Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 2025 ggr
Maria
11/10/17, 9:02 AM

Skaldjur

Jag älskar ju skaldjur och är uppvuxen på västkusten så jag har ätit en hel del genom åren.

I dag ska vi till Fiskekrogen och äta skaldjursbuffé, därför kom jag på denna frågan😉

Jag förstår att det är många som inte gillar dessa djur och att det är väldigt delade meningar om vilka skaldjur som är godast.

Äter ni skaldjur och har ni i så fall några favoriter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
11/10/17, 9:08 AM
#1

Älskar skaldjur! :) Men äter inte det så ofta då det är dyrt.
Men gillar främst kräftor och räkor :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
11/10/17, 9:15 AM
#2

Älskar skaldjur, främst krabba :) Har turen att ha en man som jobbar som yrkesfiskare på västkusten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
11/10/17, 9:30 AM
#3

Min favorit bland skaldjuren, förutom ostron, är alla gånger krabba. #2 Så härligt att ha en fiskare i familjen: -)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/10/17, 10:18 AM
#4

Jag älskar också skaldjur. Havskräftor, sötvattenskräftor, räkor, kammusslor, blåmusslor. Krabbklor. Hummer.

Ja jag kan inte välja! Ska tura med pappa på tisdag.  Det är sista dagen båten har vilt och skaldjursbuffe. Som jag ska kränga!

worst
11/10/17, 10:45 AM
#5

Kräftor, havskräftor, räkor och hummer…

Kräftor kan jag äta kilovis!
Havskräftor är sällsynta på ostkusten.
Räkor är gott!
Hummer är för det mesta för dyrt, men ibland så…

Fransu
11/10/17, 11:59 AM
#6

Jag har levt hela mitt liv på västkusten, men i en familj där man inte äter skaldjur. Annat än lite räkor på smörgåstårtan. Och min man gillar varken fisk eller skaldjur, så jag har aldrig gett skaldjur en chans. Har bara ätit räkor och krabba. Krabba i form av krabbsallad vi fick i skolan och det var inte gott alls.

Skulle vilja smaka hummer någon gång.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Maria
11/10/17, 12:08 PM
#7

Hummer har jag ätit ganska mycket och jag tycker det är viktigt att den inte är för stor annars blir den "träig" Jag tycker hummer är ganska överskattat om man jämför med priserna.

Krabbklor har jag hört att man ska undvika på grund av djurplågeriet. Man fiskar krabborna och tar klorna och slänger i krabban som inte kan klara sig.

Jag köper bara hela krabbor.

Jag har kokat mycket skaldjur själv men klarar inte av det längre så jag får köpa färdigkokta. Vilken dubbelmoral haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/10/17, 12:10 PM
#8

Pappa äter krabban och jag klorna.

Maria
11/10/17, 12:11 PM
#9

#8 Aha🙂 Jag gillar ju det där "smöret" som är inuti skalet så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
11/10/17, 12:16 PM
#10

Jag är vegetarian sedan några tiotal år, men inte ens innan jag blev det har jag ätit skaldjur.

Maria
11/10/17, 12:17 PM
#11

#10 Tänk vad du har missat😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
11/10/17, 12:34 PM
#12

#11: Nja… jag tror jag klarar mig utan… 😉

Ria74
11/10/17, 12:53 PM
#13

#7 Yrkesfiskarna dödar krabban innan dom tar klorna. Får inte lov att bryta klor på levande krabbor.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Maria
11/10/17, 12:53 PM
#14

#7 Hoppas bara att det funkar lagligt så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
11/10/17, 2:58 PM
#15

Rökta räkor med makens hemgjorda aioli är ljuvligt gott🙂 Vore det försommar och man fick ett glas vin eller två till det  så skulle det vara ännu bättre😉

Carmarino
11/10/17, 3:10 PM
#16

Äter bara räkor någon gång ibland numera. Blir jag bjuden på något med krabba eller hummer så äter jag det.

Eftersom jag blir jättesjuk av musslor, och reagerar lite även för andra skaldjur, så jag vågar inte äta för mycket av dem. Än så länge tål jag räkor rätt bra, men vill inte riskera att bli dålig även av dem, så därför äter jag inte det så ofta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
11/10/17, 5:23 PM
#17

Jag gillar en del skaldjur, men definitivt inte alla. Räkor, kräftor och hummer tycker jag om, havskräftor har jag aldrig ätit. Musslor åt jag mycket av förr när de var billiga på burk. 

Hummer äter jag inte, jag tycker inte om något annat på hummern än klorna. Den där gojan som finns under skalet skulle jag inte äta ens under pistolhot och inte heller ostron, de är som jättestora snorloskor, blä 🙂

Ska jag välja, blir det vanliga ishavsräkor, de större. Kräftor äter jag om de är svenska, importerade tycker jag smakar dy. Hummer kan vara fantastiskt gott, men ibland är de inte särskilt goda alls. Jag har inte ätit hummer många gånger dock, max tio.

Maria
11/10/17, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu är jag hemma med matkoma haha. Jag saknade helakrabbor men annars var det jättegott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/10/17, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och så musslorna…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
11/10/17, 11:13 PM
#20

Aldrig. Fick en chock i min barndom när jag såg hur de skulle kokas levande hemma i mina morföräldrars kök.
Jag bara skrek rakt ut så min mamma fick avlägsna mig från köket.
Kan inte komma ihåg att det åts några mer kräftor hos oss efter det, i så fall var de redan förkokta.
Andra skaldjur förekom nog inte hos oss, de var för dyra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[PeterTM]
11/10/17, 11:35 PM
#21

Jag ser att det finns en grov diskrepens i mitt inlägg #17. Mellanstycket handlar om krabba, inte hummer 🤐

Honestyisdead
11/11/17, 3:40 AM
#22

Så gott Maria!

PeterTM Jag listade ut det efter en stund 🤪

KPD
11/11/17, 7:45 AM
#23

#4 En språkfråga: Används "kränga" i betydelsen äta, frossa etc.? Är det dialektalt? Jag har aldrig hört det tidigare.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
11/11/17, 7:47 AM
#24

Jag tycker om skaldjur, men jag är bekväm och köper mest skalade räkor.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Maria
11/11/17, 8:25 AM
#25

#23 Jag har inte hört det tidigare.

#17 Vilka motsatser vi är. Det du gillar sämst är nog bland det mest himmelska jag vet🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
11/11/17, 11:42 AM
#26

#23 Menar hon inte "sälja" då? Jag har aldrig hört ordet kränga i andra sammanhang än att båten vinglar eller att sälja något.

Honestyisdead
11/11/17, 1:01 PM
#27

#23 Ja samma som att frossa. Har ingen aning om det är dialekt.

Annons:
Carrosh
11/11/17, 4:21 PM
#28

Älskar skaldjur! Och alla skaldjur! Svårt att välja en favorit, faktiskt. Kanske, kanske lutar det åt blåmusslor, men jag vet inte, kräftor, räkor, hummer och krabba får det att vattnas i munnen på mig lika mycket.. 

Svärfar fiskar egna kräftor, så ofta får man kräftor på sommaren när man kommer ut till stugan. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
11/11/17, 5:52 PM
#29

#23 Kränga är nog ett skånskt uttryck för att frossa. Har själv använt det många gånger. Man kränger i sig en massa.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
11/11/17, 5:54 PM
#30

# 29 Ja där ser man. Alltid något nytt att lära.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KPD
11/11/17, 8:48 PM
#31

#29 Under mina 12 år i Skåne har jag aldrig hört det, men i Lund talas inte den mest utpräglade skånskan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[PeterTM]
11/11/17, 9:34 PM
#32

Jag har aldrig hört den betydelsen av kränga. Här betyder det bara att sälja något.

Carmarino
11/12/17, 1:20 PM
#33

#31 Nej, jag tror inte det ordet ingår i det lundensiska vokabuläret. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
11/12/17, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här

Annons:
KPD
11/12/17, 3:54 PM
#35

#34 Intressant!

Det finns inte med i NEO. I SAOL finns det med fr.o.m. 11:e uppl. (1986). I 10:e (1973) fanns det inte med. En förklaring till hur ordet kommit att användas i denna betydelse kanske man kan spåra i ett exempel i SAOB 1938:

"KRÄNGA SIG IN10 0 4. till 1. Svartbrodern gjorde loss båten och krängde sig in under pålverket. Strindberg SvÖ 1: 317 (1882). Wretlind Läk. 4: 21 (1896). —"

Jag kan inte säkert säga, att det är förklaringen, men "kränga in" förefaller mig vara det mest sannolika ursprunget.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Honestyisdead
11/12/17, 6:11 PM
#36

#35 då är det släng som inte finns med där. Jag är inte ensam om att använda det.

"Ikväll ska vi kränga chips, öl eller skaldjur.  Alla här vet vad dom menar :)

[PeterTM]
11/12/17, 6:58 PM
#37

#36 Haha, bara föreställer mig hur en sån yttring skulle uppfattas här, "har du så mycket chipspåsar att du behöver sälja?", typ 😃

Redowleye
6/4/18, 8:46 PM
#38

#7 Vart köper du dem?

Maria
6/4/18, 9:45 PM
#39

#38 Menar du krabborna så köper jag dem i fiskbilen här hemma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Redowleye
6/4/18, 9:47 PM
#40

#39 Är dem färdigkokta då? Jag vill gärna smaka på kräftor men vill inte koka dem levande…

Maria
6/4/18, 9:52 PM
#41

Finns både ock.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[PeterTM]
6/4/18, 10:13 PM
#42

Undrar vad "krängningshämmare" skulle betyda i sammanhanget äta? Fingrarna i halsen kanske 😃

Maria
6/4/18, 10:15 PM
#43

Hahaha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
6/4/18, 10:16 PM
#44

Eftersom jag så sällan äter skaldjur så har jag inte heller någon favorit. Jag gillar räkor och köper ofta hela frysta räkor. De tinar snabbt så jag brukar plocka ut det jag behöver. Maken äter inte räkor. Fler till mig.

Kräftor har jag väl ätit någon gång på någon skiva men är inget jag längtar efter. För mycket jobb för så lite. Ostron har jag inte ätit och skulle heller aldrig göra. Musslor åt jag förr, såna på burk men nu tycker jag bara de är motbjudande. 

Så, jag håller mig till mina räkor.

citytjejen
6/5/18, 8:10 AM
#45

Visst gillar jag skaldjur, men inte så mycket att jag brukar bli sugen på det. Äter sällan skaldjur, speciellt inte om jag måste hålla på och rensa och peta och ha mig för att komma åt "köttet". Surf n´ turf gillar jag dock, och skagenröra och liknande röror.

/Christina

Physii
5/9/19, 3:01 PM
#46
  • Kräftor
  • Musslor
  • Ostron
  • Krabba
  • Hummer
  • Räkor
Upp till toppen
Annons: