Annons:
Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 865 ggr
Maria
10/26/17, 8:23 AM

Förkortningar

På jobbet har vi tusen förkortningar känns det som och överallt i media och text så hittar jag förkortningar jag inte har en aning om vad de betyder.

Har ni koll på alla förkortningar?

Man känner ju att man vill hänga med😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JMW
10/26/17, 8:34 AM
#1

Nu vet jag inte om jag hänger med. Jag känner nog inte att jag överallt ser förkortningar jag inte känner igen. 

Ge några exempel Maria. 🤔

Maria
10/26/17, 8:46 AM
#2

Jag tänker bland annat på: brb, lol, gn8, irl, lr, ql  och en massa annat😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
10/26/17, 9:07 AM
#3

Aha du menar sådana. Tja, det där är väl något ungdomarna använder. Jag känner igen alla utom gn8.

Maria
10/26/17, 9:09 AM
#4

Det betyder tydligen goodnight😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/26/17, 9:25 AM
#5

Även om jag själv aldrig skulle använda mig av det så vill jag gärna veta vad som menas😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

2Sirius
10/26/17, 9:34 AM
#6

LOL = Lots of laughter (rättstavat?😕) Gapskatt OMG = Oh My God IRL = In Real Life, I verkliga livet. Kan själv använda dem ibland, är 37, ingen ungdom längre… 😁

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
10/26/17, 9:42 AM
#7

#6 LOL har jag hör betyder Laugh out loud men det är ju nästan samma sak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
10/26/17, 9:54 AM
#8

#6 Betyder inte LOL   laughing out loud  ??   🤔

Leifsdotra
10/26/17, 10:49 AM
#9

Mina söner på 12 och 17 år har väl mer eller mindre tvingat mig att lära mig en del av de nya sms-förkortningarna🙂

Där jag jobbar nu är det inte så mycket konstiga förkortningar, men på den statliga myndighet där jag jobbade förut var det otroligt mycket sånt. Att läsa ett journalutdrag där var en utmaning som nyanställd.

"Sprätten ok, df fått utskick, matat puma" var en helt normal handläggaranteckning när jag började jobba där.

JMW
10/26/17, 11:16 AM
#10

Jag antar att ql är kul och lr betyder eller och så har vi brb som betyder be right back.

Carmarino
10/26/17, 12:24 PM
#11

AFK lärde jag mig på The Big Bang Theory. 🙂

Det betyder tydligen Away From Keyboard.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
10/26/17, 12:58 PM
#12

Jag gillar inte förkortningar och tycker själv att det är ett utslag av lathet, men jag accepterar att de används för SMS till exempel, där man har behov av att fatta sig kort. 

När det gäller annan skriven text däremot, som exempelvis i forum som här, tycker jag att man ska skriva ut allt ordentligt. Jag har jobbat i 30 år med textredigering i olika sammanhang och jag röjer bort allt vad förkortningar heter i löptext.

Skrivkunnigheten har försämrats genom åren, sannolikt i takt med den elektroniska kommunikationsutvecklingen. Det gäller inte bara mängden förkortningar, utan också att fler onödiga ord petas in, exempelvis räkneorden "en" och "ett", eller att lägga engelska "s-ändelser" på svenska ord, ett sånt som genast dyker upp i skallen på mig är ordet "pyton", som numera nästan alltid skrivs "pytons" i plural. I svenskan heter det pyton både i singular och plural.

Sedan har vi det svenska sättet att "anonymisera" som sätter griller i huvudet på en textredigerare, alltså att man inte vill säga "jag tycker", utan använder sig av uttrycket "enligt mig", alltså att skrivaren placerar sig själv i tredje person.

"Enligt" är ett ord som används i referenssammanhang, alltså när man referera till en källa/källhänvisning och man kan inte källhänvisa till sig själv. Man kan alltså skriva "enligt SAOL", men inte "enligt mig".

Själv använder jag gamla vedertagna svenska förkortningar ibland, exempelvis "obs" eller "etc", men jag skulle nog inte få för mig att använda "lol" eller "afk", helt onödigt tycker jag.🙂

Tarotstollan
10/26/17, 8:04 PM
#13

Jag har svårt för många förkortningar, särskilt på engelska. Det tog mig lång tid innan jag gissat vad LOLROF eller liknande betydde.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Dioramabyggare
10/26/17, 11:51 PM
#14

Jag håller med PeterTM helt. Följaktligen använder jag aldrig förkortningar i min kommunikation med andra, vare sig i tal eller i skrift. Inte ens när jag skickar meddelande via min smartfon.

Jag hörde för övrigt för ett antal år sedan en historia om en författare som skickat ett nytt bokmanus till ett bokförlag. Detta var i telegrafins "barndom", och den som ville skicka ett telegram fick betala för varje skickat tecken. Författaren ville veta hur det gick med försäljningen av boken, och sparsam som han var skickade han ett frågetecken. Försäljningen gick bra, så förlaget skickade tillbaka ett utropstecken.

Upp till toppen
Annons: