Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 844 ggr
Fransu
2017-11-08 14:51

Äter ni mycket frukt och grönsaker?

Jag är rätt dålig på att äta frukt. Brukar äta en banan på jobbet, men hemma äter jag sällan frukt. Jag tänker ofta på det och ska försöka bli bättra mig. Däremot brukar jag oftast ha någon typ av grönsaker eller rotfrukter till måltiderna. Men skulle kunna bättra mig där också. Öka på det gröna och minska på kött, pasta Potatis istället.

Är ni bra på att få i er frukt och grönsaker?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[Rhonda]
2017-11-08 14:56
#1

Jag har alltid ätit mycket frukt o grönsaker.

Maria
2017-11-08 14:56
#2

Ja, jag skulle nog vilja säga att vi äter frukt och grönt varje dag.

Just nu har jag clementiner, bananer och päron i skålarna. Vindruvorna tog slut igår.

Ibland när vi äter mat så blir det rent vegetariskt utan att jag egentligen planerat det. Jag älskar t.ex wokade grönsaker och rotfrukter av alla de slag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fruktgumman
2017-11-08 14:58
#3

Mycket grönsaker ja, men inte mycket frukt.  Mest av det som växer i trädgården när det är säsong för det. Och bär plockar jag och äter.

Stallmima
2017-11-08 15:05
#4

Många tycker frukt är dyrt, jag håller utkik efter extrapriser och då kan jag köpa upp ett lager (förutsatt den håller ett tag)

Fridaaaa
2017-11-08 15:09
#5

Jag äter minimalt med grönsaker. Alltid gjort. Gillar inte smak/konsistens på de flesta grönsaker (och nej hjälper inte att "träna" på det, tro mig försökt i mååånga år nu). 

Men äter däremot mycket frukt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2017-11-08 15:11
#6

Vi har nästan alltid någon form av grönsak/rotsak som tillbehör till maten. Det kan vara gröna ärtor, sockerärtor, sallad eller bara kanske kryddade tomater men något blir det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Annielle
2017-11-08 15:14
#7

Jag läste fel i rubriken , tyckte det stod "Äter ni för mycket frukt och grönsaker?" 😃 De flesta har nog inte problem med att äta för mycket….

Nu till den riktiga frågan då, jag äter rätt mycket frukt och grönt, det ingår alltid till varje måltid och blir minst 500 gram om dagen.  Tror att jag äter ungefär lika mycket frukt (räknar bär som frukt också då) som grönt per dag. Känns lättare att få i sig frukt än grönsaker tycker jag, men eftersom jag inte mår bra av att äta för mycket frukt försöker jag avstå för mycket.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
2017-11-08 15:18
#8

Grönt ja. Inte frukt.

flocken
2017-11-08 15:25
#9

Väldigt dålig på frukt. Älskar apelsin men tål det inte. Idag köpte jag clementiner. Det tål jag. Äter gärna när. Grönsaker och sallad har vi dagligen. Sockerärtor äter jag som godis. Så otroligt gott både som det är & i sallad. Vi äter väldigt lite pasta, korv, köttbullar för att ha småbarn

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[PeterTM]
2017-11-08 17:02
#10

Jag äter rätt mycket både av grönsaker och frukt, men absolut inga 500 gram om dagen, det skulle sannolikt leda till hjärtsvikt och plötslig död för mig som njursjuk.

Baljväxter och kaliumhaltiga frukter och bär måste jag vara mycket försiktig med, men annars gillar jag de flesta grönsaker, kommer bara på ruccola och brysselkål som jag inte äter. 

Av frukt äter jag det mesta utom avokado. En enda avokado innehåller såpass mycket kalium att det skulle döda mig, men så är den en av få frukter vid sidan av papaya som jag inte tycker om.

worst
2017-11-08 18:45
#11

Jag äter hellre choklad!   😉

Men mer allvarligt så äter jag mest frukt och mindre grönt, får nog i mej dagsbehovet i alla fall, som vÄl är 500 g?

flocken
2017-11-08 18:51
#12

#11 choklad är det bästa 👍

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Tuulikki]
2017-11-08 20:35
#13

Jag äter mycket både frukt och grönt varje dag🙂 Tycker det är jättegott.

Annons:
JMW
2017-11-08 21:45
#14

Mycket grön- och rotsaker. Ingen frukt.

Tarotstollan
2017-11-08 23:43
#15

Det är lite blandat med det. Vill gärna ha grönsaker till maten och tror nog att jag äter alla grönsaker. Frukt är det nog värre med, äter nog mer under hösten - vinter halvåret, vilket är bra. Mest blir det bananer och äpplen men under vintern blir det ju även clementiner och några enstaka apelsiner.
Ibland köper jag vindruvor men de äts ju oftast upp med en gång!☺️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mooniq
2017-11-09 09:11
#16

jag är sockerberoende, så frukt utgår totalt ur min kost. Grönsaker däremot försöker jag ha till varje måltid. 

Bär äter jag ibland, finns ju fina frysta man kan ha i tex smoothies, eller som dessert. godast är såklart färska bär. 

Frukt innehåller mycket socker och lite nyttigheter - grönsaker innehåller mycket nyttigheter och lite/ganska lite socker, så den som kom på ordet fruktochgrönt skulle jag vilja sparka på smalbenet. 

Frukt är naturligt godis och grönsaker är nyttigt och mättande i min värld.  ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fridaaaa
2017-11-09 09:19
#17

#16 Skillnad på fruktsocker och tillsatt socker. Och många fruktsorter som innehåller mycket nyttigheter :) 
Frukt är bra och nyttigt att äta :) Frukt är inte godis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mooniq
2017-11-09 09:32
#18

#17 Fridaaaa

Ja, stor skillnad på fruktsocker och raffinerat socker, men i min hjärna gör de samma sak -nämligen uppför sig som knark och skapar starkt begär.

Mängden nyttigheter i frukt är litet  när man jämför samma nyttigheter i grönsaker.  Men vi har blivit itutade att frukt är nyttigt under 30 år, men ingen fokuserar på att vissa frukter innehåller mängder av socker. Fördjupar man sig lite så ser man snart skillnader. Ta tex c-vitamin och jämför apelsin och paprika. 

Fruktsocker är oxå den sockerart man snabbat går upp i vikt utav, speciellt när man har en supersparar-kropps om jag tyvärr begåvats med.  😟

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Odd
2017-11-09 10:11
#19

Jag är periodare (med allt jag äter) så ibland äter jag bara frukt en vecka, ibland bara grönsaker, ibland bara godis, beror helt på vad jag är sugen på eller vad kroppen vill ha den dagen. Igår åt jag bara kanelbullar, framåt kvällen ville kroppen ha något annat dock, så då blev det två stekta rödspättor med kokta gröna grönsaker. Sen två kanelbullar till ;)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Leifsdotra
2017-11-09 10:12
#20

Grönsaker som tillbehör till maten har vi nästan alltid. Sommartid äter vi mycket sallader till lunch. Yngste sonen älskar grönsaker och är oftast den som påpekar om det inte finns grönsaker framställt till maten!

Annons:
Honestyisdead
2017-11-09 10:50
#21

#17 Jag ser frukt som godis. Så det må vara din sanning men långt ifrån allas.  Det är socker och det påverkar din kropp även när det är fruktsocker.

Annielle
2017-11-09 15:29
#22

Det många inte tänker på när det kommer till frukt är att den frukt vi odlar och äter nu för tiden inte är som den var förr då den var nyttigare och innehöll mindre socker naturligt, dagens frukt är kommersiellt förädlad och innehåller mycket mer socker.

Själv älskar jag ananas, men hittar inte ens en vanlig syrligare ananas i affärerna längre för nu verkar endast den med lappen Extra sweet finnas 😡

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Carrosh
2017-11-09 17:07
#23

Äter mycket grönsaker, mindre frukt. Om man inte räknar tomater då (tomater är ju faktiskt en frukt), som jag kan äta i mängder speciellt nu. Har inga svårigheter att komma upp i 500 g per dag, har grönsaker till varje måltid samt äter grönsaker till mellanmål också. :) Vilka grönsaker det blir varierar dock rätt mycket i perioder. Just nu, iom att jag är gravid, har jag ett alldeles särskilt sug efter just tomater och broccoli. Annars brukar jag variera en hel del efter säsong.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: