jag fantiserar under tiden jag pysslar med något, kommer fantiserandet ganska ofta så småningom ut i något som går att ta på, det vill säga en idé, som kanske leder till plan och handling.

Det rena dagdrömmeriet är rätt ofta just bara drömmar, fast jag är vaken, till exempel vad jag skulle göra om det plötsligt föll ner en miljon kr över mig. Det kommer förstås aldrig att ske, så det måste ju falla just under kriteriet rena drömmar.

Upp till toppen
Annons: