Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 744 ggr
Pyttelite
10/24/17, 8:57 PM

Pepparkaksdegen är tillbaka

Vad kan inte vara bättre - lite pepparkaksdeg till kvällskaffet.

Nu kan Tomten, snön och ovädren komma!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Maria
10/25/17, 2:32 PM
#1

Nu blev jag nyfiken. Äter du pepparkaksdeg som den är?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
10/25/17, 6:25 PM
#2

Men köpt pepparkaksdeg är super gott som det är. Brukar ofta ligga i kylen som vi går o nallar utav

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
10/25/17, 6:35 PM
#3

Haha det kanske är något för mig som numera är en gottegris.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
10/25/17, 7:04 PM
#4

Provar du så är du fast 😁

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pyttelite
10/25/17, 8:45 PM
#5

Tyvärr är det bara att erkänna att man är fast i pepparkaksdegsträsket.😂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[PeterTM]
10/26/17, 1:05 PM
#6

Min mage får totalspader om det kommer ner deg av endera slag, så nej, ingen pepparkaksdeg för mig. Min mage klarar inte ens bröd som inte svalnat ordentligt efter baket. 

Visste ni att papparkakor (och sannolikt även degen) är något av det tuffaste för magen att ta hand om av det som vi normalt stoppar i den? En liten pepparkaka motsvarar samma "påfrestning" för matspjälkningen som 1 dl mjölk har jag läst nånstans.

Annons:
aggeelin
10/26/17, 4:56 PM
#7

Jag har aldrig smakat köpt deg som är god. Hemgjord deg kan vara god men bättre med gräddade kakor :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Pyttelite
10/28/17, 10:04 AM
#8

#6 Nja, det är väl snarare tvärtom - att man blir snäll av pepparkakor. Kryddorna i kakorna är hälsosamma för magen och kakorna är milt laxerande så vi slipper få magknip och vara förstoppade.

Sedan är det väl så att varje mage har sina specialiteter. Några tål inte gluten och andra tål inte starka kryddor.

För tio år sedan varnade italiensk press för våra delikata kakor.

Att äta deg måste vara miljösmart - man slipper slösa på energi i onödan. I alla fall är det lättuggat. 😂

  • Pepparkakor är bra för magen

https://www.allers.se/bevisat-darfor-blir-du-snall-av-pepparkakor/

  • Varning för svenska pepparkakor

https://www.expressen.se/nyheter/varning-for-svenska-pepparkakor/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[PeterTM]
10/28/17, 10:27 AM
#9

#8 Ja, men jag tror att vi pratar om två helt olika saker här. Det jag läste har ingenting med onyttig kontra nyttig att göra, utan hur mycket magen måste jobba för att spjälka.

Pyttelite
10/28/17, 5:21 PM
#10

#9 Ja, det är mycket möjligt - är ingen expert på magen bara på att äta pepparkaksdeg. 🤐

När det gäller degar i allmänhet innehåller de ju oftast någon form av jäst,  bakpulver eller likande tillsatser och det är nog inte alltid munnen och magen har pratat ihop sig när det gäller nyttan av att äta den typen av produkter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: