Annons:
Läst 7202 ggr
Fransu
2017-11-02 16:42

Matar ni vildfåglar?

Jag och min man köpte hus på landet i sommar och nu kan jag äntligen mata fåglarna. Innan bodde vi i lägenhet och där var det inte tillåtet att mata fåglar.

Vi har hängt upp fågelmatare nära köksfönstren och talgbollar hänger lite varstans i trädgården. Det tog några dagar innan jag såg en enda fågel vid matautomaterna, men plötsligt en dag fanns dom bara där och nu är det full rulle varje dag. Jag har fyllt på fågelmatarna dagligen och bytt ut talgbollarna några gånger. Helt otroligt vad mycket dom äter!

Det är så otroligt roligt att bara stå och betrakta fåglarna. Jag antecknar också vilka fåglar som besöker vår trädgård.

Matar ni fåglar? Gör ni det bara vintertid eller året om? Jag trodde att man framförallt skulle mata på vintern, men har läst på nätet att man gärna kan mata året runt. Det är vårt första år i huset, så jag vet inte än hur vi ska göra till våren/sommaren.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Maria
2017-11-02 16:43
#1

Tyvärr inte.

Det hade inte fungerat för vi har katter i vår lilla inhägnade trädgård. Lakritz har ändå lyckats ta två fåglar i år😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-11-02 16:45
#2

Jag bor i lägenhet och här får vi inte mata fåglarna.  Mina föräldrar hänger alltid ut talgbollar.

flocken
2017-11-02 16:49
#3

Vi gjorde det tills en av våra hundar åt upp en talgboll med nät o allt. Blev ett akut besök hos vett en lördag. Sen har vi haft problem med råttor så inget ätbart ute

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fransu
2017-11-02 16:51
#4

#3 Oj då. Vår storpudel har visat stort intresse för just talgbollarna…. Där får vi kanske tänka om.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-02 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Vi bor på landet och jag matar i ett egenbyggt fågelbord som rymmer ungefär tio liter frön. Oftast matar jag från oktober till maj, men ibland året om. Mest solrosfrö, men med inslag av havre för gulsparvarna, hampfrö åt domherrarna, samt en del andra småfröer för exempelvis steglitser och både grön- och gråsiskorna. Jag brukar också hänga upp stora talgbollar, jordnötspåsar och fläsksvålar.

flocken
2017-11-02 17:07
#6

Men har ett relativt tam skata som tror han är en hund. Går bland alla hundar o äter hundmat. Den är född här i vårt träd. Ramlade ner som ung o skadade benet. Haltar ,så lätt att känna igen. På sommaren får jag säga till den o gå ut. Då är den På väg in i huset. Så den o dess familj matar jag.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
JMW
2017-11-02 18:47
#7

Vi matar fåglarna och brukar börja någon gång slutet av november början av december. Förra året gick det åt ett antal hundra kilo med frön. Jag köper frön från granngården då jag tycker de är bäst. Sedan gör jag också egna talgbollar, eller fettbollar kanske det ska heta. Jag smälter ihop margarin och kokosolja och blandar i frön som jag fyller i halva kokosskal eller i plastmuggar med snöre. Mycket populärt hos ekorrarna. Jordnötter är också givet. 

Vi brukar sluta med matning när det blir vår. Då är det städning på marken som gäller. 😂

aggeelin
2017-11-02 22:32
#8

Jag matar fåglarna från september till april ca. Vi har en liten koloni på talgoxe, blåmes och pilfink. En vinter hade vi två koltrastar här.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[[eskils_]]
2017-11-04 11:13
#9

Hänger ut talgbollar utanför ett fönster på vintern. Då kommer talgoxar och blåmesar och äter, ibland även en nötskrika. Jättekul att sitta innanför fönstret och spana in fåglarna, tycker kissarna. 🐱🙂

#5 Roligt att fåglarna har olika à la carte-menyer i ditt fågelhus. Jättefina bilder!

Fransu
2017-11-04 12:22
#10

#5 Vilket fint fågelbord och bra att den rymmer så mycket mat. Vad är det för fågel som sitter ensam på en bild och har en kraftig näbb? Hittar den inte i min fågelbok.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-04 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Tack 🙂 Det är en hane av stenknäck, Europas största finkfågel. Vi har några par i närheten som kommer på besök dagligen under vinter och vår. Här är ett par:

Fransu
2017-11-04 18:43
#12

#11 Det var en helt ny fågel för mig. Aldrig sett eller hört talas om. Jag har i och för sig börjat spana på fåglar med nytt intresse nu när vi flyttat till landet. Får leta i fågelboken efter fåglar jag sett för att se vad det är för sort. Väldigt rolig hobby faktiskt.

Stenknäcken fanns i boken nu när jag hade namnet. Fina fåglar! Hoppas kunna se såna i vår trädgård någon gång också. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-04 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Om man får ner domherrar på fågelbordet så brukar inte stenknäckarna vara långt efter. Den där näbben kan de knäcka en körsbärskärna med. Jag matar länge på våren, ofta till midsommar just för att få ner bland annat stenknäckarna med sina ungar. De ser helt annorlunda ut färgmässigt jämfört med föräldrarna. De nyutflugna hanarna är mest gulaktiga och honorna mest vita/ljusa.

Någon enstaka gång har jag fått ner korsnäbbar och en gång kom en tallbit. Annars har vi mest  talgoxar, blåmesar och talltitor, samt pilfinkar, gråsparvar, grönfinkar, gulsparvar, steglitser, gråsiskor och grönsiskor.

Sist när den mindre korsnäbben var här för några år sedan, hann jag ta en bild med en gammal pocketkamera som råkade ligga på köksbordet. helt fruktansvärt dålig bild, men det går att se att det är en mindre korsnäbbshane 😃

Annons:
Fransu
2017-11-05 17:44
#14

#13 Jag har sett domherrar, en hona och en hane hålla till på vår tomt och häromkring. Men dom har inte varit och ätit vad jag har kunnat se i alla fall. Fåglarna som varit här hittills är: talgoxe, blåmes, gärdsmyg, gröngöling, större hackspett, bergfink (en hona), nötskrika, nötväcka, gråsparv och entita. Entitan är jag osäker på, kan ju vara talltita också, dom är ju ruskigt lika enligt fågelboken.

Roligt att du nämner tallbit. Den finns på samma sida som stenknäcken och min man utbrast igår när han såg den "vilken tjockis till fågel, den hade varit rolig att se". Men det verkar som att dom inte håller till så här långt söderut, så chansen att få se en sådan är nog rätt liten.

Korsnäbben ser riktigt fin ut i sin röda färg. Kul med fåglar!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-05 18:17
#15

Gärdsmygen är insektsätare, så den äter knappast av fågelbordet, men den kan ju dyka upp ändå. Vi har den på och runt tomten, men man ser dem sällan, brukar mest höra dem på kvällskanten ibland asparna.

Fransu
2017-11-05 18:41
#16

Gärdssmygarna satt på altanen och tittade på alla fåglarna som åt. Så jag fick för mig att dom kanske också försökte komma åt lite frön, men att dom inte vågade fram hur som helst eftersom dom var så små. Det var förra helgen jag såg dom, har inte sett dom sedan dess.

Hur klarar dom vintern om dom bara äter insekter? Hittar dom insekter i bark kanske?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-06 06:16
#17

#16 Ja, precis som exempelvis trädkrypare hittar den insekter och spindlar i springor i trädens bark och andra ställen. Beroende på hur sträng vintern blir stannar den, annars stryker den söderut. Den finns bara upp till Värmland och utefter norrlandskusten.

Fransu
2017-11-06 12:00
#18

#17 Kan fåglar dra söderut mitt i vintern ifall dom känner att det finns dåligt med mat? Tänker att det måste bli en mycket tuffare resa i kylan och att dom kanske inte fått tillräckligt med mat på ett tag, så att dom är svagare för en långflygning.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Leifsdotra
2017-11-06 13:12
#19

Ja, vi hänger ut talgbollar och annat gott till fåglarna. Mysigt att titta på dem från köksfönstret 🙂

[PeterTM]
2017-11-06 17:10
#20

#18 Ja, det gör många av fågelarterna, trastar, ormvråk, ugglor, knölsvanar och till och med kråkor gör så. Då kallas de strykfåglar, alltså att de stryker omkring.

Annons:
Fransu
2017-11-06 18:17
#21

Aha! Jag som trodde att strykfågel var ett annat ord för flyttfågel. Då lärde jag mig något nytt idag. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2017-11-06 20:11
#22

Jag glömmer aldrig när vi var i Egypten och jag fick se massa sädesärlor. Jag visste ju att de var flyttfåglar men det kändes konstigt att se "våra" fåglar där i ökenlandskapet.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2017-11-07 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

En nätbekant har arrangerat så hon kan få riktiga närbilder vid sin utfodring, med hennes tillåtelse delar jag med mig av två bilder. Tofsmes och svartmes. (Hon har satt upp någon sorts plastmatta som bakgrund.)

Foto: Ewa Grunditz Lilliesköld

[PeterTM]
2017-11-07 15:54
#24

#23 Fina bilder. De där två finns i tallskogen neråt sjön Tämnaren, men har aldrig varit hit till oss. 🙂

Fransu
2017-11-07 15:58
#25

#22 Det måste sett konstigt ut. Så långt bort som Egypten ligger och hitta sädesärlor där. Snacka om att trivas i helt olika klimat.

#23 Jättefina bilder! Jag såg en tofsmes i skogen för några veckor sedan. Himla söt liten fågel.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2017-11-07 15:59
#26

#25 Ja en lite märklig känsla🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
2017-11-08 20:36
#27

#23 Himla fina bilder, och söta små fåglar🙂

Annons:
Fransu
2017-11-24 14:56
#28

Påverkar väderombyte fåglars aptit? Sen fåglarna hittat till våra matare så har dom i princip tömt dom varje dag. Igår och idag däremot behövde jag knappt fylla på. Har fåglarna hittat till någon granne med godare fröer/nötter? Eller påverkas dom av väderomslaget? Det var kallt och snö i några dagar och nu är det varmt och snöfritt. Innan det kalla kom så käkade dom mycket också. Så jag undrar vad som hänt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2017-11-24 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 Två av de vanligaste besökarna vid fågelbord, talgoxen och blåmesen, är inga hamstrare utan äter bara vad de behöver för stunden. Så mildare väder innebär mindre behov av föda för dem. (En annan vanlig gäst vid fågelbord, nötväckan, är däremot en flitig hamstrare.)

Här ett tamt exemplar av en annan vanlig gäst vid fågelbordet, större hackspett. Hon höll till på Djurgården till för några år sedan och var mångas favorit.

Tack till Cecilia Engström för att jag fick låna denna bild.

[PeterTM]
2017-11-24 16:45
#30

#28 Det är nog så att fåglar måste hushålla med energin när det blir ruskväder och gissningsvis gör de av med mer energi att hålla sig varma i rusket, än vad värmeförlusten blir om de flyger då. Så fort en fågel fäller ut vingarna ökar värmeförlusten dramatiskt och jag gissar att småfåglarna helt enkelt inte har råd med den.

Fransu
2017-11-25 09:31
#31

Tack för era svar!

Vad häftigt med den tama hackspetten. Just större hackspett har vi flera av i och omkring vår trädgård.

Idag är det frostigt ute och det har varit minusgrader i natt och det är full aktivitet på småfåglarna. Dom äter som aldrig förr.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-25 15:42
#32

Idag har jag handlat fågelmat för 700 spänn, tänker att det kanske räcker över nyår … kanske 🙂

Jag ser att jag kastat om meningsinnehållet i #30, så här skulle det stå:

"Det är nog så att fåglar måste hushålla med energin när det blir ruskväder och gissningsvis gör de av med mindre energi att hålla sig varma i stillasittande i rusket, än vad värmeförlusten blir om de flyger då. Så fort en fågel fäller ut vingarna ökar värmeförlusten dramatiskt och jag gissar att småfåglarna helt enkelt inte har råd med den."

Fransu
2017-11-25 16:17
#33

# 32 Ja, det kostar att mata fåglar. Vi hade faktiskt aldrig gissat att det går åt så mycket fröer som det gör. Men det är det värt!

Förresten angående fröer. Vi har köpt vildfågelmix som vi blandar ut med extra solrosfrön. Men det är någon typ av frö som fåglarna inte verkar tycka om i mixen. Dom fröerna ligger på marken i drivor. Är det bättre att mata med bara solrosfrön och talgbollar, eller ska man ha blandfröer?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-11-25 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Handeln blandar i mycket korn-, råg- och vetekross samt vallmofrön för att det är billigt, men inte många fåglar äter det. De flesta finkar, siskor och gråsparvarna föredrar solrosfrön, gulsparvarna äter mest havre, men har man inte många gulsparvar, eller kanske inga alls, är havre rätt meningslöst och i blandfrösäckarna är det allra mest havre.

Jag brukar köpa tre säckar solrosfrön till varje säck blandfrö och mixa. För domherrarna blandar jag i extra hampfrön. Jordnötter blandar jag aldrig in i fröblandningen, för då kommer hackspettarna att sprätta ut alla frön på marken för att komma åt jordnötterna. Därför hänger jag upp talgbollar och nätpåsar med jordnötter för sig.

Annons:
Fransu
2017-11-25 18:56
#35

#34 Men det är ju ren idioti att blanda i sånt som fåglarna inte äter. Bara för att dryga ut och tjäna pengar. Irriterande är bara förnamnet.

Tack för tipsen, ska fortsätta att blanda ut fågelmaten med solrosfrön. Gulsparvar har vi några stycken här så havre får vi fortsätta ha också. Det är inte havre som ligger på marken, skulle gissa att det är korn.

Hackspettarna här har bara visat intresse för talgbollarna än så länge. Kanske står fågelmatarna för nära huset för att dom ska vara intresserade.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2017-11-25 21:34
#36

#32 Jag handlade också fågelmat för 700 spänn häromdagen. Vildfågelfrö och jordnötter. Kommer att behöva minst en 25-kilossäck frön till innan säsongen är över. Köper min vildfågelblandning på Granngården. Den tycker jag är bäst. Kostar en del men det mesta går faktiskt åt.

Imorgon ska vi göra i ordning fågelmatarstället. Så från imorgon kan de komma och äta.

Fransu
2017-11-26 07:57
#37

#36 Det är på Granngården vi också köper vildfågelblandningen och det är i den som det finns frön som fåglarna ratar. Förvisso är det bara en sorts frö/gryn dom inte tycker om.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2017-11-26 08:44
#38

#37 Då är det nog så att vi har mer av de fåglarna som vill ha de fröna dina ratar. 🙂

[PeterTM]
2017-11-26 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Finns det inget annat så kommer det som först ratas att till slut gå åt det också, men fyller man på nytt godis hela tiden så blir det kvar. Det som hamnar på marken hos oss, äts upp av rådjuren..

JMW
2017-11-26 23:08
#40

#39 Samma här! Rådjuren kommer hit också. Förra vintern hade vi vad jag tror mamma med två kid som gick här. Oftast sent på kvällen men det hände ibland att de var här dagtid.

[PeterTM]
2017-11-27 06:00
#41

#40 De här två är killingar båda två, geten var med förstås, men inte alldeles nära just då.

Annons:
Fransu
2017-12-03 15:50
#42

Det kom en sparvhök flygandes idag och satte sig på stolpen där en talgbollshållare hänger. Vips så var alla småfåglarna i hela trädgården borta. Och dom höll sig undan en bra stund efter att sparvhöken gett sig av igen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2017-12-03 15:53
#43

#42 Jag ser också sparvhöken av och till här. Den är så vacker. 

Ibland kan jag se hur alla fåglar bara försvinner samtidigt. Då är det nog ganska säkert en sparvhök som lurar i närheten.

Fransu
2017-12-03 16:07
#44

#43 Jag är så dålig på fåglar än så länge så jag fick slå upp den i fågelboken. Ja, den var väldigt vacker! Den såg så stolt ut där den satt på stolpen ganska rak i ryggen. Måste varit en hane eftersom den var rätt liten och hade lite rödaktiga toner i det vita.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-12-03 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44 Ja det är hanen som har rostrött på bröstet. Hit kommer sparvhöken minst en gång varje dag för att kolla om det finns någon oförsiktig småfågel att ta. Ibland lyckas den.

Fransu
2017-12-03 16:25
#46

#45 Precis en sådan var det. Fast den som var här såg inte lika kraftig ut som den på bilden.

Stackars lilla fågeln som fick sätta livet till, men sparvhöken behöver ju också äta.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-12-03 16:43
#47

#46 Det var kallt den där dagen, sparvhöken burrar upp sig mot kylan. Det var en grönfink som strök med där, otroligt hur mycket dun en såpass liten fågel har.

JMW
2017-12-03 18:20
#48

Jag har aldrig sett sparvhöken ta någon fågel men jag har sett lämningarna många gånger.

Annons:
Fransu
2017-12-10 08:18
#49

Kan man ge skinksvål till fåglarna eller är det för salt?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2017-12-10 08:27
#50

#49 Jag brukar hänga ut våra svålar.

JMW
2017-12-10 08:29
#51

Hittade detta när jag googlade.

"Mår fåglarna dåligt av salt?

Salt i jättestora mängder är giftigt för alla djur, även för människor, men lite salt tål fåglarna alldeles utmärkt. Det är inte skadligt i de mängder som det förekommer i till exempel vanligt saltat smör eller svålen från julskinkan."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=6621947

Fransu
2017-12-10 08:58
#52

Tack för era svar! Då ska fåglarna få svål. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2017-12-10 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#53

Några handtama småfåglar.

Fransu
2017-12-10 11:40
#54

#53 Så himla fint. Hur lyckas ni med det?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2017-12-10 11:51
#55

#54 Det är inne på Skansens område, där har det länge varit en hel del tama småfåglar. Främsta orsaken är väl att en del trogna besökare sakta lyckats locka dem närmare och närmare. Jag har inte någon del i "äran" för att de är så oskygga, mer än att jag då och då matar dem. 

De verkar också veta vad som väntar när man öppnar sin väska och tar fram maten. När det är kalla vinterdagar kan då ett tjugotal talgoxar och blåmesar fara och flaxa runt väskan.

Annons:
[[eskils_]]
2017-12-10 12:16
#56

#53 Kul, fina bilder!

[PeterTM]
2017-12-24 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Idag har vi haft finbesök vid fågelbordet, både domherre och en liten flock gråsiskor. Dessutom ett par bofinkar! Vi har aldrig tidigare haft övervintrade bofinkar här.

Fick ingen bild på domherrehanen, men väl honan:

[PeterTM]
2017-12-24 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#58

Bofinkarna + en gråsiska.

[PeterTM]
2017-12-24 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#59

Gråsiskor.

Fransu
2017-12-24 18:56
#60

Finbesök på självaste julafton! 🙂

Gråsiska har jag aldrig sett, vad jag kan minnas. Fina fåglar. Roligt med lite ovanligare besökare emellanåt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fransu
2018-02-13 18:54
#61

På tal om gråsiska, vi hade en här utanför köksfönstret idag. Den satt på en liten kvist som böjde sig över snön och såg ut att äta snö med sin lilla näbb. Jag har inte sett en gråsiska innan så jag fick slå upp i fågelboken. Så nu när jag skulle skriva i tråden så var det ju lite lustigt att det sista jag skrev om här var just gråsiska.

I min fågelbok står det att det är lätt att förväxla gråsiska med snösiskan, både till utseende och läte. Men det verkar som att gråsiskan är vanligare så jag gissar på att det var den.

Gråsiskan som var här hade inget rött på bröstet som flera av dom på dina bilder Peter. Däremot hade den en röd fläck i pannan. Inte lika klarröd som på bilderna, men det var ändå att jag reagerade på att färgen var röd på pannan. Och fjäderdräkten gick lite mer i gråa toner än åt det mer bruna som är på bilderna.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2018-02-13 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Det är hanen som har rosa på bröstet, honan är blekare i färgerna, men båda är röda/rosa i pannan. Snösiska har jag aldrig sett här, den är mer nordlig tror jag. Dessutom räknas den som underart, inte som egen art. Vi har både gråsiska och grönsiska här mer eller mindre dagligen, ofta ingår båda i samma flock.

Det finns en bild på en hona utan rött på bröstet bland de bilder jag tidigare la upp på gråsiskor. Här är en grönsiska:

Annons:
Lona
2018-02-13 19:39
#63

Jodå, jag och hyresvärden har "krig" om vem som lyckas få flest fåglar till våra respektive utfodringsställen och vem som bjuder på godast alternativ.😃
Här är det mest blåmesar, några koltrastar och mindre hackspettar. En och annan domherre finns det också.

Utanför stora fönstret har jag dessutom två "ekorrmatare", dvs två fågelmatare med jordnötter till ekorrarna. Cairnterriern älskar att sitta och kika ut när de kommer och äter.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kamera0710
2018-02-14 06:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Gråsiska

kamera0710
2018-02-14 06:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Blåmes

kamera0710
2018-02-14 06:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Domherre

kamera0710
2018-02-14 06:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Den underbara stjärtmesen, inte så ofta man ser den vid fågelborden

kamera0710
2018-02-14 06:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Nötväcka, desto flitigare gäst vid fågelborden och den verkar också sprida sig norrut

kamera0710
2018-02-14 06:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Grönsiska, i Södertälje där jag bor är det vid ett enda fågelbord jag brukar se den. (Besöker flera, arterna varierar mellan de olika fågelborden.)

Annons:
kamera0710
2018-02-14 06:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#70

Lägger ut tre bilder på en korsnäbbhona också, eftersom korsnäbbar diskuterats här. De är dock inga flitiga gäster vid fågelbord. De är för övrigt de tidigaste häckarna i vårt land, börjar i januari.

Maria
2018-02-14 07:10
#71

Tack för alla fina fågelbilder.

Jag som inte kan mer än kråkfåglar, fismåsar och gråtjack😃 är väldigt glad att kanske försöka komma ihåg några.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-02-14 11:38
#72

#62 Gråsiskan som var hos oss var ensam. Hade ingen flock med sig, vad jag kunde se. Grönsiska har jag inte sett ännu. Hoppas få se!

#63 Är inte fåglarna och norpar av ekorrarnas jordnötter? Eller har du någon särskild ekorre-matare? Jag hade gärna haft ekorrar i trädgården. Har inte sett någon än. Däremot har jag sett i skogarna här omkring. Så himla fina små djur. Roliga att betrakta. Så jag förstår terriern spanar på dom. Fast han kanske har andra intressen egentligen än bara titta? 😃

#64 Precis så såg gråsiskan som var här ut igår! 🙂

Tack för alla fina fågelbilder kamera0710. Helt fantastiska! Roligt att få se.

#71 Fismåsar! 😂 Tack för dagens skratt!

Jag är heller inte duktig på fåglar. Men jag tar fågelboken till hjälp. Det har blivit en hobby för mig att titta efter fåglar. Har börjat skriva upp vilka fåglar jag sett. Till min stora lycka har jag fått sen en uggla på vägen till jobbet några gånger. Jag som aldrig sett en fri uggla (bara hört dom "hoa") i hela mitt liv innan. Jag kan tyvärr inte avgöra vilken art det är. Kattuggla var min första gissning eftersom den verkar vanligast här vi bor. Men det skulle även kunna vara en pärluggla eftersom den är ganska liten. Dom gångerna jag sett den flyger den sin väg när jag kommer med bilen så jag hinner inte se särskilda kännetecken. Jag tittar efter den varje dag jag kör till jobbet. Den håller till vi skogsbrynet vid några hästhagar. Men jag har bara fått sen den tre gånger. Första gången jag såg den satt den på en av stolparna till hagen. Innan den lyfte vände den på huvudet och tittade rakt mot bilen. Jag var så lycklig!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-02-14 12:03
#73

#72 Haha, ja du ser, jag kan inte ens stava fåglarna rätt än mindre känna igen dem😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2018-02-14 12:19
#74

#72, Nej, det är faktiskt vanliga fågelmatarhus, typ såna här;
https://www.rusta.com/se/fagelmatare-p75601363.aspx

Jag vet inte varför, men det är mest ekorrarna som äter ur just de husen även om det kommer en del fåglar också. Hehe, Charlie skulle väääldigt gärna göra mer än att spana på dem!😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kamera0710
2018-02-14 12:23
#75

En filmsnutt på de underbara stjärtmesarna

kamera0710
2018-02-14 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Grönfink, som tyvärr minskar i antal. Då och då ser jag den i alla fall.

Annons:
Fransu
2018-02-14 13:37
#77

#73 Så lätt hänt att en bokstav trillar bort. 🙂

#74 Ska nog införskaffa mig ett sånt hus och fylla med jordnötter och hoppas på ekorrar. Om inte annat så äter nog fåglarna upp nötterna.

#75 Otroligt söta dom där stjärtmesarna. Har aldrig sett en sån här tyvärr.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2018-02-14 14:06
#78

Förra vintern hade vi flera ekorrar här vid fågelbordet. De plockade på sig ur fröautomaterna men framför allt de kokosnöthalvor jag fyller själv och hänger ut. Denna vinter har jag ännu inte sett någon ekorre.

kamera0710
2018-02-14 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Entita

(Alla fågelbilder jag lägger in är är på arter som brukar besöka fågelbord, om någon undrar.)

kamera0710
2018-02-14 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Gråsiska igen

kamera0710
2018-02-14 15:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

En ovanligare besökare vid fågelbordet (åtminstone i Mälardalen), bergfinken.

[[eskils_]]
2018-02-14 15:35
#82

Tack för fina fågelbilder! Vilka små tjockisar i #65 och #66! 😃

Stjärtmesar har inte heller jag hört talas om eller sett, men ska hålla utkik efter dem nu.

kamera0710
2018-02-14 15:40
#83

#82 Stjärtmesarna är ofta svåra att se, förutom vid fågelbord. Men ett tips är att lyssna efter deras läte. Länkar till en bra sida.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=5141244

Annons:
kamera0710
2018-02-14 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Ännu en härlig gäst, steglitsen. Ser den ganska ofta vid närmaste fågelbordet.

JMW
2018-02-14 16:31
#85

#83 Jag har haft förmånen att få se stjärtmesar vid tre tillfällen vid mitt fågelbort. Det var inte många, bara 3-4 stycken vid varje tillfälle. Snabba besök men oj så kul att se dem.

[[eskils_]]
2018-02-14 16:52
#86

#83 Tack, vad kul! Det var ju ett annorlunda läte, borde man kunna komma ihåg. Som ett övertydligt kattspinnande ungefär…

Fransu
2018-02-15 11:55
#87

#83 Nu ska jag lyssna efter stjärtmesen. Hör jag den, kanske jag kan få syn på den också. 🙂

Du är verkligen bra på att fånga fåglar med din kamera. Roligt med så fina bilder. Tänk så mycket vackra fåglar det finns!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2018-02-15 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

#87 Tack! Kan bjuda på mer, eftersom det verkar uppskattat.

Här "domfrun"😉

kamera0710
2018-02-15 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Stenknäck

Fransu
2018-02-15 12:04
#90

#88 Hon ser ut att ha doppat näbben i snön. 🙂 Rund om magen är hon också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
kamera0710
2018-02-15 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Gulsparvar

kamera0710
2018-02-15 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Talgoxe

kamera0710
2018-02-15 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Svartmes

JMW
2018-02-15 14:14
#94

Fantastiskt fina bilder kamera0710!!

Lona
2018-02-15 14:47
#95

Superfina bilder! Ungefär på hur långt avstånd står du när du tar dem? (Jag har noll koll på sånt, är bara nyfiken.😊)
Jag kunde massa olika fågelarter när jag var liten, morfar och jag var ofta ute på fågelspaning även om det oftast var skogs- och havsfågel. Trist att sån kunskap bara trillar ur skallen när man inte använder den…😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[PeterTM]
2018-02-15 14:50
#96

#93 Fantastiskt fina bilder.

kamera0710
2018-02-15 14:59
#97

#95 Tack! Avståndet har i grova drag varierat från 2 till 8 meter. 

#96 Tack!

Annons:
Fransu
2018-02-17 16:25
#98

Här är en artikel om dom vanligaste fåglarna som besöker fågelborden. Detta gäller år 2017 om jag förstår det rätt. Gråsiskan kommer på tredje plats, vilket för mig var oväntat. Hos oss skulle jag säga att blåmesen är talrikast och talgoxen på andra plats. Vi har gott om koltrastar också.

https://maud.hemmets.se/har-du-ocksa-en-liten-grasiska-vid-fagelbordet/?_cldee=YW5uaXM3N0Bob3RtYWlsLmNvbQ%3d%3d&recipientid=contact-d95df803f6a0e61180bf000d3a250562-a2254b0203694287bafa016e60fea773&utm_source=ClickDimensions&utm_medium=email&utm_campaign=HVT%20Nyhetsbrev%2017%2F18&esid=f7466355-6c12-e811-80cd-000d3a250562&urlid=44

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Åsa S
2018-02-20 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#99

Matar fåglar vid sommarstugan när jag är där brukar se talgoxe, blåmes, pilfink, rödhake, koltrast, nötskrika, nötväcka, stjärtmes nån enstaka domherre eller gråsiska. Stjärtmesarna kommer några gånger varje dag i grupp och kalasar på talgbollar både köpta och hemgjorda. Blåmesarna och talgoxarna brukar rikta in sig på havregryna med olja på.

kamera0710
2018-02-20 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#100

En del djurparkers rovdjurshägn kan också bli lite av "fågelbord". I Järvzoo, Orsa Rovdjurspark och på Skansen kommer den annars så skygga korpen ofta på besök. (I Lycksele djurpark brukar jag däremot aldrig se korp, trots att den ligger i kanten till "storskogen".) Här några bilder från varghägnet på Skansen i lördags.

Fransu
2018-02-20 14:51
#101

#100 Jag fick hjärtsnörp. Första bilden som dök upp var den liggande vargen. Jag såg inte stängslet med detsamma och trodde att den låg i någons trädgård och mumsade. Jag har inget emot vargar, men har stor respekt för dom. Vackra djur!

Korpar är jag mycket förtjust i, häftiga och också mycket vackra fåglar. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
2018-02-20 15:15
#102

Jag har lite blandad inställning till korpen. De är häftiga fåglar, men otäcka också när de får för sig att döda rådjurens killingar eller getkillingar och lamm genom att landa på huvudet och hacka ut ögonen på dem. Jag har sett i kikaren härifrån vår trappa, hur de gjorde så med en rådjurskilling, rågeten stod och skrek en bit ifrån, men kunde inget göra.

Tydligen är det så att en korp lär sig detta och utövar sitt kunnande, medan andra korpar väntar i träden runtom till killingen/lammet blivit förblindat och blir ett lätt byte. Tidigare var det jakttid på korp, numera är den helt fredad, vilket har fört med sig att de blir för många och därmed angrips större bytesdjur. Här kan det komma uppåt 50 korpar på en åtel.

Fransu
2018-02-20 15:47
#103

#102 Men fy, det visste jag inte om korpen. 😕

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
2018-02-20 15:49
#104

#102 Men himmel!! Jag har alltid tyckt att korpen är en mäktig och vacker fågel. Lite naggad i kanten blev den nog nu. Jag hade ingen aning om att de gjorde så. Här där jag bor ser jag inte så ofta korp. Någon gång ibland när de flyger över här.

Annons:
kamera0710
2018-02-20 15:54
#105

#102 Ja, en del "brutalitet" förekommer ju bland djur som helt eller delvis lever på animalisk föda. Talgoxar har på sina håll vintertid hackat ut hjärnorna på vintersovande fladdermöss. Järven (för att ta ett exempel bland däggdjuren) är en dålig dräpare och för dess bytesdjur kan det bli en ganska utdragen dödskamp. Och så vidare.

De två främsta drivkrafterna i naturen är ju att införskaffa föda och fortplanta sig. Det kan innebära att utvecklingen tar "osmakliga" vägar…

Fransu
2018-04-01 14:48
#106

Fåglarna är helt galna i att äta nu. Kan det vara inför parningstider, att dom behöver extra energi nu till våren då det ska byggas bo osv? Får fylla på mat betydligt oftare nu än tidigare i vinter.

Vi har nu senaste dagarna sett både bofink och rödhake i trädgården. I ca en veckas tid har vi hört tranorna från sjön. Igår såg vi några stå på isen på en tjärn i skogen. Hoppas dom hittar mat trots att det inte finns så mycket öppet vatten.

Har ni sett några hemvändande fåglar ännu?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Åsa S
2018-04-01 15:13
#107

Här hos mig har de ätit mindre än normalt ofta har jag fått fylla på havregryna minst 1 gång per dag nu har det varit varannan dag. Bofink har jag sett idag + koltrastar, kungsfågel, samt de vanliga talgoxarna, blåmesarna, stjärtmesarna, hackspettar, nötväckor.

[PeterTM]
2018-04-01 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

#106 Jag tror nog att det handlar mycket om att vinterfödan är slut och vårfödan ännu inte blivit tillgänglig. Så är det för alla djur som övervintrar. Vårvintern är den tid på året när allra flest vilda klövdjur svälter ihjäl. Vinterskafferierna är helt tömda och inget nytt har börjat växa.

Hit har inte bofinken kommit än, men vi har haft ett par som övervintrat. Annars inga hemvändare till fågelbordet, men vi har sett sångsvanar, grågäss, tranor och ringduvor.

MonicaLagerquist
2018-04-01 16:41
#109

Matar fåglarna året om.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2018-04-01 17:15
#110

Jag tycker de äter lite mindre nu faktiskt. Jag såg den första bofinken på vårdagjämningen. Förra helgen så var det en jätteflock som åt här, minst 20 stycken. Häftigt att se så många samtidigt. De har sjungit så vackert någon vecka nu.

Tranor hör jag av och till annars ingen annan hemvändare. Än.

[PeterTM]
2018-04-01 18:20
#111

Det är ju stora skillnader på hur mycket eller lite snö som ligger kvar. Här har vi ett stenhårt snötäcke på mellan 10 och 20 cm i stort sett överallt, dvs ingen barmark att hitta mat på, så flyttfåglarna stannar väl där barmarker finns innan de flyttar vidare norrut.

Annons:
JMW
2018-04-01 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Här finns en del barmark men också massa snö. Sett tranor som stått på snön ute på fälten. Ett par dagar till så kommer värmen. Det snöade här tidigare. Den här bilden tog jag 4 april förra året. Vi är inte i närheten av detta här.

Fransu
2018-04-14 20:44
#113

Vi hade en steglits vid en av fröautomaterna ikväll. Så vacker! Aldrig sett en steglits i verkligheten innan. Så jag väldigt glad. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fransu
2018-04-19 17:38
#114

Nu hade vi ett helt gäng med fåglar på tomten vi inte sett förut. Enligt vår fågelbok är det bergfinkar. I så fall är dom på genomresa för dom ska trivas längre norrut i landet, enligt boken.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

MonicaLagerquist
2018-04-19 17:49
#115

#114 Spännande med finbesök.😃

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-04-19 18:15
#116

Jag såg den första sädesärlan i går.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2018-04-19 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

#114 Ja det är inte ovanligt att man får stora flockar bergfinkar på resa norrut vid fågelborden på vårvintern. I år stannade de inte hos oss, men vi har haft över 100 st samtidigt andra år.

Dålig bild av en bergfinkhona fotad genom fönstret som hastigast.

Fransu
2018-04-19 20:26
#118

#117 Ja, precis såg honorna ut, hanarna hade mer svart. I alla fall svarta huvuden. Vi hade inga 100 st här idag, ett 10-tal ungefär.

Dom kanske inte har hunnit upp till era trakter än?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
[PeterTM]
2018-04-19 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

#118 Möjligt med tanke på att våren varit så sen. Har en ännu sämre bild på ett par bergfinkar här.

kamera0710
2018-04-20 06:15
#120

Bergfinkarna är ju i alla fall härliga fåglar, bra bilder eller ej. Hanens revirläte är lite som en sågklinga. Den som vill kan lyssna via länken. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2592278

Mooniq
2018-04-20 06:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Jag matar inte fåglar, men ibland blir man "uppfostrad". I min förra lägenhet så kom denna lilla pippi och knackade på rutan tills jag äntligen fattade att det var dags att lägga ut lite mat. Jag hade skalade sesamfrön, osaltat smör, kokosfett hemma och lite sötmandel som jag krossade och la ut, sen kom han och hans polare Talgoxen varje dag, satt där och knackade på glaset tills jag gav mig.. I deras värld den mest tröga 2foting dom varit med om. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
2018-04-20 08:27
#122

#121 Vilken uppkäftig lite typ.😃

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2018-04-20 09:06
#123

#121 Men så gulligt! Den söta lilla blåmesen. Maaaaat!! 🙂

Fransu
2018-04-20 14:19
#124

#120 Vi hörde det lätet i går morse och undrade vad det var för fågel som lät på det viset. Det är ju inget vackert ljud direkt. 😃 Men fåglarna är fina. Har inte sett (eller  hört) till dom idag, kanske har dom redan flugit vidare.

#121 Vilken rolig fågel som sa till att det är dags för mat. Smart! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Göteborgaren]
2018-04-22 09:35
#125

Jag matar småfåglarna från höst till vår.

Annons:
Maria
2018-04-22 09:47
#126

Vi matade änderna i vår lilla sjö igår. De är förmodligen övergödda haha och väldigt tama.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-04-22 13:04
#127

Idag hade vi en stenknäck (en hane) precis utanför köksfönstret. Också en fågel vi inte sett innan. Så vi fick leta upp den i fågelboken. Jag vet att Peter nämnt och visat bild på stenknäcken tidigare i tråden.

Ja just ja, både igår och idag har vi haft grönfinkar i trädgården också. Både honor och hanar. Grönfinken ska vara en betydligt vanligare fågel än stenknäcken. Men den är ny för oss. Vi kanske har sett såna förut men inte vetat vad för fågel det varit. Nu kollar vi på fåglar på ett helt annat sätt. Väldigt roligt. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2018-06-12 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

I helgen hade jag några nyligen utflugna blåmesungar i bra fotoläge!

kamera0710
2018-06-12 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

.

Fransu
2018-06-12 18:30
#130

Oj, är dom små redan ute och flyger. Så otroligt söta. ❤️ Blåmes är en liten favoritfågel för mig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2018-06-18 06:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Ung talgoxe

JMW
2018-06-18 08:32
#132

#131 Sååå gullig!

Annons:
Fransu
2018-10-24 12:08
#133

I början på oktober började vi mata fåglarna igen. Och som dom äter! Vi har 3 st fröautomater som rymmer en halv liter styck skulle jag tro. Och en talgbollshängare som rymmer 10 st bollar åt gången. Vi får fylla på i princip dagligen. Full aktivitet med andra ord. Väldigt roligt att få se alla fåglarna.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2018-10-30 06:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Ja, nu börjar de små liven vara ivriga att ta för sig igen!

kamera0710
2018-10-30 06:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

En annan trevlig art som nu kan dyka upp i trädgårdarna, sidensvansen. Fågelbordet verkar inte locka dem, men väl rönnbärs- och äppelträd.

kamera0710
2019-01-28 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Den underbara svartmesen.

kamera0710
2019-01-28 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Närstudie av gråsiska.

Fransu
2019-01-28 14:50
#138

kamera0710 Du tar så fantastiska bilder!

Vad charmigt att gråsiskans fjäderdräkt yr lite i vinden. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2019-01-28 15:17
#139

Jag kan bara hålla med. Sååå fina bilder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kamera0710
2019-01-28 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

#138/#139 Tack!

Här grönsiska.

MonicaLagerquist
2019-01-28 15:43
#141

De senaste dagarna har vi haft ett gäng domherrar på besök.

Stolt ägare till fem La permer

kamera0710
2019-01-29 05:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

#141 Ser mest domherrarna på håll i Södertälje där jag bor. Men vid ett fågelbord utanför Östersund i julas satt de i fint fotoläge.

kamera0710
2019-01-29 05:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Stenknäck

kamera0710
2019-01-29 05:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

De ljuvliga sidensvansarna har också visat sig fint de senaste veckorna. Har sett flockar på över 100 individer. Här en del av en sådan flock.

kamera0710
2019-01-29 05:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

.

Carmarino
2019-03-02 15:00
#146

Kokosfett är inte bra att ge till fåglarna när det är kallt ute. Det kan till och med orsaka för tidig död.

http://www.bt.se/tt-inrikes/kokosfett-dalig-fagelfoda-vid-kyla/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
2019-07-18 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Bergfink

kamera0710
2019-09-15 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

I veckan stötte jag på två riktigt oskygga bergfinkar, som kalasade på nedfallna rönnbär.

kamera0710
2019-09-15 09:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

.

Demeter
2019-09-15 10:05
#150

#149 Jättefina bilder! 

Jag bor i Lägenhet men det är tillåtet att mata fåglar så jag brukar hänga upp lite talgbollar 🙂

JMW
2019-09-15 10:08
#151

Jag matade fåglarna ända fram till slutet av juli faktiskt. Då upptäckte jag att något var på tok här. Hittade 6-7 döda grönfinkar och kunde också se grönfinkar som inte såg så pigga ut. Ringde SVA och fick då veta att det troligtvis var gulknopp/tricomonasparasit. Den parasiten gör att fåglarna inte kan svälja för den sätter sig i hals/kräva. Så jag avbröt omedelbart matningen. Skickade in en död grönfink till SVA och fick senare veta att det var just denna parasit. Just grönfinken är extra känslig/mottaglig för denna parasit. 

Innan allt detta hände så hade jag mängder med fåglar av alla de sorter. Bl a en familj större hackspett med 4 ungar. Tyvärr flög två av dessa in i fönster och dog men jag har kvar två av ungarna här och väntar på att få se vilket kön det är. De är båda fortfarande röda på huvudet men det börjar blekna.

Har en jordnötsmatare ute nu och där hålls mest talgoxe och blåmes. I ekorrmataren ser jag ekorrar dagligen. Har kommit fram till att deras favorit är valnötter. Jordnötter är de inte så intresserade av.

aggeelin
2019-09-16 20:20
#152

Å så mycket fina fåglar i den här tråden! Snart dags att fylla på solrosfrö i mataren. Vi har en med galler för annars äter skatorna upp all mat.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

kamera0710
2019-12-28 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Den som har tur kan den här vintern få besök av tallbitar vid fågelbordet. De har ett så kallat invasionsår och stora mängder rapporteras i landets södra halva.

I folkmun kallades de "dumsnutar" i äldre tider, eftersom de är väldigt oskygga.

Den här bilden är dagsfärsk och tagen i Nynäshamn, där har de rapporterats en hel del den senaste tiden.

Annons:
Lillyrod
2019-12-28 18:37
#154

Väldigt vacker bild. Jag får inte mata fåglar eftersom jag bor på andra våningen. De som bor på första matar och jag får titta på deras fåglar : )

kamera0710
2019-12-28 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

.

kamera0710
2019-12-28 18:39
#156

#154 Jag "snikar" också på andras fågelbord eftersom jag inte får mata vid bostaden.

Åsa S
2019-12-29 08:50
#157

Jag har en sån där matare som sätts fast på fönstret nu i lägenheten kul att se fåglarna på närhåll, det är mest bara talgoxar och blåmesar men nån enstaka nötväcka dyker upp ibland. Jag har enbart skalade solrosfrön i mataren då trillar inget nedanför fönstret och risken för råttor är obefintlig jag bor inte på bottenvåningen så de lär inte kunna klättra såhär högt upp, tror det finns nån regel om att man inte får mata fåglar här pga av råttrisk men det finns flera som har traditionella matare utanför sina fönster och har haft det i många år utan att nått hänt och det är som sagt i stor sett ingen risk att nån råtta kommer åt fågelmaten det är möjligtvis ifall nått skulle hända så mataren lossnar från fönstret och trillar på backen,

[[eskils_]]
2019-12-30 19:28
#158

Brukar hänga upp talgbollar.

#121 Vilken envis liten typ! 😃

#154 Varför får du inte mata när du bor på andra våningen?

JMW
2019-12-30 19:50
#159

Här ute är det nu full fart. Jordnötter, vildblandning, solrosfrön, talgbollar och så mina egna fettklumpar som jag har i tomma kokosnötter och glasburkar.

#158 Du har väl inte talgbollar med nät? Fåglarna kan fastna i nätet har jag hört. 😉

Lillyrod
2019-12-30 21:05
#160

Man får inte mata på andra våningen eftersom fåglarna kan skräpa ner hos de som bor runtom. Det är bara tvåvåningshus här. 

De som bor på bottenplan kan mata. Hos min mamma som bor ca 300 m härifrån är det förbjudet att mata fåglar för att det kan dyka upp råttor. Ingen har sett några råttor varken där eller här men så har de lagt reglerna. Liiiite knasigt men det är bara att  hålla god min och följa reglerna som bostadsrättsföreningarna har satt upp.

Annons:
kamera0710
2020-03-16 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

I helgen bjöds det åter på den underbara steglitsen.

kamera0710
2020-03-16 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

En bild till på steglitsen.

JMW
2020-03-16 18:32
#163

Steglitsen är en så fin fågel! Jag har haft två stycken här de senaste dagarna.

Upp till toppen
Annons: